Logga in

Visa fullständig version : Bananer i Grekland

Elisabet
2008-08-12, 07:49
Veckans bild med en bananförsäljare på Kreta är verkligen härlig! klapp_klap Janne!

Jag har aldrig sett några bananodlingar i Grekland, men googlade lite och hittade att det finns en del sådana på östra Kreta.

Vet någon om det odlas bananer i andra delar av Grekland, eller är det bara där klimatet räcker?

LeSa
2008-08-12, 08:07
Vi hyrde en privat studio i Parga för några år sedan och där blev vi bjudna på bananer _B-ananaflera gånger. Dessa plockade hyresvärden i sin trädgård.

Lena/med knappa tre veckor till nästa resa.:)

Eva L
2008-08-12, 08:22
Bananodling finns i mindre skala i Grekland samt på Cypern. Dock tror jag inte att klimatet helt lämpar sig för odlig i större kommersiell skala. Tror att klimatet är för torrt på sommaren och för kalt på vintern. Den banan som odlas är den lilla som är jättegod och inte tål att exporteras. Vet att Madeira också odlar den bananen.

Eva

Kalimera
2008-08-12, 09:33
Veckans bild med en bananförsäljare på Kreta är verkligen härlig!Det är de godaste bananer jag ätit utanför Indien där det finns 98 sorters bananer, de flesta är oerhört goda.

Mannen på bilden har en småskalig bananodling som enligt honom är ekologisk. Jag tror honom. Köp gärna bananer av honom om ni åker till Vai, de är himmelskt goda, och billiga, och bananmannen är mycket trevlig.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/banan.jpg

Visst syns det hur goda de är. :p

Nektaria
2008-08-12, 11:19
Vad intressant! Har bara sett Chiquita och likande på supermarkets!
Har i Georgioupolis på Kreta visserligen sett ett och annat litet ledset bananträd.

Har däremot blivit bjuden på där-odlade jordnötter rostade i stekpannan hemma
hos "vår familj". Jag vet inte hur vanligt det är?

theresa
2008-08-12, 13:23
När vi var på Kreta -92 åkte vi förbi en banan odling med moppe strax utanför Hersonissos,vet ej om den fortfarande finns kvar dock.

Även på Zakhyntos såg vi bananer som växte i en trädgård på väg in till byn vi bodde i (argassi) det var bara att sträcka ut handen och ta en...men vi vågade inte...;):p små och gulliga var dom,säkert jätte godaflabb_flabbye_bye

MonkanS
2008-08-13, 07:09
Jag har smakat kretaodlade bananer.. men det var ett antal år sedan. Och visst är de goda de där små söta bananerna. De smakar ungefär som de kravodlade bananer man köpa här hemma. De är också rätt små.. men söta och goda. När jag köper bananer blir det mestadels kravodlade. De är lite dyrare än vanliga men så mycket sötare och godare så att det är värt den kostnaden.

//Monica

UlfWiman
2008-08-13, 07:20
Jag käkar också Kretabananer när jag får tillfälle. Det är mest på södra/östra Kreta de finns, gärna på en lokal marknad.
Visst är det samma som finns på Teneriffa och G-C?
Det finns att köpa i Öjebyn men då kommer de från Costa Rica.

Uffe