Logga in

Visa fullständig version : Varning för restaurang Enplo i Chania

Gita
2008-07-28, 15:05
Lovade mig själv och de kretensare (och på Kreta boende svenskar) att jag skulle skriva på Kalimera och varna för en restaurang i Chania stad som heter Enplo (eller En plo). Den ligger väldigt nära restauran Ela, i korsningen av Pourtou och Kondilaki.

Jag trodde inte att jag/vi kunde bli så lurade, vi har ju rest en del, kan inte förklara hur vi gick på denna miss. Vi var väl lite loja av värmen, relaxade OCH dessutom så visade hovmästaren en inplastad resguide från Aftonbladet, där tidningen rekommenderar just denna restaurang.

För att göra en lång story kort, så i efterhand märkte vi att de utnyttjade värmen, vår törst, vår trötthet och att vi inte misstänkte något, vi var godtrogna. I ett nafs var en vinflaska öppnad - utan att vi hade sett menyn och priserna. Maten som vi fick var ordinär, nej, dålig och innehöll just det som vi hade sagt ifrån 3 ggr (lök och paprika i sonens pasta carbonara).

Priserna var otroliga, och gick ej att kolla eftersom notan var på grekiska och vi fick inte behålla den - även om vi försökte.

Vi brukade betala ca 80 euro för 6 personer på andra tavernor (mat, öl, vin, läsk) men här blev notan 110 euro för 4 personer (varav ett var barn).

Ja, vi lärde oss en läxa, vi var arga och pustade och frustade, folk som vi pratade med tyckte synd om oss (och också om sig själva, hela området får dåligt rykte och turisterna köper inget i affärerna runtomkring när de har varit på Enplo, de är så arga!) och vissa skrattade åt oss, skakade på huvudet och gav olika förklaringar. De förklaringar som kretensarna och svenskarna som bor på Kreta angav var: Maffiakrog (maffiapengar), dubbla menyer, snabba aktioner så att kunderna blir förvirrade och att Aftonbladet har fått "svarta pengar" för att rekommendera krogen. Vem vet vad som är sant? Har skrivit till Aftonbladet och väntar på svar - jag frågade hur de kan rekommendera sådant här ställe.

Vill ni känna er lurade, rövade, arga, fåniga - gå på Enplo. Annars - lär er av vårt misstag!

Om ni vill ha god mat till bra pris, så testa Ela eller ännu hellre Karnagio. Den ligger i hamnen, men bortanför "turistkrogarna", adressen är Katechaki Square 8. Nära kulturministeriet. De är seriösa och har god kretensisk mat.

Wardakis
2008-07-28, 16:19
Min son och hans sambo blev blåsta där förra sommaren så jag instämmer i varningen!
Gunilla

Riitta
2008-07-28, 18:58
Fy farao:eek:Så ledsamt att sådant förekommer i Grekland nuförtiden:( Man är ju van vid att allt är så bra, för det mesta:o
Kanske lika bra och försöka vara lite mindre blåögt i fortsättningenAng_elx

Riittabye_bye

JohnS
2008-07-28, 19:23
Vi skulle møte to vennepar for middag på Ela en kveld, men vi var litt sent ute. Da vi kom, hadde musikken og den dyktige segeren fristet dem til å sette seg og bestille på denne restauranten det advares mot. Vi var advart fra før, og bestilte bare noe å drikke.

Fisketallerkenen som de hadde bestilt 2 av, for 2 personer hver, var omtrent uspiselig. Den største fisken var ikke bare rå, men frossen i midten! En ekstra runde på grillen etter klage, var langt fra nok til å gjøre den til en kulinarisk opplevelse. Det ble båret ut omtrent like mye fisk som det ble båret inn. Og summen på regningen var sjokkerende, og umulig å få forklaring på.

Så hvis dere ikke vil spise på Ela eller Kali Kardia i gaten nedenfor, så fortsett gaten langs muren (jeg er ikke god med gatenavn) til Moutopaki, en av de aller beste tavernaene på Kreta!

ulrikas
2008-07-28, 19:33
Usch vad trist. När vi var i Chania häromveckan gick vi bort från torget, vet inte vad restaurangen hette, men den var helt ok. Blir trött på alla inkastare och undviker sådana restauranger. Har faktiskt hört fler klaga på Enplo!

/Ulrika

meriva
2008-07-28, 19:48
Vi blev också blåsta i sommar på samma ställe:o.Special offer plus två glas vin 67 Euro.
vi fick ej någon meny,dom var snabb med erbjudandet och vi frågade ej efter priset.Det var ju inte någon lyxmåltid precis.:mad:Dyraste lunchen för oss i Grekland någonsin.
meriva.

Anita_K
2008-07-28, 20:56
De försökte med oss förra veckan. Till sist efter tredje "nej, tack" sade jag att vi ska äta på "Tamam" och ingen annanstans. Då gav dem sig och hoppade på nästa. Trist.

lars
2008-07-29, 09:25
Detta är Chanias skittaverna numero 1.
De har duktiga inkastare dessvärre och levande musik vilket ju lockar ovetande turister om ställets status. Stanna ALDRIG här hur mycket de än försöker locka er in, även om de lockar med en drink.
Den drinken kommer ni att få betala många gånger om.
JohnS, gatan upp till Moutoupaki, vilken är en av Chanias bästa, heter Porto och tavernan, som du vet, ligger uppe i hörnet vid nr 60.
Antonis och Maria serverar god och vällagad mat.
Ela som också nämndes ligger Kondilaki 47.
Som sagt två bra val för god mat i Chania.
lars
Kriti sti kardia mou

lolis
2008-07-29, 09:59
Hej på er

Vi var där i Maj och blev lurade. 2 st Lamstifado och 2 st öl = 62 euro.__D

Lolis

Arne
2008-07-29, 10:21
Jag grunnar på om det icke kunde vara på sin plats att författa en skrivelse till Tourist Police, Chania Prefecture i akt och mening att
sätta ordningsmakten på spåret.

Såvitt mig bekant är det lagstadgat att
alla tavernor måste ha menyns prislista uppsatt på synlig plats utanför
etablissementet.

Efterom brottsprovokation är en laglig metod att fånga skurkar i Grekland förmenas det bliva tämligen enkelt att fånga ägarna på kroken samt få dem lagförda för bedrägeri.

Arne

Kalimera
2008-07-29, 10:50
att jag skulle skriva på Kalimera och varna för en restaurang i Chania stad som heter Enplo (eller En plo). Den ligger väldigt nära restauran Ela, i korsningen av Pourtou och Kondilaki.Visst är det den här tavernan du menar Gita?

http://www.kalimera.se/bilder/forum/kreta_05.jpg

lolis
2008-07-29, 11:19
Hej
Ja det är den hemska tavernan.__D

Lolis

Kalimera
2008-07-29, 12:52
Ja det är den hemska tavernan.Då har jag också varit där, eller i alla fall gått förbi några gånger. Inkastarna är så eneverande att jag aldrig skulle få för mig att äta där. När vi gick förbi i höstas kastade sig en av inkastarna fram för att ta Camilla i handen och hälsa henne välkommen. Hon drog snabbt tillbaka sin hand, någon hälsning blev det inte. Men vi stannade för att lyssna på vad han hade att säga, nyfikna som vi är. Han blurrade om hur bra maten är, hur poppis stället är och att Aftonbladet (han förstod att vi var svenskar) rekommenderade dem. (Gita: jag gör en del jobb åt AB, känner många där osv, och jag kan inte tänka mig att de skulle ta betalt för att göra reklam.) Han såg sedan min Kalisperatröja och undrade vad det var. Jag berättade. Han tyckte då att jag skulle skriva om dem på Kalimera. Om han bara visste vad som skrivs nu. :)

Det finns många bra restauranger i Chania: Portes, Ela, Tamam och Kalderimi bara för att nämna några.

Riitta
2008-07-29, 13:07
Jag tycker att nästa från Kalimera som råkar ut för dom, kan berätta för om att dom har dåligt rykte i hela Sverige nu:rolleyes: Skulle inte skada med en liten tankeställare kanske:mad:

Riittabye_bye

Gita
2008-07-29, 17:15
Ja, Janne, bilden är från hemskestället. Nästan så jag skäms när jag tänker hur jag lät mig luras, men man är ju inte på sin vakt hela tiden, ibland låter man sig tjusas av musik, stämning eller som i detta fall - Aftonbladets rekommendation.

Kan det vara så att Aftonbladets rekommendation är gammal, och att man har bytt ägare efter det? Tror ej heller att de kan ha fått pengar, MEN det är ett rykte som florerar i Chania. Kostas som arbetar som hovmästare i Agia Marina nämde att det existerar dubbla menyer, med olika priser och att kunden ALDRIG får behålla kvittot. Han hummade igenkännande och hade hört om alla deras knep från andra "offer". Det var han som rekommenderade Karnagio, och det var ett toppentips!

Vi får se vad det blir för respons från Aftonbladet, det är allvarligt om de rekommenderar något som är så här dåligt, vi verkar ju inte vara de enda som har blivit lurade...

Arne - jag funderade på detta med turistpolis, men någon som jag talade med sa att detta var känt av dem, men inget görs, just därför nämndes "Maffia-pengar". Hur gör man annars om man vill kontakta dem?

Och alla ni som skall till Chania - undvik Enplo!

ALba
2008-07-29, 18:40
Vilken tur vi hade i somras då! Vi gick förbi den tavernan och dom tjatade ju hemskt om att vi skulle komma in och som till alla andra drog dom fram Aftonbladet. Bara pga den recensionen och främst att det skulle spelas musik där gjorde att vi funderade hur vi skulle göra men sedan valde vi att gå på Ela istället, nu ser jag att vi gjorde helt rätt! Ela var ju förresten super, en av dom mysigaste krogarna i Chania. Kan även rekommendera Semiramis ett stenkast därifrån, dit går vi alltid åtminstone en kväll då vi är i Chania.

Hellen
2008-07-29, 19:54
Kan det vara så att Aftonbladets rekommendation är gammal, och att man har bytt ägare efter det?

Vad man kan utläsa på nätet så är deras Kretaguide från 2005, är det i den rekommendationen finns så har den ju några år på nacken.
// Helén

Lena*
2008-07-29, 23:59
Visst är det den här tavernan du menar Gita?

Lustigt nog ser det ju ut som om kvinnan som går förbi "pekar finger" till inkastaren...! :p Ang_elx

Lena*.

Eva L
2008-07-30, 07:16
Lustigt nog ser det ju ut som om kvinnan som går förbi "pekar finger" till inkastaren...! :p Ang_elx

Lena*.

Ja det gör hon säkert och han ser aggresiv ut. I Rethymnon fanns det förr ja den kanske är kvar en taverna med så aggresiva inkastare att folk fick gå på andra sidan vägen när de skulle passera stället. De skämmer verkligen ut sitt land och är ofta illa omtyckta av många i lokalbefolkningen.

Eva

Ewa
2008-07-30, 08:34
Jag grunnar på om det icke kunde vara på sin plats att författa en skrivelse till Tourist Police, Chania Prefecture i akt och mening att
sätta ordningsmakten på spåret.

Såvitt mig bekant är det lagstadgat att
alla tavernor måste ha menyns prislista uppsatt på synlig plats utanför
etablissementet.

Efterom brottsprovokation är en laglig metod att fånga skurkar i Grekland förmenas det bliva tämligen enkelt att fånga ägarna på kroken samt få dem lagförda för bedrägeri.

