Logga in

Visa fullständig version : De värsta turistfällorna

Arne
2008-08-07, 12:59
Noterade just på Aftonbladet/resa, nätupplagan, att den Grekiska ön
Mykonos hamnade på åttondeplatsen bland de tio värsta turistfällorna i världen.

Är den ön så rysansvärd att besöka?? Och på vilket sätt skiljer den ut sig
i förhållande till andra greköar??

Arne

Kalimera
2008-08-07, 14:08
Är den ön så rysansvärd att besöka?? Och på vilket sätt skiljer den ut sig i förhållande till andra greköar??Inte alls rysansvärd, det är en härlig ö med fantastiska stränder (i samma klass som Naxos) och där finns en av övärldens finaste byar. Vad som skiljer sig? Mycket turister och ett högre kostnadsläge än snittet.

Jag har sett den där listan på flera ställen. Originalet publicerades första gången i tidningen Forbes Travel den 20 mars i år. Expressen (http://www.expressen.se/resor/1.1249549/varldens-varsta-turistfallor)nappade för lite sedan, och nu har Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/resa/article3048022.ab)hakat på (fast AB skriver att det är deras lista).

Det är lite kul att läsa vad det finns för alternativ till Mykonos. AB skriver att man ska åka till Delos och sola i stället, Expressen skriver ungefär samma sak: Åk hellre till ön Delos som inte är lika turistaktigt som Mykonos och här får du se hur Mykonos en gång var innan turisterna invaderade ön på 50-talet.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/delos.jpg

Delos. Det var alltså så här Mykonos såg ut på 50-talet innan turisterna invaderade ön. Hela Delos är en arkeologisk utgrävning och har varit obebodd sedan medeltiden.

Forbes Travel originaltext:
The nearby island of Delos sits nearly empty, save for visiting and delighted archeologists—long considered sacred, it hosted a number of ancient temples and other monuments. Less groomed for tourists, the alleged birthplace of Artemis and Apollo offers a glimpse of the unspoiled getaway Mykonos first became famous for.

Alltså något helt annat än vad AB och Expressen skriver.

Malina
2008-08-07, 14:16
Har aldrig varit på Mykonos.Däremot gick vi in i hamnen där, för flera år sedan,när vi vimsade fram och åter på havet mellan Samos och Cykladerna.Vi låg ett bra tag vid kaj och jag vet att jag fick en besynnerlig känsla av främlingsskap.Det var en ödslighet på något sätt.Kajen/hamnen var för stor och det kändes inte alls välkomnande.

Pyramiderna har jag praktiskt tagit "bott" vid,fast det var i mitten av 70-talet när jag bodde nästan ett år i Kairo.Då var jag ofta där och red både häst och kamel.Giza-området har säkert förändrats mycket sen dess, men på den tiden var det fint och underbart att rida rätt ut i öknen.

Marco
2008-08-07, 17:13
Vad som skiljer sig? Mycket turister och ett högre kostnadsläge än snittet.

http://i287.photobucket.com/albums/ll140/Romaboy_photo/S6001030.jpg

Så här såg det ut vid Platis Gialos i slutet av september 2007 apropå det här med mycket turister. Som tur var fanns det andra finare stränder där det var mindre folk. Åt min dyraste greksallad på Mykonos, 11 euro, men å andra sidan var det den godaste jag någonsin ätit:). Det var ett intressant besök på ön, men jag kommer inte att åka dit igen.

/Marco

Elisabet
2008-08-07, 17:19
Fast det där är ju ingen unik syn i Grekland och knappast utmärkande för Mykonos.

june
2008-08-07, 18:05
Med tanke på vad Aftonbladet tydligen hade skrivit om restaurang Enplo i Chania så kanske man inte skall ta det på så stort allvar, eller;)
//June

inkfish
2008-08-07, 18:14
Åk hellre till ön Delos som inte är lika turistaktigt som Mykonos och här får du se hur Mykonos en gång var innan turisterna invaderade ön på 50-talet.

