Logga in

Visa fullständig version : Svensk fotboll

martinifk
2008-07-18, 09:16
Tycker det kunde passa sig med en egen tråd för allt som har med SVENSK fotboll att göra. :D Fanns en tråd om enbart Allsvenskan 2007, vilket inte känns så aktuellt att fortsätta på direkt. Allt om Allsvenskan, Europaspel för svenska lag, Landslaget.. ja allt vad ni kommer på. :rolleyes:

Börjar med att slänga in Allsvenskans nuvarande tabell efter 14 spelade omgångar:

1 Kalmar FF 32
2 Elfsborg 28
3 Helsingborg 25
4 Hammarby 25
5 AIK 25
6 IFK Göteborg 23
7 Malmö FF 21
8 Gais 19
9 Djurgården 18
10 Halmstad 17
11 Trelleborg 16
12 Örebro 15
13 Gif Sundsvall 12
-------------------
14 Gefle 11
-------------------
15 Ljungskile 10
16 Norrköping 7

Lissis Kalmar fortsätter övertyga och går till synes mot en trevlig höst tillsammans med den främsta utmanaren Elfsborg. Outsiders får väl bli resterande närliggande lag bakom dessa två där Helsingborg på sikt känns farligast monne. Fotboll och åsikter går inte alltid ihop men så ser jag på framtiden i Allsvenskan. Regerande Mästarna från Göteborg får svårt att upprepa fjolårets bedrift dessvärre, för min del. :( ;)
Besvikelser är hittentills Djurgården och Malmö framförallt, till viss mån även IFK Norrköping som inlett sämre än något annat lag på 2000-talet. De övriga två nykomlingarna Gif Sundsvall och Ljungskile ser ut att tillsammans med Norrköping och Gefle slåss om nytt Allsvenskt kontrakt.

I publikväg har Allsvenskan gått kraftigt nedåt iår än så länge, efter många års uppgång.

Titta gärna in en sväng o skriv en rad! bye_bye

rebase
2008-07-18, 10:32
Hej.
Trots att jag har ett Blåvitt hjärta så blev jag glad När Marcus Allbäck skrev på för ÖIS. Det är härligt när man har en sådan klubbkänsla. Han har förmodligen haft ett antal bättre anbud än det ÖIS kunde erbjuda, ändå valde han ÖIS.klapp_klap

martinifk
2008-07-18, 11:25
Håller med dig där rebase! Klubbkänsla är väldigt sällsynt i dagens fotboll, så roligt när det för än gångs skull händer. :)

Trevligt att även du har ett Blåvitt hjärta för övrigt. ;)

KosAnn
2008-07-18, 11:57
Blev glad när GAIS slog Ljungskile häromdagen! :D
GO GAIS!!! klapp_klap

/Annika

Kastas
2008-07-18, 12:04
klapp_klap Mitt lag i denna förtätade toppstrid heter Elfsborg klapp_klap

Millie
2008-07-18, 23:31
Jag håller på Sala FF Div.4 ha ha;)Nej skämt åsido heja Hammarby Bajen!klapp_klapklapp_klapklapp_klap

/Kerstin

martinifk
2008-07-19, 10:49
Hammarby har en fantastisk klack (bäst i Sverige, enligt mig) och ett riktigt seriöst vänskapsband med grekiska Panathinaikos. Hade jag gärna sätt att vi i Blåvitt hade istället.. :( ;)
Bajens spel på plan ser ju också bra ut på sistone, blir nog att räkna med i toppstriden framöver.

Kalmars Cesar Santin har köpts av FC Köpenhamn, ett stort avbräck för serieledarna. Pengar styr, och Sverige kan inte erbjuda något liknande i jämförelse med t.ex Danmark och Norge. Väldigt tragiskt att deras ligor ska bli bättre och springa ifrån Allsvenskan ännu mer med VÅRA egna spelare. :mad:

rebase
2008-07-19, 13:29
martinifk. Tror Du inte blåvitt tar hem det nu när Kalmar mister Santin??_B-anana

Kastas
2008-07-19, 17:50
Elfsborg - Riga 1-0 men det är ju intertoto-Cupenklapp_klap

martinifk
2008-07-19, 22:41
Ja då gäller det att hålla det i Riga också, men det klarar ni nog. :D

Dagens ända Allsvenska match spelades på ett blött Ullevi enligt radiosporten. Gefle besegrades dock enkelt med 3-0 och 17-årige Robin Söder gjorde mål för tredje matchen irad. Skaplig start på kariären!

Blåvitt - Gefle 3-0

Publik: 5 101 (sämsta på flera år...) :eek:

Dock 4:e raka segern nu om man räknar utanför Allsvenskan. Nu väntar Champions Leauge första kvalomgång match 2, mot Murata på onsdag. 5-0 vinst i San Marino för oss så bara att slänga in b-laget och gå vidare till andra kvalomgången där Basel står som motstånd. En mycket svår uppgift, dessvärre.

martinifk
2008-07-20, 00:57
martinifk. Tror Du inte blåvitt tar hem det nu när Kalmar mister Santin??_B-anana

Är ingen optimist i allmänhet och i synnerhet INTE när det gäller fotboll. Brukar dock inte kalla mig alltför negativ, utan mer realistisk. Vi är ju ett av lagen där bakom som har chansen. Krävs dock att spelet börjar fungera på allvar samt att lagen framför kommer in i svackor förstås. Vi har inte visat mycket av fjolårets spel ännu, men om vi plockar fram det kan vi ju helt klart utmana. Höstlag är vi ju oftast. Dock väldigt svårt att ligga bakom med ganska många poäng, får ju inte tappa ännu mer då...

Hoppet finns iaf! :)

Kastas
2008-07-20, 07:06
Ja då gäller det att hålla det i Riga också, men det klarar ni nog. :D

Dagens ända Allsvenska match spelades på ett blött Ullevi enligt radiosporten. Gefle besegrades dock enkelt med 3-0 och 17-årige Robin Söder gjorde mål för tredje matchen irad. Skaplig start på kariären!

Blåvitt - Gefle 3-0

Publik: 5 101 (sämsta på flera år...) :eek:

Dock 4:e raka segern nu om man räknar utanför Allsvenskan. Nu väntar Champions Leauge första kvalomgång match 2, mot Murata på onsdag. 5-0 vinst i San Marino för oss så bara att slänga in b-laget och gå vidare till andra kvalomgången där Basel står som motstånd. En mycket svår uppgift, dessvärre.
Robin Söder vilken kille grattisklapp_klap

martinifk
2008-07-21, 01:59
Tackar Kastas! :D
Söndagens matcher med publik:

Hammarby - Örebro 1-0
Publik: 11 858

Gif Sundsvall - GAIS 1-1
Publik: 5 443

Trelleborg - Halmstad 1-2
Publik: 2 845

Idag:

Kalmar FF - Malmö FF
Helsingborg - Djurgården
Ljungskile - AIK

Kastas
2008-07-21, 22:16
Djurgården och AIK ??:confused:

rebase
2008-07-22, 10:16
Jag vill inte säga att jag är jätteledsen för deras skull:rolleyes:Starkt av lilla Ljungskile o vända 0-1 till seger. Men oj sådan tur Kalmar hade igår Malmö,spelade ju strålande andra halvlek och hade varit värda 1 pinne, tycker jag i alla fall........

Stockholm
2008-07-22, 21:24
DIF & AIK är de enda klubbarna som är riktiga klubbar enligt mig, resten av allsvenskan e fjant. DIF och gnaget är lite större clubs :o

Hasse
2008-07-22, 21:33
DIF & AIK är de enda klubbarna som är riktiga klubbar enligt mig, resten av allsvenskan e fjant. DIF och gnaget är lite större clubs :o

Men Hammarby är ännu Stockholms bästa lag............:D

Hasse :cool:

Kastas
2008-07-22, 22:13
Ja vore skönt om Stockholmslagen Fick ha en egen serieklapp_klap. Då blir det ju lung och ro för dom övriga som går in för att se på fotboll:rolleyes::rolleyes:. Men Hammarby är ju det bästa S-holmlaget i alla avsenden.

martinifk
2008-07-23, 09:40

Löjligaste jag hört. Hur menar du och vilka håller du på?
(titta i tabellen var "storklubbarna" som ingen av de har mer guld än Norrköping.. ligger?)

Bajen, det man kan acceptera i 08-området.

martinifk
2008-07-23, 09:51
Ja vore skönt om Stockholmslagen Fick ha en egen serieklapp_klap. Då blir det ju lung och ro för dom övriga som går in för att se på fotboll:rolleyes::rolleyes:. Men Hammarby är ju det bästa S-holmlaget i alla avsenden.

Ja det skulle det bli! flabb_flab

rebase: visst var det oerhört trevligt med aik:s förlust mot Ljungskile hehe.. ;) synd att Kalmar vann (orättvist) mot MFF.. :(

Missar lite av Allsvenskan nu när jag drar till Kreta f.ö. Och även vårt första möte med Basel i andra kvalrundan till Champions Leauge.. eftersom vi slår ju Murata så redan klart även om de inte spelat returen hemma. :D Har dock en sms-funktion på mobilen från Blåvitts hemsida (gratis) där de ringer upp och startelvan samt avbytarna redovisas i tal. Sen kommer det ett sms med slutresultatet. Kommer nyttjas, om sms:en kommer fram. ;)

Måndag:

Kalmar FF - Malmö FF
Publik: 9 689

Helsingborg - Djurgården
Publik: 12 737

Ljungskile - AIK
Publik: 4 219

Efter dagens match är halva säsongen spelad (15omg):

Elfsborg - IFK Norrköping ("Lycka till" kastas.. ;))

rebase
2008-07-23, 10:07
Stockholm. Jag hoppas Du gjort ditt uttalande om DIF o AIK med glimten i ögat o lite ironi, annars är det ju just sådana uttalande som gör att det är extra skönt att "tvåla" till just DIF o AIK.;)

martinifk
2008-07-23, 10:25
Stockholm. Jag hoppas Du gjort ditt uttalande om DIF o AIK med glimten i ögat o lite ironi, annars är det ju just sådana uttalande som gör att det är extra skönt att "tvåla" till just DIF o AIK.;)

Misstänker att så INTE är fallet av nån anledning dock. ;) Så visst blir det extra skönt att "tvåla" dit de, som vi dessutom iår har gjort mot de båda... flabb_flab Måste kännas bittert. Ang_elx

Frappe
2008-07-23, 11:45
Måste kännas bittert. Ang_elx

Ja visst är det bittert AIK AIK AIK flabb_flab

Camilla

Lissi
2008-07-23, 19:19
synd att Kalmar vann (orättvist) mot MFF..

..men orättvist är det väl ändå inteAng_elxAng_elx. Även om man inte gillar ett visst lag får man väl i alla fall vara lite objektiv TACK! 3-0 i första halvlek säger ju lite trots allt!

Lissi

Kastas
2008-07-23, 21:27
Så ja i kväll gjorde dom sitt jobb.Elfsborg - Norrköping 3-0 Hoppas nu att vi kan enas om att bästa lag må vinna allsvenskan.Vart vi än kommer från i detta avlånga land.bye_bye

Helena S
2008-07-23, 21:44
Men Hammarby är ju det bästa S-holmlaget i alla avsenden.