Arne
Anmäl dom!! Jag säger det igen ANMÄL DOM!!__D SKANDAL ATT DETTA FÅ FORTGÅ!!/Ewa

Kalimera
2008-07-30, 08:52
Nästan så jag skäms när jag tänker hur jag lät mig luras, men man är ju inte på sin vakt hela tiden, ibland låter man sig tjusas av musik, stämning eller som i detta fallJag vet hur det känns, har också blivit blåst några gånger. Bland annat Rhodos för två år sedan. Vi skulle äta lunch, valde ett ställe i Gamla stan, inte långt från Ipokrates Square. Beställde in två grekiska sallader, två öl och en flaska vatten. Tittade inte på menyn, priserna på sallad och öl brukar ligga på ungefär samma pris överallt. Vi satt ganska länge så vi tog in en öl till att dela på. När vi fick in notan häpnade vi: ölen (Zorba) kostade 5 € styck och vattnet kostade också 5 €! :mad:

Då bestämde vi oss att alltid titta i menyn innan vi beställer. Men man glömmer fort. Förra sommaren (också i Rhodos gamla stad) tänkte vi ta en gyros innan vi tog båten till Chalki. Priset stod på en tavla, det var lågt. Vi ville dricka Fanta till men såg inget pris på tavlan, däremot såg vi att en öl kostade 2 € och då kunde ju inte en Fanta vara så dyrt. Så vi beställde varsin Fanta. När notan kom in visade det sig att Fantan kostade 4 € styck! :mad:

Lena*
2008-07-30, 09:03
Då bestämde vi oss att alltid titta i menyn innan vi beställer.

Men vissa tavernor i småbyar _har_ ju inte ens menyer? Kanske man kallt kan räkna med att inte bli lurad där, eller...? På Amorgos stötte vi på flertalet tavernor utan (engelska) menyer (vilket ju gick bra, vi blev oss veterligen aldrig lurade).

Lena*.

JohnS
2008-07-30, 09:04
Vad man kan utläsa på nätet så är deras Kretaguide från 2005, är det i den rekommendationen finns så har den ju några år på nacken.
// Helén

Jeg tror det må nærme seg 10 år (mer enn 5 i alle fall) siden vi første gang ble advart mot stedet, så dette er ikke noe nytt etter at Aftonbladet var der ...

Lena*
2008-07-30, 09:06
I Rethymnon fanns det förr ja den kanske är kvar en taverna med så aggresiva inkastare att folk fick gå på andra sidan vägen när de skulle passera stället.

Eva

Var en gång i Rethymnon över dagen, upplevde det direkt jobbigt att promenera förbi tavernorna längs hamnkanten, så att man gärna tog en omväg! :mad: Aldrig varit med om liknande i Grekland.

Lena*.

Lena*
2008-07-30, 09:08
Jeg tror det må nærme seg 10 år (mer enn 5 i alle fall) siden vi første gang ble advart mot stedet, så dette er ikke noe nytt etter at Aftonbladet var der ...

Man blir ju riktigt sugen på att faktiskt fråga Aftonbladet hur denna taverna kunde få så bra betyg?? Kanske tavernapersonalen visst det var recensenter i farten och ansträngde sig till max....? :confused:

Lena*.

Eva L
2008-07-30, 09:25
Har ätit på många tavernor på små orter och där brukar det fungera bra utan meny. I Aten höll vi på att bli lurade en gång men jag vägrade betala och lät dottern föra diskussionen på grekiska med servitören som fick en chock när hon kunde språket. Notan var bortom all rimlighet och jag minns inte exakt idag men mer än 10 ggr vad det skulle kosta. Jag hade beställt så de visste inte att det satt en grekisktalande vid bordet. Jag hotade med att ringa polisen och servitörens kinder var röda av skam. In kom en annan servitör med en ny normal nota som vi betalade. På vägen ut passade vi på att varna en del andra för ockerpriserna.

Eva

Kalimera
2008-07-30, 10:38
Men vissa tavernor i småbyar _har_ ju inte ens menyer? Kanske man kallt kan räkna med att inte bli lurad där, eller...?Lena*.Har aldrig hänt mig, bara i Rhodos stad.

Gita
2008-07-30, 11:52
Jag vet hur det känns, har också blivit blåst några gånger. Bland annat Rhodos för två år sedan. :mad:

Tack Janne, kändes genast lite, lite bättre att du som är veteran (och alla ni andra som han blivt lurade!) också har gått på minor.

Jag skulle vilja anmäla dem, men vad har jag för bevis? De slet ju notan från svärfars hand, precis när jag tjatade på honom:"Spara kvittot, för fasiken!" Skall undersöka saken.

Annars får väl fötterna tala, eller hur? Vi undviker stället och varnar andra!

inkfish
2008-07-30, 12:09
Jag skulle vilja anmäla dem, men vad har jag för bevis? De slet ju notan från svärfars hand, precis när jag tjatade på honom:"Spara kvittot, för fasiken!" Skall undersöka saken.

Jag tvivlar på att kvittot är viktigt i sammanhanget. Om Arne har rätt, vilket jag inte vet, så skulle du möjligen kunna anmäla dem för att inte ha prislistan synligt anslagen.

Däremot tror jag knappast att du kan anmäla dem för att maten var dyr. Ni hade ju ingen överenskommelse om priset från början.

UlfWiman
2008-07-30, 13:10
Måste lägga mig i igen.
De är skyldiga enligt tvingande grekisk lagstiftning (skatte o momslagen för kvitto) och tillståndskraven (lokalt för skylt ute). Det ska lämnas maskinkvitto så kallad Bong på allt som säljs. När det gäller skylten/menyn kan det vara olika. I vissa fall är det tillåtet med griffeltavla som meny. Större restauranger ska tillhandahålla meny med angivna priser. Priserna kan vara handskrivna och det är oftast så. Jag sitter och översätter en del menyer till svenk och engelsk text. Där är alltid prisraden bara ett streck att skriva på annars skulle de få trycka om hela tiden. Exempel.

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ENGLISH SVENSKA

Κουβέρ Cover Kuvert

ΣΟΥΠΕΣ SOUPS SOPPA
1. Σουπα λαχανικών ____ 1. Vegetarian ____ 1. Grönsaks
2. Ντοματόσουπα ____ 2. Tomato ____ 2. Tomat
3. Κοτόσουπα ____ 3. Chicken ____ 3. Kyckling
4. Κρεμυδόσουπα ____ 4. Onion ____ 4. Lök

Slutet ska innehålla detta:

9% - 19% VAT ( taxes ) is included.
9% - 19% moms är inkl.

Responsible under the market police regulations:…………………..
Ansvarig under marknads polisens regler: …………………..

skrivstrecken och formattering är minimerade p.g.a platsbrist.

Uffe

inkfish
2008-07-30, 13:55
Uffe, vill förtydliga att jag inte ifrågasätter, ville bara markera att jag inget visste om just det där:).

Min huvudpoäng är att det inte är juridiskt fel med höga priser så länge priset aldrig varit uppe till diskussion. Däremot är det naturligtvis moraliskt helt åt skogen att blåsa sina gäster.

Pnyx
2008-07-30, 14:49
Nä, du bläckfisk, helt rätt har du inte;). Visserligen skiljer sig svensk rätt och rättstradition en del från grekisk. Överprissättning är dock inte tillåtet i något av länderna. Det kallas då, som i det här fallet, ocker och är straffbart i båda länderna. Restaurangen har medvetet undanhållit gästerna prislistan och kvittot, samt utnyttjat de utländska gästernas okunskap. Att i ett avtalförhållande dra egen fördel av en svagare parts underläge är i alla rättssystem jag känner till omoraliskt. Frågan är var gränsen går från omoral till brottsligt förfarande vid ett restaurangbesök som Gitas.
Jag tycker därför Arnes förslag är bra.

anne
2008-07-30, 17:28
Vi var på den restauranten i Chania i 1999.(Kjente meg igjen da jeg såg bildet.)Vi var 9-10stk.som ble lokket/lurat inn.Under bordet vi satt ved,fant jeg en liten dameveske med en mobiltelefon og en nøkkel i.Jeg visste jo fra før at grekerne er så ærlig så jeg leverte den til kelneren som igjen viste innholdet til en annen kelner.Synes de såg litt "lur" ut og tenkte med det samme:tenk om de beholder det selv.Stakkers dame som kanskje ikke får tingene sine igjen.Det var jo muligens en hotelnøkkel?Noe svar på det har jeg selfølgelig aldri fått.Heldigvis hadde vi spist et annet sted,så vi tok bare en drink/brus.Husker ikke hva vi betalte,men de hadde plusset på endel drakmer for musikken!Det nektet vi å betale,vi hadde jo ikke bestillt noe musikk,ikke hørte vi mye fra der vi satt heller.De ble selvføgelig veldig sure,jeg synes det var litt ekkelt,men er glad i ettertid at vi ikke betalte når jeg leser her hva slags folk de er.Mener jeg har lest negative ting om de før også.Dit skal vi aldri igjen,men skal nok gå forbi bare for å gå forbi...

inkfish
2008-07-30, 20:57
Jag tycker också att Arnes förslag är bra! Inte minst för att det här uppenbarligen är en krog som lurat gäster i åratal. Jag önskar att det vore lika lätt som du beskriver det att komma åt dem, men uppenbart har inget hänt.

Att i ett avtalförhållande dra egen fördel av en svagare parts underläge är i alla rättssystem jag känner till omoraliskt.

Moral är en sak för mig, juridik en annan:cool:.

I det här fallet borde det finnas två knäckfrågor: a) vad är överprissättning?, b) när ingår en restauranggäst ett avtal?

I en butik ingår jag avtalet först vid kassan. Om streckkoden på varan visar ett högre pris än skylten på hyllan där varan låg - då kan jag inte hävda att jag ska få varan till det lägre priset för det råder ännu inget avtalsförhållande mellan mig och säljaren. Mitt alternativ om jag inte vill betala det högre priset är att inte köpa varan.

Men när ingår jag avtalet på krogen? Jag kan ju inte låta bli att fullfölja köpet för maten har jag redan ätit upp.

Gita
2008-07-30, 21:19
Min känsla var/är att vi betalade mer än vad maten och drickat gick på, hur jag än räknar, så kan jag inte komma upp till den summan som vi betalade. Och när jag granskade kvittot efteråt, så kom kyparen och "slet" den åt sig, det kändes väldigt skumt. Kvittot var handskrivet och på grekiska, så det tog sin tid att försöka tyda vad som stod på den.

Jag bara "kände på mig" att nu är du rökt och detta är inte helt OK.

Maten hade vi ju sett pris på, men inte drickat, det var framplockat och öppnat innan vi såg priserna. Så fanns det någon överenskommelse? Egentligen inte, vi bara litade på dem, att det skulle vara ett skäligt pris. Maten gick på ca 55 euro (hiskeligt dyrt för att vara vår middag, 4 pers), men vi betalade 110 euro. För vad - undrar jag än idag. En stor Mythos, en cola och en flaska husets vin som kostade 4 euro i affären... så det måste varit något annat på notan. Musiken? Brödet?

Varför tog jag inte kvittot med mig...?

inkfish
2008-07-30, 21:22
Aha, ni hade sett priset på maten? Och sen kostade det lika mycket till? Det var det värsta jag har hört:eek:

Argyris
2008-07-31, 09:29
Hej,

jag kan ta kontakt med min advokat på Kreta och höra med henne vad man kan göra. Hon är en riktig pittbull och kan vara mycket obekväm.