Det var ju ett initierat rådflabb_flab

Så här såg det ut vid Platis Gialos i slutet av september 2007 apropå det här med mycket turister.

Usch vilket gytter för att vara sent i september! Sådana stränder är förfärliga:(

Vad gäller turistfällor så ser jag nog inte hela öar som sådana - snarare vissa ställen på en ö. En typisk turistfälla för mig är t ex en restaurang på Karpathos. Centralt placerad, samma enträgne inkastare som kväll efter kväll står exakt mitt i gatan utanför, samma "hello" och "welcome", varje gång man går förbi, tittar man in sitter ett par musiker och plinkar zorba medan några smågenerade alt småfulla turister försöker dansa...

Det är själva sinnebilden för en turistfälla för mig.

Med bra mat behöver en restaurang aldrig fånga sina gäster, de kommer dit alldeles frivilligt:p

Eva L
2008-08-07, 20:40
Vad gäller turistfällor så ser jag nog inte hela öar som sådana - snarare vissa ställen på en ö. En typisk turistfälla för mig är t ex en restaurang på Karpathos. Centralt placerad, samma enträgne inkastare som kväll efter kväll står exakt mitt i gatan utanför, samma "hello" och "welcome", varje gång man går förbi

Med bra mat behöver en restaurang aldrig fånga sina gäster, de kommer dit alldeles frivilligt:p

Kunde inte sagt det bättre själv. flabb_flab

Eva

Riitta
2008-08-07, 21:03
Inkfish, dom har tappat stinget lite:D Det gick lite lugnare till nu, som jag upplevde saken:rolleyes:

Riittabye_bye

yeasou
2008-08-07, 21:10
För några år sedan var jag på Mykonos ett par dagar! Jag träffade min bouzoukilärare Sokrates där, det var efter han hade lämnat Santorini och den tavernan som han drev där under sommaren. Jag blev genast kär i Mykonos. Sokrates tog mig med till stränder som var helt underbara. Jag hade inte någon kamera med så jag har inga bilder därifrån. Jag skulle gärna stanna till där igen när tiden passar mig. Det pratas så mycket om att denna ö är homosexuellas favoritö. Jo, jag såg en del homomänniskor, faktiskt mest i Mykonos stad på kvällarna! Annars såg jag inte mer av detta än på andra öar!
Dyrt sägs det ha blivit på ön men så är det ju överallt i grekiska övärlden nuförtiden!
Konstigt att denna ö inte har blivit mer avhandlad här på forumet tidigare, Ön är skön! Kan det bero på homoryktetAng_elx
Yeasou_B-anana

Kalimera
2008-08-08, 09:33
Så här såg det ut vid Platis Gialos i slutet av september 2007 apropå det här med mycket turister./Marco
Mykonos kan se ut så här också:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/mykonos_02.jpg

Eva L
2008-08-08, 09:43
Inkfish, dom har tappat stinget lite:D Det gick lite lugnare till nu, som jag upplevde saken:rolleyes:

Riittabye_bye

Åldern tar väl ut sin rätt. Det var avskyvärt irriterande redan när jag besökte Karpathos och det är några år sedan.

Eva

Eva L
2008-08-08, 09:50
Är det inte så med många populära öar att det som är en riktigt pärla i lågsäsong kan vara avskyvärt några veckor senare. När jag besökte Ios var det lugnt, ganska många äldre turister och väldigt lite party. På en av stränderna som jag besökte var vi två personer. Några veckor senare såg stället säkert helt annorlunda ut.

Nidri besökte jag för många år sedan i mitten av augusti. Blev avskräckt för resten av livet. Trafikstockning på gatan varje dag, osande bilar, skitig strand och slafsigt tillagad mat. Ser nog inte ut så i lågsäsong.

Mykonos kan jag gärna tänka mig att besöka med då helst i april-maj.

