handdator

Visa fullständig version : Kackerlackor :-(


kimmen
2008-07-27, 17:35
Jag har genom åren tillbringat säkert runt 900 nätter i olika rum i grekiska övärlden, allt från fina hotellrum till rena råttbon. Men aldrig någonsin har jag sett en kackerlacka INNE i något av dessa rum. Det har varit ödlor, myror, spindlar och andra allehanda mer eller mindre konstiga insekter - men aldrig någonsin en kackerlacka.

Tills i år...

På Kythnos bodde vi i ett nytt och fräscht rum. Första natten vaknade jag av att något kittlade på armen. Satte mig upp och tände lyset. Där kröp en kackerlacka i sängen! Min sambo for upp som en raket och fick säkert en mindre hjärtinfarkt. Man har ju också alltid hört att kackerlackorna aldrig kryper på en människa. Det hade denna kackerlackan inte hört talas om... Nåväl, det var bara denna enda på fyra nätter.

Sedan på Serifos hade vi ett flertal kackerlackor i badrummet de två första nätterna. Där var förklaringen förmodligen att vi bodde ovanpå ett tavernakök som ännu inte hade öppnat för säsongen och att badrummets "ventil" bara var ett hål i väggen ut i trapphuset. Sedan kom vi på idén att ha ljuset tänt hela natten i badrummet. Då blev det lugnt.

På Sifnos och Milos såg vi ingen kackerlacka inne i rummet.

/kimmen - en illusion fattigare :(

theresa
2008-07-27, 19:37
Jag har aldrig sett en enda kakerlacka i Grekland som tur är...flabb_flab har också bott både på nyare och äldre hotel...hoppas jag slipper det den här resan också :D fy vad äckligt att vakna av en kakerlacka i sängen :eek: förstår din sambo skulle också fått en hjärtattack.
/bye_bye

malou
2008-07-27, 20:00
Dere må ha hatt flaks!

'Min aller første' kakkerlakk så jeg på Kos på -80-tallet en gang. En riktig stor og ekkel. Nokså lik et par stykker på Kalymnos for lenge siden - heldigvis ikke der jeg bodde sist, og det var sogar like over restaurantens kjøkken. Men generelt har det ikke vært problematisk.

Riktig ekle skapninger. Mener å huske en gammel tråd her på Kalimera, med anbefalinger om hvordan man kan bli kvitt dem. Tror et av rådene var å bruke hårspray, men er jammen ikke sikker.

I Oslo by finnes noen lignende krek (som ingen vil snakke om). 'Majorstua-billen' kalles den, selv om den heter noe annet. Brun og ekkel, den også. Importert hit for ca 20 år siden. Har hørt at den lever inni kroker og småhull i gulv, den springer ut om det kommer vann der.

Nei, sånne småkryp vil man jo helst ikke se! Og absolutt ikke i sengen.

Ankan
2008-07-27, 20:23
Min första kackerlacka dök upp på Hydra 1978...Sedan dess har jag nog inte gjort en enda resa utan att se dem. Dock inte så ofta inne på rummen(som tur är!)
Värsta kackerlacksminnet är ändå från Paris.Vaknade på natten och tyckte väggarna rörde sig.Då jag tände lampan kryllade tapeten av dessa kryp!
Behöver väl inte säga att vi genast packade och drog...
Anki

ChrBra
2008-07-27, 20:35
Jag har aldrig sett en enda kakerlacka i Grekland som tur är...flabb_flab
/bye_bye

Vi hade några stora jäklar på inne på rummet när vi var på Cypern -95 men det är enda gången inne på rummet.

Annars ser man dom ju ute på gatorna här och där kvällstid, håll utkik runt soptunnorna om du är nyfiken på hur dom kan se ut ;) den största jag sett fightades med en kattunge på Kos.

Jag halshögg en på Kreta med ett stolsben, då sprang "kroppen" och gömde sig under en vattenslang :confused:.

/ C

Celbe
2008-07-27, 21:01
Jag förknippar öar som börjar på S med kackisar... På Santorini, Sifnos och Serifos har vi haft påhälsning på rummet, annars finns de ju lite varstans utomhus. Men jag kan inte påstå att man ser dem på varje resa precis.

