handdator

Visa fullständig version : Paleochora direkt


Hasse
2008-07-28, 16:56
Kalimera !

Sitter nu pa cafe/bar Zygos pa den vastra sidan av Paleochora, stora gatan som gar langs sandstranden.

Vi har en harlig tid i denna synnerligen charmerande stad som har i stort sett allt det vi forvantat oss. Idag har vinden mojnat, det har blast som attan sedan vi kom hit i fredags men vi har nu kunnat ligga pa sandstranden, badat och legat lagt nagra timmar. Sandstranden ar for ovrigt kanonfin men iofs befolkad !! Av randiga och rutiga skal kan jag bara saga att boendet ar bra, vi har lovat att vara hemlighetsfulla med detaljer ;)

Det tar nagra dagar att smalta in helt i allt, tar dagen som den kommer och kanner av hur det kanns. T.ex maste vi ata middag pa fler stallen for att helt kunna ge stadens tavernor sammantaget betyg. Oliverna t.ex ar lojligt sma, skrynkliga och smaklosa :( Vi far kopa battre sadana i supermarketens delikatessdisk istallet.

Kanske tar vi en batutflykt osterut till Agia Roumeli eller Loutro, beroende pa vinden mest men ocksa hur lange vi kan vara i en av orterna. Batarna ar inte sa frekventa ditat.

Kort sagt ar tillvaron helt suveran, staden har som sagt charm, det verkar overlag vara trevlig manniskor, sarskilt var "hotellvardinna" Nichi (ja, hon uttalade med ch-ljudet) men hon undviker garna langre diskussioner pa engelska :o

Far se om vi aterkommer endera dagen. Men slutklammen fran mig far vara - ni som tvekat om Paleochora, gor inte det !!!


Hasse & Bettan :cool:bye_bye

Lissi
2008-07-28, 17:22
Fortsätt att njuta!:cool::cool:
I Sverige har vi ju högsommarvärme som ska hålla i sig hela veckan så vi njuter här också med ljumma kvällar och dagar med bad! 25-30 grader duger gott....

Paleochora har jag varit 2 dagsbesök i men fann inte stället speciellt mysigt, men tredje gången gillt kanske?;)

Lissi

Riitta
2008-07-28, 17:56
Ha det fortsatt skönt Hasse och Bettan:)

Riittabye_bye

Moa
2008-07-28, 18:55
Hasse och Bettan!

Vi visste att ni skulle gilla Paleochora. Vi har gärna suttit tillsammans med er på en taverna, på huvudgatan eller varför inte nere på hamnpromenaden just nu!!!.... men vi får nöja oss med era reseberättelser.
Ha forsatta trevliga upplevelser i Paleochora och när ni sedan far vidare till Kissamos/Kasteli.bye_bye

Britt-Marie o Lennart

Hasse
2008-07-30, 14:20
Lissi, sa olika det kan vara med vad man gillar och inte gillar. Det ar svart att exakt forklara vad som ger oss kanslan nu nar vi ar har ? Det finns gott om vardag har, turister blandas upp med lokalbefolkningen en hel del men manga mellaneuropeiska arrangorer drar ju upp antalet. Vi hor manga olika sprak nere pa stan.

Det ar dock en avslappnad stamning, speciellt pa kvallen inne i centrum. Langa sittningar pa tavernor och barer ar en absolut hojdarnjutning, numera tar vi inte in middagen tidigare an 21.30 och sedan sitter vi bar ett bra tag.

Fast det blaser nagot jakligt idag, riktigt byiga nord/nordvastvindar piskar sandstranden sa man blir blastrad om man ar i narheten. Synd, stranden ar topp !

Darfor omojliggor blasten aven tilltankta batutflykter, har dock inte sett om farjan som gar langs sydkusten ar installd ? Vi vill i alla fall inte ut i kuling eller mer.

Sa vi njuter pa annat satt, Kastelli i norr blir nog en kontrast, spannande att fa en ny vecka.

Hej for idag nu bye_bye


Hasse :cool:

Hasse
2008-07-31, 17:59
Dagsfarsk rapport igen fran mig/oss.

Det blaste stormbyar i gar, vinden har okat under flera dagar och kulminerade i gar som sagt. Visserligen bor vi pa andra vaningen och ratt fritt fran storande foremal sa vi kande ju vinden mera an den kandes nere pa gatan. Vi blev less, trotta och arga och orkade inte mer an ga och ata (under tak pa en taverna) och sedan ga hem pa rummet igen.