Eva

malou
2008-08-10, 15:57
[quote=inkfish;141808]
Vad gäller turistfällor så ser jag nog inte hela öar som sådana - snarare vissa ställen på en ö.
/quote]

Slik tenker jeg også, og det kan være uavhengig av sesong. Selv veldig tidlig eller sent på året. For min del er det 'flyplass-øyene' som har de verste fellene. Altså der - og det er min personlige vurdering - man lett kan reise ned for en hektisk liten uke. I hvert fall ser det ut til at en del nordmenn gjør det. Der 'alt' skal leves ut før vinteren kommer. - Helt ok, bare jeg ikke blir 'innkastet'. Vi er forskjellige.

Louisa
2008-08-12, 19:26
Mykonos ar en o som inte ar sa kand i Sverige och det ar heller inte manga svenska turister dar. Mest greker och italienare. Jag visste ingenting om Mykonos nar jag akte dit forsta gangen.

Mykonos for grekerna ar den hippaste platsen i Grekland. Alla rika, kanda och vackra manniskor aker dit. Det ar darfor det ar den dyraste on i hela Grekland. Det ar manga greker som aker dit bara for att saga att de har varit dar. Det ar ocksa grekernas ultimata paryo. "What happens in Mykonos stays in Mykonos", sager de pa skamt och syftar saklart pa frasen om Las Vegas. Mykonos sover aldrig.

Grekerna har delade meningar om Mykonos. A ena sidan ar det valdigt dyrt och mycket folk. A andra sidan ar det, enligt manga, en av de vackraste oarna i hela Grekland och det ar hog kvalite pa allt. Pa hotellen, pa stranderna, pa maten (de har de basta restaurangerna i Grekland och nagra av varldens basta kockar jobbar dar), pa drinkarna och pa utelivet. Dar har ocksa nagra av varldens och Greklands mest kanda designers sina affarer. Som ar helt underbara att titta i.

Jag tror dock inte att Mykonos ar for svenskar som vill ha en traditionell lugn Greklandssemester. Det ar ingen o dar man ser traditionella farmorn sitta och sticka pa en stol i svarta klader. Inte heller finns det traditionella tavernor som spelar klassisk grekisk musik. Det har ar en o for de moderna grekerna. Man behover nog lite av en greklandsrytm inom sig for att kunna uppskatta Mykonos samt vara intresserad, mycket intresserad av mode och utseende! Stranderna ar som Baywatch dar alla visar upp sig, och om du inte ar nojd med dig sjalv sa ar det svart att trivas dar..

Sa pa grund av allt detta tror jag att Sverige inte riktigt forstar sig pa Mykonos och darfor inte ar sa kand o. Men for grekerna ar den nummer ett!

Eva L
2008-08-12, 20:52
För en del är det säkert så men defintivt inte för alla. Jag känner flera greker i varierad ålder som inte är speciellt förtjusta i Mykonos och det har inte att göra med synen på modernitet eller för den delen postmodernitet.

Eva

inkfish
2008-08-12, 20:58
Louisa, det tyckte jag var en utmärkt beskrivning av Mykonos, tack för denklapp_klap

Jag har inte varit där, inte mer än några timmar mellan båtar. Men av det jag läst och hört så har jag fått ungefär den bilden du beskriver.

Vi skandinaviska turister är nog rätt homogena i vår syn på hur en grekisk ö "ska" vara - och vår bild är ganska begränsad. Där går Mykonos bort. Men pratar man med greker om ön får man en helt annan bild.

JohnS
2008-08-12, 22:49
Vi skandinaviska turister är nog rätt homogena i vår syn på hur en grekisk ö "ska" vara - och vår bild är ganska begränsad. Där går Mykonos bort. Men pratar man med greker om ön får man en helt annan bild.

Godt sagt!! Jeg så nylig en "definisjon" på forskjellen mellom en turist og en reisende, som er ganske parallell til det du sier, Inkfish.

