handdator

Visa fullständig version : Resa1974, del 6


Monica P
2008-07-18, 22:01
Torsdag-fredag-lördag. Jag får aldrig tid att skriva. Nu är det tidig lördag morgon. S klippte sig i går, totalt snaggad, 3/4 mm, han ser inte klok ut. Micke blev rädd för denna solbrända man med vit skalle. Han ser ut som en nyinkallad rekryt, vilket också är meningen. Här i Grekland är folk inte förvånade över såna frisyrer, men i Sverige skulle han nog väcka uppmärksamhet.- Nå, den dagen verkar avlägsen än.

I går telegraferade jag efter pengar, få se om vi får ut dem från banken, det är begränsat till 2000 drs per vecka, och det räcker inte till att resa för om vi nu får tillstånd till det. Jag skulle kunna flyga från Aten med barnen, men det stannar i teorin, finns inte en chans att vi skulle ha råd med det.

Tisdag 30 juli. S tog sig till Aten för att höra efter om vi kan få lämna landet. Situationen just nu är något avslappnad politiskt -och här hemma. Micke sover, jag har just tvättat lakan i en balja. Georgios, Voula och barnen for hem till Aten igen samtidigt som S, så det blev mer plats här.

Nån har ringt till mig idag, det är säkert brorsan eller syrran, man kom och ropade på mig från kaféet här intill, men när jag kom fram blev det något trassel. Nu vill jag skicka telegram men har inga pengar.

Det blev inget bad idag, det blåser kraftigt. Irene gick med sin farmor för att leta efter fikon.

Torsdag. Eller fredag? Tidigt-tidigt. Jag har tappat tidräkningen. På måndag förväntas vi börja jobba igen, men det blir inget av med det.

S kom från Aten med nattbåten, jag kände det på mig, så barnen och jag åkte ner till hamnen och sov i bilen tills båten kom. Två svenska turister, Jim och Ann, var med på båten.

Vi har parkerat vid Kastelli nu och jag hör Stathis och hans dotter driva ner fåren till mjölkningsplatsen , Armeon. Vad hittar fåren att äta på dessa kala berg?
Min familj sover djupt. På havet till vänster puttrar en båt, kanske från Emborio för att handla. Här är lugnt och friskt och solen lyser på Telendos men har inte nått oss än. Havet är lugnt idag.

S hade ringt syrran från Aten, det var bra. Så fick han besked om att vi får åka, så nu bestämmer vi själva, vilken dag som helst kan vi fara. Vi ska ha Mickes dop först. Dopkläderna är redan köpta av tant Chariklia, men hon kan inte komma, så farmor får stå som kombara.

S hår har växt ut lite, han har en matta av svart hår, något bättre.

Bennyboy
2008-07-19, 09:43
Takk igjen :)

Rose-Marie
2008-07-22, 11:58
Helt underbar läsning! Då jag har bott 6 år på Cypern och vet vad det handlar om, men har varit nere väldigt många gånger på semester. Har även stannat längre perioder mellan varven. Geia sou / Rose-Marie