handdator

Visa fullständig version : några antika sevärdigheter?


Atalante
2008-08-11, 14:23
Hej!

15 september bär det äntligen av till Skiathos_B-anana Ska bli jättehärligt med sol och bad. Läser på för fullt om alla vackra stränder man kan åka till, men undrar vad det finns för andra sevärdigheter. Enligt en karta jag tittade på skulle det finnas en antik stad i närheten av Kastro. Någon som vet något om det? Vad kostar det att hyra en moppe en vecka? Tycker det är svårt att veta vilka vägar som är körbara. Kan man t.ex. ta sig till Kastro och Lararia med moppe?

24-seven
2008-08-12, 11:50
Den bästa sevärdheten förutom dom underbara stränderna är utsikten från vägarna uppe i bergen... Sedan finns ju några Kloster, kyrkor m.m. Moppehyran är lite beroende på vilken månad man är där, men generellt kostar det (med försäkring och assistans) mellan ca 80 och 100 Euro för 7 dagar. Senast hyrde vi (efter lite förhandling) moppe i 13 dagar för 150 Euro. Har faktiskt lyckats få punktering vid Koukounaries en gång, då var man glad att man hyrt på Acropolis som har omedelbar assistans vid problem.

Man kan inte åka till lalaria med moppe, men om man är lite äventyrlig kan man köra till kastro, det är stundtals ganska dåliga och branta vägar, men det är värt besväret

Elisabet
2008-08-12, 12:12
Enligt en karta jag tittade på skulle det finnas en antik stad i närheten av Kastro. Kasto är en gammal stad i ruiner, dock inte antik utan från Medeltiden. Från 1100-talet till 1830 var den Skiathos huvudstad.

Skiathos har naturligtvis en äldre historia än så, det finns händelser från Antiken berättade om ön och vattnen runt omkring, men om något finns kvar av byggnader från den tiden vet jag inte. Har aldrig sett någon sådan info trots att jag läst en hel del om ön.

theresa
2008-08-12, 14:30
Det enda antikt vi hittade var som andra redan har sagt Kastro..och vi åkte överallt på vägar som var både körbara och inte körbara:rolleyes::p men vi kan ju ha missat något ändå:D
Kastro tog vi oss till utan problem men det krävs nog en Jeep....hade inte vågat get mej ut på vägarna annars,men lalaria går inte ta sej till annat än med båt...tro mej vi försökte med alla medel;)Ang_elx eftersom båturen vi åkte inte kunde ta sej till den sidan av ön p.g.a blåst så fick vi alldrig se lalaria...därför gjorde vi allt för att få se en glimt av stranden...dock utan att lyckas tyvärrsnyft_dropbye_bye

Kalimera
2008-08-12, 15:56
Enligt en karta jag tittade på skulle det finnas en antik stad i närheten av Kastro. Kastro tycker jag är värt en omväg. Ser ut så här:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/skiathos.jpg

Elisabet
2008-08-12, 16:01
lalaria går inte ta sej till annat än med båt...tro mej vi försökte med alla medel ;)Hur försökte ni? Ett av mina tänkta projekt nästa gång jag åker dit är att försöka ta mig ner för berget till stranden. Har bilder med sonen klättrandes där, och jag tror att det borde gå... Försökte ni ta er ner?

theresa
2008-08-12, 16:36
Hur försökte ni? Ett av mina tänkta projekt nästa gång jag åker dit är att försöka ta mig ner för berget till stranden. Har bilder med sonen klättrandes där, och jag tror att det borde gå... Försökte ni ta er ner?
Vi åkte runt med bilen så nära berget vi kunde komma,vi letade överallt där vi kunde ta oss fram så nära som möjligt,sen ställde vi bilen och började klättra uppåt...vi kom en bit men terrängen var så oigenomtränglig så det var stört omöjligt med dom skorna och kläderna vi hade på oss,så vi gav upp:eek::o skulle vara kul och veta ifall någon har lyckats med denna bedrift,vi gjorde det intesnyft_drop tyvärrbye_bye

Elisabet
2008-08-12, 18:35
Vi åkte runt med bilen så nära berget vi kunde komma,vi letade överallt där vi kunde ta oss fram så nära som möjligt,sen ställde vi bilen och började klättra uppåt...vi kom en bit men terrängen var så oigenomtränglig så det var stört omöjligt Ah, härliga takter! Sånt gillar jag :D Är skogen så tät så är det nog svårt... Vägen går ju inte så jättenära heller, i alla fall inte på någon av kartorna jag har. Fast de är iofs inte särskilt bra så jag har tänkt att det kanske går någon stig fram till branten.

