Visa fullständig version : Rätt klädsel på taverna ?
Många gånger har vi haft våra små "rutiner" när vi ska ut och äta middag på taverna ("sitta taverna").
Ibland har vi haft förmånen att beskåda ortens turister samt lokala invånare passera vår balkong när vi idkar vila och söker hunger inför vår egen promenad. Kul att skåda folk rent allmänt från vår "upphöjda position" på balkongen.
Men vi har aldrig gjort oss någon brådska att nå vad vi söker, planerad taverna eller improviserad när vi nått byn (har oftast bott strax utanför byn). Vad vi dock lärt oss, och som är viktigt i sammanhanget - det är att vi aldrig, ALDRIG börjar äta före 21.00 numera.
Men det finns ett "aber".....ibland lär man sig saker och ting och även sedvänjor efter många resor. Vi vet att vi sagt till varandra - "men vad folk är uppklädda, det är ju bara tisdag....typ" - det där med att se dem från balkongen.....
Vi tycker klimatet i Grekland manar till lätt klädsel, inte så lätt som den blekfete mannen som går in i badbyxor i supermarketen och handlar, eller till och med de båda blekfeta, mannen och kvinnan som till och med går och intar sin lunch i badbyxor respektive bikini på tavernan :eek: !!
HUR SER SERVITÖRERNA/KYPARNA EGENTLIGEN på vår klädsel ??
Vi sitter och tycker till om hur förbipasserande människor (både turister och lokal befolkning) är klädda, själva går vi utan en tanke till tavernorna i shorts, enkla tröjor (t-shirts eller blus för damen, andra kväller har hon sommarklänning :)). Om vi istället båda två har långa byxor, byter t-shirts mot skjorta eller pikéskjorta (eller om damen behåller stilen med sommarklänning varje gång) så lyfter vi lite standard från den man går i under dagen. Ibland vet vi att vi har reagerat på att kontakten med servitören/kyparen inte riktigt "har nått ända fram" även om maten har varit superb, stämningen och exteriören på tavernan har varit på topp.
ÄR VI FÖREMÅL FÖR BYTE AV KLÄDSEL - är hela grejen med taverna-sittande något som är viktigare än förut angående den klädsel man väljer ??? Taverna-sittande är ju en totalupplevelse, vi lär oss att sitta längre och längre. Men "ratar" han/hon (servitören/kyparen) oss då vi väljer att inte "klä upp oss" ?
Har jag fel har jag nog lärt mig ett och annat men är det som jag "befarar" så ska jag (och det är mig det är fel på) banne mig ändra mig snabbt i klädval. Det är ju faktum att greker (ofta servitörer/kypare) har ett oerhört bra minne och om jag passerar en taverna iklädd mina shorts och min enkla t-shirt under tidig dagtid och med kamera......så kommer "han" att minnas mig nästa kväll när jag har ungefär samma klädsel (utan kamera)........
Bör jag höja min standard i klädval vid besök för "sitta taverna" ? :p
Hasse :cool:
UlfWiman
2008-07-17, 23:30
Kul tråd Hasse
Jag brukar mest ha ett par svarta snygga shorts, vit t-tröja, sandaler och min stora svarta hatt. Om vädret påkallar kan även regnjackan få följa med ibland. Om jag ska vara extra fin tar jag på mig en läcker skjorta. Skulle aldrig ens komma på tanken att äta i badbyxor och bar överkropp, Det passar sig inte. Möjligen till en öl i strandbaren är det ok med badbrallor.
Uffe
martinifk
2008-07-18, 07:04
Klä upp sig för att "sitta taverna", som du beskrev det Hasse, ger jag inte mycket för. T-shirt av något slag + shorts är det ultimata och skönaste. Lägg därtill ett par sandaler istället för flippflopp-tofflor. ;) Klart man kan byta ut t-shirten mot en skjorta, men ser då ingen anledning att byta plagg om benen. Skulle aldrig använda annat än shorts i Grekland under sommaren, när man som sagt reser dit. Något som mer eller mindre alltid uppskattas mer än att man är välklädd, är en fotbollströja. Grekisk eller svensk eller annan, kvittar. Sällan man får så mycket kommentarer. Dessa ökar ju självklart om tröjan ÄR grekisk förstås. Fick b.la smeknamnet "My little PAO-darling" av en herre i 40-50års åldern som ägde en taverna vi gick till ett par gånger för två år sen. Fick även, pga en av mina PAO-tröjor, kontakt med en kille i en bar på Samos. (Han var f.ö Olympiakos supporter, vilket man såg på hans tröja då.) Gick förbi med PAO-tröja ena kvällen, vilket han såg (förstås). Fick ett rop att vi inte skulle vinna ligan iår heller minsann. Ett antal gäster tittade lite överraskat på honom efter han ropat ut mot en förbipasserande på gatan. Jag blev inte mindre överraskad, men ropade givetvis tillbaka i försvar. ;) Resterande delen av veckans kvällar antingen log eller ropade han något åt mig, speciellt när min Blåvita matchtröja från IFK Göteborg var på. "Not best in Sweden at the moment" osv. Underbart att många greker känner till mediokra Allsvenska lag som i jämfört med deras egna är små smulor. flabb_flab
Jag som avgudar fotboll bär på en vecka fotbollströja ett antal kvällar när vi går ut för att äta. Alltid glada miner som sagt, oavsett om tröjan gillas eller inte. Går alltid att tjafsa lite annars, mer än gärna. :D Tur att grekerna är ett fotbollstokigt folk alltså! :cool: Om det inte blir fotbollströja blir'e någon lite finare t-shirt eller skjorta, till SHORTS. :rolleyes:
Kul tråd btw!
Masouraki
2008-07-18, 07:41
Klär alltid upp mig när jag är i Grekland.Det har jag fått av vännerna där nere.
Vet att detta kanske låter konstigt eller dumt men det är ju oftast så att man uppmärksammar nån som är välklädd/uppklädd och ser fräsch ut mer än nån som inte har brytt sig ett dugg.Man blir bättre bemött,eller har jag fel här?
Visst att servitris/servitören kommer ihåg en men man bemöts annorlunda när man har klät upp sig lite.Behöver inte alltid stämma men oftast är det så har jag märkt.
sven.kriti
2008-07-18, 08:22
Grekerne er selv uformelle! I et gresk bryllup finner du alt bra tyll og brokade til denim! Jeg har ALDRI kledd meg opp for å gå på taverna, der finner du noen som gjør det, som oftest nordmenn!
Jag brukar klä upp mig lite till kvällen i kjol med lite snyggare linne eller klänning. Alternativt en vit linnebyxa med linne eller en snygg tröja/blus till.
Dagtid kan jag däremot äta lunch i shorts och ett vardagslinne eller top. Oftast har jag en vit tröja och en hyfsad vindjacka till blåsiga kväller.
Eva
Klä upp sig för att "sitta taverna", som du beskrev det Hasse, ger jag inte mycket för. T-shirt av något slag + shorts är det ultimata och skönaste. Lägg därtill ett par sandaler istället för flippflopp-tofflor. ;) Klart man kan byta ut t-shirten mot en skjorta, men ser då ingen anledning att byta plagg om benen. Skulle aldrig använda annat än shorts i Grekland under sommaren, när man som sagt reser dit. Något som mer eller mindre alltid uppskattas mer än att man är välklädd, är en fotbollströja. Grekisk eller svensk eller annan, kvittar. Sällan man får så mycket kommentarer. Dessa ökar ju självklart om tröjan ÄR grekisk förstås. Fick b.la smeknamnet "My little PAO-darling" av en herre i 40-50års åldern som ägde en taverna vi gick till ett par gånger för två år sen. Fick även, pga en av mina PAO-tröjor, kontakt med en kille i en bar på Samos. (Han var f.ö Olympiakos supporter, vilket man såg på hans tröja då.) Gick förbi med PAO-tröja ena kvällen, vilket han såg (förstås). Fick ett rop att vi inte skulle vinna ligan iår heller minsann. Ett antal gäster tittade lite överraskat på honom efter han ropat ut mot en förbipasserande på gatan. Jag blev inte mindre överraskad, men ropade givetvis tillbaka i försvar. ;) Resterande delen av veckans kvällar antingen log eller ropade han något åt mig, speciellt när min Blåvita matchtröja från IFK Göteborg var på. "Not best in Sweden at the moment" osv. Underbart att många greker känner till mediokra Allsvenska lag som i jämfört med deras egna är små smulor. flabb_flab
Jag som avgudar fotboll bär på en vecka fotbollströja ett antal kvällar när vi går ut för att äta. Alltid glada miner som sagt, oavsett om tröjan gillas eller inte. Går alltid att tjafsa lite annars, mer än gärna. :D Tur att grekerna är ett fotbollstokigt folk alltså! :cool: Om det inte blir fotbollströja blir'e någon lite finare t-shirt eller skjorta, till SHORTS. :rolleyes:
Kul tråd btw!