Kan någon bara vara snäll och sumera lite om detta ärende och även skriva adress och namn på stället.

/Nico

lars
2008-07-31, 10:12
Hej,

jag kan ta kontakt med min advokat på Kreta och höra med henne vad man kan göra. Hon är en riktig pittbull och kan vara mycket obekväm.

Kan någon bara vara snäll och sumera lite om detta ärende och även skriva adress och namn på stället.

/Nico

Adressen är En Plo (Εν Πλω) , Porto 20 Old Limani Chania.
tel 28210 72915.

lars
Kriti sti kardia mou

Kalimera
2008-08-01, 14:20
Aha, ni hade sett priset på maten? Och sen kostade det lika mycket till? Det var det värsta jag har hört:eek:Kan bara hålla med! Hoppas många läser detta och undviker stället!

dionysos
2008-08-05, 21:11
Vilken tur att vi undvek den restaurangen, käkade på restaurangen Ela mittemot. Annars är The well of the turk en favoritrestaurangen i Chania.

Erika74
2008-08-07, 20:36
TACK för varningen!!! Ska dit ner om två veckor bara och det blir säkert en tur in till Chania. Ska till Agii Apostoli...
Tycker att de e för jäcligt av dom eftersom de e ju som någon skrev att dom får ju dåligt rykte, inte bara dom utan även andra restauranger runt om __D

Neah
2008-08-10, 21:32
Hade läst om just denna restaurang här på Kalimera innan vi åkte ner i början på augusti men ändå var jag inte på min vakt när vi råkade gå rakt på stället och en mycket sliskig, påträngande inkastartyp fångade in oss. Det var när han snabbt slet fram en tummad och inplastad version av Aftonbladets reseguide och riktigt förväntade sig att vi skulle äta där som det gick upp för mig var vi hamnat.

Jag skrattade åt honom och sa att jag skulle inte tro att jag någonsin kommer äta där. Jag berättade mycket lugnt och pedagogiskt för inkastarmannen om det mycket dåliga rykte de har på reseforum i Norden och hur snabbt det går för fler människor att bli avrådda från att gå dit. Vi har så få kvällar på semestern och de är dyrbara för oss. Jag berättade att vi turister inte vill slösa bort dem på ett ställe med dålig service.

Han stirrade oförstående på mig och viftade lite med reseguiden... "But this Aftonbladet", sa han lite osäkert och stammande.
Jag sa att deras dåliga rykte överväger en enda tidnings åsikt och när jag ändå var i farten berättade jag för en annan svensk familj, som också blivit påhoppade och visade den fantastiska rescentionen, vad jag hört. Bara så de fick två versioner och var fria att välja lite mer rättvist...
De gick, liksom vi, inte in...

Tyckte restaurangen kunde få veta att den inte är den bästa i stan...

_B-anana

ricky
2008-08-10, 23:24
Jag vet hur det känns, har också blivit blåst några gånger. Bland annat Rhodos för två år sedan.

Har också blivit blåst på Rhodos. Riktiga bondfångare!
Huvudrätten kostade 8€ och det var en enkel sylta. Servitören frågade lite i förbifarten om jag ville ha sallad. Jag nickade och tänkte att han skulle fråga vilken sallad eller komma med menyn. Istället kom han in med lite isbergssallad med två tomatskivor på. Jag lämnade salladen orörd och fick en mindre schock när jag såg att huvudrätten kostade bara 8€ men salladen kostade 13€. Numera är Rhodos ett avslutat kapitel för mig!

Gita
2008-08-11, 22:22
Måste erkänna att det känns lite gott om vi "räddar" några personer från att slösa bort sin semesterkassa på detta ställe. Det räcker med att vi åkte dit!

Gott! _B-anana

ovett
2008-08-25, 19:54
Ja det bevisar bara att man ska ignorera inkastare och jag och min särbo (MonkanS här på Kalimera) låter inte oss luras eller dras in i några restauranger eftersom vi är insatta i det och vet vilka ställen vi ska gå på. Det ÄR lätt att bli lurad om man är naiv. Så lär av misstagen och andras. Tur att ryktet sprids så flera blir varnade. Synd bara att sånt får ske__D.
Det förstör ryktet för flera seriösa...snyft_drop Förra året var vi ju i Chania och åt på Ela som verkligen är ett toppenställe :)

kendopainter99
2008-08-26, 16:12
Hej.
har också varit där för ett antal år sedan
o det var samma stuk då.
dom skyllde på att artisterna (som då var där) hade ett namn o kostade.
maten var ytterst ordinär även då.
jag o min dåvarande fru gick tillbaka ett par dar senare o
skällde ut dom (mest hon för hon var ilskast).Dom erbjöd oss en flaska vin som plåster(vilket vi vägrade ta emot).
pratade med flera som råkat ut för samma sak.
lustigt att dom får vara kvar(har väl mutat rätt person).
alltid när jag är i Chania o går förbi glor jag surt på dom o varnar andra som går förbi.Inte populärt...hehe.
Annars är Kreta toppen.

mvh/uffe_B-anana

Erika74
2008-08-31, 12:02
Vi kom hem från Kreta i förrgår o jag hade för mig att denna rest. låg vid hamnen o jag hade glömt namnet till vi kom dit ner :confused:.
Vi gick förbi denna "mysiga" restaurante o inkastaren visade en inplastad sak från aftonbladet tror jag det va..Vi tyckte det såg mysigt ut o vi bestämde oss för att äta där efter vi sett oss om men vi gick till en restaurnag vid hamnen istället. Låg till vänster sida o va kreats äldsta men kommer inte ihåg namnet på den tyvärr. Men där va billigt o god mat.

Ang. Enplo..Är det mor o syster som lagar mat på stället?? Tror det e den rest. vi tänkte gå på som vi aldrig gick till som e enplo men är osäker. Men vi blev aldrig lurade som tur va:rolleyes:

Flinka Ida
2008-09-15, 20:17
Inför vår resa till Kreta lusläste jag Kalimera och lyckades då tydligen memorera allas varningar för den här ökända restaurangen.
När vi då första kvällen i Chania blev stoppade av en jobbig inkastare som ville skaka hand och började visa upp en inplastad recension, var det så skönt att säga till honom att ingen chans att vi sätter oss där efter alla varningar som vi har "fått". Han blev helt tyst, tappade hakan och sen när vi hade gått en bit, började han gorma efter oss! Mysig kille det där! ;):)

Så tack alla som förmodligen besparade oss en tråkig upplevelse!

kickimoj
2008-09-22, 11:21
Kom hem igår från Kreta. Tyvärr regnigt och kallt de sista dagarna men vi roade oss kungligt ändå bland apelsinlundar och olivodlingar. Vi var inne i Chania en eftermiddag/kväll och åt på Ela mycket trevligt. Efteråt när vi gick till bussen blev vi stoppade av en inkastare på En Plo. Förberedd som jag var så blev det lite komiskt. Min man trodde jag skulle åka på en snyting. Hans taktik den här gången var att tala om för oss att hans restaurang var den bästa på Kreta efter omdömen både på Aftonbladet och märk väl på internetsiten Kalimera. Då talade jag om för honom att så var nog inte fallet utan istället så talas det i Sverige om att man definitivt inte skulle äta på En Plo och så vände jag på klacken och gick.

PA
2008-09-23, 09:56
Hej Alla

Numera finns det på GNTO´s (Grekiska statens turistbyrå) hemsida http://www.visitgreece.gr/pages.php?pageID=11&langID=2 en länk till Complaints. Inte vet jag om det hjälper men informationen kommer in till turistministeriet. Spottar man tillräckligt ofta o.s.v. kan det ju hända något.

HABS

PA

RhodosStad
2008-09-23, 13:55
Var på Rhodos nu, tog något enkelt vid Mandrakihamnen
Notan kom, naturligtvis på grekiska, men jag upptäckte något för 6,30 euro, som vi inte tagit in (uteslutningsmetoden)
vinkade till mig kyparen, ojoj, det måste ha blivit fel sa han och strök det...Jo tjääääääna....:mad:

Synd om honom, ingen dricks och varnade andra...
Synd om oss också som älskar Rhodos, att det finns såna rövare...
Men åker såklart dit igen, kan ju inte döma ut en hel ö för det....
då kan man ju inte åka någonstans, alltid luras någon....överallt i världen

lars
2008-09-27, 13:32
Beträffande fotot som visats tidigare kan man kan infoga att En Plo är tavernan i förgrunden.
I den gula byggnaden i bakgrunden ligger en av Chanias bättre tavernor nämligen Ela.
Talade med ägaren härom dagen och han var tacksam för allt som kan hjälpa till att få fram sanningen beträffande En Plo.
Han träffar dagligen främst skandinaver som blivit lurade.
Själv lyckades vi rädda ett gäng svenskar på 8 personer från att "njuta av mammans goda mat som Aftonbladet skrivit om"
lars
Kriti stin kardia mou

Ioslina
2008-09-29, 09:52
Själv åt vi på ELA, ett mycket bra ställe med bra mat och billigt! Godaste tzatsiken jag nånsin ätit!.............

ccaalli
2008-10-01, 05:20
Kom hem från Kreta förra veckan. Hade förberett mig före resan genom att läsa Kalimera forum bl.a. Så nog visste vi vilken restauranag vi inte skulle gå på.

Så vad händer söndag kväll. Bussen in till Chania, promenad i gränderna, åh vilken gullig restaurang, (vi kom från fel håll). Inte en tanke på vilken restaurang vi skulle undvika. Såg för övrigt ingen skylt med namnet heller.

Fick frågan om dryck. Bad om Retsina. Nä den var slut. Men du kan få smaka det lokala vinet. Nja sa jag, men jag smakar. In kom en öppnad flaska så var det med det. Bad om menyn efter ett tag. Då kom en kille och erbjöd lamm i folie, inget pris ingen meny. Bad om menyn igen. Efter 15 minuter kom den. Priserna hissnade. Vår vinflaska kostade 220 kr. Mer än det dubbla än på övriga restauranger. Vi beställde en förrättstallrik för två med lite av varje. In kom ett dessertfat med 2 räkor, en torkad brödbit med lite tzatziki på, nån fiskburgare? en friterad bläckfisk, lite sallad, fiskrom och ett 20 tal svarta oliver. 227 kr!!!! Vi betalade och gick. De fick inte ett öre i dricks å när vi kollade kvittot ramlade polletten ner. Att man kan bli förbannad på sig själv. Jag grämde mig i tre dagar. Det var dessutom min mans 50 årsdag så vi skulle äta fint. Så vi tog bussen tillbaka till Kato Stalos och åt varmrätt mm på Marias. Å under den veckan vi var där blev vi aldrig besvikna på den restaurangen.

Vi åt även på Marcos vilket kan rekomenderas. Ät gärna där en av de första kvällarna så har ni ert stamställe. Underbar mat, mycket att välja på. Inga menyer där heller man får gå in och välja bland ett 20 tal rätter i köket. Vi två åt av 4 olika varmrätter var, en förrätt, en flaska restina, en öl, blev bjudna på ouzo och raki samt efterrätt och priset futtiga 220 kr för allt. Att jämföra med vinflaskan på skitrestaurangen.
Det är då man öser på med dricks.

För övrigt bodde vi på Pegasus som var ett fint och trevligt hotell.
Havet var underbart och vädret för det mesta med. Om nån var där på söndan den 21 september och såg ett tokigt par gå i hällregn mitt på dan så vet ni vilka vi är.

