handdator

Visa fullständig version : Är det någon som kan berätta hur det är att jobba och bo i Athen?


athen
2008-08-05, 16:14
Jag har fått jobb i Athen och tanken är att jag ska flytta den 1 oktober och vara där i två år. Enda erfarenheten jag har av Athen är att jag kom till flygplatsen, transporterades till hamnen och tog en båt till öarna.

Hur är det att bo och jobba i Athen? Var ska man bo? Hur hittar man en möblerad lägenhet? (jag ska vara i Athen under början av september för att hitta bostad) Hur är priserna på mat, kläder, transport, nöje? Finns det bra kurser i grekiska på kvällstid? Finns det varningsflaggor?

Jag är tacksam för all input!

Anna Pernilla
2008-08-06, 12:26
Ååååh,va kul! Aten är min favoritstad! Bodde där för 20år sedan och åker dit varje år. Då, för 20år sedan, bodde jag med ett par i Kallithea och sedan Nea Smyrni. De hade fått tag i lägenheterna via Athens news(eng.språkig tidning). Numera håller jag bara till i de norra förorterna för mina vänner bor där men där är det nog lite dyrt att hitta en lägenhet. Nöjeslivet är fantastiskt! Dyrt på de flesta ställen dock men man kan säkert hitta billiga ställen där som här. Kläder är väl billigare än här. Jag var en del i sv kyrkan och köpte svensk mat och godis. Lärde känna andra svenskar gjorde jag oxå genom kyrkan. Det finns en del svenskar här på Kalimera som bor där nu. Du kan säkert få massa tips! Lycka till och välkommen till Kalimera!

zirba
2008-08-19, 00:08
Hej!
Jag ska till Aten d 14 september, för att läsa grekiska i 3 månader!
Behöver nånstans att bo under den tiden...
Om kanske vi kunde dela boende?
Jag skulle vilja bo i nära skolan som ligger i Pangrati!
Vad tycker du om det?

MVH: Sirpa Viinamäki
070-2467539