Hel rätt Fotbolltröjor går alltid hem.+ shorts inga långbrallorbye_bye
På kvällen tycker jag det känns bra "att klä sig lite". Under tidig kväll sitter man ju ofta och sippar på något gott på balkongen, duschar och grejar. Faktiskt en av de där bästa stunderna på Greksemestern. Då tycker jag att det känns bra att ta på sig något som man inte har på dagen. Gärna något som känns lite "mer kväll". Är väl inget konstigt i att vilja vara lite fin på kvällen, även om det är med den gamla vanliga familjen. Under säg en treveckorsresa där man förflyttar sig mellan orter/öar räcker det ju med en ganska begränsad garderob, går ju att byta och blanda bra med det lilla man har. Men det viktiga är att man känner sig bekväm, annars kvittar det ju vad man än har på sig.
Har både "dagkläder" och "kvällskläder" med i packningen. Shorts eller kjol och linne på dagen. Lite finare kjol och linne(topp) på kvällen. Har ibland en klänning med också, men den blir mest hängande i garderoben.
När man går till strandtavernan kan man ju åtmintone svepa om sig en sarong tex.! :p
Birgitta63
2008-07-22, 14:18
Undrade lite om färgval på kläderna.Röd klänning ? Betyder rött något på Kreta? Vi var klädda i röd klänning när vi gick ut och åt på kvällen.Det var ej kortkort eller utstickande klänning men det kändes fel på något sett.
Är det någon som vet? Kanske är färgen lite syndig!
Birgitta 63
Det var roligt med så mycket synpunkter, blandad kompott och lite om att ämnet är intressant.
Så nu åker ett par "kvälls-långbyxor" med och lite tunna, lagom stiliga sommarskjortor med i packningen flabb_flab
Hasse :cool: (på Kreta om ganska exakt 3 dygn)
Katharina
2008-07-22, 18:18
Hej! Måste ju ge mig in i debatten eftersom tråden var så intressant. Jag gillar själv att klä upp mig när jag går ut och det på grund av att det blir lite extra "festligt", en markering att det är kväll och middag på restaurang. Jag gör samma sak här hemma.
Men jag klär inte upp mig så mycket när vi går ut på kvällarna utan som de andra, tar på mig en annan kjol, något fint halsband eller så. Lite lagom bara. Skor däremot har jag samma både dag och kväll. Brukar ha med några par luftiga sköna skor. Fötterna sväller ju i värmen och promenadvägarna är ju inte alltid de bästa.
Det ska ju inte vara för uppklätt när man sitter på en enkel taverna, men att få känna sig "restaurangfin" är väl trevligt. Det gör kvällen lite extra trevlig tycker jag. flabb_flab
Katharina
2008-07-22, 18:19
Trevlig resa förresten!bye_bye
Vi byter alltid om till kvällen, maken till skjorta och långbyxor, något avslappnad i bomull eller linne. Jag i linne och kjol. Har aldrig sett greker klädda i shorts på kvällen, endast turister och då oftast nordiska turister.
Vi klär oss egentligen likadant som hemma, går inte ut i shorts på restaurang. Tycker att det är självklart att "klä upp sig" till middagen. På dagen däremot kan den grekiska salladen inmundigas iklädda shorts.
Carina
Trevlig resa förresten!bye_bye
Tackar allra ödmjukast bye_bye
Som tur är så klär vi om till middagen...eftersom vi sällan har på oss annat än bikini och badbyxor dagtid...:D;)
Jag har gärna klänning och sambon snygga 3/4 byxor och piké eller kortärmad skjorta. Däremot tycker jag långbyxor känns överarbetat när man som vi alltid åker sommartid.
Hotellet vi ska bo på till våren kräver långbyxor på herrar till middagen. Då undrar jag var gränsen går åldersmässigt att man är "herre"?? Måste sonen som då är 15 också ha långbyxor?? Och vad gäller för kvinnor när det står så...Kan man som kvinna inte heller ha ett par snygga cityshorts då?? De är ju oftast inte kortare än en kjol. Någon som vet :confused:
Jag skulle inte ha shorts som kvinna om hotellet vill att männen har långbyxor. Det har inte bara med längden att göra. Besökte för många år sedan ett hotell som krävde middagsklädsel och ingen hade shorts men det här var på Teneriffa i slutet av 70-talet så visst tiderna förändras. En 15-åring kan enligt min mening gå klädd i shorts även kvällstid men ni får väl anpassa er efter hur de andra gör.
Eva
För krögarna spelar det nog ingen roll, pengar luktar inte som man säger. Däremot kan det ibland finnas praktiska skäl till långbyxor på kvällen och det är dessa moskitos som härjar. I år var dom ovanligt ettriga, betten blev som getingbulor och kliade vansinnigt. Lustigt nog härdas man efter ett par stick och om man låter bli att klia trots lusten att göra det så försvinner kliandet efter ett tag. Börjar man däremot klia så blir man aldrig av med klådan. Ett annat tips är att inte sitta för nära lampor som lyser, där flockas odjuren. Och absolut inte tända inomhus med öppna fönster eller dörrar!
Skulle aldrig falla mig in att gå på ett matställe endast i badbrallor!!! Möjligen en strandbar, för att ta en öl, som Uffe W föreslog.
Självklart ska man vara påklädd när man går på restaurang. Under min tid som kypare på Danmarksbåtarna, fick man tyvärr stoppa män med bar överkropp som ville äta i restaurangen. Helt obegripligt beteende.
På lunchen i grekland är det i regel shorts och linne/t-shirt som gäller. På kvällen däremot, så tar man skjorta och (pirat)byxor. Det är ju lite extra festligt med kvällsmiddagen.
/Netwolf
giottoni
2008-08-19, 14:25
Ja, det är väl ganska självklart att man som turist vill visa så mycket "hyfs" att man respekterar landets traditioner o klär sig någorlunda propert vid restaurangbesök på kvällen. -Behöver absolut inte vara någon överdriven elegans.
Det är OK för unga pojkar att gå på restaurang iklädda shorts, men vuxna män tar naturligtvis på sig långbyxor o skjorta.
På enklare lunchställen kan även vuxna män bära snygga shorts, men för övrigt är det väl ett strålande tips att se hur grekerna själva klär sig!
Man behöver ju inte insistera på att provocera med dålig klädsel bara för att få visa att man är svensk turist...
Är jag osäker på om jag skall hinna tillbaka till mitt hotell o byta om före middagen så packar jag alltid ned en pikéskjorta o ett par lätta chinos i ryggsäcken -duger på de flesta matställen.
Det är bara så självklart att man klär upp sig lite inför middagen på kvällen. Gör jag även hemmavid när jag går ut nån kväll. Tycker att det är lite kul att göra sig fin inför kvällen. Som en ritual på nåt sätt.. :)
Efter att ha bott på Kreta i några år har jag av mina grekiska grannar och vänner lärt mig följande angående klädsel. Under dagtid kan man som turist intaga lunch på taverna i kortbyxor och t-shirt, men efter siestan gäller ALLTID långa benkläder och täckt överkropp. Likaså går man ALDRIG :mad:in i en matbutik med bar överkropp. Att gå in i en kyrka klädd i kortbyxor och bar överkropp, är som ett slag i ansiktet för en grek/grekinna. Jag har genom åren på Kreta sett ansiktsminen på servitörerna när gäster kommit in under kvällstid i shorts. Det var inga roliga miner. Som turist får man ta seden dit man kommer. :rolleyes:
Bengt
Efter att ha bott på Kreta i några år har jag av mina grekiska grannar och vänner lärt mig följande angående klädsel.Att gå in i en kyrka klädd i kortbyxor och bar överkropp, är som ett slag i ansiktet för en grek/grekinna. Jag har genom åren på Kreta sett ansiktsminen på servitörerna när gäster kommit in under kvällstid i shorts. Det var inga roliga miner. Som turist får man ta seden dit man kommer. :rolleyes:
Bengt
Ungefär som på alla andra ställen med andra ord. Ingen går heller in i en svensk kyrka med bar överkropp vilket skulle betraktas som mycket oförskämt.
Minerna på servitörerna på Kreta ger jag inte mycket för. Många verkar vara mästare på att prata illa om turisterna på de stora turistorterna där. Speciellt när de känner sig trygga och tror att ingen förstår språket.
Eva
Elisabet
2008-08-20, 08:20
Det är ju mycket ovanligt nu för tiden att någon går in med bar överkropp överhuvudtaget, förutom i sitt eget hem och strandkiosker. På 70-talet däremot, när allting inte skulle vara så fint och märkvärdigt som numer, var det inte helt ovanligt att det hände.