En reisende er en som reiser med åpent sinn, og er nysgjerrig på hvilke overraskelser og uventede opplevelser han kan få på stedet han besøker. En turist er en som ønsker å få bekreftet sine forventninger og oppfatninger av stedet.

Dessverre er vi nok altfor mye turister, de fleste av oss, og oppsøker bare vårt drømmebilde av Hellas i stedet for å utforske det som bryter med våre forhåndsoppfatninger.

zeus
2008-08-12, 23:35
Jag har enbart trevliga minnen från Mykonos.Vi försöker varje båtluff lägga in ett par dagar där.Mykonos upplevs, och är ju dyrt iförhållande till andra öar.Därför undviker många troligen att besöka ön.För egen del så snålar vi ju hela året för att kunna unna sig lite extra på semestern och därför har vi inte ryggat för att det är dyrt.Jag och frugan tycker att det är mysigt med gränderna i mykonos stad,romantiskt med middag nere vid någon av matställerna i kvarteren kring lilla venedig.Det finns massor att fönstershoppa på (man behöver ju nödvändigtvis inte köpa).En dagsutflykt till Delos är också att rekommendera.Det finns många fina stränder både fullpackade men även mer enskilt, man kan bada naket eller påklätt.Det finns bra båtförbindelser med andra öar och man har en flygplats.I ett tidigare inlägg fick jag uppfattningen att det upplevdes att Mykonos var egotrippat och utseendefixerat.Minuppfattning är att det finns en acceptans på Mykonos för det egna valet både vad gäller klädsel ,utseende eller för den del vem man valt att leva med som delvis eller helt saknas på andra öar i Grekland.Vi har därför alltid kännt oss välkomna och gillar friheten där även om vi är ett vanligt svensson par utan några som helst extravaganser vare sig i utseende eller klädsel.
För att bilda sig en uppfattning om en plats så krävs det lite mer än väntetiden i hamnen mellan två färjor och vi hoppas att fler ger sig tid att upptäcka pärlan Mykonos
-zeus-

Louisa
2008-08-13, 13:12
Eva,

Som jag sa, sa har grekerna delade meningar om Mykonos.

Louisa
2008-08-13, 16:41
Zeus,

Vad bra for dig att du inte upplevde Mykonos som utseendefixerat. Men hur kunde du undga att se alla snygga killar med deras gudomliga muskler :D. Eller tjejerna med silikon och minibikini?... Jag har traffat manga som tranar hart hela aret bara for att kunna visa upp sin kropp pa Mykonos. Det dar med acceptans som du sager haller jag anda med om till 100%, aven om det verkar vara en paradox. Det ar darfor jag tycker om Mykonos sa mycket. Pa Mykonos far man gora vad man vill, ingen domer en. Man kan festa hur man vill, man kan vara homo om man vill, man far ha pa sig vad man vill. Nar man gar ut kan man ta pa sig det mest extrema som man har, det kladesplagget som man aldrig vagade ta pa sig nan annanstans. Eller sa klar man inte upp sig alls utan gar direkt till baren fran stranden i bikinin och strandklanningen.

Men kom igen nu Zeus, kroppsfixerat ar det val anda? Har du varit pa Super Paradise?

kari
2008-08-13, 20:34
Jeg/vi har vært på Mykonos noen ganger, men kun for en natt eller to hittil - i slutten av september reiser vi dit igjen og blir ca 3 døgn :)

S e l v om Louisa helt sikkert har rett i det aller meste hun skriver om øya, så stemmer ikke dette helt :

" Inte heller finns det traditionella tavernor som spelar klassisk grekisk musik"

Jo, det finnes nok :)
- vi spiste på en hyggelig liten taverna inne i byen og fikk deilig mat akkompagnert av Dalaras herlige sanger.
42 euro for middag til fire personer er vel ikke helt uvanlig på andre øyer heller?