Ha ha! Jag blir glad av det du skrev, det värmer gott i mitt varma Hammarbyhjärta! :) För du har ju såå rätt!!! flabb_flab

Helena S - _B-anana

Kastas
2008-07-27, 07:29
Robin Söder gjorde det igen. Ojoj vilken kille 17 år. Gefle- Blåvitt 0-1. Skön läsning för Martinifk där nere i värmen grattis.klapp_klap

Kastas
2008-07-30, 22:40
Ett steg närmare Kalmar. Norrköping-Elfsborg 0-1klapp_klap

Lissi
2008-07-30, 23:24
Kan någon förklara varför alla har så emot Kalmar?????

Lissi

Helena S
2008-07-31, 00:57
Lissi!

Kalmar leder tabellen!!! Alla strävar upp mot Kalmars topplacering! Jag tror inte att någon har något emot Kalmar egentligen.. Däremot för att det gått (observera tempus!) så bra för dem! Så man är avundsjuk, om inte annat!

Men det är många matcher kvar! :rolleyes:

Helena S - hejar på Bajen flabb_flab å har en dryg vecka kvar till Grekland klapp_klap

Zappa
2008-07-31, 08:25
Lissi!

Kalmar leder tabellen!!! Alla strävar upp mot Kalmars topplacering! Jag tror inte att någon har något emot Kalmar egentligen.

Precis! Jag har inte heller något emot Kalmar, men håller på Helsingborg och då är det ju helt plötsligt bara 4 poäng upp, och fullt möjligt att nå toppen (huh, tror knappt jag sa det högt ;)).

bye_bye Sven

Kastas
2008-07-31, 09:21
Kan någon förklara varför alla har så emot Kalmar?????

Lissi
Har inget mot Kalmar .Läs min blogg så får du se.Från oktober 2007. Må bästa lag vinnabye_bye

Lissi
2008-07-31, 10:30
....men håller på Helsingborg
bye_bye Sven

..och om nu inte Kalmar vinner, (vilket jag knappt själv tror längre sen Santin slutade och med ett så försämrat försvarsspel i de sista matcherna dessutom), så hoppas jag också att det i så fall är Helsingborg som gör det!;)

Lissi

Zappa
2008-07-31, 19:59
..så hoppas jag också att det i så fall är Helsingborg som gör det!;)

Lissi

Ååh, tackar allra ödmjukast för detta lilla "förtäckta" stöd...
:D Sven

rebase
2008-08-02, 11:52
Om nu inte "blåvitt" tar hem det så vore det verkligen roligt om Kalmar lyckades, dom var ju så nära förra året. Med tanke på deras spelarförluster tror jag tyvärr det blir svårt. Elfsborg är väl det hetaste laget just nu. Det finns väl bara ett par lag jag INTE hoppas skall vinna serien(gissa vilka)flabb_flab

Kastas
2008-08-02, 16:12
Om nu inte "blåvitt" tar hem det så vore det verkligen roligt om Kalmar lyckades, dom var ju så nära förra året. Med tanke på deras spelarförluster tror jag tyvärr det blir svårt. Elfsborg är väl det hetaste laget just nu. Det finns väl bara ett par lag jag INTE hoppas skall vinna serien(gissa vilka)flabb_flab
08bye_bye

rebase
2008-08-04, 14:11
Så e d:)Ursäkta mig Kastas men idag tror jag det är makrillväder i Borås:D

Tobbe S
2008-08-04, 15:01
Idag avgörs allsvenskan.
Elfsborg slår GAIS med 2-0, samtidigt som Kalmar får stryk av AIK med 2-1. Kalmar har tyvärr gjort sitt i årets allsvenska, efter försäljningen av Santin, och får satsa vidare inför nästa säsong.
Elfsborg går nu upp i serieledning som de håller serien ut
_B-anana_B-anana_B-anana_B-anana

Kastas
2008-08-04, 16:05
Så e d:)Ursäkta mig Kastas men idag tror jag det är makrillväder i Borås:D
flabb_flab Jasså regnar det makrillar???flabb_flab

Kastas
2008-08-04, 16:08
Ja du Tobbe hoppas du har så jäkla rätt klapp_klap

laero
2008-08-04, 21:23
Elfsborg slår GAIS med 2-0,
Ja, det gick ju vägen idag med, 1-0.
Men nyss hemkommen från Borås Arena kan jag rapportera att idag var det inte bra. 3 poäng var som en skänk från ovan, gulingarna såg tröttkörda ut.
Lars

Kastas
2008-08-04, 22:18
Grattis Lissi men vi hänger påbye_bye

Lissi
2008-08-05, 00:08
Kalmar får stryk av AIK med 2-1. Kalmar har tyvärr gjort sitt i årets allsvenska, efter försäljningen av Santin, och får satsa vidare inför nästa säsong.

...HMMM:D Tobbe....Nu blev det väl ändå lite fel!!
Kalmar slår AIK med 3-2 och ligger kvar i topp skulle det väl ändå stå;):)

Lissi med lycklig make

martinifk
2008-08-05, 04:26
Jag ser om vi inte själva försvarar vårt Guld gärna Kalmar som segrare iår. Har minst emot de i toppen, utan tvekan. Tror dock Elfsborg kniper guldet till slut. Vi och Helsingborg får väl nöja oss med en fight om 3:e platsen som även Bajen kan fingra på.

---------------------------------------------------------------------

Och imorgon onsdag blir det returmöte för oss i Champions Leauge kvalets andra omgång! Ner till Basel bär det av! Även för min egen del faktiskt!

Blir mycket trevligt även om chanserna är små. Hoppet lever, Blåvitt! :)

1-1 på Ullevi...

?-? på S:t Jacobs Park...

Ska sjunga, skrika o hoppa oss till omgång tre i kvalet. Eller så pangar Söder in den i 89:e eller vänta.. kör på Wallerstedts panna efter en frispark istället... bye_bye

Tobbe S
2008-08-05, 08:29
...HMMM:D Tobbe....Nu blev det väl ändå lite fel!!
Kalmar slår AIK med 3-2 och ligger kvar i topp skulle det väl ändå stå;):)

Lissi med lycklig make

Ack, tänk vad fel man kan ha ibland, men det var nära:D

På torsdag får vi se hur jämt (ojämt) det blir mellan Kalmar och Elfsborg, då de möts i Svenska cupen

Torbjörn

rebase
2008-08-05, 09:40
GRATTIS alla som håller på Kalmar. Härligt att Du är optimistisk inför morgondagen martinifk. Jag är lite avundsjuk på Dig som får se matchen live. Någon TV kanal MÅSTE väl sända matchen??klapp_klap

Kastas
2008-08-05, 10:40
GRATTIS alla som håller på Kalmar. Härligt att Du är optimistisk inför morgondagen martinifk. Jag är lite avundsjuk på Dig som får se matchen live. Någon TV kanal MÅSTE väl sända matchen??klapp_klap
TV 6 20.00 ser du matchenbye_byeHoppas nu att dom håller Änglarnabye_bye

Kastas
2008-08-06, 22:23
Tragist domslut förstår ingenting :confused::confused: 4-2 mot Basel .

rebase
2008-08-07, 09:45
Bittert, snart måste väl domarna få tillgång till kameragranskning av tveksamma situationer.

Kastas
2008-08-07, 21:34
Grattis Kalmar FF till vidare spel i cupen 2-4 mot Elfsborg klapp_klapklapp_klap

Millie
2008-08-08, 00:00
Ja grattis får man väl lov att säga, fast jag höll ju på .... ja just det, jag håller nästan jämt på laget som förlorar.
/Kerstin

Helena S
2008-08-08, 03:49
Heja heja heja Bajen! klapp_klap :D flabb_flab

Måste heja lite extra nu innan vi åker till det härliga Grekland! :)

Planet lyfter kl 6.50 mot Kos och sen ska vi vidare mot Kalymnos!

Ha det så fint!

Vänliga hälsningar Helena S :)

- tror detta gör susen för tabellen.... ha ha... ;)

Tobbe S
2008-08-08, 08:03
Ett STORT GRATTIS till Kalmar för segern över Elfsborg i Svenska Cupen.
Tyvärr påverkade domaren spelet ganska mycket:mad:, men det föringar inte Kalmars seger.

Vi kommer igen den 28 september på Fredrikskans då det gäller allsvenskan

Torbjörn

Kastas
2008-08-10, 10:38
Ja så kan det gå Örebro-IFK Göteborg 4-2 :confused: Rysaren fortsätter i kväll :confused:

Lissi
2008-08-10, 10:45
JA, MÅTTE KALMAR VINNA !!:D

LISSI

Kastas
2008-08-10, 22:27
Kalmar och Elfsborg Ångar på.klapp_klapklapp_klap

rebase
2008-08-11, 09:25
GRATTIS alla som håller på Kalmar o Elfsborg, starkt o vinna borta mot svårt motstånd.:) Det ser ut som "blåvitt" får kämpa om 3:dje plats:confused:

martinifk
2008-08-15, 19:03
Basel resan va riktigt lyckad! Sen att domaren avgjorde vårat öde och förstörde allt det är ju en annan sak... __D

Nu får vi kämpa om 3:e platsen, men blir svårt. Bara vi OCH Kalmar tar oss till cupfinal får vi UEFA Cup kval nästa år troligen, då KFF hamnar i topp 2 säkerligen.

Lissi
2008-08-15, 21:18
Jag blir så sur på KFF som aldrig kan få till det riktigt när det gäller.....Första perioden i Gent kunde Kalmar avgjort direkt i första perioden , då de sumpade 3 målchanser!:mad:...Visserligen har de ett mål på bortaplan med sig i returmötet på Fredriksskans, men det blir svårt då säkert Gent gör mer än ett mål...

Jobbigt att hinna se alla matcher;)

Lissi

Helena S
2008-08-18, 01:11
Lissi... du ska vara glad! Ni är fortfarande i topp! :) I Allsvenskan alltså, och det är väl det denna tråd handlar om ;) . Å Fredrikskans ligger ju så fint till! :)

Jag har varit i det underbara Grekland i en vecka och under tiden fick mitt Hammarby endast 3 poäng på 2 matcher..varav den sista matchen inte ska va nåt man pratar om.. :mad: Men vänta bara!!! :D

Kram å hälsningar från ett ca 30-gradigt Kalymnos!

ps. Visst är det väl fotboll vi snackar i den här tråden.. el spelar ni hockey? Ang_elx Sorry.... Ang perioder.. el ska det va halvlekar?

Hälsningar från en ordmärkare... :o

Lissi
2008-08-18, 06:55
snyft_dropAJ AJ!!

Så "trött" som KFF spelade så får de vara glada att ha fått en poäng med sig mot Örebro..Tyvärr så är ju Örebros bäste spelare AVSTÄNGD mot Elfsborg, så där rinner ledningen ifrån oss...