Att ett par snygga shorts, oavsett om det är på en man eller en kvinna, inte är ok vardagsklädsel för kvällsbruk när det är varmt, håller jag inte med om.
För övrigt anser jag att den enda vettiga inställningen är att ortsbefolkning överallt ska ha förståelse för att besökare har andra seder än man själv har.
Det är ju mycket ovanligt nu för tiden att någon går in med bar överkropp överhuvudtaget
Nej, det är det inte. Det såg jag flera exempel på under senaste värmeböljan i Sverige. Folk var och handlade i affärer och lite överallt med bar överkropp. På uteserveringarna satt det även där folk med bar överkropp.
För övrigt anser jag att den enda vettiga inställningen är att ortsbefolkning överallt ska ha förståelse för att besökare har andra seder än man själv har.
Håller med dig. Det borde vara så, men verkligheten är en annan.
/Netwolf
Monica P
2008-08-20, 10:44
Visst tolereras turisternas lite slappare stil vilket inte betyder att man gillar det. Ungefär som att "kolla, nu kommer chimpanserna igen, ser dom ut så där hemma hos sig också, tro?"
Frågan är: vill jag bli sedd som nåt ospecificerat nånting från norr....
Visst måste väl en ledigare stil vara ok utan att folk ska bli kallade för chimpanser? Det är ju semester och inte en dag på jobbet där många kanske måste vara väldigt uppklädda eller rentav går i unform eller sjukhuskläder beroende på var man arbetar. Även om jag själv gärna byter om till middagen förstår jag den som vill känna sig ledig och enklare klädd. Det behöver för den skull inte innebära att man har bar överkropp eller bär smutsiga plagg. Tycker för övrigt att grekerna själva inte alltid är så snyggt klädda och att deras stil ibland tenderar gränsen för det vulgära.
Eva
Elisabet
2008-08-20, 12:36
Visst tolereras turisternas lite slappare stil vilket inte betyder att man gillar det. Ungefär som att "kolla, nu kommer chimpanserna igen, ser dom ut så där hemma hos sig också, tro?"
Frågan är: vill jag bli sedd som nåt ospecificerat nånting från norr....Om grekerna har så låg människosyn har de ju problem långt större än de som inte klär sig exakt som de. För övrigt skulle det aldrig falla mig in att bry mig om vad de eller någon annan eventuellt tänker om mitt sätt att klä mig. Varken där eller í Sverige.
Charleston
2008-08-20, 14:39
Väldigt intressant ämne detta. Känner att jag bara MÅSTE delta i debatten.
Jag håller fullständigt med senaste talare (Elisabet). Har inte heller nån större lust att tvinga på mej kläder jag inte känner mej bekväm i bara för att traditionen/seden så påstås kräva. Det här med att ”ta seden dit man kommer” kan lätt bli statiskt, reaktionärt och konservativt. Jag föredrar att välkomna nya impulser och utveckling (sen är det en annan sak att all förändring inte nödvändigtvis alltid blir till det bättre).
Nå, till själva sakfrågan: i dessa tider, när vi lite varstans har börjat lämna kavajtvång för att komma in på restauranger, och andra absurditeter, bakom oss, är det lite förvånande att det tydligen fortfarande bland många anses provocerande att på en utpräglad semesterort välja att inta sin middag i nånting annat än långbyxor/kjol och skjorta/blus. Så länge man inte slänger upp benen på bordet har jag väldigt svårt att se nåt besvärande i att ha kortbyxor på sej även vid kvällens tavernabesök (dylikt beteende skulle väl f.ö. inte vara speciellt uppskattat även om man råkar ha långbyxor på sej), om temperaturen så tillåter. Så länge plaggen man bär är hela och rena kan det väl inte spela nån roll?
När jag är på min årliga Greklandssemester kör jag för det mesta denna visa: på kvällen innan middag duschar jag och tar på en ny ren t-shirt, om det sen är tillräckligt varmt ute ett par shorts, annars jeans av tunnare slaget. Dagen efter använder jag tidigare kvälls t-shirt under dagen och till kvällen ny dusch och ny ren t-shirt. Osv. Tycker detta är mer praktiskt (och hygieniskt) än att ta med några speciella middagsskjortor, som man sen kanske använder ett antal kvällar i rad utan att tvätta däremellan. Jag kan absolut inte sitta och reta mej på och besväras av hur övriga middagsgäster råkar vara klädda, så länge det är helt och rent (bryr mej dessutom föga om ifall det skulle råka vara några småhål på t.ex. t-shirten) och inte heller bry mej om huruvida andra har åsikter om min klädsel. Skulle jag bli nekad tillträde pga för ledig klädsel (har aldrig hänt hitills) skulle jag bara gå nån annanstans.
Missförstå mej nu inte. Vissa tycker om att ”klä upp sej” för kvällens middag och det respekterar jag till fullo, men då vill jag också att andra respekterar att jag själv vill klä mej lite ledigare, även till kvällsmiddagen.
/Thomas (som f.ö. sällan använder vare sej skjorta eller strypsnara)
Jag klär mig lätt och ledigt på semestern, att greker klär sig i långbyxor oftare än turister beror säkert på att de tycker det är lite kyligt på kvällen, de är ju vana vid värmen på ett helt annat sätt.
Att man skall ta seden dit man kommer ser jag som självklart om man flyttar till ett land, men att begära det samma av turister - det håller jag inte med om.
Jag åker till Grekland mycket till stor del för att jag upplever det avslappnande. Vad folk har på sig, så länge de har kläder på sig, det funderar jag inte på så länge det inte är allt för i ögonfallande.
// Helén
Jag brukar knappt ens ha med mej långbyxor till Grekland så för min del blir det shorts till middagen, sedan försöker man ju hålla så att man är ren och fin i övrigt då man är ute. Att börja ha långbyxor på sej då det är 30 grader varmt på kvällen går jag bara inte med på.
En jämförelse som jag kom på så här helt plötsligt. Då vi var i Sri Lanka för några år sedan var det uppe i bergen bara runt 15-17 grader på kvällen. Vi hade tunna långbyxor på oss men lokalbefolkningen och de som serverade hade vinterjacka och stickad mössa. Tycker ni som säger att man ska ta seden där man kommer på allvar att vi också borde ha haft vinterjacka och stickad mössa på oss på middagen?
Då det gäller att komma i bar överkropp till matbordet så skulle det inte falla mej in ens här hemma även om det bara är lilla dottern och jag vid bordet, jag höll faktiskt på att slänga ut en gäst hos oss för ett par veckor sedan då han satte sej med bar överkropp vid frukostbordet direkt efter morgonduschen men jag orkade hålla mej då de var lite stressade innan avfärd.
Mvh Janérik
UlfWiman
2008-08-20, 16:07
Måste bara inflika att första och enda gången jag sett Mr A i shorts även på restaurang var 2003 när vi hade +46 i 10 dagar. Då smälte även herr grek och klagade. Det är samma sak med klädvalet när man blir hembjuden till någon. Korrekt klädsel är det som gäller och inga shorts. Till och med mina engelska vänner är noga på den punkten. Kom gärna på eftermiddagen och ta en pilsner som du är, men ska det ätas middag gäller det att ha Chinos med sig. Även som turist tycker jag man bör acceptera seder och bruk dit man kommer. Läs vad Monica skrev tidigare. Vill ni bli betraktade som Chimpanser eller apor. Nu kommer jag inte ihåg grekisa ordet för apor, med det gör säkert någon annan snäll själ.
Uffe
Charleston
2008-08-20, 16:19
Om det finns de som är så trångsynta att de betraktar mej som en chimpans bara för att jag inte bär långbyxor i 25-30 graders värme, så bjuder jag gärna på det...
F.ö. är det väl inte så där extremt vanligt med chimpanser i shorts?
/Thomas
Kan man få en banan?? Jag använder shorts genomgående i övärlden.
Lägg därtill att jag skulle vantrivas våldsamt i långbyxor när det råder
grekvärme vid kvällens tavernasittning.
Arne
Monica P
2008-08-20, 16:36
Jag skrev "chimpanser" för att retas lite, och det tog! Jag har inte hört folk säga nedsättande saker om turistrena på så elakt sätt, men nog flinas det lite åt en del uppenbarelser. Man skulle förmodligen inte gå på stan i slik utstyrsel hemma i Eskilstuna eller Tierp eller Osby, och absolut inte på restaurang på kvällen. Man kan vara lätt och luftigt klädd på många sätt.
Elisabet
2008-08-20, 17:09
Vill ni bli betraktade som Chimpanser eller apor.Jag har aldrig träffat några greker som gett intryck av att vara så trångsynta, men om de finns så får de leva "lyckliga" i sin insnöade värld. Jag bryr mig inte det minsta om vad de eventuellt tycker. Och jag är väldigt glad att jag i så fall slipper träffa dem oftare än på semesterresorna till Grekland.
