handdator

Visa fullständig version : Hemma från Naxos


twiggy
2008-08-11, 18:54
:)Hej!
Ja nu sitter man här framför datorn igen medan regnet öser ned utanför fönstret och längtar tillbaks till Naxos.
Naxos var precis så mysigt som jag hade förväntat mig. Vi åkte med Alexander och tack vare mina receptbelagda åksjukepiller gick resan bra både dit och hem. Det är synd att inte Apollo använder Blue Star Paros istället som gick samtidigt, det skulle nog spara in åtskilliga spypåsar och lidande eftersom det ofta blåser i Cycladerna.
Vi bodde på Harmony vid Maragas/Plaka, ett jättemysigt litet lägenhetshotell. Rent och snyggt, trevlig personal och oftast hade vi poolen för oss själva. Vill man ha ett lugnt och skönt boende är det verkligen att rekomendera. Ändå nära till supermarket, busshållplats och tavernor och jättefina stränder, 60 m.
Det blåste en del när vi var där så det blev aldrig svettigt, lite synd för det hör liksom till sommarens medelhavssemestrar.
Vi hyrde bil i 2 dagar och åkte runt bland alla mysiga byar i bergen.

Några kvällar tillbringade vi i Naxos stad, men många kvällar promenerade vi in till Agia Anna där vi hittade ett mysigt litet gyroställe med 5 bord mitt emot pension Elena. Där åt vi många goda gyros,sovulaki , grekiska sallader och pommesfrites , ofta bjöd dom på vattenmelon efter. Hela familjen hjälptes åt även barnen. Verkligen att rekomendera, gott och billigt.
Även om det var mycket turister kändes det inte lika turistiskt som Rhodos, Kreta och Turkiet. Inte så mycket krimskrams butiker och jobbiga försäljare.
Hälsningar en mycket nöjd Twiggy:)bye_bye

inkfish
2008-08-11, 21:31
Det där lät härligt, twiggy! Gyros, när den är vällagad, är en fantastisk liten måltid, det kan jag längta efter mitt i vintern:D

Skönt också att du slapp bli sjösjuk:)