( men selvsagt er jeg klar over at det generelt er veldig høyt prisnivå på Mykonos)

Vi har forhåndsbooket en leilighet til fire på et sted jeg er blitt anbefalt av noen som har bodd der tidligere, eierene er hyggelige, det er pool der og ca 50 meter til stranda (ikke Platy Gialos).
Jeg er blitt bydd mer ublu priser ved forhåndbooking på andre øyer enn de 50 euro vi skal betale der :)

Siden vi ikke er "barmennesker" og som regel heller ikke oppholder oss i byen etter midnatt har vi ikke sett mye til "det" Mykonos jeg vet finnes.
De beste ( les : verste) strendene har vi også holdt oss unna, siden vi har hatt barn med oss.

Selv om jeg selv aller best liker de små enkle øyene, og helst også reiser til dem i lavsesong, gleder jeg meg til å vise den unikt vakre byen til de som er med oss/besøker Mykonos for første gang i høst :)
- de vil gjerne en tur til Delos og, da er Mykonos vel det beste utgangspunktet?

bye_bye Kari

Louisa
2008-08-13, 21:33
Det ar sant det var klumpigt av mig att skriva sa. Det ar klart att det finns sana tavernor ocksa, men det ar inte sa vanligt. Kommer du ihag vad den hette eller var den ligger? Skulle vara bra att kanna till den.

50 Euro per natt later jattebilligt. Men du aker i slutet av September sa jag antar att samma rum kostar sakert runt 80-90 Euro under hogsasong. Vad ar det for hotell eller studios?

kari
2008-08-15, 20:45
Det ar klart att det finns sana tavernor ocksa, men det ar inte sa vanligt. Kommer du ihag vad den hette eller var den ligger? Skulle vara bra att kanna till den.
50 Euro per natt later jattebilligt. Men du aker i slutet av September sa jag antar att samma rum kostar sakert runt 80-90 Euro under hogsasong. Vad ar det for hotell eller studios?

Tavernaen heter "GIAVROUTAS" men jeg kan ikke forklare veien dit :)
- håper jeg finner igjen den selv ;)
D e t gjør jeg nok for den ligger i en trang grend veldig sentralt i byen :)

Stedet vi skal bo heter ANEMOS :)

Sist vi var på Mykonos ( 29jun - 1 juli 2006 ) betalte vi 80 euro natten for et familierom ( til 4) m/ (dårlig) frokost , i høysesong kostet samme rom 210 euro :eek: i flg prislisten, betaler noen virkelig så mye for å bo???

liselotti
2008-08-16, 17:37
Perissa/Perivolos, på Santorini, var inget ställe i min smak. Tyvärr bokade vi 5 nätter där på årets resa.
http://i194.photobucket.com/albums/z203/kalimera_album/AmorgosSantoriniNaxos141.jpg

Vissa dela av stranden ser ut så här i juli.
Dicomusik på hög volym, gör att även om man drar sig en bit söderut, så blir det ingen ro i alla fall. Fast vattnet var glasklart..........

Lissi
2008-08-16, 18:54
Nu blir man ju lite nyfiken på Mykonos....
Vet någon här om man kan åka dagstur från Tinos till Mykonos? Det är ju nästan simavstånd emellan så det borde väl finnas...? Färjor går ju men i slutet av oktober kanske avgångarna är få..Får kika närmre när jag kommer till Tinos...

Då kanske man skulle passa på i slutet av oktober..då är det väl lugnt i alla fall...;)

Lissi

Eva L
2008-08-17, 09:26
Perissa/Perivolos, på Santorini, var inget ställe i min smak. Tyvärr bokade vi 5 nätter där på årets resa.
http://i194.photobucket.com/albums/z203/kalimera_album/AmorgosSantoriniNaxos141.jpg

Vissa dela av stranden ser ut så här i juli.
Dicomusik på hög volym, gör att även om man drar sig en bit söderut, så blir det ingen ro i alla fall. Fast vattnet var glasklart..........