Men det där med öar på S håller i sig dock :eek:. I år var vi på Serifos för första gången på 10 år. Lyckades naturligtvis komma dit på en fredag när allt var fullbokat så vi fick hålla tillgodo med ett något påvrare rum än vad vi tänkt (som blev ganska bra ändå). Skulle plocka ihop prylarna för att vandra bort till stranden när sambon böjer sig ner och konstaterar "det sitter en kackerlacka här under bordet". Jag yttrade några fula ord, försvann ut på uteplatsen och sambon fick jaga ut den med universalvapnet bastmattan. Väl ute fick den inte leva länge ;)!

Celbe

yeasou
2008-07-27, 23:01
En sak som vi bör lära oss om dessa äckliga djur är att de är inte "Farliga, de bits ej och är mest rädda att bli sedda av oss" Alltså ta det lugnt! För det mesta är det Orientalisk Kackerlacka som vi ser i medelhavsområdet. Här hemma i skandinavien är det mest "Tysk kackerlacka " som vi drabbas av! Studerar man dessa djur så lär man sig att de är ofarliga, om än äckliga!
MVH
AntiCYeasou_B-anana

babsan
2008-07-27, 23:48
Under mina 10 år och massor med veckor på Santorini, i Kamari, har jag haft kackorlackor inne på rummet 4 gånger.
Men i juni iår, hade vi besök av dem på balkongen och rummet (nästan) varje kväll, i 14 dagars tid :mad:. Fick som en annan skrev, en lättare hjärtinfakt varje gång jag såg:eek: dem. Tur jag hade en kompis med, som fick jaga dem, med att slänga kläder och flugsmällare efter dem.
Hotellägaren sa, att det var en invasion av den då. Det hade en kväll kommit en hel svärm av dem och som dök ner i poolen. Det var bara för honom att ta och fiska upp dem:o.
Pratade med en annan som bodde i Fira, som berättade samma sak. Hon hade aldrig sett så mycket kackorlackor där tidigare.
Jag hoppas jag slipper dem i Augusti, när jag ska ner igen :rolleyes:.

Det ska alltså hjälpa med att ha ljuset tänt inne i rummet? De kommer inte in då?

Barbro, som tycker att kackorlackor är det värsta som finns "näst efter mördarsniglar":eek::mad:

kimmen
2008-07-28, 00:08
Det ska alltså hjälpa med att ha ljuset tänt inne i rummet? De kommer inte in då?

Jag vet inte egentligen. Fick bara en idé om att de kanske inte gärna går från ett mörkt utrymme in i ett upplyst rum. Men jag lade fram den idén mest för att lugna min sambo.

Och det var i badrummet vi lät ljuset vara på. Jag kan inte sova om det är tänt i rummet.

/kimmen

MIAS
2008-07-28, 08:39
När jag var på Kalymnos -95 så bodde jag en natt i ett hotellrum som kryllade av kackerlackor. Hade ihjäl 45 st den natten...Fick trauma för livetsnyft_drop. Kackerlackor var och är min största skräck. Börjar nästan gråta när jag ser en. Senast när vi var på Karpathos hade vi 2 st på rummet. Var tvungen att jaga och ha ihjäl dem för min dotters skull. Hon tyckte jag var mycket modig:), det tyckte jag med!

Miabye_bye

Monica P
2008-07-28, 09:00
---men dom är ju inte farliga, ta det lugnt...om än lite otrevliga, det är väl det snabba sättet dom har, man vet inte var dom tar vägen. - Eftersom jag har trädgård vill jag gärna fixa kompost. Det stupar på att kackelackorna älskar min komposttunna vilket jag märkte när jag efter konstens alla regler skulle lufta och vända innehållet. Hushållsavfall blir alltså inte kompost hos mig.- Katterna älskar att jaga dem, en bra anledning att ha huskatt. Det finns små lådor med gift som man kan sätta in i skåpen, som myrfällor , och jag tycker att de verkar effektiva. K. kryper in, äter , tar med sig giftet hem till familjen...vi människor är grymma kommer jag att tänka på. Det funkar i alla fall.

frubrink
2008-07-28, 09:10
Även om inte kackelackor är farliga och inte bits får jag ett hysteriskt anfall när jag ser dem kom kutande. Jag står på en stol eller vad som finns att hoppa upp på (kul att man är så vig nån gång). Nu ska jag åka med mitt 6-åriga barnbarn och nu kommer tanken VEM ska ta hand om kackelackorna? INTE jag, :eek: undrar om barnbarnet vill?