Men håll med om att KFF haft en imponerande svit!!!;)

Lissi

Abi
2008-08-18, 22:17
JA, det håller jag med om ;):D!

bye_byeAbi

Helena S
2008-08-19, 23:34
Det blir en intressant match på torsdag när Bajen möter Kalmar i Sv Cupen... eller nja... Tror att vi blir överkörda... snyft_drop

Säger bara Grattis på förhand... :o till Lissi å alla andra Kalmarfans (å Kalimerafans? Men alla hejar väl inte på Kalmar... Passade bara så bra in på ordet, sorry..)

Helena S - glad ändå

Lissi
2008-08-20, 06:32
Säger bara Grattis på förhand... :o till Lissi å alla andra Kalmarfans
Helena S - glad ändå

INGA matcher är vunna innan de är spelade!!!;)

Visst hoppas vi att KFF vinner, men de spelar ju i en annan cup också dessutom så de är rejält trötta tror jag, även om jag självklart hoppas på seger :D

Lissi

McCoist
2008-08-20, 08:51
Usch, jag tycker tyvärr att det blivit riktigt trist i huvudtaget i svensk fotboll. Framförallt allsvenskan, där alla profiler sticker så fort de for chansen. Vore dock kul om Kalmar vinner.
Något som är spännande är div 2 västra götaland och Jonsereds IF!

Hoppas nu att Kim Källström kan få en RIKTIG chans i landslaget. Skulle jag hetat Kim och blivit petad mot Grekland av Daniel Andersson så skulle jag nog inte spelat mer i landslaget så länge Lagerbäck är förbundskapten.

rebase
2008-08-24, 11:00
Alla som håller på IFK Göteborg, visst blir man besviken när dom leder med 2-0 och stort bollinnehav och sedan inte kan knyta ihop säcken. Idag blir det spännande att se hur det går för Kalmar o Elfsborg. Båda har ju svåra bortamatcher.klapp_klap

Kastas
2008-08-24, 11:28
Alla som håller på IFK Göteborg, visst blir man besviken när dom leder med 2-0 och stort bollinnehav och sedan inte kan knyta ihop säcken. Idag blir det spännande att se hur det går för Kalmar o Elfsborg. Båda har ju svåra bortamatcher.klapp_klap
Jo kan nog bli svårt Gais för Kalmar och Örebro för Elsborg. Bara att hoppas det går bra bye_bye

Kastas
2008-08-24, 21:20
Grattis Kalmar klapp_klapklapp_klap

Helena S
2008-08-24, 22:40
Grattis Lissi!

Hade inte trott nåt annat... men vi gav oss inte så lätt, ha ha! Två räddningar på mållinjen :D . Sulan är min riddare!!! Upp med honom på topp! flabb_flab

Imorgon är det STHLMSderby mot råttorna... hm hm.. Intressant! Åker inte dit... Fiendeland... :mad:

Tjingeling!!!

Lissi
2008-08-24, 22:49
Ja OJ så många fler mål det skulle blivit! Kalmar missar för många klara målchanser...men det går ju vägen ändå:D
Bra av Örebro att hjälpa oss genom att slå Elfsborgklapp_klapklapp_klap

Lissi - mycket nöjd!

rebase
2008-08-25, 09:53
Grattis Kalmar. Jag såg matchen på TV. GAIS hängde med en halvlek, sedan var det spel mot ett mål.Jag är rädd att GAIS nu är extra taggade mot blåvitt och vill revanchera sig.:confused:

Kastas
2008-08-25, 22:40
Jaha då har dom utmärkt sig igen. Där uppe i "Huvudstaden". Är dom där för att se på fotboll eller? :mad:

Helena S
2008-08-26, 00:13
Jodu Kastas! Vi är fler som vill kolla än de som förstör!!! Tyvärr är det de som utmärker sig... Tror inte att de är där för fotbollen... :(

Tyvärr finns det idioter överallt!!! __D __D __D

Jag försvarar absolut inte på något vis att det i det här fallet handlade om SK Hammarbyfans... TVÄRTOM! Jag blir skitförbannad och ledsen när det förekommer såna här dumheter överhuvudtaget! Det är ofta "fjortisar" som vill slåss, och har ingenting med fotboll att göra! Första grejen de skickade in var efter att Bajen hade kvitterat (1-1), så det finns ingen logik i det de håller på med!! Å sen kastade de smällare mot polisen! Ja, det är ingenting som jag eller andra RIKTIGA Hammarbyare står bakom! Man såg hur andra hm.. "ogillade" det andra hade gjort... Mycket känslor...

(Domaren (Martin Hansson) dömde en felaktig straff för ajk, visst är det surt, men men....)

Personligen så tyckte jag att de skulle ha brutit matchen! Med poängavdrag till Hammarby eller vadsomhelst!!! Jag hade inte blivit förvånad/besviken om det hade blivit så.

Men å andra sidan... då hade jag aldrig fått se Suleyman Sleymans första allsvenska mål... Å det unnar jag honom!!! Big Time! :D Han var även hjälte i förra matchen, när han räddade Hammarby genom att skjuta bort en boll från mållinjen..

Nä, nu är det nattinatti.... Ang_elx

Kastas
2008-08-26, 07:58
Jo Helena du har helt rätt i det du skriver.Men när det går så långt att fäder eller mödrar inte vågar ta med sina barn.Tycker jag personligen att det är på tiden att fotografera hulliganerna sedan stänga av dom för tid och evighet.bye_byeHoppas du får flera fina stunder med Hammarbybye_bye

Helena S
2008-08-31, 00:26
Tack för det!

Jo, jag vill inte ta med mig min tonåring på något derby... Jättetråkigt, egentligen! Men men... som tur är så gillar jag fotboll mer än vad han gör.

Jag tycker att det är synd att man inte kan gå hela familjen på en sk "fotbollsfest".. blir f-bannad...

Jag tycker absolut att de kan fota alla som ställer till det! Det är ju en sån liten klick... Sätt dit dom!!!

Kastas: Jag vet att jag kommer att få fina stunder med Hammarby... frågan är bara vilka spelare blir av med nu.. Petter och Lolo.. säkert...

Helena S
2008-09-01, 23:23
bye_byeHoppas du får flera fina stunder med Hammarbybye_bye

Hmm... Jag garanterar dig att den stunden inte var ikväll... :eek: snyft_drop __D

Helena S - Fortsättning följer.... :confused: Till det bättre, hoppas jag...

Ps Varken Lolo eller Petter var med ikväll... ingen ursäkt...

laero
2008-09-02, 08:26
Hmm... Jag garanterar dig att den stunden inte var ikväll...

Om Kastas inte svarar så beror det nog på att han firar storsegern för "Di Gule" ;)
4-0 till Elfsborg över Ljungskile och vi greppar halmstrået att hänga på Kalmar i toppen.:)

Lars

Zappa
2008-09-02, 08:43
Hmm... Jag garanterar dig att den stunden inte var ikväll... :eek: snyft_drop __D

Helena S - Fortsättning följer.... :confused: Till det bättre, hoppas jag...

Ps Varken Lolo eller Petter var med ikväll... ingen ursäkt...

Nu förstår jag inte alls vad du menar?! Ang_elx
Detta var ju första matchen på läääänge som det äntligen spelades fotboll på Olympia...:p

Sven- som håller på det rätta HIF :D

Helena S
2008-09-11, 00:02
Nu börjar vi om från scratch! Ok? :D (Den där var nog mest riktad till Zappa ;))

På söndag är det dags igen.. nu har det varit uppehåll alldeles för länge!

Helena S :)

martinifk
2008-09-11, 00:07
Ingen av er vet vad ni pratar om ju. :D Håller dock med om att uppehållet har varit för långt! ;) Lördag bär det upp till Solna och det vet ju alla vad det innebär... gnaget borta...

Helena S
2008-09-11, 00:19
Ha ha! Vänta bara du martinfk! ;)

Var det den matchen på lördag som skulle börja tidigt, vid kl 12.30 eller så??? Lika bra det, om det kan hålla alla hoolisar och fjortisar i skinnet flabb_flab

Jag tänker iallafall stanna på den säkra sidan på lördag - på den Söööödra sidan! :D

Helena S

martinifk
2008-09-11, 00:26
Jag väntar! ;) (På bättre tider.. :p)

Ja starttiden är unik, aldrig sätt förr! flabb_flab Blev ju bestämt för länge sen om vi skulle gått vidare till CL osv... nu blev det ju inte så, men matchen spelas då hursomhelst. Känns tryggare än en kvällsmatch som gästande supporter, även om en kvällsmatch mot oss i Solna aldrig skulle kunna tillåtas ändå. flabb_flab

Stanna på den sidan, den är betydligt trevligare än förorten!! ;)

Helena S
2008-09-11, 00:42
Ja, jag läste om starttiden igår el nu i veckan.. Men det stod att de tidiga matchtiderna ur ajks synvinkel skulle påverka deras intäkter negativt, vilket inte alls rör mig i ryggen :)

Jag skulle också känna mig säkrare som gästspelare/besökare vid den tidiga matchtiden, det måste vara mycket bättre eftersom det har varit så mycket problem __D . Kanske några barnfamiljer rentav vågar sig dit?

Helena S - med förort runt hela Huvudstaden... flabb_flab

martinifk
2008-09-11, 00:53
Allt som påverkar ajk negativt är ju positivt så håller med där! :)Jo barnfamiljer kanske inte är att rekommendera av många anledningar i normala fall som sagt. Bedrövligt. Kan erkänna att jag som Ängel självklart skulle vilja ha hetare derbyn i Götet och mer rivalitet, men inte till priset av det huvudstaden med förorter ;) får på köpet innan, på och efter matcherna...

Martin som ser fram emot Cupfinalen mer, men tror den blir ännu svårare att vinna än den på lördag... :confused:

Lissi
2008-09-11, 09:24
Ja så var det dags igen ja! Heja KFF!!!:D
Vilan för dem har ju varit välbehövlig med alla cup/liga -matcher också emellan de allsvenska.

I går när jag såg Svenska landslaget i första halvlek mot Ungern så tänkte jag att KFF hade gjort det bättre med Ingelsten och Elm mfl... Nanne hade varit bättre som landslagsbas än Lagerbäck....;)

Synd för KFF att Rydström är borta i nästa match..han borde tänkt sig för och inte tjafsat till sig den onödiga varningen...

Lissi - som sticker ut hakan lite

laero
2008-09-11, 10:22
I går när jag såg Svenska landslaget i första halvlek mot Ungern så tänkte jag att KFF hade gjort det bättre ...
Lissi - som sticker ut hakan lite

Jag tror att alla allsvenska lag hade gjort det bättre i första halvlek :rolleyes:.
Men sedan tog Kim och ex-Elfsborgare Holmén tag i det hela och räddade upp kvällen.
Men ärligt talat så var nog Henke bäst i laget.

