Visa fullständig version : Längtar!!!
Helena S
2008-07-26, 21:05
Har ikväll börjat skriva packlista på det vi ska ta med oss.. Vilket är tidigt för mig, men ska för en gångs skull försöka vara ute i god tid. Gillar inte att packa! Men, tänk om två veckor vid den här tiden är vi där!!! flabb_flab
Gubben vill att jag ska fråga om båtar till Rhodos från Kalymnos. Finns det och hur ofta åker de, kan man åka över dan? (Han är så otroligt intresserad av historia ;) )
Kanske blev två trådar, jag vet inte... :o
Helena
Det går några båtar varje dag, utom på söndagarna var det värre märkte jag:(Det finns några biljettkontor i hamnen i Pothea. Gå dit och fråga så får ni riktiga svar.
En dag blir nog lite kort tid och vara på Rhodos om man vill se historiska platser. Vi var i Gamla stan ca 1½dag och det var för lite:o
Riittabye_bye
Helena S
2008-07-26, 21:25
Hej och tack för ditt svar!
Han vill framförallt vandra i Gamla Stan! Om inte 1,5 timme räcker, så får han väl sova där eller åka dit en annan gång :D
Helena :)
Helena S
2008-07-26, 22:07
Hej igen!
Vet du när och hur ofta båtarna åker, eller var man kan få reda på det?
Hinner man inte vara i Rhodos stad in några timmar för att sen åka tillbaka till Kalymnos??? :confused:
Tack på förhand!!!
Helena S
Om ni tar katamaranen Dodekanisos Pride kl. 7.15 på morgonen så är ni framme på Rhodos ca 10.15.
Sedan går den tillbaka från Rhodos 15.00. Då blir det ju några timmar:)
Riittabye_bye
"...till Rhodos från Kalymnos..."
Borde det inte vara tvärtom...?
Varför ska man åka FRÅN Kalymnos...?
R :confused:
Vet du när och hur ofta båtarna åker, eller var man kan få reda på det?
Här förstås;):)
Här är en länk till gtp som också finns på Kalimeras förstasida: Länk (http://www.gtpweb.com/RoutesForm.asp) till båttidtabellerna.
(Just nu verkade den ligga nere men den repar sig säkert snart igen).
Lita inte till 101 procent på den bara, man måste alltid kolla båttiderna när man är på plats också. Men numera brukar den stämma väldigt bra.
Hjalta99
2008-07-27, 21:37
"...till Rhodos från Kalymnos..."
Borde det inte vara tvärtom...?
Varför ska man åka FRÅN Kalymnos...?
R :confused:
Instämmer till fullo!
Verkar väldigt konstigt... Jag trodde att "alla färjor bär till Kalymnos..." och inte därifrån...
Eva
Helena S
2008-07-27, 21:50
Tack för alla svar!!!
Inkfish: Det är inte för inte man ställer frågor här ;)
Rasmus och Hjalta99: Observera att det inte är jag utan gubben som vill till Rhodos, MEN att han vill tillbaka till Kalymnos helst samma dag! :) (Jag var till Rhodos för en herrans många år sen... har ingen direkt längtan dit). Förresten har ni några trevliga tips som ni vill dela med er?
Jag ser verkligen fram emot min första resa till Kalymnos!!! Är så glad att det blev Grekland i år igen, men det blir det ju om jag får bestämma :D
(Förra året var det Spanien i 2 veckor... *suck* .. men vi blev bjudna på rubbet...)
Helena S - semester nu och ska till en annan ö imorgon - Björkö (Birka) :)
Monica P
2008-07-28, 08:08
Jag håller med Riitta, Rasmus och Eva. Kalymnos tarvar sina två veckor och det vore synd att bara rusa tilll Rodos och därifrån, ganska dyrt är det också med de snabba båtarna. Kan ni inte kompromissa och ta Rodos separat, den ön är väl värd ett eget besök.
PlatyYialos
2008-07-28, 09:06
Jag håller med alla tidigare talare om att man åker till Kalymnos för att stanna där. Jag är övertygad om att din man får sin historiska och kulturella ådra fullt tillfredställd på ”vår” ö.
