Logga in

Visa fullständig version : Dolmades

ninnis67
2008-07-31, 19:01
bye_bye
Är det någon som har recept på Dolmades?Det ska vara dom med endast risblandningen i.Jag har hittat vinblad inlagda på burk,kan man använda dom.Jag har riktig abstinens efter dom just nuflabb_flabflabb_flab.

hej svejs!_B-anana

Anna-Maria
2008-07-31, 19:28
Hittade detta recept på bloggen "folkets mat"
Hoppas det är det du tänkt dej.
MVH A-M

Dolmades jalantzi
1/4 kg vinblad
2-3 finhackade gula lökar
1/4 kg ris (rundkorningt)
1 ½ dl finhackad bladpersilja
½ dl dill
saften av 2 citroner
1 dl olja
salt och peppar

Koka upp en stor kastrull med vatten och förväll bladen i ca 5-10 minuter. Bred ut dem på en handuk. Låt rinna av. Fräs löken i hälften av oljan och tillsätt sedan riset. Låt det bli ordentligt glansigt (som vid risotto). Ha i persiljan, dillen, salt och peppar. Låt blandningen svalna av. Sen är det dags för själva virandet. Lägg en klick risblandning på den nedre delen av vinbladet. Rulla upp en bit, vik in kanterna och avsluta med att rulla klart. Vindolmarna ska se ut som minikåldolmar. Lägg dem hårt packade med skarven nedåt i en kastrull. Häll över resten av oljan. Täck dolmarna med en upp- och nervänd tallrik för att pressa ner dem. Häll över 6 dl varmt vatten och tillsätt även saften av de två citronerna. Lägg på kastrulllocket. Koka i ca 20-25 minuter. Serveras kalla med citronklyftor eller varma med avgolemono (ägg- och citronsås) men det är en helt annan postning.

ninnis67
2008-07-31, 19:33
Oh tackar för receptet,det ska jag prova att göra!!!
Mvh Nina

Frappe
2008-08-16, 11:39
Man förhöjer smaken om man har i lite torkad mynta oxå!

Camilla

Elisabet
2008-08-16, 12:51
Mm, vad gott det låter med mynta!!

Vad gäller vinbladen så tror jag inte du ska förvälla dem om de är inlagda. Då är de ju redan mjuka och blir säkert bäst att användas som de är.