Logga in

Visa fullständig version : Egen Frappé

Homeros
2008-08-08, 12:53
Köpte med en stor burk Nescafé Classic "Frappe" ifrån den senaste Greklandsresan. Med detta gör jag en förträffligt god Frappé :D
Har inte hittat denna sort i de svenska butikerna. En hyfsad Frappé går visserligen att göra på Nescafé Red Cup, men det är inte riktigt densamma.

Någon som vet om Nescafé Classic "Frappé" finns i Sverige ?
:confused:

CamillaN
2008-08-08, 12:59
Vet inte... men du får ännu godare Frappé tycker jag om du går till en affär i Grekland som mal eller har malt frappé kaffe... det är inte kornigt utan finmalet liksom, som pulver. Mycke godare o mera likt den frappén man får i Grekland ... tycker jag alla fall ...

Arne
2008-08-08, 13:03
Yepp!! Alexandra i Stora Saluhallen, Göteborg har den av dig efterfrågade varan.

Alexandra har funnits i Stora Saluhallen sedan 1972. Det är den första butiken i Stora Saluhallen med grekiska delikatesser och troligen första i hela Göteborg......
Många nöjda kunder genom åren, som handlat av den egna tillverkade marinaden eller såser/dip. Speciella varor som Alexandra saluför är olivolja Evlogia, Nescafé Classic Frappé och äkta grekisk fårost, Hotos.

Stora Saluhallen
411 17 Göteborg E-post:soozni@gmail.com Telefon:031-7112381

Arne

Frappe
2008-08-08, 13:14
Någon som vet om Nescafé Classic "Frappé" finns i Sverige ?
:confused:

Knalla ner i Hötorgshallen, affären i mitten med allt naturgodis, drivs av greker och självklart finns kaffet där:):)

Camilla

Homeros
2008-08-08, 13:49
Tack för era snabba svar.
Nu är det bara det vackra och varma vädert som saknas här hemma, så det blir lite äkta Greklandskänsla när man ska avnjuta sin frappé !

laero
2008-08-08, 13:52
Homeros,
Kan du bidra med ett "recept".
Har försökt få till Frappe, men det vill inte riktigt bli bra.:confused:

Lars

Homeros
2008-08-08, 15:05
Homeros,
Kan du bidra med ett "recept".
Har försökt få till Frappe, men det vill inte riktigt bli bra.:confused:

Lars

Hej
Det finns nog flera sätt att göra den på. Men mina är så här:
Ta ett ganska högt glas, fyll med ca 3-4 cm kallt vatten. Häll i Nescafé efter önskad styrka (jag brukar ta en knapp matsked), skumma upp detta med en mjölkskummare. Jag brukar använda en vanlig batteridriven kaffe-latte-mjölkskummare, brukar bli perfekt. Lägg sedan i 3-4 st isbitar. Önskas mjölk (som jag vill ha en skvätt), häll då på det efter behag. Full på med vatten nästan ända upp. Jag vill även ha lite socker i min frappé. Häll då i det nu (strösocker är bäst, ej bit). Sätt i ett sugrör och vispa runt några varv med det så att mjölken och sockret blandas lite med resten.
Drick och njut !!!!!!!!

Ia
2008-08-08, 15:33
:)

Omtrent samme måte som jeg laver den på, men har både sukker og kaffe (en matskje av hver, kanskje litt mindre med sukker) i sammen med de første 3-4 cm. med kaldt vann..før jeg visper den opp med min ganske nyinnkjøpte frappemaskin :D
Så en god dasj med helmelk, noen isbiter og fylles op med vann (som gjerne har stått i kjøleskapet og blitt riktig kaldt)

Skal jeg riktig skeie ut med noen ekstra kalorier så fyller jeg på med en spiseskje el. to med iskrem... ;)

Minst et glass om dagen må jeg ha selv i dette dårlige sommerværet...

Ia

Klick
2008-08-09, 13:19
Även jag tackar för receptet det verkar ju inte så svårt.... Jag tror jag skall hålla utkik efter frappe-kaffet som också nämndes i denna tråd när jag åker ner...

Ia
2008-08-09, 17:09
Ja de veier ikke mye.., tok med meg to store bokser hjem..;)

Frappe
2008-08-10, 15:15
Jag gör som Homeros fast jag mixar kaffet och sockret samtidigt, när det gäller mjölken tycker jag att kondenserad mjölk blir godast och det är de man använder i Grekland.

Camilla