handdator

Visa fullständig version : Sanningens ögonblick


BSR
2008-08-02, 05:45
Boende i Kalives på Kreta åren 2001-2004 gav mig många glada minnen.
Underbara promenader och vandringar bland doftande citrusträd och färggranna växter, helt underbara grannar och goda vänner. Granntanten som ringde på portklockan och överlämnade marmelad,honung och nybakade bullar. Ja, ni som nu är fast boende i Grekland vet. Har man fått en vän där, så har man fått en vän för livet.
Tidigt en morgon i april 2003 klev jag ut på balkongen med kaffemuggen för att njuta av stillheten. Jag höll på att tappa muggen, för vad får jag se. Hela Soudabukten var var fylld av amerikanska krigsfartyg. Räknade till fyrtioåtta fartyg. Hangarfartyg,kryssare,ubåtar och lasarettsfartyg. Sanningens ögonblick. Invasionen av Irak var förestående. Nu, så här efteråt undrar jag, var detta nödvändigt?
I alla fall. Har som sjöman och tradarchaufför besökt över 100 länder, men
platsen i mitt hjärta är Kreta.
Med hälsningar
Bengt

UlfWiman
2008-08-02, 07:13
Godmorron Bengt

Det där skrev jag om i mars 2003 under Kreta här på forumet och oron alla kände.
Det gick knappt att fara ut på Akrotiri för alla soldater som låg i buskarna.
Blev själv visiterad nån vecka tidigare. "On the ground and spread your legs", man är inte så kaxig då. Senare under april undrade vi vart kriget tog vägen och folk började lugna ner sig. Obehagligt var det i alla fall.
Jag bodde då i Stalos hos min kompis.
Fråga:Känner du Antonis Santorinaki och Jill?
De har nämligen pratat om en svensk förutom mig.

Uffe