Eva L
2008-07-28, 09:25
Nu ska jag åka med mitt 6-åriga barnbarn och nu kommer tanken VEM ska ta hand om kackelackorna? INTE jag, :eek: undrar om barnbarnet vill?

Det gör han eller hon säkert. flabb_flab Barn i den åldern brukar vara ganska orädda. Vi har inte hunnit överföra våra rädslor till dom.

Jag har en väninna som hävdar att hon aldrig sett en kackerlacka trots att hon rest en del i världen. När jag visade en bild på den blev hon väldigt fundersam och sa att det där är bara en skalbagge. Visade sig att hon sett en del.:)

Eva

frubrink
2008-07-28, 09:31
Hoppas du har rätt :) han Jesper är nog ganska tuff, speciellt om farmor är rädd. bye_bye

inkfish
2008-07-28, 12:02
Det ska alltså hjälpa med att ha ljuset tänt inne i rummet? De kommer inte in då?



Jag tror inte att det där stämmer riktigt. Visserligen rusar de undan när man tänder ljuset i ett tidigare mörkt rum. Men står ljuset tänt hela tiden så tror jag inte att det biter.

Mitt bästa vapen mot kackerlackor är en sandal nära till hands. KLATSCH! Men man får vara snabb som satan.

Att de kryper är illa nog, men vet ni att de flyger också? Det hävdade jag var en myt tills en kackerlacka kom flygande och landade på axeln på min kackerlacksfobiska väninna en kväll:eek:flabb_flab

Kanenna
2008-07-28, 13:54
Har hört sägas:

Slår du ihjäl en kackerlacka kommer 100 släktingar till begravningen! :eek: snyft_drop

Sant eller inte!? Jag tar iaf inte risken! :D

/K

frubrink
2008-07-28, 14:10
Man kanske skulle boka om till Antarktis eller så:eek:

Hellen
2008-07-28, 14:34
Är det månde ett kackerlacksår i år? Eller är det vanligt i Kykladerna?


Jag skulle tro att det är kackerlacksår i år, vi har aldrig tidigare sett så många kackerlackor, detta på boende vi bott på vid olika tillfällen under många år, vissa år har vi inte sett en enda, i år hade vi totalt fem stycken (som vi såg:eek:) på våra rum.
Värst var ändå råttan som sprang på muren utanför vårt första boende på Naxos i år.
// Helén- som hellre har kackerlackor än råttor runt knutenflabb_flab

babsan
2008-07-28, 14:39
[quote=liselotti;140387]

Är det månde ett kackerlacksår i år? Eller är det vanligt i Kykladerna?

quote]

Enligt vad Sideris sa i början av juni, var det extremt mycket kackerlackor och hotellägarna i Kamari hade väldiga problem med dem då :mad:.

Barbro :)

babsan
2008-07-28, 15:28
Ja, jag tror att dom bekämpar dom så gott dom kan. Det är nog inte lätt för dom.....
Två av dom kackerlackor vi såg verkade slöa, förgiftade.

Det låter bra det...:D

Han köper medel för 1000-tals kronor inför varje säsong och besprutar rummen, men nu var han så bedrövad för att det inte hjälpte.

Men som Inkfish skrev, de springer inte bara på marken utan flyger också :eek:.