Lars

Lissi
2008-09-11, 10:38
Jag tror att alla allsvenska lag hade gjort det bättre i första halvlek :rolleyes:.
Men sedan tog Kim och ex-Elfsborgare Holmén tag i det hela och räddade upp kvällen.
Lars

..håller absolut med! Zlatan visar aldrig sitt rätta ansikte där..eller rätt fot....men han får ju heller inte så många bra bollar att spela med...
..och Viktor Elm fick aldrig chansen....SYND:snyft_dropsnyft_drop

Lissi

Zappa
2008-09-15, 11:24

Lars

Ja, som helsingborgare (och näst intill granne med honom...) är jag oerhört glad att ha Henke i laget. Både HIF och landslaget!
Man kan tycka vad man vill om honom, att han verkar lite dryg ibland.
(Men nu verkar han ju tom medietränad ;) det var väldigt vad talför han var efter ungernmatchen...)
Men han är oerhört smart! Ingen läser spelet som han gör. Synd bara att det tyvärr är svårt för många att förstå och se det han ser. Det är många gånger de andra inte hänger med för att de inte förstår att det går att göra som han gör...

/S

Kastas
2008-09-18, 17:49
Elfsbor-Malmö 4-0 i går blev dyr historia med tanke på skadan till Stefan Ishizaki.

Kastas
2008-09-18, 22:00
Grattis Kalmar klapp_klapklapp_klap starkt gjort.

Lissi
2008-09-20, 21:46
Ja, Kalmar har ett tufft spelschema!!!! Nu gäller seger i Svenska Cupen i morgonklapp_klap...sen fortsätter allsvenskan...VISST ÄR DOM BRA!!!!???????

Lissi - som älskar både Kalmar som stad OCH KFF!!!:D

martinifk
2008-09-21, 04:37
Resa till Kalmar blir det men inga positiva vibbar direkt tyvärr. Får väl hoppas på att Kalmariterna är trötta efter den fantastiska prestationen i torsdags borta mot Feyenoord. ;) Tror ju dock att de är mer taggade än trötta...

Vi får hoppas på vinst iaf. :rolleyes:

(hoppas det inte är lika blåsigt i årets Cupfinal ;))

Lissi
2008-09-21, 11:48
Ledsen Martin men Kalmar FF vinner med 2-1...:D...maken tror 3-1klapp_klapklapp_klap

Lissi

Helena S
2008-09-21, 13:23
Ja, vad kan man säga annat än att Kalmar är riktigt heta just nu! Det är bara att hålla i hatten Ang_elx

Helena S - förkyld :mad:

Lissi
2008-09-21, 17:48
Martin!
Grattis!!! Resan till Kalmar lönade sig...synd bara att straffar skulle avgöra, men det bryr ni er nog inte om:D

Lissi snyft_dropsnyft_drop

martinifk
2008-09-21, 23:55
Martin!
Grattis!!! Resan till Kalmar lönade sig...synd bara att straffar skulle avgöra, men det bryr ni er nog inte om:D

Lissi snyft_dropsnyft_drop

Nja det är väl inget vi direkt tar hänsyn till när vi vinner Cupen. Tycker också det är bättre med ett avgörande, men blir ju för jobbigt till slut. Tänk om vi hade förlorat på straffar... :eek:

Trevlig match med vänskaplig karaktär, om man bortser från lite rop till Wastå i Kalmar målet. ;)

Europaspel nästa år också! _B-ananaVilket ni också lär få fast i finare valör tror jag. :D

Helena S
2008-09-24, 00:18
Säger inte så mycket mer än: Grattis Kastas!

Synd bara att ni inte kan göra mål själva Ang_elx

No hard feelings!

Helena S

Kastas
2008-09-24, 08:07
Säger inte så mycket mer än: Grattis Kastas!

Synd bara att ni inte kan göra mål själva Ang_elx

No hard feelings!

Helena S
flabb_flab Tack du Helena. Jo då vi har gjort 34 men bara släppt in 7./ Kram Kastas.

Tobbe S
2008-09-24, 10:39
I denna vecka avgörs förmodligen allsvenskan. Vinner Helsingborg mot Kalmar ikväll, så blir det seriefinal på Fredrikskans på söndag,
vinnare där blir förmodligen Svenska mästare.

Naturligtvis hoppas jag att det blir GUL seger.

Torbjörn

_B-anana Glad Banan än så länge

Kastas
2008-09-26, 17:07
Oj va tyst det är om fotbollen nu. Gå flera och väntar på Söndagens drabbning.:confused::confused:

laero
2008-09-26, 18:49
Jag tror att Kalmariterna börjar bli lite darriga. Både supportrar och spelare ! Eller hur Lissi ? :cool:
Från Borås lär det komma minst 6-700 gulingar till Kalmar på söndag.

Lissi
2008-09-26, 20:03
Jag tror att Kalmariterna börjar bli lite darriga. Både supportrar och spelare ! Eller hur Lissi ? :cool:

Jo jag är jäkligt darrig....det är rent ut sagt för djävligt att MFF vann över Kalmar förut..3 helt onödiga tappade poäng... Maken sitter på pub på söndag för att se drabbningen.Jag får hjärtinfarkt om jag ska titta så jag går hellre på spinning;)

Lissi -som älskar KFF!!!!

Helena S
2008-09-28, 22:22
Grattis Kalmar!!! Å så Lissi förstås :)

Hoppas verkligen att det är ni som tar guldet nu när inte vi gör det ;)

Helena - Ja, jag hejar på Bajen, men det är lite jobbigt just nu... :o

ps Sorry Kastas.. men du kan få en kram.. Ha ha! flabb_flab

martinifk
2008-09-29, 02:26
Då lutar det mot Kalmar igen då... som tur är.

Kastas
2008-09-29, 09:23
:confused: Som tur är?? flabb_flab

Kastas
2008-09-29, 09:30
Jo då grattis Lissi och Kalmar ni har fina killar i laget. Hoppas ni får behålla dom nästa år./ Kastas bye_bye Tack Helena det värmde.flabb_flab

laero
2008-09-29, 09:30
Som tur är .... :confused:
Det här kan du komma att få äta upp den 25/10 Martin.;)
Blåvitt-Elfsborg, du vet hur det brukar gå......

Lars

Lissi
2008-09-29, 18:12
Jo då grattis Lissi och Kalmar ni har fina killar i laget. Hoppas ni får behålla dom nästa år./ Kastas bye_bye

Tyvärr får vi inte det!snyft_dropsnyft_drop Viktor Elm försvinner och säkert någon av de andra bröderna också om inte båda. Jag är säker på att Patrik Ingelsten försvinner och flera gamlingar lägger nog av...som Henrik Rydström och Lasse Johansson...
Så det är nu eller aldrig känns det som vad gäller guldet.....;)
Men sen finns många kvar att bygga upp ett bra lag kring så på sikt är nog KFF ett lag som kommer att finnas med i topp varje år!

Lissi

rebase
2008-09-29, 21:44
Grattis alla som håller på Kalmar. Bästa laget i serien,för det skall väl hålla även de sista matcherna? F.ö. är det skönt att vara Göteborgare idag och hålla på Blåvitt i fotboll o Frölunda i Hockey.

martinifk
2008-09-30, 01:03
Hellre Kalmar än Elfsborg, så jag menade. ;) Har att göra med mitt tycke för Elfsborg att göra förstås och så unnar man ju KFF att ta guldet iår nu när vi väntar på nästa säsong. :cool: ;)

5-0 idag var f.ö underbart!!!!! bye_bye

Kastas
2008-10-03, 06:37
Så ja nu var den sagan slut!!

Kastas
2008-10-05, 19:48
Aj aj nu kan det bli kul..eller..bye_byebye_bye

Eva L
2008-10-05, 20:41
Grattis Umeå till guld igen. Ni är så fantastiska tjejer.

Eva

rebase
2008-10-06, 10:28
Ja Kalmar DARRAR helt klart. Det är nog så att Svenska lag inte har den mentala o fysiska kapaciteten för att klara både serie o Eurpacupspel. Spelarbredden är för tunn helt enkelt. Det har ju tidigare drabbat både Elfsborg, Blåvitt o nu Kalmar. F.ö. är det ju självklart vi skall ställa upp i cuperna när man får chansen. Nanne Bergstrands uttalande att han vill dra sig ur, i fortsättningen, om dom skall behöva spela två bortamatcherr är ju skitsnack. Hoppas det bara var ett taktiskt uttalande för att snabbt få till en ombyggnad av Fredriksskans. F.ö. börjar jag bli trött på Henrik Rydström. Han är säkert en bra lagspelare men han är,tycker jag, för stöddig o gnällig och kommer gärna med bortförklaringar. Lite ödmjukhet skulle inte skada.
Trots ovanstående hoppas jag Kalmar klarar av att bli mästare.

Jag höll på att glömma av Umeå,GRATTIS. Hoppas Martha blir kvar.

Lissi
2008-10-06, 11:51
Håller fortfarande med Dig rebase angående Henrik Rydström..Jättebra på planen men drar på sig alldeles för många varningar pga hetsigt humör och oförmåga att knipa käft efter domslut...

Nannes uttalanden om spelplaner vid alla tillfällen han kan i media är ett sätt att "trimma" Kalmarpolitikerna som ALDRIG får ändan ur vagnen med en ny fotbollsarena..DET är skandal att det aldrig startas att bygga en forbollsarena som håller internationell nivå!
Fredriksskans i all ära, det är en fantastisk arena med kanonläge, men håller inte måttet vid fotbollsmatcher..

Henrik Rydström sabbade mycket i går!!!!
Lissi

rebase
2008-10-06, 12:48
Jag håller med Dig Lissi, ett finare läge än Fredriksskans finns väl knappast. Det måste väl gå att bygga om arenan med samma läge så att den klarar kraven som krävs får vi hoppas. Om Kalmar blir Svenska mästare kanske det sätter extra tryck på politikerna att få "fingrarna ur gömstället":confused:

Lissi
2008-10-06, 13:58
Att bygga om Fredriksskans går inte..det är ju en friidrottsarena och ska så förbli. Det finns inget utrymme att bygga om och parkeringsproblemet är tillräckligt som det är nu...
Ett nytt bygge är projekterat, ritat och klart och ska ligga ute vid IKEA nära gamla Volvo-fabriken. Där finns gott om parkeringsplatser. MEN Det är finansieringen som är problem. Politikerna vill inte att kommunen går i borgen bla... Därav segdragningen..Arenan skulle egentligen varit klar till hösten enligt ursprungsplanerna tror jag , men spaden är inte satt i jorden ännu....DET är Nanne Bergstrand frustrerad över!

Lissi - som tycker allsvenskan är OOTROOOLIGT spännande just nu! Vinner inte Kalmar så vill jag att Helsingborg gör det!!!

rebase
2008-10-06, 14:33
Detta kände jag inte till som Du förstår. Jag har en svåger i Kalmar som är fotbollsintresserad men han har inte uppdaterat mig. Jag kan inte minnas att jag läst något om detta, men jag har ju inte Barometern:) På ett sådant bygge är det väl minst ett års byggtid?

