handdator

Visa fullständig version : Georgioupolis


Carohm
2008-07-18, 23:24
Hej
Kan någon rekommendera några bra restauranger i Georgioupolis?
Vi åker dit i mitten av Augusti. I resesällskapet har vi med oss 9 barn/tonåringar mellan 6 och 19 år. Vi hoppas att det finns något i Georgioupolis som roar och passar alla _B-anana.Det är ju en relativt liten ort har jag förstått.
Vi kommer att bo på Fereniki hotell och hoppas på att det blir bra!

Vet någon om det finns det nån större matvaruaffär i närheten av Georgioupolis?

Ypsilon
2008-07-19, 08:16
Bra tavernor i Gpolis är t.ex. Arolitos (bredvid kyrkan). Aposperida (mitt emot Romantika) och Neorio (i samma hur som matvaruaffären Proton, mot stranden från Fereniki sett).
Det finns flere bra tavernor men dessa tre rekommenderas.
Trevlig resa!
Ypsilon

Nektaria
2008-07-19, 08:55
Glöm inte Rodaria Pizzeria! Härliga pizzor och övrig grekisk mat förstås! Familjeägd (som de flesta) restaurang. Vi planerar också en resa i augusti, blir nog Georgioupoli igen!

Ha det så skönt! _B-anana

Nektaria

Nektaria
2008-07-19, 09:39
Hej igen!
Det finns ingen större matvarubutik på gångavstånd från Georgioupoli, endast två något större supermarkets i byn (samt flera små). En slaktare finns. Naturligtvis också bagerier med härligt bröd!

Ett par mil från Georgioupoli, mot flygplatsen i Souda finns I:N:K:A och i
Chania finns Lidl.

Ypsilon
2008-07-19, 10:51
Lidl finns också i Rethymnon, på västra sidan av staden så dit tar man sig snabbt med bil från Gpolis.
Ypsion

UlfWiman
2008-07-19, 13:56
För ungdomarna!
Varför inte buss till Xania och sedan taxi till Varipetro och Limnoupolis(vattenlandet). Garanterad succé.
För vuxna sköldpaddsgrottan uppe vid bron.
Restauranger o tavernor, testa själva. Är ni så många lär ni få garanterat bra service.

Uffe

lars
2008-07-19, 14:29
Vill du få lite äkta bykänsla och därtill bra kretensisk mat då tar du en taxi upp till tavernan Kali Kardia i byn Kournas
lars
Kriti sti kardia mou

Njeh
2008-07-19, 14:29
Når det gjelder tavernaer er min mening:
Beste gyros pita og gyrostalerken: Taverna Platia. (Men beregn ventetid her, det er alltid smekkfullt på kvelden.)
Beste Moussaka: Taverna Georgias home cooking

og så er det en taverna jeg ikke husker navnet på som hadde mye god mat, blant annet en veldig god shrimp saganaki. Den ligger mot elva, rett nedenfor broen og har utendørs bord i flere etasjer(verandaer). det var vår favoritt totalt sett

Carohm
2008-07-20, 21:54
Tack för restaurangtipsen :) !
Är det svårt att hitta till Lidl och INCA? Vi kommer att hyra bil hela tiden i Georgioupolis.

Jag har INTE tänkt laga mat under min semester !!! Men med fyra (alltid hungriga flabb_flab) ungdomar måste vi ha ett välfyllt kylskåp så att de kan ta sig nåt att äta när de blir hungriga mellan restaurangbesöken. Och det är ju oftast billigare att handla i de större matvaruaffärerna än hotellens supermarket.

Finns det någon bensinstation i Georgioupolis?

Ypsilon
2008-07-21, 08:36
Bensinstation finns i Gpolis vid utfarten mot Rethymnonhållet. Det är omöjligt att missa Lidl i Rethymnon. affären ligger på vänster sida av vägen från Gpolis sett, alltså havssidan (bredvid en bilbutik, Mercedes tror jag det är) just innan man kör in till Rethymnon "city".
Ypsilon

Carohm
2008-07-22, 15:22
Vet någon om det finns någon tennisplan i närheten av Fereniki hotell? Ungdomarna i sällskapet är intresserade av lite sportaktiviteter. Vilken del av stranden ska man välja om man vill ha lite "mer luft" mellan solstolarna och strandmadrasserna, med plats för lite strandaktiviteter som ex beachtennis eller beachvolleyboll ?

Nektaria
2008-08-03, 14:03
Vilken del av stranden ska man välja om man vill ha lite "mer luft" mellan solstolarna och strandmadrasserna, med plats för lite strandaktiviteter som ex beachtennis eller beachvolleyboll ?

Hej!
Utan tvekan, gå till höger längs stranden. Där finns ett antal små strandbarer med solstolar du kan vrida i alla riktningar och där det finns gott om utrymme. Beachtennis spelas överallt längs stranden. Vissa hotell har beachvolleyboll.

Det finns även delar av den långa stranden som inte har solstolar och där man kan vara tämligen ensam.

Tennisbana? Jag tror att det finns en vid Pilot beach hotell, men vet inte om det bara är för hotellets gäster....
Annars är det underbart att gå längs den långa stranden för den som vill motionera...Vi gör det ofta och länge!

En Shell-besinmack finns några kilometer utanför Geo mot Chania på höger sida.

Vi åker ner den 16:e. Vi kanske ses!

Lena/Nektaria

Carohm
2008-08-04, 16:49
Har någon förslag på någon bra länk till en karta över Georgioupolis?

11 dagar kvar..._B-anana !!!

Ypsilon
2008-08-05, 07:13
Du kommer inte att behöva någon karta, byn är så liten.
Ypsilon

Carohm
2008-08-05, 08:54
Jo, jag har förstått det :).
Men det vore bara lite kul att hemifrån kolla in hur ex hotell, restauranger och stranden etc ligger i förhållande till varann.
10 dagar kvar..._B-anana!