Men vad gäller Enplo. Ha med er bilden på restaurangen när ni går ut och gör inte som oss.j..r,j..r, j..r, (sorry)

LN
2008-10-01, 08:17
Åker ner på lördag och besöker men all säkerhet Chania. Var ligger denna förfärliga restaurang??:confused:

Kalimera
2008-10-01, 11:09
Var ligger denna förfärliga restaurang??I hörnan av Odos Portu och Odos Kondilaki i gamla stan. Taverna Ela ligger bredvid så den är lätt att hitta. Taverna Ela är en riktigt bra taverna.

lars
2008-10-01, 11:35
I hörnan av Odos Portu och Odos Kondilaki i gamla stan. Taverna Ela ligger bredvid så den är lätt att hitta. Taverna Ela är en riktigt bra taverna.

........eller fortsätt förbi En Plo på Odos Porto längs muren till Moutoupaki som också är en riktigt bra taverna.

lars
Kriti stin kardia mou

småland
2008-10-11, 14:58
Vi var såå nyfikna på denna hemska restaurang ... och bäst som vi gick och strosade runt en kväll så gick vi rätt på den!:)
Vi blev påhoppade av en jobbig inkastare precis som vi läst....men vi visste ju läget så givetvis så drog vi oss därifrån men det var inte det lättaste hade man inte vetat så hade vi givetvis också blivit fast där!
Jag tycker det finns jättemånga trevliga tavernor i Chania och de andra "inkastarna" var inte på långa vägar så envetna o jobbiga alls.

Arne
2008-10-11, 15:27
Vi gingo oss in i goer afton... Sutto oss genast ned. Arne begaerde till kyparens ohoeljda foervoening en offert poe en forraett med oel, tvenne huvudraetter med vin samt daerefter tvenne kaffe.

Offert!!!! Ska ni ha mat eller ej!!! Vi ska ha en prisuppgift poe kostnaden innan vi bestaeller....

Nja,,, det blir 79 Euro.

Tack, doe avstoer vi, icke att undra poe att er taverna aer svartlistad i hela skandinavien,,,,,,,

Sorgsen och slokoerad kypare....

Men skoj var det.....

Arne

småland
2008-10-11, 17:00
:):)Bra gjort!:):)

Helena S
2008-10-12, 00:55
Ha ha! Bra gjort Arne! klapp_klap

BSR
2008-10-12, 05:58
Välkomna hem, Arne och Birgitta!
Och ang.Enplo i Chania var det suveränt det du gjorde Arne.Ang_elx
Många hälsningar från oss i Nyköping.
Bengt

Ioslina
2008-10-12, 09:46
Bravo Arne!klapp_klap

Inte för att jag ska dit, men vart ligger Enplo Chania?? Vilken gata och ngt riktmärke?
79€!? Vi två personer åt och drack oss mätta för mellan 17-21€...fast inte på Enplo, förstås!

Ioslina
2008-10-12, 09:46
Bravo Arne!klapp_klap

Inte för att jag ska dit, men vart ligger Enplo Chania?? Vilken gata och ngt riktmärke?
79€!? Vi två personer åt och drack oss mätta för mellan 17-21€...fast inte på Enplo, förstås!

Gita
2008-10-12, 11:55
Oj Arne, det var busigt gjort! Tänk om jag hade fått se detta med egna ögon...

79 euro för en sådan middag, otroligt.

Jag känner mig faktiskt lite nöjd med att ha startat denna tråd, några av er har sluppit känna sig lika dumma som vi gjorde. Och ni har sparat era pengar... klapp_klap

Marianne
2008-10-12, 12:09
Jag känner mig faktiskt lite nöjd med att ha startat denna tråd...
Visst är det bra när det kommer någon form av resultat av att man "gitter" skriva och klaga lite.
Hoppas fler går dit och uppmärksammar hur grova de är.
Nästa "gäst" skulle kanske själv skriva ner offerten på vad som beställs och så ett passande pris!:D

Hasse
2008-10-12, 12:25
Varför inte gå dit och reta dem ännu mer genom att tala om specifikt vad man vill äta och säga ett lika specifikt pris vad man är beredd att betala för det (omvänd offert) ?

Man kan verkligen undra om deras affärsidé var en restaurang de hade tänkt sig från början ? Hur kan de över huvudtaget överleva ?

Hasse :cool:

Nektaria
2008-10-12, 13:57
Varför inte gå dit och reta dem ännu mer genom att tala om specifikt vad man vill äta och säga ett lika specifikt pris vad man är beredd att betala för det (omvänd offert) ?

Man kan verkligen undra om deras affärsidé var en restaurang de hade tänkt sig från början ? Hur kan de över huvudtaget överleva ?

Helt krasst, men dumt och kortsiktigt "Det kommer alltid nya kunder". Jag förundrar mig över hur de orkar med detta lurendrejeri dag efter dag. Har de ingen yrkesstolthet?

Har goda vänner som åkte till Pireus för att ta en färja ut till någon ö för ett par år sedan.
De tog en taxi och bad chauffören köra till en restaurang eftersom de var ute i myciket god tid.

Det var inget märkvärdigt ställe de hamnade på. De var inte speciellt hungriga men tog varsin öl och något litet, att äta.
De fick betala 1200:-! Där fanns heller inga priser utsatta och de blev mycket surt bemötta när de påpekade att det var dyrt. Sorgligt sorgligt!

Hälsar Nektaria

wognsen1
2008-10-12, 23:06
Jag vet inte om det är denna taverna min kollega var på. Jag tror inte det då hon sa att man gick upp för en trappa. Hennes sambo är vegeterian så dom skulle ha vars en grekisk sallad till huvudrätt. Ingen förrätt utan bara huvudrätt. Kyparen säger då att grekisk sallad ingår för alla i sällskapet (dom var 10 man). Perfekt säger alla. Dom beställer en Cola en Mythos och en vegetarisk platta för 2. In kommer efter salladen (som var gratis) vegetarisk platta med nästan enbart dolmades. När dom ska betala kostade detta 44 euro. Var inte även detta lite väl dyrt.Jag skulle kunna tänka mej ett pris på 2,50 -3 euro för Colan, 3,50 för ölen och max 20 euro för vegetariska dolmades. Har jag fel? Detta var inne i Chania. Det hade varit ännu dyrare för de andra i sällskapet som hade ätit kött.

Eva L
2008-10-13, 08:54
Om det för ett par öl och en smårätt kostar 1200 kr som Nektarina skrev att några fått betala så är det dags att ringa polisen. Det finns lagstiftning mot ocker även i Grekland. Även om meny saknas får ägaren inte ta ut vilka priser som helst. Det går säkert bra att ta ut rejält betalt för maten men inte hur mycket som helst.

Eva

lars
2008-10-13, 10:12

Hur de kan överleva?
Läget är bra. Stor genomströmning av turister.
Duktiga och envisa men lögnaktiga inkastare.(Mamma lagar maten etc)
Musiken, som de flesta nog tycker är ganska mysigt.
Sist men inte minst är det förstagångsgäster som nappar på inkastarnas
locktoner. Inte går någon dit en andra gång.
I närheten finns flera tavernor av hög klass som då Ela, Konaki nästan vägg i vägg, vidare upp längs muren Portes, Strata och Moutoupaki.
Semiramis också med musik etc etc.
lars
Kriti stin kardia mou

Nektaria
2008-10-13, 10:53
Om det för ett par öl och en smårätt kostar 1200 kr som Nektarina skrev att några fått betala så är det dags att ringa polisen. Det finns lagstiftning mot ocker även i Grekland. Även om meny saknas får ägaren inte ta ut vilka priser som helst.
Eva

Hej Eva!
Det var även vår reaktion. De var inga vana resenärer. Vågade inte och skulle snart vidare. Kanske dessa samvetslösa personer ser vilka de kan lura?
Förresten, Eva, jag har hört av en god vän som är restaurangägare att det numera enligt grekisk lag måste finnas en prissatt meny. Stämmer det?
:confused:

Lena/Nektaria

Lusidora
2008-10-30, 09:52
Gick förbi Enplo när jag o min sambo var där i sept men såklart hann inkastarna se oss och drog igång hur bra maten var och så vidare + att de visade en väl inplastad del av aftonbladet som skrivit hur bra Enplo var. Hur många år sen skrev aftonbladet den??? Stannade som tur var inte där och åt!

Gita
2008-11-01, 12:46
...att de visade en väl inplastad del av aftonbladet som skrivit hur bra Enplo var. Hur många år sen skrev aftonbladet den??? Stannade som tur var inte där och åt!

Detta är vad Aftonbladet skriver idag i sin reseguide om Chania, kollade det när jag kom hem i höstas, nämligen. Och skickade ett mail till AF med frågan hur de kan rekommendera En Plo. Har dock inte fått något svar.

Det viskades om att Maffia står bakom denna krog. Och att polisen var kontaktad flera gånger... läskigt, tycker jag. Om man gör en anmälan, så måste man ha bevis - vi fick inte behålla vårt kvitto, de slet den från min hand!

Det kändes som att alla runtomkring var medvetna, men maktlösa.

Monica P
2008-11-01, 13:05
Bravo, Arne, prima stil.

Elisabet
2008-11-01, 16:54
Detta är vad Aftonbladet skriver idag i sin reseguide om Chania,

(...)

Det viskades om att Maffia står bakom denna krog.

Det är verkligen urdåligt av Aftonbladet att skriva så. Deras nyhetsrapportering är ju inte mycket att hänga i julgranen, men när det gäller resor (och sport) brukade de ju faktiskt vara riktigt bra.

Däremot tror jag inte ett dugg på att någon slags maffia står bakom tavernan. Vore den ett sätt att dölja annan verksamhet skulle de föra en mycket mer låg profil och absolut inte vilja skapa irritation bland gästerna. Möjligen kan de ha "mutat" diverse tidningar i olika länder, men sådana metoder är ju oskyldiga i jämförelse med maffiametoder.

dionysos
2009-04-28, 11:30
Kanske läge att lyfta denna tråd nu när turistsäsongen börjar på allvar?

UlfWiman
2009-04-28, 12:12
Japp och lägg gärna in en bild på samma gång.
Har inte någon så har jag en bild knyckt av någon annan.

Uffe

HenricG
2009-04-28, 12:29
Haha, tänkte så sent som i morse på att jag skulle leta upp den här tråden och lyfta den. flabb_flab

Det ligger väl en bild nånstans tidigare i tråden har jag för mig, den borde vi väl kunna posta om?

litentuva
2009-04-28, 14:18
Här är bilden, varning alltså alla Chaniaresenärer!

Visst är det den här tavernan du menar Gita?

Njeh
2009-04-28, 16:39
Og som et tillegg til de som svarer de er norske når de går forbi: De har en plastbelagt artikkel fra VG også nå. (Vi gikk forbi der noen ganger forrige uke)

Njeh

MonkanS
2009-04-28, 17:27
Jasså är de kvar fortfarande?
Jag förespråkar restaurang Ela.. restaurangen utan tak.. som ligger inte alls långt därifrån.