Om Blåvitt förhoppningsvis vinner i kväll (ursäkta bajenfans) kan det spetsa till sig ytterligare i toppstriden;)

martinifk
2008-10-06, 23:27
Ny seger för oss och vi har inte gett upp än. Vi kan komma 3:a iaf. Bara 3p upp till Helsingborg nu! :) Angående Guldstriden.. kommer nog bli riktigt jämt och tufft, men Kalmar drar nog det längsta strå't till slut. Uppehållet på knappa 2 veckor kommer nog lägligt för KFF misstänker jag. Ang_elx

Umeå tog guld igen, usch så tråkigt. Hoppades på Linköping men de tappade tyvärr greppet om sitt första guld iom förlusten borta mot aik. Inför damallsvenskan trodde jag Göteborg skulle kunna utmana i toppen men blir 5-7 iår. Självklart håller jag på Göteborg även om man intresset är mycket litet. Nästa år kommer det troligen bli en riktig guldstrid mellan FLERA lag. Umeås dominans, som är mycket dålig för damfotbollen, kommer förhoppningsvis mattas av.

Netwolf
2008-10-18, 17:56
Puuh, det gick vägen! 3 pinnar mot Kalmar, men det var svettigt mot slutet.

/Netwolf - som ändå tror att det blir Kalmar till slut ändå.

Lissi
2008-10-18, 19:14
Netwolf: DET tror inte ens vi längre:mad:

Lissi och cbriss

laero
2008-10-19, 09:18
Netwolf: DET tror inte ens vi längre:mad:

Lissi och cbriss
Varför inte det ??
Kalmar spelade ju en bländande fotboll igår och inte ens den blåvitaste av supportrar kan tycka att resultatet var rättvist.:rolleyes:
Så nog är det fördel Kalmar fortfarande även om jag naturligtvis hoppas att Elfsborg kan spetsa till slutstriden genom att vinna över TFF på tisdag.

Lars

rebase
2008-10-19, 09:47
Heja "Blåvitt" Vad roligt att dom vann.:) Det spetsade ju verkligen till toppstriden. Man skall ju vara ärlig och igår var ju Kalmar det bättre laget, det var ju målchans i nästan varje anfall. Kim Christensen räddade blåvitt.
Spelar Kalmar, resterande matcher, som dom gjorde igår lär dom ändå vinna serienklapp_klap

Lissi
2008-10-19, 11:54
Visst vore det kul med KFF-seger, annars kommer det att dröja MÅNGA år igen innan chansen återkommer, MEN att gång på gång förlora TROTS bländande spel sätter sig nog på PSYKET tyvärr..20 avslut på mål utan att bollen slinker in är för mycket!!!snyft_drop

Lissi

rebase
2008-10-19, 17:09
GRATTIS ÖISklapp_klap

Tobbe S
2008-10-21, 21:58
Nu börjar ni nog att svettas i Kalmar lägret, och känna det gula flåset i nacken.

Tobbe

Lissi
2008-10-21, 22:01
Nu börjar ni nog att svettas i Kalmar lägret, och känna det gula flåset i nacken.
Tobbe

Det har vi gjort länge..nu är det lika poäng, samma målskillnad, men KFF har fler gjorda mål....Säg sen att KFF inte gör allt för att hålla spänningen vid liv:D;)

Maken är lite deppad, men jag säger inte så mycket, det är ju bara FOTBOLL!!!

Lissi -3 dygn från Tinos

Kastas
2008-10-21, 22:36
Så ja det var det. Bra jobbat grabbar._B-anana

rebase
2008-10-22, 09:47
Lugn Kalmar. Vi tar Elfsborg:)Vi=BLÅVITT_B-anana

Kastas
2008-10-22, 10:02
Ja vem vet. Kan ju bli kul_B-ananaavslutning på detta år.

Lissi
2008-10-22, 13:20
Lugn Kalmar. Vi tar Elfsborg:)Vi=BLÅVITT_B-anana

JA det hoppas vi! !!! Ni har ju fina grekiska färger i alla fall;)

Lissi

rebase
2008-10-22, 13:34
Då borde vi ju legat på topp......eller:DTrevlig resa. Jag hoppas Du skriver lite när Ni kommit hem hur upplevelsen var den här årstiden:)

Lissi
2008-10-22, 17:20
Jag hoppas Du skriver lite när Ni kommit hem hur upplevelsen var den här årstiden:)

Jag ska åka ENSAM!!!! Härligt roligt och spännande och jag tänker glömma allt vad allsvensk fotboll heter;)
Jo jag ska skriva.....

Lissi

Helena S
2008-10-23, 00:21
Hej!

Har inte sett nån kommentar här från Tokholmsderbyt i måndags... men de som "känner" mig här vet att jag är glad och nöjd med resultatet iallafall!!! Speciellt med det sista supersnygga frisparksmålet :) Ojojoj!

Nu är vi bäst i huvudstan (en stund iallafall) och det känns bra!!!

Annars i toppen hoppas jag ju på......... bye_bye

Helena

Kastas
2008-10-23, 06:08
Jo då Helena ni är bäst i 08 regionen. Och det känns bra nu när Malmö slog AIK eller?? bye_bye

Helena S
2008-10-23, 22:04
Jadu Kastas! Om det känns "bra" för mig just nu angående den där matchen, så är "bra" ett ganska milt och lämpligt uttryck :D ...

För vad jag förstår så bör vi vara rätt finkänsliga här på forumet :confused:

Helena :rolleyes: :)

Kastas
2008-10-24, 08:06
Ja man får gå på den smala linan och försöka hålla tungan eller tangenterna i styr.Men det går nog bra till slut. bye_byebye_bye

Netwolf
2008-10-24, 16:33
JA det hoppas vi! !!! Ni har ju fina grekiska färger i alla fall;)

Lissi

Då borde du alltid hålla på det "grekiska laget", eller hur? ;):D

Lissi
2008-10-24, 16:40
Nä rödvitt gäller i fotboll;)

Hellen
2008-10-25, 15:56
Grattis Häcken!
Nu har "vi" fyra lag i allsvenskan nästa säsong.
// Helén (som är helt ointresserad av fotboll)

Kastas
2008-10-26, 08:06
Grattis Göteborg mycke fotboll nu klapp_klapOch grattis Kalmar till segern över Djurgården bye_bye

rebase
2008-10-26, 10:34
Jag instämmer med Kastas.....Det blir många derbyn nästa årklapp_klap

rebase
2008-10-28, 09:30
Jag kan inte låta bli att skriva lite om Blåvitts seger mot Elfborg med 5-2. Det var den bästa match jag sett av Blåvitt på väldigt länge och så många fina mål, HÄRLIGT klapp_klapGrattis Kalmar nu måste Guldet vara Ertbye_bye

Netwolf
2008-10-28, 16:17
Jag kan inte låta bli att skriva lite om Blåvitts seger mot Elfborg med 5-2. Det var den bästa match jag sett av Blåvitt på väldigt länge
Ja, det var det. Synd bara att guldchansen är obefintlig.

Grattis Kalmar nu måste Guldet vara Ert

Nu kan ju inte ens Kalmar missa! ;):D

/Netwolf

laero
2008-10-28, 17:41
Jag kan inte låta bli att skriva lite om Blåvitts seger mot Elfborg med 5-2. Det var den bästa match jag sett av Blåvitt på väldigt länge och så många fina mål, HÄRLIGT klapp_klapGrattis Kalmar nu måste Guldet vara Ertbye_bye

Som ni märker har Kastas, TobbeS och undertecknad grävt ner oss och vi är inte längre intresserade av fotboll:(. Hoppades i det längsta att ni blåvita inte skulle kommentera eländet.

Lars

Charleston
2008-10-28, 18:03
Här är ytterligare en Elfsborgare (sen 43 år tillbaka)! klapp_klap

Hade av någon anledning helt missat att det fanns andra här i forumet som älskar teknisk och underhållande fotboll.;)

Angående matchen i förrgår mot gråvitt/ica, så vann vi faktiskt hemma med 3-0 i våras, dvs 5-5 sammanlagt och vinst pga fler gjorda mål på bortaplan!flabb_flabklapp_klap

Måste trots allt hålla med om att göteborgarna övertygade starkt i söndags. Och gulsvart stod upp bra åtminstone till en början. Första halvan av första halvlek höll mycket hög klass, tycker jag.
Men nog märks det att vi saknar våra två mest kreativa spelare, så här lagom till slutspurten av allsvenskan. Bragdmedalj om det skulle bli guld ändå. Fast man får nog rikta in sej på att hålla andraplatsen, nu när ica har fått upp ångan ordentligt (speciellt som IFE har spöket Gefle borta i sista omgången...)

/Thomas

Kastas
2008-10-29, 07:23
Ja får nog säga Grattis Kalmar.Sen får vi se hur långt det räcker. Helsingborg verkar ju bli farliga i kampen om 2 platsen. Men mitt hjärta klappar lika hårt nu som för 40 år sedan för mitt Elfsborg..fasen jag gillar deras skysta spel och inte minst fansen som nästan aldrig ställer till det varken före eller efter matcherna..Det är ju trots allt bara fotboll och då tycker jag att man skall kunna gå dit med sina barnbarn utan att vara livrädd för att nu brakar det loss. Ja det var bara lite tankar från mig en kylig morgon -2 bye_byebye_bye

rebase
2008-10-29, 10:37
Bra skrivit Kastas.... Man skall, tycker jag, hålla på sitt lag både i med o motgång. Imitt fall är det ju Blåvitt i ungefär 40 år och det har ju varit både upp o ner, som tur är mest upp som det känns nu i alla fallbye_bye

Kastas
2008-10-29, 21:39
OJOJ . Ja det verkar som kampen fortsätter men med fördel Kalmar. Men skönt med Elfsborgs seger över Djurgården och min svärson :D

laero
2008-10-29, 21:51
och min svärson :D
Spelar din svärson i Dif ?
Jag kom precis hem från Borås Arena, riktigt bra första halvlek klapp_klap, lite mer tveksamt i andra.
Kalmar kopplar trots allt greppet med sin 3-1 seger. Nu måste de tappa 4 poäng på 2 matcher om de ska missa guldet.
Men Elfsborg har väl i princip andraplatsen klar.

Lars

Kastas
2008-10-29, 22:05
Nej laero !! Men han är född Djurgårdare stackaren :D

laero
2008-11-11, 13:14
Allsvenskan är färdigspelad och man kan konstatera att MartinIFK startade den här tråden med en väl balanserad prognos efter omgång 14.

...Börjar med att slänga in Allsvenskans nuvarande tabell efter 14 spelade omgångar:

1 Kalmar FF 32
2 Elfsborg 28
3 Helsingborg 25
.......
.......
-------------------
14 Gefle 11
-------------------
15 Ljungskile 10
16 Norrköping 7

Lissis Kalmar fortsätter övertyga och går till synes mot en trevlig höst tillsammans med den främsta utmanaren Elfsborg. Outsiders får väl bli resterande närliggande lag bakom dessa två där Helsingborg på sikt känns farligast monne. Fotboll och åsikter går inte alltid ihop men så ser jag på framtiden i Allsvenskan. Regerande Mästarna från Göteborg får svårt att upprepa fjolårets bedrift dessvärre, för min del. :( ;)
Besvikelser är hittentills Djurgården och Malmö framförallt, till viss mån även IFK Norrköping som inlett sämre än något annat lag på 2000-talet. De övriga två nykomlingarna Gif Sundsvall och Ljungskile ser ut att tillsammans med Norrköping och Gefle slåss om nytt Allsvenskt kontrakt.

