handdator

Visa fullständig version : prisnivån?


Minas
2005-08-05, 23:01
hej!
Är det ngn som nyligen varit på Samos?
Tar gärna emot lite info om nuvarande prisnivå, så man vet vad man har att vänta sig..
Mopedhyra? Bil? Mat, öl..
Blir det dyrare nu i augusti än i juni/juli måntro?

Tar gärna emot tips om hur man kommer undan så billigt som möjligt, var ligger de billigaste ( men ändå bra) tavernorna etc?

tackar tackar...

xenos
2005-08-06, 08:16
[QUOTE=Minas]hej!
"Är det ngn som nyligen varit på Samos?"
Hej. Vi var på Samos några få dagar i juli, men det var tionde/elfte gången på Samos. Generellt kan jag inte svara hur prisnivån är.

"Mopedhyra? Bil? Mat, öl.."
Jag gjorde en liten undersökning av kostnaderna för en MC på 250 cc hos fem olika uthyrare. Slutsatsen är entydig, jag rekomenderar att hyra moped/MC på Kiklos på huvudgatan. Jag behövde bara betala halva priset för min Mc jämfört med de andra.

Blir det dyrare nu i augusti än i juni/juli måntro?
Ja, det brukar det bli. Rekomendation - ät så långt från hamnbassängen som möjligt; bättre o. billigare.

"Tar gärna emot tips om hur man kommer undan så billigt som möjligt, var ligger de billigaste ( men ändå bra) tavernorna etc?"
Huvudregel; ät så långt från där de flesta äter. Tag en promenad till Chora och ät där, promenaden, två - tre kilometer gör en hungrig också.

maggione
2005-08-08, 13:20
Jag kan rekommendera Orania vid kyrkan ovanför busstationen. Hon lagar SÅÅÅÅÅ god mat, och inte är hon dyr heller! Det är en liten liten ouzeria.....
Ligger i Samos stad!

Ella
2005-08-08, 14:17
Hej!

I juni betalade vi 10 euro per dygn för vår moppe, 80 cc. Det var inklusive komplett försäkring. Hyrde på Kiklos och har bara gott att säga om dem. Våra middagar snittade på 25-30 euro för två, förrätt och huvudrätt eller enbart många förrätter. Öl till maten, och en stor flaska vatten. Ölen kostar ca 3 euro för en stor på kaféerna och barerna på hamnpromenaden, en cocktail runt 6 euro. Strandsängar vanligtvis 5 euro för två, men vi kom undan gratis många gånger också. Gyros 1,50 eller nåt.

Jag vet inte om ni letar logi på plats, men vårt rum, utan AC men med fläkt och en enorm balkong med utsikt över hela Pythagorion och halva Turkiet kostade 30 euro per natt. Säkert mer nu, dock.

J&C
2005-09-03, 08:58
BIL:
Vi hyrde bil från Nicos Rental (http://www.nicos-rentals.gr/se/). Enkelt att fixa allt "pappersarbete" hemifrån, dessutom är det en dansk kvinna som jobbar där (=äger stället?) så det var världens enklaste sak att kommunicera per e-mail. Vid ankomsten till Samos stod de där och väntade med bilen. Bara att skriva på ett papper och betala. Det tog c:a 5 minuter efter att vi tagit vårt bagage från bagagebandet till att väskorna låg i bilen och vi var klara att åka! Det kostade 30 Euro per dag när vi hyrde 7 dagar, med fria mil. Bilen var en Daewoo/Chevrolet Matiz med AC. Att åka till Samos utan att hyra bil någon mer gång gör vi bara inte! Ett tips är även att hyra så liten bil som möjligt, gatorna kan vara LÖJLIGT smala på sina ställen!!!

ÄTA:
Vi åt under de första dagarna på lite olika ställen, dels för att vi var ute och åkte mycket runt ön samt att det var kul att testa några olika ställen. Den helt klart bästa maten fick vi dock på tavernan "To Kalami" nedanför Melamfilo Studios. De sista dagarna åt vi både lunch och middag där eftersom det kändes som man inte ville riskera att bli besviken! C:a 20-25 Euro snittade våra middagar på, men då handlade det om ett par förrätter, huvudrätt och någon form av efterrätt tillsammans med vin, öl och vatten. Kan bara rekommenderas till den som antingen bor i Kalami (c:a 1,5 km från Samos stad) eller kan tänka sig att ta sig dit på något sätt.

STRÄNDER:
Vi besökte en del olika stränder under veckan. Vi fastnade dock för Gangou Beach i Samos stad. Mest för att den låg så bra till, ingen lång resa dit precis. Där finns solstolar och parasoll att hyra för 2 Euro styck, om man vill. En annan bra strand är annars Kerveli. Tar c:a 30 min att åka bil dit, finns ett par tavernor precis vid stranden. Priserna på maten är helt ok, samt att solstolarna är gratis där. De stränder vi besökt har mestadels varit klapperstensstränder, något som vi varit "allergiska" mot förut. Nu är vi dock helt frälsta och vill inte veta av sandstränder nåt mer! :) Det är hur bra som helst att slippa all sand på fötterna och i sandalerna, tycker vi i alla fall. Då har stränderna vi besökt visserligen varit med fin sandbotten någon meter ut i vattnet.

xenos
2005-09-03, 15:42
"...dessutom är det en dansk kvinna som jobbar där (=äger stället?) så det var världens enklaste sak att kommunicera per e-mail."

Just det. Det var "hon", bla som skulle har 30€ för en 250cc, medan Kiklos tog 15€ - så kan det gå :cool: .

J&C
2005-09-03, 17:09
Ja tydligen är det inte bara positiva omdömden om Nicos då... :) Men jag kan inte annat än rekommendera företaget.