Njeh
2009-04-28, 17:49
Likte også Ela, men syntes Tamam lengre opp i gata var HELT fantastisk :)

MonkanS
2009-04-28, 18:07
Tack för tipset... om jag nu kommer ihåg det till hösten när jag drar ner dit..:rolleyes:

jonny
2009-05-09, 16:10
hej var på ela som ligger precis innan emplo för två dagar sen, enligt ägaren på ela så berätta han att en av ägarna på emplo är gift med en svenska som har jobbat på tidningen.hela gatan är irreterad på dom och typ grekiska skattemyndigheter är inkopplade men han tror inget händer lite böter och mutor dom har hållit på i många år.enligt han.förövrigt kan jag rekomendera ela trevlig atmosfär och bra mat till humana priser.
och går ni in på ela studera emplos inkastares min bara värt det.
kan tilläga att jag tittade på tidningen som enplo hade och jag tror den är fejkad.men det är min personliga uppfattning.

ricky
2009-05-09, 16:21

Dessa båda är helt suveräna:D
Att inte prova minst en av dessa är rent dumdristigt!

nilam
2009-05-09, 16:37
kan tilläga att jag tittade på tidningen som enplo hade och jag tror den är fejkad.men det är min personliga uppfattning.

Jag har tidningen här hemma så fejkad är den inte. Det är aftonbladets resguide som man kan skriva ut om man är Pluskund. Men i övrigt håller jag med om att dessa inkastare är bedrövliga...vi brukar skoja och säga att vi är från något helt annat land när de frågar...:D

Malin

jonny
2009-05-10, 15:43
för att man är pluskund tycker jag inte att allt är sanning som man läser där.rätt man el kvinna på rätt plats så blir allt sanning.försökte bara bidra med lite ny information.

nilam
2009-05-10, 17:22
för att man är pluskund tycker jag inte att allt är sanning som man läser där.rätt man el kvinna på rätt plats så blir allt sanning.försökte bara bidra med lite ny information.

Jag vet inte hur fel du nu tolkade mig...__D Jag påstod inte att allt var sant i Aftonbladet för att man är Pluskund:confused: Jag informerade om att bilagan inte är fejkad utan finns publicerad... Sen kan du väl vidareutveckla vad du menar med rätt man och kvinna:confused:..för jag fattade verkligen ingenting av vad du försöker säga.

Malin

Arne
2009-05-10, 17:53
Inte jag heller!!!

Arne (Som är pluskund på AB)

jonny
2009-05-11, 15:51
Vad jag menade är att om nu kvinnan jobbade på ab och är gift med en av enplos ägare så är det lätt att inflika när det repotaget ska göras el det gäller en uppdatering att jag är mycket ofta på kreta och min favoritresturang är enplo det köper vilken arbetskamrat som helst.

zeus&hera
2009-05-11, 18:11
Jonny!

Vill bara säga att jag förstod att det var precis så du menade...men det var även lätt att missförstå!

Paphianna
2009-05-14, 17:54
Jag har tidningen här hemma så fejkad är den inte. Det är aftonbladets resguide som man kan skriva ut om man är Pluskund. Malin

Av ren nyfikenhet kollade jag på Aftonbladets resguide idag (jag är också pluskund :) )
och uppenbarligen har man redigerat i den och tagit bort omdömet om denna hemska taverna. Någon har kanske lyssnat på kritikenAng_elx
Så bra att sånt här kommer fram så att vi kan varna andra och varandra.

Själv kunde jag efter att ha läst den här tråden varna vänner på väg till Chania idag för denna restaurang, de är "ickekalimerianer" (hur man nu kan vara detflabb_flab, Ännu icke upplysta:rolleyes: )
De var mycket tacksamma

Paphianna

Gita
2009-05-14, 18:32
Det stämmer, nu har Aftonbladet ändrat i sin Kreta-guide, man rekommenderar 4 restauranger och Enplo är inte med, den är borttagen.

Jag skrev till Aftonladet i höstas, och fick inget svar... men kanske läser någon på AB Kalimera :D?

Riitta
2009-05-14, 18:48
Jag varnade också ett gäng av mina släktingar som åkte till Kreta igår från Finland, så detta börjar sprida sig i Norden:rolleyes::)

Riittabye_bye

Paphianna
2009-05-15, 11:32
Jag varnade också ett gäng av mina släktingar som åkte till Kreta igår från Finland, så detta börjar sprida sig i Norden:rolleyes::)

Riittabye_bye

Oj, det nästan hisnar :cool: när jag tänker på vilken makt vi kan ha.
Tänk er att varje "Kalimeraian" pratar med 10 av sina Greklandsresande vänner, som pratar med 10 av sina osv. osv.....
Någon som är en hejare på matte kan säkert komma fram till att halva jordklotet är informerat på några dagar_B-anana
Nä, men skämt åsido, det är skönt om såna här banditer till slut förstår att det i längden lönar sig att sköta om sina kunder (hoppas jag ialla fall att det gör)
Goda rekommendationer färdas snabbt från mun till mun men framför allt dåliga eftersom en ilsken arg lurad människa är mer "på hugget" än en mätt, nöjd och glad.
Och uppenbarligen läser Aftonbladet Kalimeraflabb_flab, var skulle de annars få bakgrundsinfo till de bra guiderna ifrånflabb_flab
bye_byePaphianna

lisbeth
2009-05-22, 19:59
Hejsan!
Just hemkommen från kreta (platanias) med mina två väninnor.
Vi hade en fantastisk vecka med skönt väder och sol.
Åskade o regnade en morgon men vädret klarnade upp senare på dagen.
Tackar för tippsen vi fått från kalimera om matställen.klapp_klap
Var till ela och karnakio och åt i gamla stan,SUPER GOD MAT.
Åt förra sommarn på enploi,där var det dyrt och osmakligt.
En av inkastarna hör till de lokala gigolos...
Kan rekommendera restaurang Lemonia i Agia Marina,där var också god mat.flabb_flab

Kalimera
2009-06-11, 16:17
Bumpar upp den här tråden eftersom alla inte har läst den.

Gita
2009-07-11, 21:31
Måste rapportera att inkastarna på Enplo har inte blivit trevligare, tvärtom! Vi gick förbi denna restaurang förra veckan, sa vänligt men bestämt "Nej", men inkastaren greppade ett annonsplakat och sprang efter/ikapp oss,ställde sig i vägen samt skrek att han skulle ge oss halva priset på barnens mat etc. Till slut härsknade min sambo till och talade om att "We will never eat at your tavern!"

Stämningen var riktigt hotfull, och ändå hade vi två fullvuxna karlar med oss. Vi undvek att gå förbi tavernan sedan.

Hörde också andra besvikna turister banna denna taverna, de var mycket missnöjda.

Ägaren har också köpt en till taverna ca 20 meter nedanför, mittemot Ela, och där är det samma stil. Så de turister de missar på Enplo fångar de in här... :( Namnet på denna taverna var något i stil med Konaki... så akta er för detta också om ni är i Chania!

Hasse
2009-07-11, 21:52
Kan inte någon person med fullt utvecklade sinnen, samvete och sunt förnuft ta kontakt med någon slags myndighet på Kreta och snällt och vänligt sätta sig ner och samtala med dem ? Syfte ? Påpeka att Enplo i Chania håller på att utvecklas till en total katastrof och innan de ställer till det - stänga stället så att inget händer och någon råkar illa ut ?

Kanske för mycket begärt ? Jag/vi har aldrig varit där och sett/upplevt eländet men efter att ha följt denna tråd verkar det som om Enplo tyvärr redan nu ÄR en total katastrof. Har aldrig hört talas om någonting liknande, hur i h.....e kan de överleva ?????

Gita
2009-07-11, 22:30
Om du inte är beredd, går och strosar, relaxar... och då kommer en "trevlig" man och erbjuder dig det ena efter det andra, tar tag i dig, leder dig till ett bord - plötsligt sitter du där med en öppnad vinflaska framför dig! Som är dyr... men det vet du inget om än!

Hur gick det till?

Hört om sol-och vårare? De är duktiga! Hur kan de annars lyckas? De tränar... och slår till... när du inte är beredd! Men glädjande nog är det färre besökare där i år!

Som en tavernaägare sa till mig - "OK om de tar mycket betalt, OM de ger kunden något för det! Men det gör de ju inte..."

Deras nya slogan är:" Min egen mor och min syster lagar vår goda mat!" Men "mor" och "syster" är från Albanien, det är inte inkastaren... :o

nadja
2009-07-11, 23:08
http://www.pixbox.se/pic_show_id28521894.html
Försöker ladda upp en bild från när vi var där. Som tur var hade vi läst på Kalimera om Enplo, så vi gick inte på hans snack, men passade iallfall på ett föreviga minnet!

Gita
2009-07-11, 23:14
Om man fortsätter att gå in i gränden som syns mellan era huvuden så kommer man till tre bra tavernor! Portes, Strata och Moutoupaki!

osd
2009-07-13, 09:26
Nyss hemkommen från en två riktigt härliga veckor. Har läst alla varningar om Enplo och första gången vi gick förbi var det ganska lungt, vi hade nyss varit på Ela och ätit, då gav dom upp ganska snabbt.
Värre blev det en annan kväll, blev näst intill överfallen av en stor herre som vill att vi skulle äta där, jag förklarade att det ville vi inte då vi blivit varnade för att det skulle vara dyrt. Då ändrade han taktik och ville ha med mig innanför för att diskutera det hela så att jag inte talade med andra om det. Samtidigt skulle min familj stå utanför och vänta. Det var jag inte speciellt sugen på - Första gången jag blivit hotad för att jag inte ville äta på en restaurang

Kalimera
2009-08-08, 10:50
Jag fick igår ett mejl från en läsare som precis kommit hem från Chania. Hon skriver så här angående Enplo:

Restaurang Enplo kommer med största sannolikhet inte finnas kvar nästa säsong. När vi var i Chania pratade min man med, tror det var ägaren av Ela, som sa att han hade köpt upp hela byggnaden där Enplo ligger. Vet inte om det stämmer till 100% men vi kan ju alltid hoppas.

Gita
2009-08-08, 12:05
Men - ägaren av EnPlo har en ny restaurang, mittemot Ela... :(. Samma inkastarstil. Vet ej om han hyr eller äger lokalen. Hoppas inte de flyttar dit hela sin verksamhet, utan drar dit pepparn växer!

Enigma
2009-08-14, 21:49
Har också blivit blåst på Rhodos. Riktiga bondfångare!
Huvudrätten kostade 8€ och det var en enkel sylta. Servitören frågade lite i förbifarten om jag ville ha sallad. Jag nickade och tänkte att han skulle fråga vilken sallad eller komma med menyn. Istället kom han in med lite isbergssallad med två tomatskivor på. Jag lämnade salladen orörd och fick en mindre schock när jag såg att huvudrätten kostade bara 8€ men salladen kostade 13€. Numera är Rhodos ett avslutat kapitel för mig!

Säg namnet på restaurangen, please och beskriv var den ligger. Det är bra att andra inte råkar illa upp.

Enigma

Enigma
2009-08-14, 21:52
Måste erkänna att det känns lite gott om vi "räddar" några personer från att slösa bort sin semesterkassa på detta ställe. Det räcker med att vi åkte dit!

Gott! _B-anana
Och just bland annat därför är Kalimera den bästa reseguiden om Grekland.

Enigma

rogga
2009-09-20, 22:58
Vi kom tillbaka från Chania igår.

Inkastaren vid En Plo finns kvar. Konstaterade också att det finns tre tavernor med inkastare i området. Om kommer uppifrån Portou från Halidon måste man passera en taverna som heter Banana Park. Om man i stället kommer på Kondolaki nedifrån hamnen mot En Plo och Ela passerar man en taverna i en gränd till höger som hade en enveten kvinnlig inkastare. Jag är osäker på namnet. Kan det vara Hani eller Xani???