Kalmar FF och IF Elfsborg är 2008 i en division för sig, man har tagit 2,13 respektive 2,10 poäng i snitt. 2,10 poäng i snitt räcker i princip alltid till guld men som guling får man konstatera att Kalmar "tyvärr" var ännu bättre i år. Göteborg och Helsingborg följer men tappade kontakten med guldstriden strax före upploppet.
Efter dessa 4 lag finns i princip inget och därefter följer en radda mittenlag där vi bla hittar Malmö och Stockholmslagen. Att 08-lagen misslyckas gläder ju ett skadeglatt landsorts-hjärta, speciellt lyckat har stockholmsupportrarnas självpåtagna bojkott av bortamatcher varit med en trevligare stämning på och kring arenor som följd ;).
Men, allvarligt talat, i fortsättningen är det nog viktigt att storstadslagen får till det bättre om inte intresset för allsvenskan ska dala. Ett eller två stockholmslag samt Blåvitt och Malmö bör vara med och slåss om topplaceringar för att publik och mediaintresse ska bestå.
En ny tråd med rubriken Allsvenskan 2009 får väl startas om några månader.

Lars

Lissi
2008-11-11, 15:27
Ett eller två stockholmslag samt Blåvitt och Malmö bör vara med och slåss om topplaceringar för att publik och mediaintresse ska bestå.
Lars

..Du glömde ett lag va??:D:D:D

Lissi

laero
2008-11-11, 15:36
..Du glömde ett lag va??:D:D:D

Lissi

Isåfall 2 eller 3, men kontentan av mitt inlägg är att Elfsborg och Kalmar är givna i toppen :cool:. Dessutom får gärna andra landsortsklubbar finnas med i leken.

Lissi
2008-11-11, 15:42
Att upprepa ett guld året efter har väl bara Djurgården lyckats med tidigare så det gör inte Kalmar FF nästa år...men bland topp 3-5 ser vi dem förhoppningsvis:D.
Elfsborg hade ju 2 av sina bästa spelare borta så lång tid mot slutet , annars hade det kanske sett annorlunda ut. Men NU gläds vi_B-anana

Lissi

Netwolf
2008-11-11, 18:18
Att upprepa ett guld året efter har väl bara Djurgården lyckats med tidigare

Öhh, vad menar du? Blåvitt tog ju bl a fyra raka på 90-talet.

/Netwolf

Lissi
2008-11-11, 20:38
OJ..det har jag förträngt:D;);)

Lissi

Netwolf
2008-11-12, 09:52

Lissi
Inte jag, det lever jag på än idag...ljuva tider :)

rebase
2008-11-12, 10:13
Jag också Netwolf. Det glada 90 talet. GULD 1990,91,93,94,95,96klapp_klap Sedan fick vi vänta till 2007. Undrar hur länge vi behöver vänta nu:rolleyes:

laero
2008-11-12, 18:11

Lissi

Ja, nu är du nog lite yr i huvudet av guldfirandet Lissi Ang_elx

Utöver Blåvitt har Malmö FF också flera sviter som mästare. Lag som Norrköping, Helsingborg, och t o m Åtvidaberg tror jag, har minst 2 i följd.

Även Elfsborg har fixat guld två gånger på raken hör och häpna, men det var 1939-1940 och är kanske preskriberat vid det här laget :rolleyes:

Lars

Lissi
2008-11-12, 18:22
Jag hann inte med så mycket ALLSVENSK fotboll under 80-90-talet får jag väl erkänna. Då skjutsade jag ungarna till o från SINA matcher alla lediga helger!;)
Jag är imponerad över alla lag som legat så i topp under så många år, men då gjorde det ju heller inget att Kalmar vann sitt första guld i år ;)

Lissi

Kastas
2008-11-16, 15:14
bye_byeVill gratta Kalmar. Lissi. med flera till GULDET.Har varit utan dator några veckor på grund av resa i Norge.Vi hörs till våren....15:12 den 16 nov.Det snöar i Eskilstuna.bye_bye

martinifk
2009-05-31, 01:11
Laero: Allsvenskan 2009 kan börja här, 12 omgångar in i säsongen.

Där Mesta Mästarna leder för övrigt... :cool:

laero
2009-05-31, 10:46
Laero: Allsvenskan 2009 kan börja här, 12 omgångar in i säsongen.

Ja, det blir bra Martin.
Visst, blåvitt har imponerat hittills. Men det ska bli ändring i tabellen efter uppehållet när Elfsborg vinner matcherna istället för att spela oavgjort.:)

Lars

Klick
2009-05-31, 10:52
Har en hälsning från brodern min som i skrivandes stund befinner sig på Kreta!!! Och nej, jag avundas honom inte;)
Min bror arbetar i ÄFF och ja, han håller ju också på dom... :p ÄFF spelar i dag hemma i Ängelholm mot serieledande Åtvidaberg... Så ni förstår att det är en viktig match för ÄFF. ÄFF behöver allt stöd de kan få!!! Så i eftermiddag kl 17 brakar det loss och ÄFF skall hejas fram!!! Jag har fått i uppdrag att SMS:a resultatet och vill ju gärna meddela ett bra resultat:rolleyes:

Netwolf
2009-05-31, 10:59

Ja, för fasen va gött det är!klapp_klap

Klick
2009-05-31, 11:02
Ja, för fasen va gött det är!klapp_klap

Det är lika roligt att HIF ligger på tredje platsklapp_klap

laero
2009-07-27, 17:59
Nu har tabellen rättat till sig, IFE i topp :):):)

martinifk
2010-03-08, 03:51
Så här nära inpå starten av Allsvenskan är det ju lämpligt att börja skriva lite i denna gamla hederliga tråd. :D
Så länge alla drar ett stort sträck över fjolårs-säsongen, förstås. ;)
Och lördagens Supercup... vad är det för skit liksom.. ;)

Hursomhelst börjar vår kära Allsvenska nu på lördag den 13:e, underbart datum då det är ett av mina två turnummer. flabb_flab

Det är dags för årets första match nämligen: Kalmar FF - IFK Göteborg , som får sparka igång den mycket tidiga Allsvenskan iår. :rolleyes:

Martinifk som hade hoppats på att matchen skulle spelas i Norrköping, 3mil från hemmet, istället för i Kalmar 27mil från hemmet... ;)

Netwolf
2010-03-08, 09:49
Ja, äntligen drar fotbollen igång. Trots att man inte tror det, när man tittar ut genom fönstret. Vi börjar självklart med att hämta in tre poäng mot smålänningarna!

/Netwolf

Lissi
2010-03-08, 14:23
Martinifk som hade hoppats på att matchen skulle spelas i Norrköping, 3mil från hemmet, istället för i Kalmar 27mil från hemmet... ;)
Ha ,ha, snopet för Dig Martin,;) men vi är i Skåne så vi kan inte heller se matchen fast vi bor i Kalmar....Det får bli på TV istället...

Må bästa lag (alltså KFF) vinna:D_B-anana

Lissi

Charleston
2010-03-08, 15:51
Lite oroväckande är det allt att Sveriges Barcelona (dvs Elfsborg) har tre tunga skador så här precis innan premiären. Varken Teddty Lucic, Stefan Ishizaki eller Martin Ericsson lär kunna spela. Visserligen finns det flera unga lirare som övertygat en del i träningsmatcherna, men speciellt Lucic kommer nog att saknas.
Dessutom börjar vi med match mot notoriska spöket Gefle. Borta. Man får nog vara nöjd med en pinne där.
/Thomas

para poli
2010-03-08, 17:12
Charleston;
Välkommen till härligt gröna Strömvallen och sveriges Fulham. Alltid en fröjd att möta Elfsborg :D.
Mycket spännande lag i gefle o se vad dom går för iår. Såg bra ut i fjol tills ni snodde Jawo.:mad:
Synd att man missar Ishizaki (allsvenskans mest sevärde) men skönt med lite avbräckAng_elx. Nu har vi ju en jobbspost i att ena halvan av det annars så säkra mittparslåset är osäker för spel.
Luktar lite premiärkryss...

Charleston
2010-03-08, 17:27
Ja, det är ju tur att det finns åtmintone några (tre, va?, ni, vi och Örebro) som har förstått att vi bor på nordligare breddgrader. Så man, som förra året, slipper spela matcherna på något som mera liknar potatisåkrar än fotbollsplaner (i år vet jag inte vad man kan komma att likna de övriga tretton planerna med, så här på den sena senvintern).
Hellre grönt och jämnt underlag under hela året!
/Thomas
PS. Wikström snodde vi också från er, va (2008)? Eller lirade han bara i Brynäs och aldrig i Gefle? DS.

laero
2010-03-08, 18:06
Ja, det är ju tur att det finns åtmintone några (tre, va?, ni, vi och Örebro) som har förstått att vi bor på nordligare breddgrader..
Precis, Allsvenskan kommer att spelas på 3 fotbollsplaner och resten potatisåkrar. Gräsplanerna kommer att förstöras fullständigt under mars och april. Med bra väder och skickliga planskötare kanske, kanske det går att spela riktig fotboll på dem efter VM-uppehållet.

Förövrigt kan jag berätta att jag såg genrep Elfsborg-Häcken igår. Det såg inte bra ut, gulingarna fick en näsbränna 0-3. Bättring till premiären anbefalles !!

Lars

martinifk
2010-03-10, 17:37
Bara tre dagar kvar nu... flabb_flab

Lissi: Vilken otur, men bra att tv4 sänder matchen i tipslördag för dem som inte kan närvara. :) Är dock trevligare att se Blåvitt vinna premiären på plats än framför tv'n ;)

Konstgräs: Jo Elfsborg, Örebro & Gefle har ju ingen potatisåker att våndas med under våren. Samtidigt skulle jag inte hellre vilja ha en plastmatta till fotbollsplan, utan är glad så länge det bara är just dessa tre klubbar av 16 i Allsvenskan som har det. Fotboll ska spelas på riktigt gräs, även om det dröjer ett tag innan vi kan kalla det gräs... :D

Martinifk som ser fram emot potatisåkern i Kalmar på lörd'a väldigt mycket :)

Netwolf
2010-03-14, 12:30
Ja, det blev ju en smakstart. Hysén rules! klapp_klapklapp_klapklapp_klap

/Netwolf

Lissi
2010-03-14, 17:10
Det är bara att gratuleraklapp_klap...i fotboll ska ju göras MÅL och skjuter man flera ribbskott och missar en straff som KFF gjorde då vinner man inte....USCH så slarvigt försvar, det som var KFF:S styrka för några år sen...
Bara att bryta ihop och komma igen:D

(Claes och jag tröstade oss på Taverna Santorini i Helsingborg med en kalasmiddag på tre rätter och MALAMATINA på flaska:p:p
Den tavernan ska få många besök av oss. Vi har sällan ätit så gott och så billigt på grekrestaurang i Sverige. TOPP!!)

