handdator

Visa fullständig version : Ny bok av Kallifatides


Lissi
2008-08-05, 12:16
Nu har jag beställt Kallifatides nya bok "Vänner och älskare".

Jag ser fram emot en skön läsupplevelse inte minst tack vare hans vackra språkbehandling.

Lissi

litentuva
2008-08-05, 13:49
Den ska jag också skaffa! Jag bara älskar hans språk, så vackert!:p

Kalimera
2008-08-05, 14:24
[quote=Lissi;141419Jag ser fram emot en skön läsupplevelse inte minst tack vare hans vackra språkbehandling. [/quote]Och jag ser fram emot en recension. :)

Lissi
2008-08-05, 16:43
Recension ska komma, jag lovar! Tyvärr hinner jag nog inte få boken innan vi sticker iväg på torsdag på sommarens sista "minitripp" , men när jag väl fått den i min hand blir det sträckläsning!
Jag kommer inte ihåg en sommar som denna vad gäller bokläsning! Har tappat räkningen på alla böcker jag läst i skuggan på strand eller terass:cool:

Lissi

Annki
2008-08-07, 20:16
Jag ser också fram emot att läsa boken. Här finns en intervju med Theodor Kallifatides om hans senaste bok.
http://www.bonniervideo.se/

Ann-Kristin bye_bye

Lissi
2008-08-14, 18:14
Nu har jag läst boken över helgen och då menar jag STRÄCKLÄST! Det är en så vacker bok, så djup, så många filosofiska samtal särskilt de mellan de 2 manliga vännerna och en sån värme i boken...Handlingen är egentligen väldigt enkel, men boken är som att sätta på en skiva med t ex Chopin, som ett vemodigt musikstycke man inte stänger av mitt i. Många gånger la jag ner boken några minuter i knät för att "smälta" det som han skrev och för att reflektera...Ett vemod och en klokskap om livet och alla dess förluster och om relationer till andra medmänniskor. Jag har svårt att förklara hur läsvärd jag tycker den är. Jag tycker att den är mycket bättre än rescensionerna i alla fall.
Jag blir bara så ledsen om det är så som Kallifatides säger i den intervju som det fanns länk till härovan att detta nog är hans sista skönlitterära bok...Det blir ett stort tomrum då .

Lissi - som nu läser om Spinalonga- spetälskeön utanför Kretas kust.

Alala
2010-08-07, 08:40
Nu har Kallifatides bok "Det gångna är inte en dröm" utkommit. Där berättar han om sitt liv. Tycker väldigt mycket om Kallifatides, har inte läst alla hans böcker, men skulle gärna göra det.

Någon som hunnit läsa boken?
/Anne :)

Lissi
2010-08-07, 09:20
Underbart! den ska jag beställa genast och ta med till Tinos!:D:D
Då får resan en härlig läsupplevelse som guldkant gissar jag.

Lissi

Alala
2010-08-08, 11:01
Nu har jag beställt boken!:) Samtidigt passade jag på att beställa också Camilla Lindbergs bok "Ankarplats Leros! _B-anana
/Anne

Lissi
2010-08-08, 17:02
Samma här!
Två inbundna böcker= mindre kläder i handbagageväskan till Tinos!
Åh så jag ser fram emot att läsa dessa böcker just i Grekland.

Förra året läste jag "Den siste greken" där.

Lissi

Klick
2010-08-08, 17:32
Visst skriver han bra:)

Pnyx
2010-08-09, 13:54
Nu har Kallifatides bok "Det gångna är inte en dröm" utkommit. Där berättar han om sitt liv.

Någon som hunnit läsa boken?
/Anne :)
Boken har gått som sommarföljetong i Svenska Dagbladet . I dag publicerades avsnitt 44 av 47, så det är lite sent att hänga på, tyvärr. Jag har alltså läst nästan hela och är mycket nöjd hittills.