Det ligger ju ett kloster strax söder om stranden. Det måste ligga högt och jag föreställer mig att det skulle kunna finnas en stig därifrån. Kollade ni där?

theresa
2008-08-13, 08:52
Vi såg ett kloster efter vår lilla vandring så vi körde dit för att kolla läget...det fanns en liten stig...men den slutade innan man nådde berget,berget såg ännu högre ut därifrån:eek: vet inte om det är samma kloster som du menar,det kan ju finnas fler...om vi har tolkat kartan rätt så heter klostret Ag.Charalambos....till höger om klostret långt långt ner till höger om oss fick vi syn på en strand som såg jätte häftig ut så vi beslöt för att försöka ta oss dit,sagt och gjort vi letade och letade fann till slut en väg som såg ut att bära dit,en dålig skumpig grusvägflabb_flab men vi kom fram till slut och det var värt mödan vi döpte den till lilla Lallaria:Dför det var det närmsta Lalaria vi kom:( om vi tolkat kartan rätt så ska stranden heta Nikotsara...men för oss kommer den alltid heta lilla Lalaria;)flabb_flab det var jätte vackert där,klippor runt om och vågorna som slog på väggarna,det gick inte bada där för det blåste för mycket såg farligt ut..bye_bye

Elisabet
2008-08-13, 10:06
Jo jag menar Charalambos.

Till Nikotsara går det en grusväg på min karta, så det var säkert där ni var. Vilken häftig utflykt! Ni måste ha haft en fantastisk dag!

Jag har som sagt inte någon detaljerad karta, men på de jag har finns varken vägar eller stigar i området mellan Kastro och Nikotsara. Det kan ju betyda att det är för brant och snårigt...:rolleyes: Jag har ju sett kustremsan så jag vet hur den är. Inte framkomlig!

Funderar ändå på om det kan vara möjligt att gå längs bergskammen antingen från Kastro eller Nikotsara. Om man inte går/kör ner till stranden utan börjar vid skogskanten... ? Fast om man skulle komma sig fram till stupet ovanför Lalaria så vette katten om man tar sig ner. Tittade på mina bilder därifrån nyss och det är ganska brant. Fast det ser inte helt omöjligt ut heller.

theresa
2008-08-13, 15:46
Jo tack vi hade en helt underbar dag med många äventyr,min sambo är en helt galen bilkörare:eek: så han tog oss med på vägar jag inte i mina vildaste fantasier skulle ha åkt på själv...det blev en del skrikande både från mej och tonåringarna bak i bilenflabb_flab

Enligt mitt och min sambos tycke så är det helt omöjligt att ta sej över bergskammen....:( vi stod nere på stranden och tittade upp och skrattade åt oss själva för att vi hade trott att vi skulle kunna klättra över till Lalaria;):rolleyes: det skulle behövas bergsklättrar utrustning....flabb_flab dom hade även stängt av med stängsel från skogen en bit upp på berget,men som sagt kanske någon som vet en annan gömd väg som vi inte hittade? enligt alla vi pratade med även ving och apollo värdarna så finns det ingen väg dit...bye_bye

Elisabet
2008-08-13, 17:41
För två år sedan var det en tråd där någon skrev att det går att ta sig dit med mc: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=5454

Jag ser nu att jag, när jag hade varit där, skrev jag att jag är säker på att det inte går och att det inte heller verkade gå att ta sig ner till fots eftersom berget lossnade under fötterna hela tiden när sonen klättrade där. Nu när jag tittar på bilderna får jag för mig att det borde gå. Men antaligen är det minnet som sviker...