handdator

Visa fullständig version : prisnivån Skiathos


anderz
2008-07-21, 17:43
Efter att ha besökt Skiathos under 25 år (första gången 1983) nästan alltid under juli månad -någon gång i maj. Har prisnivån radikalt förändras dom seanste åren och speciellt i år. En enkel pasta rätt minst 9-10 euro - samma rätt på Antiparos 6 euro juli 2008. Det var någon som skrev här på forumet räkna med 50 euro per dag - jag undra räcker det? Rumpriserna har gått upp ganska kraftigt. Samtidigt ska man va medveten om att det har blivet bättre matställen etc.
Jag ställer mig frågan är det chartern som dragit upp priserna - lätt tillgängligt framme på Skiathos kl.11.00. ute på beachen ca 13.30.Åker man till Naxos med en båtresa på ca 4 timmar och är framme kl.18.00 det är stor skillnad. Nästa gång man besöker Skiathos kanske det inte ska vara under högsäsongen (för skandinavien) kanske i början på juni - sept. Dessa stränder som finns på Skiathos finns inte på så många öar.
Anderz

Elisabet
2008-07-21, 18:01
Om priserna har gått upp särskilt i år borde det väl inte ha med chartern att göra?

anderz
2008-07-21, 20:34
Direkt charter dra alltid upp priserna - man kan jämnföra Phuket i Thailand där direkt flyget har dragit upp priserna. Idag är Phuket Thailands dyraste semesterort. Skiathos är en av Greklands dyraste...
Anders

Elisabet
2008-07-21, 21:20
Direkt charter dra alltid upp priserna Men direktcharter till Skiathos är ju inte nytt för i år. Tvärtom är det väl en av de öar där det funnits längst, förutom Rhodos och Kreta.

När jag var på Skiathos för två år sedan tyckte jag det allmänt var billigare där än på de öar i Kykladerna som jag var till förra året, och till dem går det inte direktcharter.

Om priserna har gått upp särskilt i år, så borde det bero på något annat tycker jag.

parga
2008-07-22, 16:48
Det låter inte skoj. Samma som dig Elisabet, för tre år sedan när jag var på Skiathos, så upplevde jag Skiathos som billigare än Parga och Kos t ex. Det kan ju givetvis förändras, men jag tycker det låter underligt att orsaken skulle vara lättillgänglighet och charter. Kanske "Mamma Mia" kan vara en orsak? Inte vet jag....
Jag får se till att snåla in lite nu då, tills det bär iväg andra veckan i september.

Jenny

Elisabet
2008-07-22, 22:22
Ni andra som varit där i år (eller ska dit), tyckte ni också att priserna var särskilt höga/högre än tidigare?

anderz
2008-07-23, 09:32
Det räcker med att åka över till Skopelos där prisbilden är en helt annan...
Anderz

PlayItLoud
2008-07-23, 09:38
Var på Skiathos sista veckan i juni och prisläget är så klart inte tokbilligt. Något billigare än kära svedala, men nånting 20-30€ för en enklare lunch för 2 personer inkl. dryck och dricks får man räkna med.

anderz
2008-07-23, 10:14
Skiathos har aldrig varit en "lågpris" ö - och kommer aldrig bli det heller. Vad jag tycker var märkligt just i år var att priserna verkligen hade "stuckit" iväg uppåt.
Anderz

24-seven
2008-07-24, 18:38
Tror ev att bl.a. jag har hävdat i någon tidigare tråd att man klarar sig på 50 euro per dag och person, men det inkluderar inte boende, moppehyra, vattensporter m.m. Detta var endast till mat... Men visst, det är enkelt att göra av med mer pengar ocksåAng_elx

Så länge vi kan tänka oss att betala, kommer priserna att öka...

KatarinaT
2008-07-24, 23:02
Kom hem från Skiathos i måndags. Vi gjorde av med 10 000kr (2 pers) på en vecka. Då räknar jag inte med flygresa och hotell, men allt annat.

Enklare lunch kostar >7€. Pizza går också att hitta så billigt, men oftast kostar de runt 11€.
Lite bättre middag på kvällen <10€, ofta uppåt 15.
Efterrätt minst 3-4€ för den enklaste crepsen. 6-7€ om du inte tar det billigaste... En glasskula 1,5-2€.

Solkrämer var minst 30% dyrare än här. Kaffe och sådant var också dyrare, oavsett om man går in i supermarket i centrum eller en bit utanför.

Har inte varit i Grekland tidigare, så jag har inget att jämföra med. Men Sambon som var på Kos för några år sedan märkte rätt stor skillnad på öarna ;)

Bussen tyckte jag var rätt billig, 1,80€ för hela vägen! Solstolarna kostar 8€ för två stolar och ett parasoll, är det normalt? Har aldrig varit med om att man betalat, så jag har verkligen inget att jämföra med. Men det är verkligen en bra grej, då slipper man de morgonpigga människorna som går ut och lägger på handdukar astidigt, och som sen går på stan medan en annan håller sig inne för att det inte finns lediga solstolar... flabb_flab

jeabys
2008-07-25, 09:21
Jag har varit på Skiathos i 12 års tid och det som jag tycker har blivit dyrare är att handla mat i supermarketen samt att åka "turistbåt", tex t o r Tsougria 10 euro/person. Fö är priset som det alltid varit, relativt högt. Men å andra sidan kan man ju äta gyros + läsk för 2 personer för 3,5 euro allt som allt. Taverna Lyhnari bra och prisvärd mat, vi åt 5 olika rätter, 1 l vin, vatten, bröd, efterrätt för 40 euro för 2 personer. Det kan inte jag tycka är dyrt. Det man också ska komma ihåg är att Skiathos är en "jet set" ö. Många med stora plånböcker åker dit, därav priset tror jag. Hur som helst så tycker jag att Skiathos är värd varenda krona :)

Homeros
2008-08-04, 20:59
Som sagt, dyrt har det blivit.
Kom hem idag och det gick åt en hel del pengar på denna ö.