Lissi

para poli
2010-03-15, 15:51
Hemma från jobbet, på med underställ, övedragsbyxor, GIF-halsduk. Snabbt ner på stan, hinner med ett par svenska Mythos.
Grönt gräs, Himmelsblå. Strömvallen!
ikväll får ni jobbigt Boråsare:D

martinifk
2010-03-16, 06:35
Det är bara att gratulera klapp_klap

Tackar Lissi! :)
Det var en riktigt härlig vårdag med 5-6 plusgrader och sol som tog emot en stor skara Änglar denna underbara lördagseftermiddag. :) Hade inte trott på 3-0 vinst i förväg snarare oavgjort, men ibland blir man positivt överraskad. :)

Då var premiäromgången avklarad för ännu ett år då, alltid lika underbart att det har dragit igång igen! :rolleyes:

para poli: Grattis till en, om än tursam kan tyckas, poäng uppe på Strömvallen! Smakade det bra med en Mythos i kylan? :D

C@nny
2010-03-16, 10:00
..... Och Sportklubben premiärspelade igår mot Åtvidaberg och tog 3 friska poäng oxå .... Superbra klapp_klap klapp_klap.

Dom poängen har vi med oss hela säsongen flabb_flabflabb_flab

//C@nny

Charleston
2010-03-16, 10:26
Grattis Gefle!
/Thomas

laero
2010-03-16, 11:56
Konstgräs: Jo Elfsborg, Örebro & Gefle har ju ingen potatisåker att våndas med under våren. Samtidigt skulle jag inte hellre vilja ha en plastmatta till fotbollsplan, utan är glad så länge det bara är just dessa tre klubbar av 16 i Allsvenskan som har det. Fotboll ska spelas på riktigt gräs, även om det dröjer ett tag innan vi kan kalla det gräs... :D
:)

Nu har vi sett 1:a omgången, och det var ingen vacker syn på naturgräsplanerna. Och värre, mycket värre, kommer det att bli allteftersom det blir blötare och planerna mer söndersprungna.

Jag håller med om att fotboll helst ska spelas på en fin naturgräsplan, men vi måste se sanningen i vitögat kring vårt klimat.

Om vi utgår från golfgreen-liknande planer som ex.vis San Siro eller Camp Neu, det är vår drömbild av en fotbollsplan. Där spelas teknisk, snabb och passningssäker fotboll som vi som publik vill se.
Då vill jag fråga vad är mest likt dessa planer? Borås, Gävle, Örebro mfl med 4:de generationens konstgräs eller de potatisåkrar med naturgräs vi kommer att dras med nästan hela säsongen. Jag menar att det endast är i juli-mitten september som gräset kommer att vara i hyfsat skick på flertalet arenor.

Och Martin - jag får tyvärr säga att Ullevi nog kommer att vara värst åtgången av planerna när både IFK, GAIS och ÖIS har vimsat runt där under några omgångar.;)

Lars

Charleston
2010-03-16, 12:41
Precis! Visst skulle man allra helst önska sej perfekta naturgräsplaner. Men eftersom detta bara existerar några veckor (om alls) per år i Sverige, så vore det allra bästa, även ur sportslig synvinkel, om ALLA lag hade konstgräs på sina planer. Då kan man också slippa det här tjurskitandet om att lag med konstgräsplaner skulle ha sån jättefördel av det på sina hemmamatcher (sen Elfsborg flyttade till Arenan har man förresten placerat sej högre i bortamatchtabellen än i hemmaditot, alltså inte att dom tagit fler poäng på hemmaplan än på bortaplan men bättre borta än hemma jämfört med de andra lagen). Visst gynnar det spelande lag med ett snabbt underlag, men vad är det för fel på det? Mer osportsligt tycker jag det är att AIK har 15 hemmamatcher mot 13 för de flesta andra lagen (Blåvitt och GAIS har ju 14, men i den fjortonde har ju där även bortalaget hemmamatch, om ni förstår vad jag menar). Om alla planer var konstgräsbelagda (och då givetvis med senaste generationens konstgräs, som knappt kan jämföras med bara några år gamla varianter) skulle det bli både mer (och snabbare) spel i stället för tjongande och mer rättvist.
Så det så.
/Thomas

Charleston
2010-03-16, 16:31
Några smajlisar skulle ha varit med i inlägget:

;) dels efter
Då kan man också slippa det här tjurskitandet

och dels efter
Så det så.

Hoppas ingen tog illa upp...

Plus att det givetvis skulle stå:

Mer osportsligt tycker jag det är att AIK har 17 hemmamatcher mot 15 för de flesta andra lagen (Blåvitt och GAIS har ju 16, men i den sextonde har ju där även bortalaget hemmamatch, om ni förstår vad jag menar).

/Thomas

martinifk
2010-03-17, 01:49
Får väl börja med att självklart hålla med om det du säger Lars. Planerna kommer ju givetvis bli ännu mer slitna framöver, vilket är naturligt. Dessvärre, för Göteborgsklubbarna, har ju Gamla Ullevi överlägset mest matcher på sin plan så den kommer inte tillhöra en av de bättre direkt. Tur dock att ÖIS inte har sin premiär förrens om en månad! :eek:

Vad våran drömbild av en fotbollsplan ÄR känns inte som något direkt argument i frågan dock, då planer på våran breddgrad inte har förutsättningarna att se ut som de i Italien och Spanien t.ex. Sen är ju dessa planer söderut inte prickfria heller då det varje vinter ställs in matcher över precis hela Europa.
Sen att de tre Allsvenska konstgräsplanerna skulle vara mest lika "drömvisionen" må vara sann med med betoningen "lika" som en viktig parentes hur bra framställt det än må vara!

Finns det fortfarande så många som drar med skrönan att dessa tre lag med konstgräsplaner skulle ha sån stor fördel gentemot andra verkligen? :confused: Tror/hoppas det dör ut allt mer, eftersom det på senare år utvecklats såpass bra som tur är. :D
Hur det va tidigare, när det va ett nytt fenomen, kan ju däremot diskuteras kring. Men som det är nu har knappast dessa tre lag någon större fördel än Blåvitt, AIK eller Malmö har på sina arenor, trots att alla de tre med konstgräs är väldigt hemmastarka.
De flesta har ju möjlighet till träning på konstgräsplaner osv hela tiden så hoppas skrönan mattas ut helt. ;)

Men för att äntligen komma till saken jag (och många fotbollskunniga folk/experter) egentligen vill lyfta fram är ju faktumet att det fungerar bra med naturgräs på alla håll där förutsättningarna är desamma eller t.o.m värre på sina håll!!
Det handlar ju helt enkelt om att de svenska planerna (oavsett premiärdatum) inte håller samma klass som våra norska motsvarigheter t.ex. Har svårt att tänka mig att klagomålen var lika stora i Norge när Tippeligan drog igång exakt samma datum som för oss och ryssarna kan spela Champions Leauge match år efter år på naturgräs i både minusgrader (senast Rubin Kazan 9- i förra veckan) och ibland snö.
Detta hindrar alltså varken naturgräs, matcher eller publik nämnvärt till skillnad från Sverige.
Planerna, liksom arenorna, är väldigt eftersatta i Sverige.. vi ligger efter inte bara i kvalite'n för Allsvenskan utan även detta. Då, bara för att det råkar vara så, kan inte den ända vettiga lösningen vara att göra om varenda gräsmatta här hemma till konstgräs.
Så det så, enligt mig. ;)

martinifk, som åker på matcher oavsett väder och planer vilket alla borde göra istället för att sitta hemma och titta på skärmen och klaga på att publiken sviker.. ville bara få med en känga om det med! flabb_flab

Charleston
2010-03-17, 10:02
Finns det fortfarande så många som drar med skrönan att dessa tre lag med konstgräsplaner skulle ha sån stor fördel gentemot andra verkligen?
Ja, tyvärr. Som boendes i Göteborg och hållandes på Elfsborg är det rätt vanligt förekommande bland dem jag brukar snacka fotboll med.

Åsså åkte ju Bajen ur förra året, så AIK får i år bara EN extra hemmamatch (nu borde jag väl ha fått det rätt ändå...)

/Thomas

martinifk
2010-03-18, 01:59
Ja, tyvärr. Som boendes i Göteborg och hållandes på Elfsborg är det rätt vanligt förekommande bland dem jag brukar snacka fotboll med.

Åsså åkte ju Bajen ur förra året, så AIK får i år bara EN extra hemmamatch (nu borde jag väl ha fått det rätt ändå...)

/Thomas

Jo kan jag tänka mig iofs, men beror nog mycket på rivaliteten mellan Blåvitt och Elfsborg till skillnad från den egentliga meningen skulle jag tro, då Örebro och Gefle knappast talas om på det sättet från Blåvita håll.
Ja, och sen akn ju inte alla Änglar vara lika "vettiga" som mig.. ;)

Ja nu är allt rätt i den frågan! ;) Har självklart också stört mig på Aik:s fördelar kring detta i alla år, men inte mycket att vidareutveckla i denna tråd! :D

Bara några da'r till omgång två nu... Ang_elx

mvh martinifk, som iom detta inlägg postade sitt 999:e på Kalimera ;)

laero
2010-03-18, 08:13
Vad våran drömbild av en fotbollsplan ÄR känns inte som något direkt argument i frågan dock, då planer på våran breddgrad inte har förutsättningarna att se ut som de i Italien och Spanien t.ex.
Jo jag ser det som ett argument. Vi är helt överens om att våra planer inte går att jämföra med sydeuropeiska naturgräsplaner. Då är det relevant att fråga sig vad som är NÄST bäst och vad som mest liknar spanska arenor. Jag menar att moderna konstgräsplaner överträffar naturgräs i Sverige under minst 20 av årets 30 allsvenska omgångar. Konstgräsets jämnhet främjar teknik och kvalitet som ger ett spel mer likt det kontinentala.

Men för att äntligen komma till saken jag (och många fotbollskunniga folk/experter) egentligen vill lyfta fram är ju faktumet att det fungerar bra med naturgräs på alla håll där förutsättningarna är desamma eller t.o.m värre på sina håll!!
.
Du nämner Norge bla, ett land som inte direkt har utvecklat någon teknisk fotboll :rolleyes:
Men visst, det går säkert att på bättre sätt hålla liv i gräs i under större del av säsongen men det bygger på att planen bara används till en enda aktivitet, den egna klubbens hemmamatcher. Alltså ca 30 timmars matchspel per år.
Jag var för ett par år sedan på studiebesök på idrottsparken i Köpenhamn. En anläggning som FC Köpenhamn äger och driver i egen regi. Man har oanade resurser för att hålla mattan i perfekt skick - värme, tak att dra för och en skotsk gräs/golfbaneexpert med enda uppgift att vårda mattan. Den skotten var fullt beredd att döda alla som olovandes satte sin fot innanför de vita linjerna.
Traditionen/ekonomin är en annan i Sverige. Här ägs/drivs i regel anläggningarna med kommunal inblandning och de ska kunna användas till allt från monstertrucktävlingar till koncerter och släggtävlingar.
Borås arena kan brukas ca 1000 timmar om året för fotbollsaktiviteter, det kan vara allt från "knatte"-sammandrag till elitträningsmatcher vintertid. Jag tycker att det är ett bättre sätt att använda våra arenor.

