handdator

Visa fullständig version : Hyrbil två dgr från Lassi - Vad MÅSTE ses/göras?


Sommarstollen
2008-07-27, 19:45
Hej på er!

Som rubriken förtäljer...vi skall hyra bil två dagar och utgår ifrån Lassi. Vad måste vi göra/se under dessa dagar?

Många av er verkar ha stor erfarenhet av ön. Vi kommer besöka ön för första gången i början av augusti och vill få ut så mycket som möjligt av våra 2 dagars "runt-bilning".

Tack på förhand! klapp_klap

/Sommarstollen

Sommarstollen
2008-07-28, 21:00
52 visningar och inget svar? :(

inkfish
2008-07-28, 21:12
Antalet visningar beror på att vi är nyfikna, men alla har inte varit på Kefalonia helt enkelt:)

Ge dig lite tåls bara så får du nog svar.

Katitzi
2008-07-28, 21:16
Gå bakåt några sidor här på Kefaloniaforumet, så finns det flera tips. Annars kan jag åter nämna tex. Myrthos beach. byarna Assos och Fiskardo samt Agia Efemia. Grottsjön och den stora droppstensgrottan är förstås sevärda (tänk vad fort man glömmer namnen :confused:) Dessutom är vyerna utefter vägarna fantastiska överallt.Trevlig resa bye_bye

Homeros
2008-08-07, 13:22
Du måste besöka Captain Corelli-stranden Antisamos beach. Åk sedan vägen norrut och stanna till i Agia Efemia. Myrthos måste ni se, men den är överreklamerad vad gäller bad. Besök Assos, men Agia Efemia är bättre tycker jag ! Fiskardo är enligt min mening också överreklamerat. Allt är dyrt och alldeles för kommersiellt.
Mellan Argostoli och Myrthos (byn heter Angonas) . Kan här tipsa om en mycket bra restaurang: Panorama. Här bjuds på en härlig utsikt och god mat. Prova gärna specialiten: Hajfilé. Detta är även en "liten" mötesplats för utvandrade äldre grek-amerikaner som här träffas årligen under sommaren!
Missa heller inte stränderna söder om flygplatsen.

Bothner
2008-08-13, 12:34
Vägen mellan Poros och Sami med den närliggande Melisanisjön är helt fantastisk. Om man inte har anlag för svindel! Flera tyckte det var som att åka i en dal från Jurassicpark filmen. Berglagren i närheten är faktiskt från Jurassicperioden. 10 min ifrån Melisanisjön ligger också Antisamosstranden som hade helt fantastisk omgivning. Totalt skogsbevuxna branta berg utan en enda byggnad. Stranden var helt vit av små runda stenar och det blev 10 meter djupt efter bara 5 meter. En hel del Getter promenerade omkring längs vägarna så se upp!

Panakakis
2008-08-13, 13:39
Hej! Jag blev lite fundersam på Andissamis stranden som jag besökt många gånger så är det inte så djupt som beskrives och inga vita stenar på stranden men ett underbart bad. Vid Myrto är stranden full av små vita stenar och rätt djup direkt när man kliver i. Jag föredrar nog att bada vid Andissami stranden och använda Myrto som en härlig vy från bergen.
Hälsningar PANAKAKIS

Homeros
2008-08-14, 09:29
Hej! Jag blev lite fundersam på Andissamis stranden som jag besökt många gånger så är det inte så djupt som beskrives och inga vita stenar på stranden men ett underbart bad. Vid Myrto är stranden full av små vita stenar och rätt djup direkt när man kliver i. Jag föredrar nog att bada vid Andissami stranden och använda Myrto som en härlig vy från bergen.
Hälsningar PANAKAKIS

Instämmer.
Tycker att Myrtos beach är vacker och bildskön från ovan, men väldigt överreklamerad som badstrand. Antisamos beach (även kallad Captain Corelli Beach efter filmen med Nicholas Cage och Penelope Cruz som spelades in här) är i mitt tycke mycket bättre.
/Homeros

C@nny
2008-08-18, 15:19
En väldigt fin sandstrand, som i mitt tycke är en av de bästa på ön är Avithos beach. Man åker söderut förbi flygplatsen, och sen är det inte långt kvar. Det finns skyltar som anger vägen oxå. Stranden är lite långgrund och därför barnvänlig.
Sen är det ganska kul att besöka Robolas vinfabrik oxå. Där kan man provsmaka och få guidning. Man kan kombinera vinfabriken med ett besök på klostret S:t Gerassimos, som ligger väldigt nära varandra. Perfekt avstickare om man ska resa till Sami via Argostoli.

Pallas
2008-08-23, 11:36
En strand som heter Xi och ligger en bit från Lixouri kan jag tipsa om. Barnen hade väldigt kul där eftersom man tog lera från "berget" och blötte ner i havet och gjorde lerinpackning på kroppen. instämmer också med föregående att Mirtos ses bäst från ovan!

Nattfari
2008-08-23, 21:48
En väldigt fin sandstrand, som i mitt tycke är en av de bästa på ön är Avithos beach.

Den stranden var verkligen fantastiskt fin, så otroligt klart vatten och väldigt lugnt, inte så trångt bland solstolarna. Helt klart värt ett besök!

Om ni har möjlighet skulle jag rekommendera hyrbil tre dagar: En dag norrut till Mirtos, Fiskardo och Assos. En dag österut till Sami, Melassanisjön och droppstensgrottan samt de mysiga byarna Agia Efemia och Poros. Och en dag till Loixurihalvön och stränderna Xi och Petani.

m-melina
2008-08-24, 17:30
Själv hyrde vi bil i en vecka när vi var där i somras.
Hela ön är jättefin så det är bara att ta bilen och en karta och köra.
Om du inte är så spontan av dig rekommenderar jag Antisamos+Melissani Lake+Drogarati Cave en dag (det är nära varandra) och Myrtos+Assos+Fiskardo en annan. Det finns massor att se och göra på kefalonia, min bästa semester nånsin! :D