I vilket fall som helst unvek vi dessa tre tavernor och åt i stället på de bra tavernor som redan har rekommenderats i detta forum. Tamam, Mooutoupaki, Semiranis och Ela var alla mycket bra. Jag upplevde Ela mer som en högklassig restaurang än dom andra tavernorna. Ela hade lite högre priser, en meny på svenska, perfekt service och levande musik när vi var där. Vi åt en fantastisk middag i fredags kväll på Ela för 67 Euro för två personer med förrätt, huvudrätt samt ett bra vin som kostade mer än 20 Euro. Efterrättskaka med tillbehör fick man på köpet. Tidigare under veckan åt vi ungefär samma måltid på Moutoupaki dock med husets vin och notan stannade då på drygt 40 Euro. Dom lägsta priserna verkade det vara på Tamam men där liksom på Semiranis åt vi bara lunch.

Vi lyckades dock inte att ungå att bli lurade. I saluhallen trodde jag att man kunde äta en riktigt billig lunch. När vi letade efter ett bra matsställe blev vi stoppade av en dam som visade sina rätter för oss i en disk. Jag glömde att fråga efter priserna och vi satte oss ner och beställde maten. Notan för den enkla lunchen slutade på 36 Euro. Denna taverna var den första på vänster sida mot en sidoutgång efter att man hade passerat en köttdisk. Ännu ett exempel på att man skall undvika ställen med inkastare och kontrollera priserna innan man beställer något.

lars
2009-09-21, 00:11
36 Euro i saluhallen låter helt fel.:eek: Låg matstället på den östra eller västra sidan av saluhallen?
lars
Kriti stin kardia mou

lars
2009-09-21, 16:58
Vi kom tillbaka från Chania igår.
Denna taverna var den första på vänster sida mot en sidoutgång efter att man hade passerat en köttdisk. Ännu ett exempel på att man skall undvika ställen med inkastare och kontrollera priserna innan man beställer något.

Från mitten av saluhallen österut första på vänster hand, en dam 55-60 år är "inkastare". Stället drivs tillsammans med sonen. Tavernan rätt stor med saluhallens mått mätt. Det här stället om jag har rätt är till största delen inriktat på turister och då är priserna säkert högre. Jag har själv inte besökt den här tavernan inriktningen på turister.
Nästa gång besök någon av de två efterföljande matställena på samma sida, Zerbos och Agapinis, men det är ju inte lätt att känna till kanske första gången man besöker Chania.
Jag är glad att ni är nöjda med de andra ställena ni besökte.
lars
Kriti stin kardia mou

rogga
2009-09-21, 20:01
Helt rätt Lars. Det var stället. Egenligen ville jag gå på nästa ställe till vänster med bruna bord utan dukar (förmodligen Zerbos) där det satt greker men damen lyckades att övertala oss på något sätt.

lars
2009-09-22, 09:32
Janne detta skall ej ses som spam utan som prisinfo.
"Normala" priser i september 2008. Skall kolla hur det ut med priserna 2009, kanske har de stigit något.
Bilden blev kanske lite liten men prisnivån framgår nog ändå
lars
Kriti stin kardia mou

http://i214.photobucket.com/albums/cc39/larsax/Kretasept2008007.jpg

Wardakis
2009-09-22, 09:53
Det är väl det lilla stället där man nästan behöver skohorn för att komma in? Isåfall är maten mycket prisvärd och vällagad. Gunilla

Nicosia
2009-10-10, 01:52
Stämmer!
Vi drabbades av restaurangen i förra veckan (oktober 2009).
Vi passerade stället helt ovetandes, och inkastaren sa att om vi inte var nöjda med deras mat skulle vi få äta gratis. Vi svarade att vi kommer kanske tillbaka någon dag.
Eftersom jag älskar Kleftiko, så återvände vi efter någon dag.
Vi slog oss ned vid ett bord, och kyparen frågade efter vad vi ville dricka.
En flaska vitt vin, vilken kom snabbt till bordet. Sedan rabblade han menyn mycket snabbt på engelska (vanliga rätter). Som tur var beställde vi inte då direkt, utan ville först titta på menyn.
19 E för Kleftiko och 19 E för Sovlaki. Vi fick minst sagt hicka!
När kyparen kom tillbaka så avböjde vi att beställa mat.
Då kom inkastaren tillbaka, och sa att vi fick välja vad vi ville till priset av 7 E per portion.
Sagt och gjort.
När notan kom stämde detta, men det enkla vita vinet tog de 19 E för.
Kleftikon var iaf underbart god, nästan ett ½ kg lammkött i ett foliepaket + stora halva potatisar.

lars
2009-10-10, 15:15
Jag fick igår ett mejl från en läsare som precis kommit hem från Chania. Hon skriver så här angående Enplo:

Restaurang Enplo kommer med största sannolikhet inte finnas kvar nästa säsong. När vi var i Chania pratade min man med, tror det var ägaren av Ela, som sa att han hade köpt upp hela byggnaden där Enplo ligger. Vet inte om det stämmer till 100% men vi kan ju alltid hoppas.

Inte huset där En Plo ligger men väl det gula huset som ligger intill, vilket gör att En Plo inte kan använda utrymmet framför detta hus utan endast delen framför sitt "egna hus". Detta gör det omöjligt att driva En Plo vidare på denna plats.
Den här fighten har pågått ett bra tag och pågår fortfarande. Det skall bli intressant att följa utvecklingen enär En Plos ägare köpt, som tidigare nämnts, ett ställe mitt emot Ela.
lars
Kriti stin kardia mou

dettis
2009-10-12, 14:46
Jag tycker att det är orättvist att det bara klagas på denna restaurang . I många år har jag besökt Chania och ofta ätit där men aldrig blivit lurad eller otrevligt bemött. Nu bor jag mesta delen av året där och besöker dem både ensam och med sällskap. Maten har alltid varit prisvärd och jag har alltid gått frivilligt dit. För min del så tycker jag att t.ex ELA är alldeles för turistanpassat med menyer på Svenska m.m.

så tycker jag/ Dettis

Gita
2009-10-12, 17:59
Vad bra att du skriver något positivt om restaurangen, om du har upplevt att det är ett bra ställe. Vi är ju många som inte har fått uppleva det, utan blivit besvikna. Lurade och tom blivit jagade, så som skedde i somras. Det var en obehaglig situation med mycket aggression i luften, barnen blev lite rädda, själv blev jag illa berörd.

Jag tycker man skall skriva ärligt vad man har upplevt och så kan folk få läsa och själv välja om de vill testa restaurangen. Ris och ros!

lars
2009-10-13, 15:14
Ett litet knep för att slippa efterhängsna inkastare är att ha en komboloi till hands och spela lite med den samt att kunna tala lite grekiska.
Sen finns det ju även inkastare som är trevliga och inte så påstridiga. Fördelen med att komma tillbaka till samma plats, då i mitt fall Chania, är ju att man lär känna de här killarna och tjejerna och har därför inget obehag av dom utan man kan stanna "snackas vid" en stund i stället.
Dessutom, ju senare på säsongen man reser desto tröttare är de och gör inte så mycket väsen av sig.
lars
Kriti stin kardia mou

ford prefect
2009-10-13, 15:21
Komboli = grekiskt "radband" (http://en.wikipedia.org/wiki/Kombol%C3%B3i) (var tvungen att googla Ang_elx)

//Åke

Eva L
2009-10-13, 15:49
Ett litet knep för att slippa efterhängsna inkastare är att ha en komboloi till hands och spela lite med den samt att kunna tala lite grekiska.

lars
Kriti stin kardia mou

Gäller bara för män.

Bra ställen behöver inga inkastare där talar maten för sig själv.

Dettis jag förstår att du gillar stället men alla som inte gör det och har negativa erfarenhetr måste få föra fram sin åsikt och de verkar ju just nu att vara i majoritet.

Eva

Enigma
2009-10-13, 16:31
Jag tycker att det är orättvist att det bara klagas på denna restaurang . I många år har jag besökt Chania och ofta ätit där men aldrig blivit lurad eller otrevligt bemött. Nu bor jag mesta delen av året där och besöker dem både ensam och med sällskap. Maten har alltid varit prisvärd och jag har alltid gått frivilligt dit. För min del så tycker jag att t.ex ELA är alldeles för turistanpassat med menyer på Svenska m.m.

så tycker jag/ Dettis

Eftersom du besöker restaurangen regelbundet och bor mesta delen av året i Chania, då känner de dig utmärkt och då är det logiskt nog att de inte lurar dig eftersom du är redan bekant med dem som du påpekar. :confused:

Enigma

lars
2009-10-13, 23:33
Gäller bara för män.

Bra ställen behöver inga inkastare där talar maten för sig själv.

Dettis jag förstår att du gillar stället men alla som inte gör det och har negativa erfarenhetr måste få föra fram sin åsikt och de verkar ju just nu att vara i majoritet.

Eva

Nja, den nya generationens tjejer ses allt oftare använda komboloi. Manssamhället håller så sakteliga på att brytas ned även i Grekland, men visst komboloien användes mest av män ......än så länge.
Lite grekiska språkkunskaper är ingen nackdel i umgänget med ev påstridig inkastare.

Om maten är bra eller dålig beror nog inte på inkastarna.
Det är väl de odrägliga inkastarna som man försöker undvika. Det finns ju faktiskt inkastare som sköter sin roll med finess och humor.
lars
Kriti stin kardia mou

Eva L
2009-10-14, 09:48
Nja, den nya generationens tjejer ses allt oftare använda komboloi. Manssamhället håller så sakteliga på att brytas ned även i Grekland, men visst komboloien användes mest av män ......än så länge.

Om maten är bra eller dålig beror nog inte på inkastarna.
Det är väl de odrägliga inkastarna som man försöker undvika. Det finns ju faktiskt inkastare som sköter sin roll med finess och humor.
lars
Kriti stin kardia mou

Ja det första påståendet kan nog diskuteras beträffande det andra missförstod du mig. Jag menar inte att matens kvalité beror på inkastarna utan att ställen med bra mat inte behöver några inkastare.

De flesta orter som har en bra turistpolitik har förbjudit inkastare eller försöker begränsa det på annat sätt. Tyvärr har mycket gått överstyr på vissa ställen på Kreta till sorg för seriösa näringsidkare.

Eva

lars
2009-10-14, 10:01
Eva vi är helt eniga!
Beträffande manssamhället så kan man väl dra till med det gamla ordstävet " det går inte att lära gamla.............etc etc" Det går i alla fall långsamt. in the greek way siga siga!
lars
Kriti stin kardia mou

Rolf Johan
2010-01-21, 18:09
Hei. Der ble jeg og min kone også lurt for flere år siden. Bestilte fisk og det var ingen meny og priser. Vi har vært på Kreta mer enn 15 ganger samt andre stedr i hellas og dette er eneste stedet vi har blitt lurt med dårlig og dyr mat..
Bra at det informeres om dette.

Gita
2010-06-23, 17:22
Då väcker vi tråden igen - eftersom Enplo har vaknat, så är det bra att väcka de turister som åker till Chania denna sommar! Vill ni inte bli lurade - akta er för denna taverna!

lenamarie1
2011-05-27, 13:14
Hej!
Undrar bara om Enplo fortfarande finns kvar? /Lena

Kikh
2011-05-28, 00:01
Hej!
Undrar bara om Enplo fortfarande finns kvar? /Lena

Ja tyvärr, fast i ordentligt nedbantad skala. Efter ett par allvarliga samtal med deras servitör/inkastare har han lovat säga upp sig i slutet av säsongen - alternativt blir han tvungen att arbeta i gipsvagga nästa sommar :D
Han påstår till sitt försvar att det är hans mor som lagar maten på stället, jag fnös och sa att det knappast var en godtagbar ursäkt.