Måste bara inflika att första och enda gången jag sett Mr A i shorts även på restaurang var 2003 när vi hade +46 i 10 dagar. Då smälte även herr grek och klagade. Kom gärna på eftermiddagen och ta en pilsner som du är, men ska det ätas middag gäller det att ha Chinos med sig.
Sedär, det är ju precis så vi upplever värmen.
Chinos? Menar du verkligen chinos eller är det ditt uttryck för långbyxor?
// Helén
Med snygg kvällsklädsel en het sommarkväll med +30 eller mera så menar jag ett par snygga shorts med lite längre ben på herrarna. Inte de slitna som kanske slutar strax nedanför skinkan. Och till de snygga shortsen en tunnare kortärmad skjorta. Snygga sandaler på fötterna.
För damen gäller då klänning eller kjol + blus eller ett par snygga piratbyxor + en snygg blus. Och på fötterna ett par lätta bekväma sommarskor, gärna med liten klack på om man gillar det.
Så har jag preciserat exakt vad jag tycker är lämplig kvällsklädsel under sommarheta kvällar i Grekland. Man vill ju helst undvika att smälta bort alldeles då. Klädsel efter väder alltså... men ändå snygg och prydlig.
//Monica
UlfWiman
2008-08-20, 18:28
Jag menar långbyxor i den lätta modellen. Som man inte flyter bort i när det är varmat. Tror de heter Chinos i alla fall på Dressman.
Uffe
Skulle inte tillåta mannen att ta på sig ett par "chinos" :eek: ( usch va gubbigt ) Nej, han får fortsätta ha snygga piratbyxor eller längre shorts på kvällen. :)Att äta med bar överkropp det gör väl de flesta på tavernorna längst stranden??? Eller är det bara alla som är på Kreta just de veckorna jag är där som gör det... Tycker även att man varje dag ser både män o kvinnor gå in i affären ( nära stranden) i bar överkropp. Ligger man på stranden så byter man väl inte om för att bara gå in o köpa tex en glass?
Malin
F.ö. är det väl inte så där extremt vanligt med chimpanser i shorts?
/Thomas
Nej det är de alldeles för smarta för.flabb_flab De går som de är och för det menar jag inte att vi människor bör göra likadant men att kalla turister som äter middag i shorts för chimpanser är lite väl magstarkt även för mig.
Eva
Athanasia
2008-08-21, 05:57
På tavernor tycker INTE jag att det passar med bar överkropp(för varken kvinnor eller män:))
Jag måste få inflika lite jag med. Vad säger grekerna om trekvartbyxor då? Är det shors eller byxor? Min man bär oftast snygga jeanstrekvarts eller ljusbeiga trekvarts på kvällen. Till det har han kortärmad skjorta eller en pikétröja. Det ser alltid snyggt ut. T-shirt har han ibland med, men inte samma som på dagen!
Jag har direkt inte reflekterat över klädsel på människor omkring mig i Grekland FÖRUTOM två saker. Många greker bär täckjacka och kängor på kvällarna (då reser jag oftas slutet av maj/början av juni). Engelsmännen ser ut som fotbollshuliganer i fobollströjor, rakat huvud och tatueringar medan deras damer trippar bredvid i höga guldsandaletter och tighta klänningar. Nu säger jag inte att ALLA ser ut så men många. Oftast inte så klädsamt och rätt vulgärt ibland.:eek:
Så länge man har skapligt styrkta kläder, är nytvättad "hel och ren" och ser proper ut, då spelar det ingen roll vad man har på sig, tycker jag.
Bar överkropp går ALLTID bort!!__D Om man inte befinner sig DIREKT på beachen vill säga. Skyla sig när man går in i ett kapell eller kyrka är en självklarhet!
"Ta seden dit man kommer" - är ett ganska bra riktmärke.:cool:
"Ta seden dit man kommer" - är ett ganska bra riktmärke.:cool:
Jeg er så enig! St. Ambrosius' ord om "Når man er i Roma, gjør man som romerne", har vært en leveregel som har holdt i langt over 1000 år. Jeg er ikke overbevist om at denne regelen bør gravlegges ennå, selv om enkelte nordboere mener at det er vi som skal fastsette normene vi vil følge på stedet vi besøker, og de fastboende må bare være glad for at vi kommer. "Jeg betaler for meg og kan gjøre hva f*n jeg vil* er en holdning jeg heldivis ikke ser så ofte, men den eksisterer fortsatt.
Dette har - for meg - noe å gjøre med grunnleggende respekt og høflighet i forhold til mennesker som tar mot oss på en så gjestfri måte.
UlfWiman
2008-08-21, 12:51
Hallå Malin
Mannen i fråga är faktiskt 55+ så jag är "gubbe" om än inte i sinnet. Jag har piratbyxor också men då vill inte ungarna gå ut med mig. De tycker pappa är för poppig.
Uffe
Hallå Malin
Mannen i fråga är faktiskt 55+ så jag är "gubbe" om än inte i sinnet. Jag har piratbyxor också men då vill inte ungarna gå ut med mig. De tycker pappa är för poppig.
Uffe
...och sambon är 52 och får ändå inte klä sig gubbigt för mig eller barna;)
Ta du på dig dina piratbyxor Uffe...:)
Malin
Massor av grekiska tjejer som åt i bikini på strandtavernan...
Tror jag inte på. Har du bildbevis? :rolleyes::D
/Netwolf
Tror jag inte på. Har du bildbevis? :rolleyes::D
/Netwolf
Det har jag inte...fotar knappt på semestern:o Men ni får tro vad ni vill men jag märker aldrig de här olikheterna som ni talar om här mellan oss och grekerna:confused:
Malin
UlfWiman
2008-08-21, 17:22
Tack Malin jag ska göra detta och printa ut vad du skrev och visa för de yngsta.
Uffe
Jag har aldrig ens tänkt tanken att (snygga, rena) shorts skulle vara fel på en man/pojke på kvällen i Grekland :eek:! Vi försöker handla nya, tunna shorts varje år, flera par, åt manfolket i familjen, så att de skall slippa svettas och bli ofrächa...
Och rena, nya T-shirts samt kortärmade, tunna skjortor, det har de med sig. Och byter varje dag, så att de är fina (och nyduschade) när vi går ut på kvällen.
Vi åker ju ofta i juli, så värmen kan vara uppåt 40-grader eller mer. (35-grader i skuggan - som att sitta i bastun! Tänk att ta på sig jeans då :eek:) Tyckte väldigt synd om servitörerna vissa kvällar, när de sprang och serverade och svetten rann i floder. Tyckte nog att det det var lite ofrächt, men vad skulle de göra?
Men vi har aldrig fattat att männen i familjen skulle haft långbyxor på sig, det känns väldigt främmande när värmen är som den är i Grekland i juli. Vi har nog fnissat lite om vi har sett en turist i långbyxor och tubsockor, tyckt att de inte riktigt har fattat galoppen... faktiskt så pratade jag med en norrlänning som svettades i sina tubsockor och ojade, sa att han alrig hade varit med om sådan hetta, det var inget för honom. "Bättre hemma", sa han.
Och så har kanske grekerna fnissat åt oss, eftersom vi går tunnklädda. Men jag tror inte att vi kommer att ändra oss, bekvämlighet går nog före grekernas eventuella beundran av våra långbyxor. :D Vi är i alla fall rena och frächa! Och nog tycker jag att vi är fina... :o
På tavernor tycker INTE jag att det passar med bar överkropp(för varken kvinnor eller män:))
Nej, hahahah det tycker inte jag heller, och särskilt inte min man.
Han jobbade ett par år på Kos som servitör och det värsta var väl när en tjej kommer till tavernan, som visserligen ligger vid stranden, och slänger upp behagen på bordet, :eek: detta var på den tiden när alla tjejer solade toppless. Detta var alltså inte en strandbar utan en vanlig taverna.
Men hon blev snabbt tillsagd att gå och sätta på sig något innan hon fick bli serverad.
Snacka om att vara respektlös :mad:
Monica
Charleston
2008-08-26, 13:32
Intressant, det här! Minsann om jag inte ska ta oh fråga personalen på tavernorna på Fourni och Ikaria om några veckor vad de har för synpunkter på mina rena shorts och min rena t-shirt vid middagssittningen på kvällarna. Det ska rätt mycket till för att jag ska offra det begränsade utrymmet i resväskan till att packa ner kläder jag sällan eller aldrig använder här hemma (läs: skjortor och andra byxor än jeans).