Men idag har det blast "lagom" sa det kanns betydligt battre. Det gjorde det ocksa nar vi traffade pa "LenaPG" och Nisse fran Kalimera. Bland annat (tack for pratstunden !) fick vi veta att gardagen var den mest blasiga dagen under sommaren har nere !

Sa dagen har varit attan sa mycket battre an i gar och nu aterstar en middag, en natt och sen vidare som sagt till Kastelli. Annu vet vi ingen tid eller plats dit taxin kommer men den ar skriftligen utlovad redan fore resan.

Pa aterhorande, da fran ny ort.


Hasse & Bettan :cool::p

Kalimera
2008-08-05, 14:34
Pa aterhorande, da fran ny ort.Och hur är det där? :)

Hasse
2008-08-09, 20:36
Och hur är det där? :)


Jag hade knappt en tanke på att söka mig till ett internet café, frågade i hotellbaren och det fanns visserligen två ställen i staden men hade faktiskt inte en tanke (ja, en halv då.....) att gå dit och sätta mig.

Nu har vi varit hemma drygt ett dygn och som vanligt tar det tid att sammanfatta. Vill helst inte förhasta vad vi tyckt, det måste få smälta in lite.

Men Kastelli har ett par tydliga drag. Vill man ha ett ställe för turister så har man kommit väldigt fel. Med det menar jag att det skapas aktiviteter "utanför" vad en plats har med sin själ inblandad. Det är som att dela en stad med vad befolkningen får på sitt håll och vad turister får på sitt. Jag vill inte nämna varken ögrupper, öar eller städer/byar men jag tror det finns hundratals platser där turister får sina behov skapade.

Kastelli har väldigt tydliga drag genuint, äkta, en själ och "välkomna hit på våra egna villkor". Vi pratade en hel del med en kul man som var "boss" på en taverna. Vet inte om han ägde den helt eller delvis men han "dirigerade" övrig personal medan han själv kunde umgås med gäster. Han sa att Kastelli är mycket av en "transfer-ort" med utlöpare åt många håll. Därför passerar många kretensare genom staden för andra upplevelser men det innebar inte att de ratade Kastelli. Det går t.ex en väg ner söderut till Paleochora därifrån vi nyligen hade kommit. Det går vägar till de fina badplatserna Elafonissi, Falassarna och Balos plus några andra mindre. Och det kommer en stor "åder" med trafik österifrån från Chania med kringorter.

Kastelli hade många fik med gubbar utanför, många fantastiska affärer som såg så eländiga ut utifrån men med så mycket liv inuti, nästan som små museum med prylar till förbannelse i ändlösa rader längs väggar inkl. damm. Det fanns små industrier i varje gathörn, mitt emellan alla möjliga och omöjliga kombinationer av affärer, bankkontor, supermarkets, en salig blandning med andra ord. I stort sett alla affärer stängde mellan 2 och 6 för siesta och det var en tydlig prägel av att allting gick VÄLDIGT långsamt på många sätt.

Men det är ändå svårt att översätta en känsla inombords till en beskrivning i text. Men vad som dock var väldigt tydligt var att jag flera gånger blev tillfrågad "ute på stan" vem jag var, vart jag kom ifrån och om jag var turist. En klar nyfikenhet med andra ord !

Det blev en lång beskrivning...........


Hasse :cool:

Patricuz
2008-08-14, 08:41
Hej!

Trevligt att läsa om era intryck från Kreta och särskilt Pal:) Vi är på väg om en månad och stannar 6 veckor. Största delen av tiden kommer vi att tillbringa i Pal. Får se hur blåsigt (och regnigt) det blir i september-oktober där:eek: Man borde ju klara av det, vana är vi ju med det kalla kustklimatet här:rolleyes:.

Hälsn P

Arne
2008-08-14, 09:23
Vi har bokat in oss på Paleochora från den 22-27 September. Soula Aapartments. De ville ha 35€ natten inkl allt och det erhöll vår acceptans.

Ska bli spännande att skåda Kretas sydkust där vi aldrig tidigare varit.
Vi inleder med två nätter i Chania, 20-22/9. Hemresan blir den 11 Oktober
från Chania. Då ska vi även besöka Chora Sfakion samt några andra platser på östra Kreta.

Arne

Malina
2008-08-14, 10:22
Hoppas att ni kommer att tycka lika mycket om sydkusten som jag gör!
Ha nu en angenäm och fin resa!

a_fellman
2008-08-29, 20:04
Hej, jag och min syster Mia kommer till Paleochora den 20 september och den 27 september ansluter våra män. Om det är någon som har ytterligare tips om tavernor och vad det finns att göra så är vi tacksamma för flera inlägg.

Anita