Håll er borta och låt dem självdö i skuggan av Ela!

//Kikh

Gita
2011-05-28, 13:03
Kan man kalla deras mat för "lagad"? Lagad utan kärlek, i så fall... men notan är rejält saltad! :D

JohnS
2011-05-28, 13:18
Enplo eksisterte fortsatt for 10 dager siden, med mindre dominerende musikk, og trukket litt lengre opp i gaten. Det kunne se ut som om Enplo-navnet var fjernet både fra skilter og menyer, kanskje på grunn av slik publisitet som dette?

Innkasteren var nesten ikke villig til å si hva tavernaen heter da jeg spurte, så jeg måtte presse ham litt før han omsider nølende sa "Enplo".

Jeg snakket litt med folkene på Ela, og de hadde håpet at Enplo skulle være borte nå, men de regnet med at det ville ikke vare lenge før de enten forsvant eller måtte få nye eiere med en annen stil.

Kalimera
2013-04-19, 11:20
Jag bumpar upp den här tråden efter att Monica nämnde den i sin hörna. Tråden startades 2008, sista inläggen gjorde 2011. Jag gick förbi i höstas men åt självklart inte där. Är det någon som vet något om hur En Plo är idag?

evlis
2013-04-20, 01:37
Jag bumpar upp den här tråden efter att Monica nämnde den i sin hörna. Tråden startades 2008, sista inläggen gjorde 2011. Jag gick förbi i höstas men åt självklart inte där. Är det någon som vet något om hur En Plo är idag?
Jeg har vært noen ganger i chania , men vet ikke så mye om En Plo , men jeg vet at det finns en restaurant nede i havnen som blir drevet av de samme menneskene , og på samme måten . Snakket med et norsk par som hadde vært der , de var veldig misfornøyde . Restauranten heter Selini

Smultron
2013-04-20, 07:13
På Tripadvisor finns ett antal omdömen från 2012 (och även något från 2013). Samtliga är mycket negativa, känner sig grundlurade och varnar för att besöka stället pga dålig mat och skyhöga priser! Dessutom kör man fortfarande med fula knep som att dölja de höga priserna för kunden tills det är dags att betala, mm.

Så de verkar köra på i samma gamla stil och tydligen lyckas de fortfarande lura turister annars skulle de väl inte finnas kvar! :mad:

Ewaki
2013-04-20, 14:16
Jag bara MÅSTE göra ett besök där! Jag har idag bokat en vecka i Kato Stalos och ser fram emot att ta ett litet snack med inkastarna på detta sanslösa ställe! Jag börjar med att snacka svenska och engelska... hehe... jag tror nog att samtalet kommer att avslutas på grekiska. Det brukar få de ( tack o lov inte så väldigt många) otrevliga/ påstridiga att tystna.... sist jag behövde använda mig av min kanske inte så snälla grekiska var när vi köpte glass på stranden Tsambika på Rhodos 2009. Ägaren vägrade byta ut glasspinnar som var förstörda och oätbara men ändrade sig snabbt när jag växlade språk...:) det skall bli KUUL!

Alala
2013-04-21, 07:55
Bra att veta att det finns åtminstone två matställen man ska undvika. En Plo och Sellini.

Tur att det också finns bra tavernor! :p

/ Anne

xenos
2013-04-21, 08:56
Ägaren vägrade byta ut glasspinnar som var förstörda och oätbara men ändrade sig snabbt när jag växlade språk...:) det skall bli KUUL!

Funderat på att starta eget? Gärna i Chania. Som ambulerande ambassadör för Grekland (och dess besökare)?
Med samma strategi du nyss, så snällt, beskrev?

Ponika
2013-04-21, 15:27
Finns jobbiga inkastare på Karpathos stad med. Vi gick förbi en rest vid hamnen (kommer inte ihåg vad den heter:mad: )Den såg väldigt öde ut, stod en dam som tjöta när vi gick förbi. Vi fortsatte och på tillbakavägen stod hon där igen, så vi bestämde oss för att gå in och äta.

Jag beställde bara tzaziki (stavning?) och keftedes. tror vi väntade på maten i en timma!! Kanske lite överdrivet men länge var det iaf...Det var bara vi där, så fattar inte varför det tog så lång tid..
Vet att jag hade tittat vad maten kostade, men maten kom tillslut. Två st avlånga köttbullar men ris och pommes och en liten skål med tzaziki....

Inte riktigt det jag beställt, men visst, jag vet att det kommer till vissa saker ibland...Sen kom notan och den var bra saltad..Tänkte att dom missuppfattat vad vi ville ha..

Minns oxå att Karpathos had många jobbiga inkastare som var såå påsnyft_drop

Ewaki
2013-04-22, 14:22
Funderat på att starta eget? Gärna i Chania. Som ambulerande ambassadör för Grekland (och dess besökare)?
Med samma strategi du nyss, så snällt, beskrev?[/quote]

Nej, inte alls... Jag hoppas bara ( lite naivt) att jag kommer att få samma bemötande oavsett om jag pratar svenska ( som jag är något bättre på av dessa tre språk), engelska eller grekiska. Var inte min mening att vara elak på något vis. Om det är elakt och jag inte förstått det så tar jag genast tillbaka mitt, inte till 100 % allvarliga, inlägg. Förlåt.

Ewaki
2013-04-22, 14:24
Bra att veta att det finns åtminstone två matställen man ska undvika. En Plo och Sellini.

Tur att det också finns bra tavernor! :p

/ Anne

:) Ja tack o lov så är nog de allra flesta bra!:)

xenos
2013-04-22, 20:33
Var inte min mening att vara elak på något vis. Om det är elakt och jag inte förstått det så tar jag genast tillbaka mitt, inte till 100 % allvarliga, inlägg. Förlåt.

Inte uppfattade jag dig som elak inte,
Icke alls!bye_bye

Ewaki
2013-04-22, 20:52
Inte uppfattade jag dig som elak inte,
Icke alls!bye_bye

:)!Va bra!
Det skall bli väldigt intressant att prata lite med de där inkastarna och höra vilka trix de försöker med iaf.. Längtar till Kreta nu det är 7 år sedan sist....:)

xenos
2013-04-23, 06:27
Va bra!
Utmärkt!

Sju år sedan? Jag skulle aldrig överlevt det!
Sist var det sju månader sedan, svårt det
Stick genast!klapp_klap

joehelmer
2013-04-26, 15:01
Åt på En Plo/Enplo första gången jag var på Kreta för tre år sedan, gör inte om det. Faktum är att vi kollade efter Ela, men hittade inte den, vi gick längs med hamnen tre gånger och kollade upp i gränderna utan att se Ela. Sen när vi gick från En Plo gick vi upp i närmaste gränden och bara ett tiotal meter upp hittade vi Ela... Gissar att vi inte kollade så noggrant där för att hålla oss borta från inkastaren i möjligaste mån. Maten på En Plo var inte alls lika bra som på de flesta andra ställen och sen när vi gick förbi förra sommaren var inkastaren väldigt otrevlig och när vi sade att vi redan visste var vi skulle äta frågade han varför vi inte tyckte om hans restaurang. Vi bara kollade på honom och gick vidare.

Gita
2013-04-28, 20:59
Varje gång vi är i Chania och vi går förbi En Plo så känns det väldigt obehagligt, de springer efter en, är aggressiva. Det är det enda stället i Grekland där jag har fått dessa dåliga vibbar... Det finns säkert flera lurendrejare där, men jag är tacksam att jag inte har råkat ut för dem. Sist utmanade de männen i vårt sällskap riktigt ordentligt, men fick skarpa svar:"We will never eat at your place again!"

kimmen
2013-04-28, 23:02
På denna sidan (http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g189415-d1516286-Reviews-En_Plo-Chania_Town_Chania_Prefecture_Crete.html) på TripAdvisor finns några bilder så att man lättare kan undvika stället.

/kimmen

Smultron
2013-04-29, 06:31
Intressant hur litet och otydligt själva namnet Enplo är på skylten, går knappt att utläsa. Man kan nästan tro att de inte vill att folk inte ska veta vilken restaurang de besöker!;):D

Ewaki
2013-04-30, 11:00
Utmärkt!

Sju år sedan? Jag skulle aldrig överlevt det!
Sist var det sju månader sedan, svårt det
Stick genast!klapp_klap

Jag får gott vänta till juni.. skall ta en sväng till Rhodos om 10 dagar sen hem och packa om. Gissa om jag längtar till Kreta!!??:)

Alala
2013-05-28, 14:56
Förra veckan gick vi förbi En Plo flera gånger. Upplevde inte inkastarna speciellt aggressiva, men kanske det beror på att jag genast kände igen stället tack vare denna tråd och meddelade genast de andra i sällskapet att här ska vi inte äta, de är lurendrejare! :D Kanske blir de krångliga om man börjar diskutera med dem. Herr T i mitt sällskap kunde inte låta bli att fråga inkastaren varifrån han var hemma. Azerbadijan var svaret.

/ Anne

NilsHåkan
2013-05-28, 19:29
Oavsett var i Grekland vi befinner oss passar vi oss för "ryck i skjortan" inkastare. Regeln vi förhåller oss till är personalens attityd och restaurangens placering. Ju större stad och ju fler turister desto mer är man på sin vakt.

Men det ska framhållas att dessa "bandit restauranger" är i klar minoritet.

Kreta är alldeles för fantastiskt för att dessa ska avhålla någon från att njuta av atmosfären, maten, vinet och sitt sällskap.

En liten flagg för att de för Grekland tuffa tiderna kan medföra att frestelsen till banditfasoner kan öka.

Ewaki
2013-07-08, 22:42
Nyss hemkommen från Kreta och mitt lilla studiebesök på En plo. :) Efter att kategoriskt sagt "no thanks" eller "ochi efcharisto" till ett antal tjatande inkastare nere i hamnen begav jag och mitt sällskap oss upp mot Ela och En plo. Vi såg genast att vi blev observerade och väntade oss ett bombardemang... det uteblev.. iallafall i syftet att försöka övertala oss om att slå oss ned där. Min make är ganska lång.. ja inte extremt men ofta blir det ett samtalsämne iallafall. Vi blev utfrågade om hur lång han var... pekades på ... och upplysta om att de minsann haft en kvinna som var över 235 cm som matgäst. Ett foto visades upp där samme inkastare (som var ca 160-165) stod på en stol och böjde sig lite ned för att komma i samma höjd som kvinnan. Jag skulle gissa att hon var lite drygt 200 cm. Det var allt. Ja när vi började gå så ropade han att de faktiskt blivit rekommenderade i Expressen. Vi svarade inte och vände oss inte heller om. Inget mer hände. Inga hårda ord.. inga otrevligheter. :)Det jag såg nere i hamnen var att flera ställen satt upp skyltar om att de inte hade några inkastare som tjatade eller stressade på. Så jättebra!

Kalimera
2013-07-09, 13:49
Vi svarade inte och vände oss inte heller om. Inget mer hände. Inga hårda ord.. inga otrevligheter. :)Vad bra! Då kanske de har lärt sig en läxa. :)

Det jag såg nere i hamnen var att flera ställen satt upp skyltar om att de inte hade några inkastare som tjatade eller stressade på. Så jättebra!Det såg jag också och det är verkligen jätteskönt att slippa allt tjat. Hoppas att fler tar efter.