/Thomas
UlfWiman
2008-08-26, 13:46
Kan inflika med att när Mr A skickade in mig till stan för att köpa ett par snyggare brallor så hittade jag svarta (chinos) för 150 kronor och ultratunna o lätta. Går ej att ha vita kallingar under men grå eller svarta är okay. Jag köpte vid ett senare tillfälle ett par likadana fast ljusa i stället som fortfarande finns kvar. Nackdelen är den lilla microfickan fram det är allt som finns.
Uffe
Birgitta63
2008-08-26, 14:12
Tycker det är roligt att klä upp sig när kvällen kommer. Har alltid älskat kläder och hemma går jag odentligt klädd med. Jobbet gör sitt att då har men ej sina egna kläder.Håller på nu och väljer kläder till vår Kreta resa.
Många fina sätt som man kan byta om till.Dom skiljer sig mkt från strandplaggen.Känner sig fin med lite uppklätt och särskilt när vi ska gå ut och äta på kvällen. Tycker liksom att det ingår att klä upp sig lite på kvällen.God och fin mat hör ihop likaså fin klädsel.
Birgitta 63 klapp_klap
Håller fullständigt med dig Birgitta. Det tillhör att göra sig lite extra fin just inför middagen på kvällen. Så mycket respekt tycker jag att vi ska visa grekerna att vi anammar deras
seder och bruk. Vi är ju faktiskt gäster i deras land.
Gunilla
Men ändå!!! Talar vi om samma tavernor?? Jag finner efter nogsam genomläsning av inläggen vissa skillnader... På tavernor vi bevistar i för- respektive eftersäsong, där sitta oftast ägaren att rensa/laga fisknät mitt i tavernan. Detta i arbetskläder med fiskfjäll etc etc...
Skulle det då väcka anstöt om turister sätta sig till bords i shorts???
Jag finner frågan högst berättigad.
Balans var ordet.
Arne
Bifogad bild frå Fourni våren 2008
http://www.sendpix.com/albums/08082608/qpakdbpzgj/
...där sitta oftast ägaren att rensa/laga fisknät mitt i tavernan. Detta i arbetskläder med fiskfjäll etc etc...
Skulle det då väcka anstöt om turister sätta sig till bords i shorts???
Jag finner frågan högst berättigad...
Jag tycker att denne man har korrekt klädsel på sig! :)
/Netwolf
UlfWiman
2008-08-26, 16:57
Försök gå in på Capriccoza vid tingshustorget i stan i shorts eller mjukisbyxor! Det är skillnad på Taverna och Restaurang. Jag hade knälånga shorts och endast tack vare Mr A blev jag insläppt. För övrigt mycket bra ställe för kötträtter, men svindyrt.
Uffe
Elisabet
2008-08-26, 17:25
Härlig bild Arne, den skulle du ha sparat till fototävlingen ;)
Lägg märke till att de serverar en manlig gäst med huvudbeklädnad :D
Jag förstår överhuvudtaget inte det rimliga i resonemanget att de som arbetar i turistbranschen i ett land inte ska förväntas ha förståelse för att deras gäster från andra länder har andra vanor, som till exempel att klä sig i ett par snygga shorts när de äter middag på enkla tavernor. Jag tycker det är att nedvärdera grekernas yrkesskicklighet.
Och är det så att de verkligen inte accepterar att utländska gäster inte alltid klär sig som de själva när de äter, och om de dessutom visar sina gäster att de tycker så, så är det sannerligen inte underligt att besöken på grekiska tavernor sägs minska. För vem vill känna att man inte är välkommen som man är? Särskilt om man har gjort sig fin till kvällen i ett par snygga shorts!
Tycket nog att själva shortsen här har blivit själva poängen när det i själva verket är klädsel/icke klädsel inför tavernabesök det hela egentligen handlar om.
Jag svarade här tidigare med att det är byxor som gäller även för oss när vi går ut på kvällarna och vill gärna förtydliga att detta inkluderar även ett par snygga jeans - Tycks ju också vara accepterat på de flesta vanliga ställena idag.
Att klä sig inför kvällen behöver inte alls betyda galaklädsel, men om jag ska gå på ett ställe som håller ribban lite högre, ja då klär jag mig också därefter, d v s följer den kodex som gäller.
Går vi exempelvis in i en kyrka, ja då verkar det vara en självklarhet att visa respekt inför både klädval och beteende utan att någon ifrågasätter och säger att "det får de tåla".
Vari ligger egentligen skillnaden mellan att visa respekt som kyrkobesökare men inte som taverna/restaurangbesökare? Det är ju samma människor som vi turister har runt omkring oss, d v s de som är bosatta och verksamma där. Nog tycker jag ändå att man som turist ska visa både hänsyn och respekt och inte bara köra sitt eget race.
//Zanét bye_bye
Admirala
2008-08-27, 09:36
Synes absolutt vi skal ta hensyn til skikkene i det landet vi besøker! Ellers har vi jo ikke kommet særlig langt siden vikingtiden ;)
Og hvis vi så absolutt vil gå i shorts på kveldstid finnes det jo mange varianter av dem også. En fin "city-shorts" gir et helt annet inntrykk enn en slapp bomullsshorts som knapt dekker rumpa. Flip-flops finnes også i pyntede varianter, og tar ikke mye plass i kofferten. Og så videre.
I dag så jeg to kvinnelige turister i tredve-førtiårene på shopping her i Nafplio. Begge hadde på seg bikini, den ene kvinnen hadde en meget gjennomsiktig, kort tunika oppå, den andre et lite sjal knyttet om rumpa. Dette er ingen typisk badeby eller turistby, må jeg legge til, og slik ville uansett aldri en greker kledd seg for å shoppe.
Birgitta63
2008-08-27, 09:49
När vi nu pratar om bikini så kan jag berätta vad vi såg. En dag i Kato Stalos gick en blond äldre tjej enbart i bikini mitt bland alla människor på gångbanan.Gick förbi alla affärer som om hon var på en promenad, hade ej handlat. Hon var säkert jättevarm men kunde ju ta på sig något plagg på kroppen kan man kanske tycka.Om hon nu var svensk eller ej men fick en typisk "ah gå så bara längs alla supermarkets , typiskt svenska flicka" Folk i bilarna vände sig om x flera likaså alla hon gick förbi.
Birgitta 63.
Klart man ska klä upp sig. Men eftersom det ofta är varmt som synden på kvällarna, brukar jag bara dra på mig ett par svarta knälånga strumpor innan jag sätter på mig de bruna lädersandalerna. Se där. En beige utanpåskjorta, och ett par snygga beigea shorts fulländar klädseln. Om man också sätter på sig sportkepsen bakfram, ger det ett ledigt men ändå sofistikerat intryck.
UlfWiman
2008-08-27, 13:30
Detta är en lång och kul tråd.
Kan vi enas om att det handlar om kulturkrockar?
Jag har skrivit massor om kultur Grekland/Sverige och detta finns med även där.
Uffe
Underbart att många greker känner till mediokra Allsvenska lag som i jämfört med deras egna är små smulor. flabb_flab
Det är tydligen så att det visas allsvensk fotboll i grekland på ungefär samma sätt som vi har/hade tipslördag.
Back to topic. Vill inte påstå att jag klär upp mig för tavernabesöket. Brukar ta på mig kortärmad skjorta eller piké och längre shorts/byxor (beroeende på temp) och skor. Precis samma som hemma...
Charleston
2008-08-27, 14:38
Så sant så, en lång (kanske en av de längsta, vad säjer moderatorn?) och mycket intressant tråd. Som bland annat innehåller något kulturkrocksaktigt. Men även vad vi tycker själva om vår egen och andras klädsel när vi går ut och sitter taverna på kvällarna under vår semester. Detta senare kan man ju ha olika åsikter om. Vissa tycker om att ”klä upp sej”, medan andra tycker att det räcker att vara hel och ren. Jag tillhör de senare, men respekterar att andra tillhör de förra och har inga invändningar mot, och bryr mej föga om, att andra klär sej annorlunda än vad jag gör. Och jag menar förstås inte att man ska åka ner till Medelhavet och svina viking på sin semester. Dylikt beteende är det få som uppskattar. Och givetvis handlar det också om vad det är för ställe man ska äta på. Om jag blev bjuden på Nobelfesten (ganska hypotetisk tanke) skulle jag t.ex. inte ta på mej shorts. Men på tavernorna på de platser jag besökt i grekiska övärlden har jag aldrig haft en tanke på att man måste gå ”propert” klädd till middagssittningen, om man inte känner för det. Sen är det förstås en annan sak om lokalbefolkningen anser att man uppträder respektlöst bara för att man inte svidar upp sej till kvällen. Jag har ju själv aldrig märkt eller tänkt på att så skulle vara fallet, men av inläggen i denna tråd från de som är bosatta runt om i Grekland, så verkar det ju vara så. Dvs att lokalbefolkningen och restaurangpersonalen anser att jag förolämpar dom genom att inte ha långbyxor på mej till tavernamiddagen, även om det så skulle vara över 30 grader varmt, är det rätt uppfattat?
