handdator

Visa fullständig version : Parga om 4 dagar!!!


jagheterlisa
2008-08-07, 21:40
Hej!

Har några sista frågor om Parga och här kommer de:

1. Finns det någon strand i närheten som man bara måste besöka ifall man är ute efter lite mer ensamhet? :) Eller någon strand över huvud taget som är mycket väl värd ett besök?

2. Hur fungerar "leksakståget" upp mot fästningen? Stannar man hur länge man vill där uppe eller vad? Finns det i så fall någon restaurang man kan äta på där?

3. Är det mycket mygg i Parga nu i Augusti, och är det fruktansvärt varmt?

4. Någon som har någon övergripande syn på hur väl luftkonditioneringen fungerar på de små hotellen? Vi ska bo på Hotel Angela.

5. Har hört att det kan vara ganska blåsigt i Parga, påverkar detta båtturerna mycket. En av oss är väldigt sjösjuk! ^^,

Oj! Vad många frågor det blev!
Tack på förhand.
Lisa & Johan

Pucca
2008-08-07, 22:45
Hei, jeg kan ikke gi deg gode svar på alt du spør om, men kan prøve å svare på noe. Så får andre fylle ut mer info til deg. Jeg drar også om fire dager, for andre gang!

1. Jeg tror både Lichnos og Sarakiniko har færre turister enn strendene som ligger i og like ved byen (men har aldri vært på disse selv. Skal i alle fall til Lichnos denne gangen)

2. Toget er oppe ved festningen en liten time, kanskje litt mindre. Det er ikke noen servering der oppe, men guiden som er med toget forteller litt om historien og det er god tid til å fotografere.

3. Vi så ingen mygg i fjor på denne tiden (men vi bodde i sentrum), og det var heller ikke så altfor varmt. Rundt 30 grader, men det kan jo variere.

4. Vi bodde på et lite hotell, og aircondition fungerte veldig bra!

5. Jeg la ikke merke til vind i selve Parga, men skal du langt til havs merkes det. Vi tok båt til Korfu - og jeg ble ganske sjøsyk (jeg blir lett det).

Ha en flott tur - er overbevist om at dere kommer til å kose dere!!!

Eva L
2008-08-08, 13:49
Om du åker båt till Sarakinikostranden kan du be att de släpper av er på någon av de små stränderna som båten passerar. Sarakinikostranden är också fin. Där finns en högt belägen taverna med en fantastiskt fin utsikt. När jag var där serverades god grekisk mat.

Till Lichnosstranden går det bra att gå genom olivlundarna men det går även bra att åka båt hit. Här finns det flera tavernor och stranden är fin.

Hyr du bil är ett besök vid Acheronfloden en trevlig utflykt. Det finns fina vandringsleder som går högt ovanför floden med en otroligt fin utsikt. Jag gick där i början av juni ett år och naturen var då grön och blomstrande. Tyvärr är det mer torrt i augusti.

Annat som jag rekommenderar är en tur med Marco Polo till Paxos med stopp vid Antipaxos.

Meteora missade jag själv och det är för mig en bra anledning att besöka Parga igen. Bara för att få göra den utflykten.

Eva

emme88
2008-08-08, 14:30
Hej! Jag och min pojkvän kom hem natten mellan lördag och söndag från Parga. Jag kan inte svara på alla dina frågor men vad jag kan säga är att vi upplevde ganska mycket mygg när vi var där nere. Vi såg dem aldrig direkt, men vi både kände och såg spåren efter dem. Min pojkvän fick nästan bölder (men han är rätt känslig). Så om jag vore er skulle jag ta med mig myggmedel! =)
Under den veckan vi var där märkte jag inte av att det skulle vara blåsigt. Var på Paxos-Antipaxos-turen och det var inga som helst problem.
Ni kommer få en underbar resa, Parga var otroligt bra resmål. Missa inte restaurangen Sakis på höjden innanför Taverna Andreas. Underbart bra mat och service.

Mvh Emmelie