Lissi
2013-07-09, 18:46
inga otrevligheter. :)Det jag såg nere i hamnen var att flera ställen satt upp skyltar om att de inte hade några inkastare som tjatade eller stressade på. Så jättebra!

Men måste man ha skyltar om det??;) Det räcker väl med att bara låta bli att tjata:eek:

Lissi

Ewaki
2013-07-09, 22:45
Men måste man ha skyltar om det??;) Det räcker väl med att bara låta bli att tjata:eek:

Lissi

Jo, det kan man tycka..!flabb_flab Men så var det iallafall. :)
Jag pratade med en hel del personal på olika ställen och alla var de medvetna om vad som pågår (framför allt i hamnen) men även i t.ex Platanias. De var inte glada åt detta ofog som alla ansåg var ett stort problem för turistnäringen. Förhoppningsvis kommer detta att försvinna snart._B-anana

jukka_t
2013-08-12, 11:28
.

Vi träffade ett väldigt trevligt par i Agia Marina som tyvärr
--> åkte på en Emplo <--

Inga menyer utan we-recomend mat av dåligt kvalitet
och två öl 80 Euro...

:-(

Mvh
Jukka

kickimoj
2013-08-12, 12:22
Jag gick förbi igårkväll och de är inte så aggressiva som tidigare. Han var tom riktigt trevlig, tyvärr.

Mahava
2013-08-20, 12:37
Tyvärr verkar det finnas fler som hakat på "affärsiden" när jag läser på Tripadvisor, Selini Resturant i Chania och Drosoulitis Taverna i Frangokastello verkar man göra gott i att undvika...

Tackar för varningen om En Plo, nu vet man att man måste passa sig lite när vi åker ner

telefonplan
2013-09-10, 12:36
Hej,

Jag bor nästan granne med En Plo om somrarna och jag kan intyga att det är samma skrot och korn som det alltid har varit. Numera har de slutat försöka få oss att äta där och faktum är att vi stannade för en drink en gång. Två frappé och ett glas ljummet vitt vin av sämsta kvalitet kostade drygt 10 Euro. Numera garvar jag bara när de frågar, de rycker på axlarna och ser mest roade och lite ursäktande ut.

De kan alltså inte låta bli att blåsa sina grannar, trots att de hade chansen (nåja) att skaffa sig stamgäster. Men det ligger väl i turistfällans sanna natur. Deras beteende påminner mig om följande historia:

"En sköldpadda och en skorpion bodde på en ö i floden. Skorpionen försökte alltid sticka sköldpaddan, men han lyckades alltid dra in huvudet och benen.

En dag började det brinna på ön. Sköldpaddan gick ner till floden för att simma mot land och mötte då skorpionen, som frågade om han kunde få sitta på sköldpaddans rygg under simturen.

"Du är inte klok. Då kommer du att sticka mig", svarade sköldpaddan.
"Det vore ju självmord. Om jag gör det så sjunker ju du och jag kan inte simma", svarade skorpionen.

Sköldpaddan insåg logiken i detta och lät skorpionen hoppa upp på hans rygg. Mitt i floden kände han en skarp smärta i nacken. Han hade blivit stungen.

"Varför gjorde du så, nu dör vi ju båda två", sade sköldpaddan.
"Jag vet", sade skorpionen sorgset. "Men det är mitt naturliga beteende".

telefonplan
2013-11-25, 13:49
klapp_klap
Titta vad jag fick i min mail i dag. Kanske slipper vi det här stället En Plo i fortsättningen:

"
Greek Republic Ministry of Tourism
Greek National Tourism Organization
Directorate of Inspection
Complaints and Consumer/Tourist Protection Section
Tsoha 7
11521 Athens
Tel: 210-8707773
Fax: 210-8707791
Email: kalivioti_c@gnto.gr
25.11.2013
Ref. No.: 505983

Dear Mr XXX, (Jag bor ju i grannskapet så det är onödigt att skylta med mitt riktiga namn)

In reference to your complaint about EN PLO restaurant, we would like to inform you that the restaurant operates without the necessary legal license from the Municipality of Crete and it has been requested that a penal action is taken by the District Attorney of Chania.
We remain at your disposal.

The Head of the Directorate of Inspection
Athena Spakouri
p.p.
Pagona Katsimpiri
True Copy
Christina Kalyviotou
"
klapp_klap

ciakoohler
2013-11-25, 13:53
klapp_klap

Lissi
2013-11-25, 15:41
Se där! Det ska bli spännande att se om de finns kvar i maj!

Lissi

Gita
2013-11-25, 19:47
Det har varit intressant att följa En Plo sedan jag startade tråden (2008-07-28). Tyvärr finns det nog fler ställen där man lurar turister, men kanske inte så gravt som på detta ställe.

Vi har i alla fall aldrig lyckats göra av med lika mycket pengar på tre vuxna och ett barn på en taverna i Grekland efter det. Det var så surt, men det vara bara att betala. Man lär sig av sina misstag...

Lissi, du får rapportera sen!

kari
2013-11-25, 21:49
klapp_klap
Titta vad jag fick i min mail i dag. Kanske slipper vi det här stället En Plo i fortsättningen:

"
Greek Republic Ministry of Tourism
Greek National Tourism Organization
Directorate of Inspection
Complaints and Consumer/Tourist Protection Section
Tsoha 7
11521 Athens
Tel: 210-8707773
Fax: 210-8707791
Email: kalivioti_c@gnto.gr
25.11.2013
Ref. No.: 505983

Dear Mr XXX, (Jag bor ju i grannskapet så det är onödigt att skylta med mitt riktiga namn)

In reference to your complaint about EN PLO restaurant, we would like to inform you that the restaurant operates without the necessary legal license from the Municipality of Crete and it has been requested that a penal action is taken by the District Attorney of Chania.
We remain at your disposal.

The Head of the Directorate of Inspection
Athena Spakouri
p.p.
Pagona Katsimpiri
True Copy
Christina Kalyviotou
"
klapp_klap

- s å bra klapp_klap

For 4 uker siden fikk vi "Tilbud/Anbefaling" av en innkaster på En Plo da vi gikk forbi.

Jeg svarte da at En Plo var det siste stedet vi kunne tenke oss å spise!!!
- og fortalte at det lå mange "advarseler" mot dem på internet!

Jeg må være så rettferig å si at denne innkasteren ikke var spesielt pågående, uttrykket hans etter min "info" ( som han sikkert har hørt flere ggr) var vanskelig å tolke, han smilte faktisk, men så litt:o ut.

Mesmorize
2014-02-19, 13:41
Jag och min syster gick förbi enplo i somras, på när vi gick runt i Chanias gränder..vi hade läst alla varningar om stället, och visste att man skulle akta sig.
Roliga var att vi inte såg med en gång att det var enplo. en inkastare pratade med oss, erbjöd/lockade med gratis fördrink och att vi skulle få en gratis irish coffe eller liknande efter. Dock var han mkt trevlig..Vi sa dock då att nej vi ska inte äta just nu, och fick ett visitkort..då såg vi att det var just detta ställe...
Vi undvek det sedan, och tog andra hållet sen när vi skulle till Ela :)
/M

telefonplan
2014-03-05, 09:59
Jag var i Chania i julas. Givetvis finns Enplo kvar, det var ett av de få ställena i gamla stan som hade öppet. Däremot hade de inga gäster. Det är uppenbart att stället har skydd från antingen politiker eller polis, annars hade de tvingats stänga för länge sedan.

Ewaki
2014-03-31, 11:33
Ok! Då blir det ett nytt litet studiebesök i maj då...:)

Obo
2015-09-19, 03:45
Hej. Noterade igår kväll att verksamheten på Enplo tyvärr fortgår. Personalen på intilliggande Ela verkade mest uppgivna och ledsna, Enplo förstör nog mycket för dem. Såg en gäst med "mord i blicken" rusa därifrån.

Verkar mycket märkligt att myndigheterna låter detta fortgå år efter år, misstanken om korruption känns inte långsökt tycker jag.

Mvh Obo

Kalimera
2015-09-20, 16:20
Hej. Noterade igår kväll att verksamheten på Enplo tyvärr fortgår.Så trist! :mad:

När jag gick förbi i juni satt det inte en gäst där, så jag trodde att ryktet spridit sig över "hela världen", men så var det tyvärr inte.

Chrilos
2015-09-26, 14:42
Kan ge en snabb rapport oxå. Gick förbi i gränderna och blev även jag erbjuden "Mammas goda hemmagjorda mat", jag tittade snabbt runt för att hitta namnet men lyckades inte se något namn men antog att det var En Plo.
Efter någon dag när jag gick förbi här igen så såg jag namnet En Plo i liten text precis ovanför dörröppningen. Men här satt folk på kvällarna så vi kanske borde sprida varningarna bättre :)

Obo
2015-09-27, 00:22
Ja, Enplo är lite av en gåta tycker jag. Konkurrenterna runt är upprörda, alla Kalimeraläsare är upprörda/informerade , myndigheterna är informerade... Hur svårt kan det vara att få stopp på detta i grekiska nuvarande vardagen?

Netwolf
2015-09-27, 07:46
Dom flesta läser inte på överhuvudtaget, om resmålet de ska till. Det finns t o m dom som inte ens vet vilket land dom är i, när dom semestrar. Så jag är inte ett dugg förvånad över att folk inte uppmärksammat detta.

/Netwolf

Ashely
2022-05-06, 17:36
Ingenting har förändrat och denna restaurang fortsätter i samma stil fortfarande :mad:

Den heter Ew Maw (https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g189415-d3415749-Reviews-Taverna_Ev_Maw-Chania_Town_Chania_Prefecture_Crete.html) nuförtiden eller ibland också Ev Blo.

pelagia
2022-05-06, 18:24
Takket være dette forumet har vi greid å styre unna denne. Vi er gjerne i Nea Chora årlig, og ferdes endel i byen. En gang sto det en type av det aggressive slaget der og prøvde seg, men min mann er stor og sterk og lot seg ikke affisere. Enig i at det er merkelig at dette kan forsette, og tenker umiddelbart på hvitvasking av penger. Vi har nemlig et eksempel her vi bor.

yannis
2022-05-07, 07:55
Det är bara synd om taverna Ela, som ligger intill Enplo.
Ela är en bra taverna och turister hinner redan kastas in på Enplo innan dom upptäcker felet.

Birgitta

https://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=2117&pictureid=22597

Taverna Ela

Kalimera
2022-05-08, 15:21
Ingenting har förändrat och denna restaurang fortsätter i samma stil fortfarandeUsch då! :mad:

Att de ens får fortsätta är en gåta för mig!

Hasse
2022-05-08, 21:55
Jag klickade på någon rating-site, tror det var Tripadvisor. Den där restaurangen som är densamma trots namnbyte, har vad jag såg, 170 bottennoteringar (1 poäng av 5) så för mig är det en gåta hur folk kan fortsätta att gå dit och äta när maten är usel och priserna är orimliga.

Hur funkar folk, oavsett nationalitet och tycke och smak???

/ Hasse

Netwolf
2022-05-08, 23:10
Såna här turistfällor kan fortsätta i alla evighet. Det är läget, läget, läget.

När vi var i Rom vid Fontana di trevi, så gjorde sig hungern påmind och vi stövlade in på en närbelägen restaurang. Maten var sådär och då är jag snäll. När vi klagade ryckte de på axlarna...

/Netwolf