F.ö. är jag ingen hundraprocentig supporter av det här med att ”ta seden dit man kommer”. T.ex. har jag två tjejkompisar som var på Sicilien och fick reda på vad lokalbefolkningen där tyckte om att de två gick ensamma ut på kvällarna (INTE i bikini, eller annan s.k. utmanande klädsel, ofta t.o.m. lite ”uppklädda”), och det var väl inga direkt roliga saker dom fick höra. Skulle dom alltså då ha låtit bli att gå ut? Eller vara tvungna att skaffa sej promenad-/middagssällskap? Och det finns förstås andra, ännu mer förnedrande, traditioner än så på olika håll i världen. Ska man då bara acceptera detta, i stället för att genom att bryta lite mot traditionerna kanske få till en förändring?
Ojojoj, här har jag kanske lyckats komma en liten bit från ämnet: shorts på tavernasittning…
(moderatorn får väl, om moderatorn vill, stryka föregående stycke)
Hursomhelst, kan vi inte ha en liten omröstning? Är det OK med hela och rena shorts med tillhörande hel och ren t-shirt till kvällens tavernasittning? Ja eller nej – först till femtio vinner! Endast en röst per individ!
/Thomas
Elisabet
2008-08-27, 15:55
Tycket nog att själva shortsen här har blivit själva poängen när det i själva verket är klädsel/icke klädsel inför tavernabesök det hela egentligen handlar om.Det är ju shorts eller inte shorts det handlar om, och absolut inget annat.
Alla historier om kortkorta shorts, bara överkroppar, benen på bordet och promenader i bikini är ju bara löjliga exempel i sammanhanget. Ingen har försvarat sådant.
Ingen har heller uppfattat att någon säger att man måste ha festklädsel för att äta middag på enkla tavernor i Grekland.
Ingen har heller förespråkat att man inte ska visa andra människor respekt.
För mig är frågan om vad skillnaden är mot att visa respekt i andra sammanhang irrelevant, eftersom jag aldrig någonsin har uppfattat några som helst signaler från tavernapersonalen om att jag förolämpar dem om jag är kund i deras taverna iklädd ett par snygga shorts. Jag tror faktiskt inte heller att de tycker det.
Självklart spelar det roll vilken slags taverna/restaurang det är, och kanske är det som Arne undrar om, att vi helt enkelt pratar om olika slags matställen. De flesta av oss semesterfirare äter nog på enkla uteserveringar, där borden inte är dukade när vi kommer och där personalen långt ifrån alltid är klädd på ett särskilt sätt. (Och även om de är det, så är det ju mycket vanligt på olika arbetsplatser att man har speciell klädsel, men inte förväntas kunderna ha det för den skull.) Det är sådana ställen vi pratar om.
Det finns säkert personer i Grekland som reagerar negativt på hur en del semesterfirare klär sig när de äter på sådana ställen, sådana människor finns ju överallt och man kan inte behaga alla. Men att det skulle vara allmänt bland tavernapersonal i Grekland att man känner sig förolämpad av att utländska gäster har en något annan klädstil än man själv har - nej det tror jag inte alls på. Så låg människouppfattning och insnöad världsbild har inte grekerna.
Om jag bosatte mig i Grekland en längre tid skulle jag anpassa mig på vissa sätt. Om jag hade en grekisk man och besökte anhöriga där skulle jag anpassa mig på andra sätt. Om jag semestrar där anpassar jag mig på det sätt som är lämpligt då.
UlfWiman
2008-08-27, 16:19
Du har rätt i sakfrågan Elisabet
Jag flyttade ju dit och då handlar det om att anpassa sig.
Har snygga shorts modell längre och jätteskön skjorta till det. Helt accepterat. Sen är det skillnad som jag sagt tidigare på taverna/restaurang. Ex är Royal Sun uppe på kullen. Skulle aldrig gå dit i shorts. Likaså Capriccioza inne i stan. Mr A skulle skämmas över mig. Gå in på ett gyrosställe eller enklare taverna Okay shorts och t-shirt. Säger han We are going to a restaurant, då vet jag vad som gäller.
Jag anser att som boende representerar jag faktiskt Sverige och visar hövlighet mot befolkningen där. Gå in i en kyrka i shorts=otänkbart. Jag har varit både på dop, bröllop och begravning.
Uffe
Det är ju shorts eller inte shorts det handlar om, och absolut inget annat.
Jag håller inte med dig/inte min uppfattning, efter att ånyo läst igenom trådskaparens fundering och utifrån nedanstående citat:
//Zanét bye_bye
Elisabet
2008-08-27, 18:02
Jag håller inte med dig/inte min uppfattning, efter att ånyo läst igenom trådskaparens funderingMen den fråga som det råder oenighet om i den här tråden är om det är ok för semesterfirare i Grekland att ha på sig snygga shorts vid middagar på enkla tavernor, och inget annat.
Viktigast tycker jag är att man klär sig i hela och rena kläder. Man ska klä sig lite ledigt och bekvämt på semestern, det ser stelt och faktiskt ganska tråkigt ut annars.
Själv har jag alltid shorts eller trekvartsbyxor på mig. Använder aldrig kjol eller klänning i Grekland över huvud taget. Sandaler har jag inte på kvällen, utan då passar lite nättare skor bättre.
Det är ju shorts eller inte shorts det handlar om, och absolut inget annat.
Jeg er enig i at dette ble en "kul" tråd, men spørsmålet om shorts eller ikke shorts har bare vært et praktisk eksempel, og ikke noe spesielt interessant spørsmål i denne sammenhengen..... for meg i alle fall.
Det som har vært det spennende og kule å lese, er jo hvordan den enkelte oppfatter seg selv og sin rolle som som turist i forhold til lokalbefolkningen, hvilken respekt de mener man skal vise overfor menneskene på stedet man besøker, og i hvilken grad man skal gjøre som man selv vil uten tanker for hvordan det blir oppfattet av andre.
I denne sammenhengen ble tråden et bilde på ulike syn på kulturforskjeller, prioriteringer av egne normer i forhold til andres, og syn på en del generelle menneskelige relasjoner.
....og det er vel mer interessant enn ølpriser, så takk for tråden, Hasse! :)
Känns som detta är en tråd det vore skoj att vara med i. Själv drar jag alltid på byxbenen på skjortsen (dragkedjevarianten vet ni, Guds gåva till semesterfiraren) på kvällen och kortärmad skjorta eller t-shirt till det, beroende på vad som finns kvar i resväskan... :). Jag skulle aldrig reagera över om någon satt i skjorts istället, men som någon annan sa så går jag sällan på ställen med figurativt vikta servetter heller.
Med tanke på hurpass "eldig" diskussionen blir kan jag inte låta bli att undra om inte en och annan lägger in sina egna värderingar i detta också? "Genom sig själv känner man andra" typ?
Tror ni en en svensk franchisetagare av "Harry's" skulle vägra servera någon på uteserveringen för att han eller hon hade kostym på sig mitt i sommarvärmen? Eller skjorts för den delen?
Ha're gott!
Wardakis
2008-08-27, 19:32
Sandaler har jag inte på kvällen, utan då passar lite nättare skor bättre.
En stilla undran, finns det nätta skor till ankfötter??:confused:
Gunilla
Wardakis
2008-08-27, 19:33
Och jag menar att jag har ankfötter! Platta och breda, bara simhuden som fattas!
Gunilla
Wardakis
2008-08-27, 20:48
Jag har ett par såna men behöver stöd för hälarna. Skor är ett evigt problem för mig, när jag väl gått in dom är det dags att köpa nya.
Gunilla
Rätt fascinerande tråd, det här.... Att lämplig tavernaklädsel kan orsaka så svallande känslor är en aning överraskande. Kanske är det ett uttryck för nordisk ängslighet att passa in, men samtidigt visa stöddig självständighet;). Jag ser ingen svårighet att packa med ett par linnebyxor (absolut svalast, rekommenderas) och en klänning. Vem har sett en grek eller grekinna i vuxen ålder gå på den obligatoriska kvällspromenaden, eller vid söndagens tavernabesök, i shorts? Nä, tänkte väl det....Svårare än så är det faktiskt inte, tycker jag. För egen del ansluter jag mig alltså till Zanéts slutkläm; "Nog tycker jag ändå att man som turist ska visa både hänsyn och respekt och inte bara köra sitt eget race".
F ö ska Uffe upprättas. Enligt hemmavarande ung fashionista är gubbstämpeln på chinos borta. I år är de superinne, särskilt om de är beige. Du är ett modelejon, Uffe!:)
UlfWiman
2008-08-28, 04:53
Tack Pnyx.