När jag kommer dit får jag känslan av avdankad turistort där energin hos näringsidkarna inte räcker för något bra och att planering och genomtänkt turistpolitik lyser med sin frånvaro. Dessutom ganska skräpigt om man vandrar lite i naturen och på de mindre vägarna. Som jag skrivit i någon gammal tråd tidigare var det nästan en chock att komma dit efter nästan tre veckors ö-luff där de många dagar tillbringats på Ios, Sikinos och Folegandros.

Eva

inkfish
2008-08-17, 11:12
Lissi - trafiken mellan Mykonos och Tinos är tät, du borde rimligen kunna hitta någon dag i veckan då det går att ta sig både fram och tillbaka från Tinos, även om det inte finns regelrätta dagsturer.

Peter
2008-08-17, 16:12
Vet någon här om man kan åka dagstur från Tinos till Mykonos?

Jodå, det är inga problem! :D Om du tittar på länken nedan ser du troligtvis båten Tinos Sky som gör utflykter med guide till Delos och Myconos över dagen. (Jag försökte kopiera bilden men det gick inte...) Men det är tyvärr inte troligt att den går när du kommer ner i Okt. Men du känner nog igen utsikten... :D

Däremot kan du säkert åka över dagen med Sea Jet eller liknande som Inkfish föreslog. Det tar ca 15 min över med Cat, ca 25 med färja, och det går massor med båtar i båda riktningarna varje dag. Kolla GTP lite längre fram. De första brukar gå från Tinos vid 9 - 10-tiden, de sista tillbaka från Myc vid 22-tiden under sommaren. Det är ju dock lite sämre förbindelser under lågsäsong!

Befolkningen på Tinos ruskar på huvudet och skrattar när de talar om Myconos... Man ser det som en lite udda företeelse som inte har speciellt mycket med Grekland att göra. Vilket inte hindrar dem från att efter en blöt Lördagskväll ta någon liten privatbåt över för att fortsätta festa... Ang_elx flabb_flab

Jag har varit där men kommer troligtvis inte att åka tillbaka. Jag ser ingen anledning till det. MEN, om man är i närheten så är det absolut inte fel att åka dit över dagen för att titta lite. Det är ju trots allt en väldigt vacker ö!

http://www.vifra.gr/tinos/tinos_cam4.htm

Lissi
2008-08-17, 16:40
Tack Inkfish och Peter för info!

Peter: Bilden från webkameran får mig att längta ännu mer! Tinos Sky trodde vi var "nedlagd" när vi var där. Vi gick förbi flera gånger varje dag och kväll i somras och såg aldrig en enda person vid båten, än mindre skyltar om utflykter!:confused:

Lissi -68 dagar kvar

Peter
2008-08-17, 17:01
Peter: Bilden från webkameran får mig att längta ännu mer!

:D Ang_elx Varför tror du jag tipsade dig? Det finns ytterligare 3 kameror som du kan se. Titta till höger om bilden. Jag brukar kolla dessa när Grektarmen väsnas... Men snart är jag där. Ska jag vinka till dig? :D

Tinos Sky trodde vi var "nedlagd" när vi var där.

Det är ju möjligt! :( Saker ändras. Det kanske inte finns underlag längre? Tidigare gick den, och ännu tidigare den lilla båten Megalochari, 4 - 5 gånger i veckan till Delos och Myc. Men de senaste åren har det ju kommit fler och fler Cattar, så de som vill tura till Myc kanske tar dem i stället? För det blir nog billigare än att ta utflyktsbåt med guide... Cat kostar 6 - 7 € per väg.

Marianne
2008-08-18, 16:18
Tinos och Mykonos - det är verkligen två motsättningar, Lissi.
Men i slutet på oktober är det nog mer lagom med folk på Mykonos jämfört med tidigare på säsongen så "chocken" blir kanske inte allt för stor då.
Det finns så fina hus och mysiga gränder i staden - kom ihåg kameran om du åker.