På Kalymnos har man funnit ett antal Arkeologiska fynd som ger vid handen vilka de första bosatta på Kalymnos var. Ungefär på andra årtusendet f.k. var Kalymnos erövrad och koloniserad av Fenicierna. Bevis på detta kan man bla se från ruinerna i Emporios och Vathi.
Öns befolkning deltog i det Trojanska kriget och har varit medlem i ett antal olika allianser som den ”Atenska” romerska riket och Byzantiska imperiet.
Kalymnos har annars också varit ockuperat av Perser, Venetianer, Genueser, Riddarna för Sankt John ordern, turkar och italienarna från 1912 fram till slutet av andra världskriget.
Kalymnos blev förklarat fritt den 31 mars 1947 och förenades med de andra tolvöarna med nationen Grekland 1948.
Det finns oerhört mycket att titta på: Den Bysantiska domkyrkan, Aigos Nikolas kyrkan, Stadshuset och Guvernörens hus är mycket intressanta att besöka.
Det finns massor med borgar och ruiner att besöka och inte minst kloster ni kommer att ha fullt upp under era två veckor på ”ön”.
Ja detta var bara en liten skrapning på ytan
Men hörni, att man åker på en dagsutflykt till en annan ö innebär väl inte att man missar nåt väsentligt på ön man semestrar på? Om nu herr Helena S vill åka till Rhodos kan de väl få tips om hur de gör det lättast i ställetflabb_flab
Hjalta99
2008-07-28, 13:28
Tack för alla svar!!!
Rasmus och Hjalta99: Observera att det inte är jag utan gubben som vill till Rhodos, MEN att han vill tillbaka till Kalymnos helst samma dag! :)
Helena S - semester nu och ska till en annan ö imorgon - Björkö (Birka) :)
Okej, okej...!
Jag ger mig... men bara för att han vill tillbaka samma dag! :D
Jag hoppas att ni får en kanonsemester på Kalymnos! Ta bara dagen som den kommer...
Eva - med "bara" 53 dagar kvar till Paradiset
Helena S
2008-07-31, 00:11
Återigen! Tack för alla svar!
Vi ska försöka kolla upp priser å sånt för att åka över till Rhodos, om det nu är värt att åka dit för några timmar...
Vem vet, vi kanske aldrig lämnar Kalymnos, ens för Telendos!? (Föga troligt...)
En liten fråga är om man kan åka till de historiska platserna på Kalymnos med buss? (Eftersom ingen av oss har körkort). Taxi kan man ju ta överallt, men är det "prisvärt" isåfall??? :confused:
Läste här på tråden om en ny och mycket bra karta, men den har inte gått att köpa här i huvudstaden, så jag får väl avvakta en dryg vecka(iiiiiiiiiiih) tills jag kan köpa den på plats!
Helena S & familj _B-anana
PlatyYialos
2008-07-31, 13:35
Ja man kan åka med buss. Ni kommer att se var det är lämpligt att ta taxi och många gånger ligger flera ställen just invid varandra och då går man. Tänk bara på att alltid ha med er mycket vatten, det är varmt.
Helena S
2008-08-05, 00:37
Hej och tack för svaren!
Det blev en intressant diskussion tycker jag! ;) (Och Herr Helena S skrattade högt, tack vare Inkfish!).
Det verkar onekligen finnas mycket att se på Kalymnos, så vi får se hur det blir med utflykter till andra öar... Men längtar, ja det gör vi!!!
Att ta det lugnt är inte heller helt fel = semester innan den hektiska hösten infinner sig... För det lär den göra!
Nu börjar det dra ihop sig... Planet ska enligt schema lyfta kl 6:50 på fredag morgon (= torsdag natt). Jag har inte resfeber, men har nu tvättat å strukit det mesta redan! Kan ha att göra med att jag vill att övriga familjen ska vara lugna :) (Jag kommer säkert slänga ner "bra-att-ha-saker" i sista stund ändå, ha ha!)
På utflykter ser jag alltid till att ha mycket vatten med mig! Och har jag ett litet frysfack i kylen, så är det ett stort plus.. Då är det bara att frysa småflaskor m vatten!
Tjingeling! Hoppas ni inte regnar eller blåser bort inatt!
Helena S :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.