Lars

Charleston
2010-03-18, 10:15
I dagens gp (bara pappersversionen vad det verkar, hittar i alla fall inte artikeln i nätupplagan) hade man faktiskt en rätt intressant artikel om kvaliteten på planerna. Man påstår där också att det i mycket är en resursfråga. Påpekar också att bland de största fienderna till gräset ingår de höga och branta läktarna, som inte låter solen komma åt hela gräsmattan. Liksom att värmeslingor i kombination med att man lägger plast över gräsmattan verkligen underlättar svampangrepp och liknande.
Artikeln avslutas med att det rimligaste scenariot nog är konstgräs överallt...
/Thomas

laero
2010-03-22, 22:15
_B-ananaklapp_klap_B-ananaklapp_klap
Just hemkommen från Borås Arena.
En riktig klang och jubelföreställning. Elfsborg - HBK 6-0

Charleston
2010-03-23, 10:31
_B-ananaklapp_klap_B-ananaklapp_klap

...tycker jag med!!!

martinifk
2010-03-23, 15:19
Lars: Jo det blir ju givetvis ett argument FÖR konstgräs då det, när inte naturgräset håller måttet, självklart ger de bästa möjligheterna till spel, teknik och kvalite precis som du nämnde.

Det jag menar främst, oavsett skillnad mot våra nordiska grannar med drivande av arenor osv, angående jämförelsen med Norge/Danmark är ju ändå som så att de klarar av att spela på naturgräs under samma/värre förutsättningar än vi.

Det klockrena exemplet kanske är det som Olof Lundh flertalet gånger tagit upp både i tipslördag, svenska fans program matchpuls m.m... nämligen Molde i Norge just.
De hade premiär mot Rosenborg samma dag som Kalmar tog emot Blåvitt den 13:e mars, och har haft samma förutsättningar under vintern men skött det mycket bättre. Trots snöfall under matchen och snöig plan gick det utmärkt att spela på planen under hela matchen.
Molde och tydligen flera klubbar i Norge hade omkring 4% konstgräs i deras plan för att b.la hålla uppe naturgräset på ett bättre sätt. Uppenbarligen fungerar det perfekt och den satsningen kan/MÅSTE ju kunna göras överallt i Sverige.
Som Olof också även nämnde, är ju det att de svenskarna klubbarna måste kunna lägga lite/mycket MER av "tv-pengarna" på just såna här saker!

Dessutom gör de det mycket bättre då vi tyvärr ligger efter både Norge och Danmark gällande kvaliten på ligan samt publikmässigt. Tar emot väldigt mycket att säga, då det varit det omvända för inte alltför länge sedan!
Som du säger, "Norge har inte utvecklat någon teknisk fotboll", är ju sant men samtidigt är det ju dessvärre också ett faktum att de bättre svenska spelarna väljer Norge framför Sverige så det är ju inte bara pengamässigt sätt de gör just så. Nu har inte detta att göra med vilket underlag vi har på våra fotbollsplaner, men en viktig parentes när vi ändå diskuterar. :D

Angående Borås Arena, Parken i Köpenhamn, Rosenborgs Lerkendal t.ex så är det ju imponerande arenor både till det ena och det andra. Helheten och omsättningen på såna arenor är ju enorm och de kan nyttjas på ett mycket bra sätt.
Skulle för egen del, självklart, vilja ha en liknande arena i Göteborg som isf givetvis skulle vara Blåvitts egen då de andra klubbarna helt enkelt inte har något behov för en stor arena då de aldrig har en publiksiffra värd att nämna förutom när de möter oss just.
Naturgräs, med eventuella inslag så som i Norge med konstgräs, är ju givet på denna "fatasidrömarena". ;)

Stort grattis till en väldigt imponerande vinst igår mot HBK! :eek:
Våran insats, och framförallt oförmåga att göra mål, var ingen trevlig syn igår men Häcken är ju ingen drömmotståndare för oss och känslan var inget vidare inför matchen heller, men bara att komma igen! ;)

laero
2010-04-18, 07:38
Jag ska nu tillsammans med brorsan åka ner till Halland för att fixa till stugan inför sommaren. Vi ska sedan åka upp till "nya" Gamla Ullevi för att se Elfsborg (försöka) tvåla till blåvitt.
Usch... Känns nervöst. Matchen är grymt viktig för båda lagen om inte allsvenskan i år ska bli en helskånsk angelägenhet.

Lars

C@nny
2010-04-18, 12:07
Jag ska nu tillsammans med brorsan åka ner till Halland för att fixa till stugan inför sommaren. Vi ska sedan åka upp till "nya" Gamla Ullevi för att se Elfsborg (försöka) tvåla till blåvitt.
Usch... Känns nervöst. Matchen är grymt viktig för båda lagen om inte allsvenskan i år ska bli en helskånsk angelägenhet.

Lars

Så du menar att det redan nu!! :eek: - är klart att det blir ett skånelag eller ett lag från "Göteborgstrakten" som vinner allsvenskan?
Tillåt mig att småle en smula flabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flabflabb_flab

Jag är helt övertygad om att inget av lagen du räknar upp står överst när allsvenskan är slutspelad. Jag kan liksom du, - inte veta vilket det blir. Men vi får ju verkligen hoppas på att det laget kommer från Närke eller norrut. Den negativa trend som drabbat vissa lag så här i UPPTAKTEN av allsvenskan kommer ju givetvis att vända så småningom, liksom att vissa lag som startat starkt kommer att tappa osv.....
God tur idag bye_bye
Hälsningar C@nny

para poli
2010-04-18, 13:52
Men vi får ju verkligen hoppas på att det laget kommer från Närke eller norrut.

Torde ju i så fall vara Gefle IF då?
Så långt törs jag inte sträcka mig, men med lite flyt så gör vi bästa resultatet i klubbens historia. En 5-6:e placering?

Det är efter 5 år i allsvenskan lika kul med lagen som underskattar oss. Så sent som för någon vecka sedan sa Listerlandets stolthet M Ekenberg så här efter förlusten mot Gefle; "det är för jävligt, Gefle är ett lag som vi ska ha bakom oss, dom SKA vi slå" :D
tack för den Magnus! (orutinerat)

martinifk
2010-04-19, 23:01
Matchen är grymt viktig för båda lagen om inte allsvenskan i år ska bli en helskånsk angelägenhet.

Lars

Jo snacka om att den var det. Nu krossade vi lyckligtvis er, men tror ändå både vi liksom ni kommer vara med topp 3 när det har spelats 23 omgångar till. Lägg där till ett av Skåne-lagen, räcker ju hehe. ;)

Blir väldigt trevligt att dra sig till Kopparvallen på lördag då vi möter Åtvidaberg borta, kanske blir ända besöket där någonsin i Allsvenskan så bäst att passa på!

Framåt Blåvitt - Mot toppen!

Och jo.. Mjällby.. vilken inledning.. :D

C@nny
2010-04-20, 09:37
Torde ju i så fall vara Gefle IF då?
Så långt törs jag inte sträcka mig, men med lite flyt så gör vi bästa resultatet i klubbens historia. En 5-6:e placering?

Det är efter 5 år i allsvenskan lika kul med lagen som underskattar oss. Så sent som för någon vecka sedan sa Listerlandets stolthet M Ekenberg så här efter förlusten mot Gefle; "det är för jävligt, Gefle är ett lag som vi ska ha bakom oss, dom SKA vi slå" :D
tack för den Magnus! (orutinerat)

Hej!
Tyvärr :o... Fick vi (Sportklubben) 3 poäng av er på Strömvallen igår! Jag säger det av respekt för er klubb, (och ert fina hockeylag flabb_flab), -men blev ju jublande glad för segern...
Nu har vi kommit tillbaka igen och är topp-4. Man får ju verkligen hoppas på att det utöver Örebro även blir Gefle och några av AIK, DIF el BP som besitter de 4 översta platserna när medaljerna ska fördelas. Nu vann ju AIK igår oxå, och DIF lär väl knäppa stackars Åtvid i kväll...så vi får ju hoppas på en geografisk justering i tabellen i närtid.
Hälsningar
Örebro Sportklubb
/C@nny

para poli
2010-11-05, 23:31
Det drar ihop sej!
Äckligt onödigt nervöst i år. Åker inte ner med sky blues eller med gefle blue boys. Bokat bord på O'Learys för att se änglarna-gefle.
Snälla söta rara änglar; håll norrlandsfönstret öppet.
Efter en hel säsongs alla jävligheter har vi geflar haft flyt i två omgångar; djurgårdens självmål till 2-2 i 93:e å marcus ekenbergs 2-1 mot åtvid i 87:e. känns som en minut å självmålstur-trend i elfte timmen.
Vet att vi inte har lag som räcker till i år, men kan jag få be om lite mera flyt på söndag, du käre fotbollsgud? Lovar att inte be om något mer förrns kvalmatchen mot stirriga, darriga, Sundsvall...
Samtidigt önskar jag alla öresundsskåningar lycka till! tänker inte avslöja vad jag hoppas på...

Klick
2010-11-06, 16:57
Samtidigt önskar jag alla öresundsskåningar lycka till! tänker inte avslöja vad jag hoppas på...

Tack... hoppas på HIF :D men det är väl inte särskilt troligt:o, det ska närmast ske ett mirakel för MFF har en superenkel motståndare...

C@nny
2010-11-08, 08:51
Jaha, då var det över för denna gången....
Det är bara att gratulera Malmö...

Själv så är jag trots allt nöjd med en topp-3-placering, lilla silvret och stundande Europaspel flabb_flab...
Synd bara att man inte höll jämnheten fullt ut, då hade det ju kunnat bli ännu bättre :). Kapacitet fanns ju. Detta visades ju ex.vis vid segern mot Helsingborg med 3-0 - TROTS fyra (4) bortdömda mål för ÖSK....

Hoppas att Gefle klarar kvalet oxå....

//C@nny

Netwolf
2010-11-08, 11:29
Grattis Malmö! Bästa laget vann. klapp_klap

I övrigt konstaterar jag att det blev en sjundeplats, för mitt kära Blåvitt. Nu vänder vi blad och går vidare! :D

/Netwolf

rebase
2010-11-08, 15:28
Grattis Malmö! Bästa laget vann. klapp_klap

I övrigt konstaterar jag att det blev en sjundeplats, för mitt kära Blåvitt. Nu vänder vi blad och går vidare! :D

/Netwolf

Jag instämmer.Ja det var väl så Kungen sa, vi vänder blad o går vidare:)

para poli
2010-11-15, 14:44
Slutet gott allting gott.
Tack för några underhållande och spännande veckor, Gefle IF.
Nu kan man äntligen slappna av..

/Anders som är lite trött på jobbet idag :D

Klick
2010-11-15, 22:33
Grattis HIF till cup-guldet!!!

C@nny
2010-11-16, 09:03
Slutet gott allting gott.
Tack för några underhållande och spännande veckor, Gefle IF.
Nu kan man äntligen slappna av..

/Anders som är lite trött på jobbet idag :D

Hej Anders!
Grattis till att Gefle fixade nytt kontrakt!

Hälsningar
Conny