Några ca-priser:

Solstolar 8 €
Grekisk sallad 6,50 €
½ liter Mythos 2,50 - 3,50 € på restaurang
Drinkar 8-9 €, förutom kring Seven Steps där de kostar 12 €
Solkrämer 14-19 €
Burkläsk 2,20 - 2,60 €
Dagens fiskrätt på restaurang 11-15 €
Port Souvlaki 7-9 €
Buss Skiathos stad-Koukounaries 1,90 €
Frappé 2,50 - 3,00 €
Tzatziki på restaurang 3,00 - 3,50 €
Pizza 9 - 12 €

:eek:
/Homeros

Elisabet
2008-08-05, 00:02
Kom hem idag Du måste ha åkt med samma plan som mina vänner! Träffade du fyra trevliga norrbottningar? :)

Homeros
2008-08-05, 10:25
Du måste ha åkt med samma plan som mina vänner! Träffade du fyra trevliga norrbottningar? :)

Tyvärr inte !
/Homeros

Klick
2008-08-05, 22:58
Nu har jag läst i inläggen om prisnivån som skjutit i höjden... Jag åker ner till just Skiathos om 5 dagar och jag längtar sjukt mycket... Jag kan inte hjälpa att bli lite paranoid men kan inte låta bli att undra och kanske bli lite oroad över om det förändrat sig så mycket sedan jag var där augusti 2006? Jag vet att ön är dyrare än andra och att detta kanske kan bero på att det är ett favorittillhåll för jet-settare osv...

Homeros
2008-08-05, 23:14
Nu har jag läst i inläggen om prisnivån som skjutit i höjden... Jag åker ner till just Skiathos om 5 dagar och jag längtar sjukt mycket... Jag kan inte hjälpa att bli lite paranoid men kan inte låta bli att undra och kanske bli lite oroad över om det förändrat sig så mycket sedan jag var där augusti 2006? Jag vet att ön är dyrare än andra och att detta kanske kan bero på att det är ett favorittillhåll för jet-settare osv...

Jet-setare finns det gott om. Har inte sett något ställe i Grekland med så många lyxyachter i hamnen. Nyligen låg där de båda superyachterna: Sunday (58 meter) samt Gitana (53 meter). Båda dessa ligger i en prisklass på ca. 200 miljoner kronor. Men det finns massor av andra superflotta båtar längs hela hamnpromenaden.
Det märks även bland barerna kring Seven Steps. Alltid fullpackat med folk trots drinkpriser på 12 €uro/styck.

theresa
2008-08-06, 02:22
Kom hem från skiathos i går 4 aug...snyft_drop längtar tillbaka något otroligt...visst var det dyrt på vissa ställen,men över lag så tyckte jag inte det var så förfärligt dyrt. Jag åkte på ett sjukhusbesök,fick pencillin...besöket kostade 50 euro och pencillinen kostade 15 euro....sist jag köpte pencillin hemma så kostade det 350 kr så det var billigare än hemma...nere vid gamla hamnen så har dom happy hour varje dag mellan 17-21 så vi köpte våra drinkar för 5 euro varje dag,men det gällde inte vid seven steps....där fick vi drinkar för 10 euro...och uppåt men det var det värt ;) mysigare ställe får man leta efter :D

Vi köpte ön´s godaste gyros på ett krypin i gränden..No Name..jätte billigt,2 gyros 2 strips 1 flaska retsina för 6 euro...jätte billigt,kan verkligen rekomenderas..klapp_klap super gott och jätte billigt..

när vi skulle hyra bil för en dag gick vi runt lite och frågade om priser,ving tog 70 euro för en dag på avis,när vi frågade själva på avis tog dom 65 euro,hertz tog 60 euro så vi hyrde där..

Men hyran för solstolarna var lika överallt 8 euro.

Vi unnade oss allt vi ville men hade ändå pengar kvar när vi åkte hem,dyraste stället vi åt på var windmill...men det visste vi redan innan att det skulle vara dyrt,men jag ville fira min 40 årsdag där så det var värt varenda öre....jätte god mat,billigaste kostade 16 euro dyraste 25 euro.

Men det går hitta god mat och dryck för rimliga priser bara man letar...bye_bye

Homeros
2008-08-06, 08:18
Kan även rekommendera gyrosen mittemot Supermarket vid hållplats 4.
Mycket god och relativt prisvärd.
Hittade även en mycket trevlig taverna inne i gränderna: Taverna Alexandros som var mycket prisvärd, dock var husets röda vin en riktigt dålig "hemtrampad" sort !
Men mycket mysig mijlö och god mat.