handdator

Visa fullständig version : Kefalonia


Britt-Marie
2008-08-03, 16:37
Hejsan! I september skall jag tillsammans med sambo och två barn 16 resp. 5 år åka till Kefalonia. Vi åker med Airtours och skall bo på Liberata Resort.
Är det någon som bott på det hotellet??? Hur var det i sådana fall? Har förstått att det är en rejäl uppförsbacke när man ska hem från stranden, är den överkomlig för en femåring? Vore kul med lite tips om bra restauranger m.m. Hälsn. Britt-Marie.

JanErikE
2008-08-05, 17:08
Hej!

Min fru och jag åker till Kefalonia och Liberata Resort den 23 aug.

Det här hittade jag på nätet och verkar att vara rykande färskt.





Posted on: 1:41 am, July 29, 2008
http://cdn.tripadvisor.com/img/saves/saveIconLeft.gif Save
(http://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g189457-i1615-k2146088-l13335666-Liberata_Resort_is_Absolutely_Breath_Taking-Cephalonia_Ionian_Islands.html#)


I have just returned from a fabulous holiday at Liberata Resort. We booked direct and were greeted by Maria and her lovely family. The pool is enormous and pool bar is just a few steps away...



Word cannot describe the beauty of this resort...from its stunning views, to the beautiful reception, and the apartments...BETTER THAN MY OWN HOME!



The restaurant has an amazing view, and we always started out our evening there before heading to town..the first 2 nights....after that,our holiday was pretty much spent at Liberata.



The food is delicious, and Jerry the chef is a cheerful lad born and raised in NY.



We were very sad to leave but glad to say that we have had a very memorable holiday at Liberata Resort.

My family and I will definitly be back!



Thank you Maria, Jerry, Alina, Johnny, and Leo for giving us the best memories in Kefalonia...



Kim, Paul, and Sue



Hälsningar

Jan Erik

Britt-Marie
2008-08-05, 18:58
Hejsan! Tack för det! Vore kul o få höra vad ni tyckte om Kefalonia o hotellet när ni är hemkomna! Ha en trevlig resa!
Hälsn.Britt-Marie.

C@nny
2008-08-18, 14:50
Jag, min fru och vår 2-åriga dotter bodde på hotellet, (som inte ens var halvfullt) de 2 första veckorna i juli. Hotellets standard var mycket bra, (dock inte helt färdigbyggt) och mycket fräscht. Poolen lär vara en av de största på hela ön..... men... 900 meter från hotellet till centrum.... Mestadels brant uppför, och på slutet, MYCKET brant uppför. Det var en ren och skär mördarbacke __D. Det var den värsta väg till ett hotell jag upplevt under 20 års resande till Grekland. Vi gick trots det både upp & ner till stranden på dagarna, sen gick vi ner på kvällarna och åkte taxi tillbaka. Rätt jobbigt med barnvagn, mm i eftermiddagsvärmen!
I princip (speciellt om man har små barn med sig) så är det att rekommendera att hyra bil hela tiden. Alt kan man ju åka taxi 4ggr/dag, el plåga sig som vi nu gjorde. Vi hade iofs hyrbil i 5 dagar, men de flesta andra som bodde på hotellet samtidigt bokade 2 veckor när de såg uppfarten. Utsikten från balkongen var jättefin, bortsett från att området nedanför hotellet var någon slags byggarbetsplats, stora jordhögar & annat. Från själva lägenheterna var det en brant uppfart till poolen och restaurangen. Vi gick kanske upp dit 6-7ggr (på em efter dagens strandbesök) under vår vistelse och det var knappt några gäster där alls. I restaurangen såg jag bara 1 person som jobbade (på em). Poolbaren var stängd under hela vår vistelse. Skulle man äta på hotellet fick man boka bord senast på förmiddagen. Jag pratade med flera som ätit där, och det rådde delade meningar om maten. Som mest satt där max 15-20 pers på middagarna (inkl barn).
Hotellrum och pool ger jag högsta betyg. Men att i princip vara beroende av bil (iaf om man har barnvagn med sig),för att ta sig till hotellet är ju ren skandal!
Detta var vår 2:a resa till Kefalonia och vi kommer att resa dit igen, men då får det bli ett annat hotell. Ön är en av våra absoluta favoriter, och helt fantastisk! flabb_flab
Ha det så trevligt på Kefalonia!
Hälsar
C@nny

JanErikE
2008-08-18, 17:28
Hej!

Min fru och jag åker ner nu på lördag den 23/8 och det var intressant att höra hur hotellet var, vi gillar att motionera så det skall bli spännande och se hur det här blir. Vi har hyrt en tvårumslägenhet med balkong för att komma upp en bit från marken.
Vad fick ni betala för klimatanläggning och säkerhetsskåp?
Tar det lång tid att gå in till Argostoli från hotellet?

Tack för en intressant beskrivning av hotellet.

Jan Erik

C@nny
2008-08-19, 09:52
Hej!
Gillar ni att motionera är ju hotellet perfekt:).
Man kan ju oxå passa på att storhandla vatten, frukostmat mm, och ta en taxi upp, så slipper man ju släpa allt detta.
Vi hade en 2-våningslägenhet i nedersta längan, och där bodde nog alla gäster (då det verkade vara helt tomt i de övriga). AC:n kostade 50Euro/vecka och säk.skåpet 10Euro. Vi bokade dock ej dessa. AC:n stod ju på ändå. Det vara bara att rycka ur kontakten om man ville stänga av den. Det man fick vid betalningen för den var tydligen bara fjärrkontrollen. Detta kan ju dock vara ändrat nu?
Argostoli ligger ganska nära egentligen, 2-3km från Lassi, men hotellet ligger ju i "fel" ände av stan, så det tar väl ca en halvtimme att promenera. Men det beror på var man ska. Jag hörde att man kunde gå en genväg från hotellområdet oxå. Det var en mindre grusväg. (vi provade aldrig den). Kolla med Leo på hotellet som ni säkert träffar när ni kommer dit.
2 riktigt bra sandstränder finns på gångavstånd oxå. Skall ni till "Makris" så går ni till höger när ni kommit ner till vägen. Passerar 1:a och 2:a affären (som ligger på vänster sida om vägen), vik ner omedelbart till vänster efter affär nr 2. Gå sen bara rakt ner mot havet och följ skyltarna. Går ej att missa. Vill ni äta riktigt goda hamburgare till lunch, med en kall fatöl till, så rekommenderar jag att ni tar trappan nerifrån stranden upp till den äldre farbrorns taverna.
Skall ni till "Platis" går ni åt vänster i stället. Efter något hundratal meter går ni ner mot havet vid "White Rocks"- skylten.
Ha det så jättetrevligt på er resa!
Hälsar
C@nny