Barbro :)

Ankan
2008-07-28, 19:25
Glöm inte skaka ur ryggsäcken/resväskan innan ni packar för hemfärd! Det är min fasa; att få hem dem i lägenheten...! Blää!
Anki

Kalimera
2008-07-29, 13:20
Glöm inte skaka ur ryggsäcken/resväskan innan ni packar för hemfärd! Samma gör vi! Vore ju fruktansvärt om några sådana här (http://www.kalimera.se/bilder/forum/kackerlacka.jpg)rackare följde med hem. (OBS! Bilden - som jag tog i Parga - är läbbig om du inte gillar dylika djur.)

yeasou
2008-07-29, 20:41
Att syna sin väska innan man packar den för hemresan är ett gott råd! Den kackisen som Janne fotograferat är en orientalisk en. Denna ser ut att vara vuxen, tänk att den några veckor tidigare bara varit några millimeter lång! Då hade den lätt kunnat gömma sig i ett resebagage!
Yeasou_B-anana

ChrBra
2008-07-31, 09:48
Här berättas det mer om dessa gynnare http://www.nrm.se/utstallningarcosmonova/jourhavandeforskare/jourhavandebiolog/insekter/kackerlackor.4.18fc9baff6275048180002413.html
bland annat att äggkapslarna skyddar dom små mot bekämpningsmedel, att dom har en viss förmåga att bli imuna mot sagda medel samt att vissa av dom är goda flygare.

bye_bye / CB

Monica P
2008-07-31, 19:49
En underbart uttömmande artikel. Vi får väl helt enkelt lära oss att tåla de små liven...

theresa
2008-08-06, 01:06
Fy...nu kryper det överallt på mej ....kom hem från skiathos i går kväll...kom på att jag inte hade synat väskan innan jag packade den...:eek:...men jag såg alldrig röken av några kackerlackor där vi bodde,men man kan ju alldrig vara säker..även om jag inte såg eller hörde någon på hela veckan någonstans så kanske dom fanns där ändå...känns inget trevligt att gå och lägga sej nu:rolleyes: skulle inte ha läst det här ;) att dom kunde flyga hade jag ingen aning om :cool: ....får hoppas att dom flyr mitt kalla sovrum ifall jag fick med någon flabb_flab bye_bye

UlfWiman
2008-08-06, 06:26
Skrev om detta för ett år sen ungefär.
Bekämpningsmedlen är mycket effektiva!
Det slutade med att jag fick flytta ut (den bekämpade?) under ett dygn ungefär. Reaktionen på medlet hette duga.
Allt beror på hur man ser på saken. Jag eller kackerlackan. Det synbara resultatet efter hemkomsten var att de blev slöare, men inte försvann. Det är bara att se till att ha tättslutande lock på allt som är ätbart och en toffla till hands. De stör mig inte direkt men jag tycker de är äckliga. Flygfärdigheten har jag också skrivit om tidigare. Stor fördel är att ha myggnät i lägenheten och montera släplister på alla ytterdörrar. Lika för..at kommer de in i badrummet.
Tilläggas ska att de finns här i Sverige också, men inte lika stora vad jag sett.
Snygg bild Janne. Tagen före eller efter toffel?

Uffe

Eva L
2008-08-06, 07:33
I våra välstädade hem har kackerlackorna inte så mycket att hämta. Största risken att få med de objudna gästerna hem är för de som flyttar med stora bohag. Själv tvättar jag alltid upp alla mina kläder och vädrar och dammsuger mina väskor eller ryggsäck efter en resa så den risken betraktar jag inte som så stor. Mina dotter som arbetat på flera tavernor och även på hotell i Grekland berättar att på de ställen som städades väldigt noggrant dagligen var det inga problem med kackisarna sen sprutas det säkert en del också.

Eva

Homeros
2008-08-06, 08:14
De måste ha fått bukt med de flesta kackerlackorna.
Har själv inte sett några sedan Cypern i början på 90-talet !

Katitzi
2008-08-09, 09:57
Har inte sett så många kackelackor genom åren i Grekland. Däremot många i Spanien och för att inte tala om när vi var i Montenegro!
Den värsta händelsen var nog på Fuerteventura på en restaurang där en annan gäst fick en kackelacka inkokt i pastasåsen! Hon fick den i munnen och bara skrek och fick kväljningar. Gissa om vi åt upp vår mat sen?! :eek:

frubrink
2008-08-09, 13:51
Fy, tvi vale jag får kväljningar bara jag läser. Brrrrrrrrrrrrr. Vi var på Kanarieöarna för nåt år sen och där var massor av odjuren. Isch
Fru Brink