Uffe
F ö ska Uffe upprättas. Enligt hemmavarande ung fashionista är gubbstämpeln på chinos borta. I år är de superinne, särskilt om de är beige. Du är ett modelejon, Uffe!:)
Jo men visst flabb_flab på en "ung" kille tillsammans med ett slimmat linne är det snyggt... men då pratar vi chinos från tex Gant eller Acne INTE från dressman på en medelålders man med tillhörande skjorta:eek: Då är det fortfarande gubbigt! Jag tror inte du var tydlig nog mot "hemmavarande fachionista";):D
Malin
Jo men visst flabb_flab på en "ung" kille tillsammans med ett slimmat linne är det snyggt... men då pratar vi chinos från tex Gant eller Acne INTE från dressman på en medelålders man med tillhörande skjorta:eek: Då är det fortfarande gubbigt! Jag tror inte du var tydlig nog mot "hemmavarande fachionista";):D
Malin
Dessutom skulle dom "moderiktiga chinosen" var så smala som möligt och uppvikta några varv kring anklarna. Jag skriver "skulle" efter som detta mode tack och lov blev kortlivat.
Fö tycker jag den här tråden har spårat ur en aning.
Vi pratar väl om tavernor som finns på turistorter? Dvs tavernor som inte ens skulle finnas om det inte kom dit turister oavsett kläder.
Bara man lämnar foppatofflorna hemma och sätter på sig något rent på överkroppen tror jag dom flesta tavernaägare blir glada att man väljer just deras taverna att spendera sina pengar på.
OBS! Jag förespråkar inget Kalle Anka-mode, tar bara för givet att alla har byxor eller shorts på sig.
Fö tycker jag den här tråden har spårat ur en aning.
Vi pratar väl om tavernor som finns på turistorter? Dvs tavernor som inte ens skulle finnas om det inte kom dit turister oavsett kläder.
Bara man lämnar foppatofflorna hemma....
Håller med, fast för min del så får man gärna ha Foppatofflor på sig, fast kanske inte nästa år, då de troligtvis kommer att vara hopplöst ute- vad vet jag?
// Helén
Håller med, fast för min del så får man gärna ha Foppatofflor på sig, fast kanske inte nästa år, då de troligtvis kommer att vara hopplöst ute- vad vet jag?
// Helén
Kanske skulle ha lagt till en ;)symbol...
Bara man lämnar foppatofflorna hemma och sätter på sig något rent på överkroppen tror jag dom flesta tavernaägare blir glada att man väljer just deras taverna att spendera sina pengar på.
Här tror jag att du har helt fel. De accepterar foppatofflor också bara vi handlar och äter på deras ställenflabb_flab
Förövrigt tror jag att det är helt ok att vara lite enkelt klädd på många av de små öar och orter dit många av oss som ö-luffar gärna åker. Vi betyder en del för de små tavernornas omsättning och föraktet mot turister som är felklädda är nog större på massturismorterna.
Eva
Förövrigt tror jag att det är helt ok att vara lite enkelt klädd på många av de små öar och orter dit många av oss som ö-luffar gärna åker. Vi betyder en del för de små tavernornas omsättning och föraktet mot turister som är felklädda är nog större på massturismorterna.
Eva
Instämmer helt i ditt tänkande, här hemma har det hänt att jag ibland känt att jag klätt upp mig, och även "klätt ner mig" vid fel tillfälle. Inget jag har upplevt på de öar jag varit på. Jag känner mig lika välkommen oavsett klädsel.
// Helén
Instämmer delvis. Jag tror att tråden förs på flera plan. Som jag skrev tidigare, rätt fascinerande. En etnolog skulle nog kunna ge oss en intressant analys, men den kanske vi inte skulle tycka var så kul:D.
Ha ha jag har dragit ut alla inläggen till en god vän som är etnolog.
Eva
Ha ha jag har dragit ut alla inläggen till en god vän som är etnolog.
Eva
Väntar med spänning på resultat:D. Under tiden ser jag fram mot fler intressanta synpunkter i tråden.
UlfWiman
2008-08-28, 10:31
Back on track.
Jag tror de ser lite olika på oss då de är ganska duktiga på att urskilja "ryggsäcksfolket" från övriga. Jag har suttit med min vän Andrea som jobbade på Ozon och gissat och han hade till 80% rätt i sina gissningar. Hans egna åsikter är att folk ska vara hela och rena samt trevliga. Gärna inte för berusade som vissa danskar var. Uppföra sig normalt och inte hojta/skrika på kypare. Så länge människor uppför sig på det sättet är alla välkomna. Modet med trasiga jeans/hängbrallor gillas inte samt stora hål i linnen/t-shirts bör undvikas. Deras egen klädsel är beordrad för att man enkelt ska se vem som arbetar på krogen.Uppfyller man bara ovan nämnda kriterier är man välkommen. Däremot har jag sett folk bli nekade med öppna skjortor, bikini m.m. I och med att jag som oftast satt vid familjens bord kunde jag komma lätt klädd d.v.s shorts och tröja. När det däremot var fest gällde det bättre kläder för att visa respekt åt värdfamiljen. Då pratar jag om bröllop och dop.
Uffe
Ps:Andrea och Adina är helt annorlunda privat när vi var och badade.
Charleston
2008-08-28, 10:35
Eftersom jag känner mej smått träffad (dock ej förolämpad!) av diverse mer eller mindre subtila anklagelser från några av deltagarna i den här tråden, måste jag bara få förtydliga:
Givetvis ska man inte förolämpa varken lokalbefolkning eller serveringspersonal genom sin klädsel. Men jag har fortfarande inte fått nåt svar från de i Grekland boende: ÄR det verkligen så att man upplevs som förolämpande och respektlös om man inte klär upp sej inför en tavernasittning på en ”öluffarö”? Ogrekisk måhända, men respektlös? Om så är fallet, är det ju lite konstigt att man under alla sina resor dit aldrig har känt av eller märkt nånting av detta, eller att aldrig någon har påpekat det. Att man inte klär sej exakt som lokalbefolkningen behöver väl inte betyda att man inte visar respekt? Man kan ju även här i Göteborg ibland tycka att någon klär sej lite underligt eller udda, men inte känner jag mej på något sätt förolämpad för det (tvärtom kan det ofta upplevas som rent uppfriskande). Men om det verkligen är så att man förolämpar lokalbefolkning/serveringspersonal genom shorts-och-t-shirt-utstyrsel är det förstås anledning att tänka om. Det är bara det att jag tvivlar på att man gör det på de matställen jag brukar frekventera på mina semestrar.
En helt annan sak är om andra turister har åsikter om min klädsel. DET tycker jag inte jag borde behöva bry mej så mycket om.
Och, som flera har påpekat, väldigt intressant tråd detta.
/Thomas
Charleston
2008-08-28, 10:38
...och under tiden jag skrev och skickade mitt senaste inlägg hade alltså Uffe inkommit med svar på min fråga. Tack för det.
/Thomas
Charleston
2008-08-28, 14:59
Ha ha ha. SÅ lättprovocerad är jag inte!
/Thomas
En stilla undran, finns det nätta skor till ankfötter??:confused:Här (http://www.ecco.com/se/sv/kollektion/damer/2/outdoor/23/69903/54413/detail.do) är ett exempel. Eller varför inte köpa snygga skor du tycker om med "okej" uppbyggnad och sen köpa till inlägg. Jag har det till mina skor. Dock kostar det en slant. 250:- betalar jag för mina i läder, men man kan ju "flytta" runt inläggen i skorna så man behöver inte ett par till varje par skor.
Det finns snygga skor för breda fötter man det är kanske inte alltid så lätt att hitta. Om du kommer till Sthlm kan du kika in på Frövi skor i Gamla stan. Min mamma handlar där. Allt är i läder, och det är lite "tantigare/vuxnare" modeller än på t.ex. DinSko. ;)
// Siri - ägare till 16 par skor!! :D
Jag har aldrig förstått - på nästan 30 år - att shorts (snygga, nya, rena, ej för små som visar rumpan, ej för korta, ej av hawaiji-modell, ej badshorts utan modell city-eller khaki tillsammans med en hel, ren, nystruken, ibland helt ny, lagom stor, ej för liten, ej urtvättad T-shirt/Piké-tröja/kortärmad skjorta kan vara fel!
Ingen grek har behandlat oss illa, även om mannen (öhöm, männen) har varit klädda så... (Obs! Inga shorts för mig på kvällen!)
Det känns snopet att få veta om detta på det här sättet, vi har bara njutit och varit glada, artiga och tagit hänsyn. Trodde vi. Men kanske har vi blivit utskrattade istället? Ändå har vi blivit hjärtligt mottagna av många greker som vi blivit lite bekanta med på restauranger som vi valt att vara våra stamställen! Är dessa greker av dubbelnatur, talar de med kluven tunga? Jag tycka om dig om jag får dina pengar...?
Jag tror inte killarna ändrar på klädseln, men man kommer kanske vara mer vaksam. Inte gå på dessa fina ställen med vikta servetter, utan välja en enkel taverna... don efter person. Fast det är ju tavernor vi trivs bäst, med lokalfolket och husets vin... med husmanskost.
Det finns snygga skor för breda fötter man det är kanske inte alltid så lätt att hitta. Om du kommer till Sthlm kan du kika in på Frövi skor i Gamla stan. Min mamma handlar där. Allt är i läder, och det är lite "tantigare/vuxnare" modeller än på t.ex. DinSko. ;)
// Siri - ägare till 16 par skor!! :D
Bor man i Norrköping kan man handla på "Sköna skon". De har skor för alla fötter. Och de är inte tantiga. Jag som förr kunde ha smala italienska skor har nu fått byta ut dessa mot lite bredare. Orsak.. börjat få knölar på fötterna. Inte så kul. Men bara att göra det bästa av det. Alltså var det bara att slänga iväg en del fina skor till Myrorna.
Första gången jag var inne på "Sköna skon" blev jag förvånad över hur fina skor de har där. Jag trodde i min enfald att bara var för "tanter". Men så var det nu inte..;)
//Monica
Ingen grek har behandlat oss illa, även om mannen (öhöm, männen) har varit klädda så... (Obs! Inga shorts för mig på kvällen!)
Jag tror inte killarna ändrar på klädseln, men man kommer kanske vara mer vaksam. Inte gå på dessa fina ställen med vikta servetter, utan välja en enkel taverna... don efter person. Fast det är ju tavernor vi trivs bäst, med lokalfolket och husets vin... med husmanskost.
Haha... rolig parentes där, Gita klapp_klap
Och angående don efter person - jag håller med dig.
Går jag ut och äter på en finare restaurang i Grekland, eller var jag än befinner mig i världen, klär jag upp mig mer.
Äter jag på en enklare taverna eller en pizza med låga priser i Sverige - tja, då är det inte riktigt lika noga, även om jag, för MIN EGEN SKULL, gärna klär mig lite finare bara för att jag faktiskt ska unna mig en middag ute.
Och vad gäller snygga, söta, stora, små, korta, långa, gubbiga(?) kläder/skor/stilar etc... det viktigaste är nog ändå att man klär sig i det man trivs i. För varför leva livet så som andra människor vill att man ska leva det?
Men hänsyn - javisst. Det är jag för.
Trevlig kväll, kalimerianer! :o
Helena S
2008-08-28, 22:08
Hej alla glada kalimerianer!
Har följt den intressanta diskussionen som verkligen har böljat fram och tillbaka..
Min åsikt är:
Hel och ren - sen är det beroende på ställe/taverna/restaurang, man avgör om man måste klä upp sig lite extra eller ej, och man kanske kan kolla upp stället innan man går dit? Men långbyxor i +30-grader för att gå till en taverna, nä det sätter inte mannen på sig, med full förståelse, skulle inte jag heller göra...
Helena S
Jag är i och för sig konservativt uppfostrad i fråga om klädsel. Och jag har dessutom till största delen i mitt yrke alltid haft kostym, vit skjorta och slips varje dag. På fredagar, om man inte hade kundbesök, kunde man ha uddabyxor och kavaj... Och jag känner mig bekväm i sådan klädsel! Tyvärr har jag väl "vuxit ur" smokingen nu... :o
Så det har aldrig, kommer aldrig, att falla mig in att gå ut och äta i shorts på kvällen. Inte i Grekland, inte här hemma, inte någonstans! Före siestan och käka lunch på en vanlig Taverna OK. Men inte på kvällen.
Jag vill påstå att kvinnor/tjejer kan ha shorts på kvällen. Snygga shorts eller en kortare kjol/klänning spelar nog ingen större roll. Men det är skillnad för män tycker jag. (Nu startade jag väl något nytt...:D)
Mitt ex kommenterade denna tråd för några dagar sedan när vi pratade på telefon. Hon sade: Nu förstår jag bättre varför du alltid tog med långbyxor och snygga skjortor. Hon var lite ifrågasättande när vi reste då.
Men. Jag tar på mig ett par hyfsat snygga chinos eller motsvarande och en snygg kortärmad skjorta när jag ska gå ut och äta på kvällen. Det gör jag av tre anledningar:
1. Jag känner mig bekväm i det. Jag trivs i det! Jag vill göra ett gott intryck!
2. Jag försöker ta seden dit jag kommer. "When in Rome..."
3. Jag gör förhoppningvis även ett gott intryck på övriga gäster på det ställe jag äter. Och även på de jag möter på baren eller fiket jag besöker efter Tavernabesöket...
Ärligt talat så finner jag det inte så hetsande, eller aptitretande, att se ett antal håriga ben vid borden runtomkring mig när jag ska äta... :( Faktum är att... Nä... Självcensuren grep in....
Den 3:e punkten är inget någon tagit upp tidigare. Hur andra gäster på Tavernan/i Choran upplever mig/dig. Dagtid kan man ju klä sig "lättare" men man ska vara medveten om att både Greker och andra turister ser hur man ser ut... Speciellt om man befinner sig på en mindre ö eller Chora. Och frågan är vilket intryck vill man ge? Det finns säkert de som inte bryr sig! "Skit du i mig så länge jag trivs..." Och det är ju upp till var och en! Men jag bryr mig om hur andra människor uppfattar mig! Vilket intryck jag ger. Och i den frågan är inte klädseln helt oviktig!
Jag klär mig inte enbart för att jag själv ska trivas utan även för att andra, och då menar jag inte bara Tavernapersonalen, ska tycka att det ser hyfsat ut.
Men om man kommer i tex shorts, som "man" då Ang_elx, eller ser allmänt slafsig ut, får man säkert i stort sett samma service som alla andra gäster. Men vad man inte märker är vad kyparen tänker eller säger till sina kollegor ute i köket... Därför förstår man kanske inte att man inte når upp till, eller respekterar, den normala "standard" som är förväntad.
Jag är för att ta seden dit man kommer så länge det gäller det vi kan kalla etikett. Det finns andra saker i Grekland, och i många andra länder, som jag inte tycker om... Men då hamnar vi på ett annat plan...
Många har i tråden nämnt Respekt. Jag vill säga så här: Respekt kan aldrig krävas. Den som tror det har antingen sett för mycket på Amerikanska TV-serier, eller har ett alldeles för stort självförtroende.
Den som åker till ett annat land och kräver respekt för att jag är här som turist och betalar för mig, bör nog tänka om en gång till...
Respekt kan enbart förtjänas. Ett sätt att förtjäna Respekt i det land vi besöker som gäster är att försöka anamma lite av de regler, vanor och koder som finns där. Och det gäller då naturligtvis även hur man klär sig i olika sammanhang....
Det ligger i sakens natur att långt ifrån alla här håller med mig. Men kanske några har fått sig en tankeställare....
Själv ska jag uppdatera min respekt, och min respekt för Grekland, om ett par veckor... :D
Själv är jag ingen stor anhängare av håriga karlben på tavernan flabb_flab men grekerna får defintivt inte min respekt om de är nedlåtande och talar illa om turisterna. Att grekiska män är ovanligt skvallriga vet säkert alla som besökt landet ofta och har man dessutom som jag rest med en grekisktalande ibland så har vi fått ta del av sådant som inte varit avsett från våra öron.
Kan faktiskt inte förså varför en karl i shorts skulle väcka så mycket känslor att han blir kallad för apa eller något annat fult som flera skrivit tidigt i tråden eller att han överhuvudtaget blir ett samtalsämne där nere. Det finns inte heller några likhetstecken mellan en karl klädd i shorts och att han är smutsig eller otrevlig i övrigt. Om grekerna har svårt med att folk inte klär sig rätt tycker jag att de ska sätta upp en engelskt skylt på tavernan att proper klädsel önskas och en förklaring över vad som avses.
Eva
En fråga till er rävar som har rest i många år.
Låt säga att ni äger en finare taverna (alltså inte en turist-ghetto-taverna med bildpek-meny)
Hur ofta under alla era resor har ni sett en svensk taverna-gäst som klätt sig så illa (på kvällen) att ni skulle gå ut i köket och skratta alt. inte släppa in?
Jag har aldrig gjort det men jag har iofs inte rest särskilt mycket.
Om en servitören står och skrattar, åt att jag har shorts, i köket... couldn't care less.
RhodosStad
2008-08-29, 08:31
Jag uppfattar det som att åtminstone två av de i Grekland boende forummedlemmarna gett klartecken för shorts vid tavernamiddag.
Jag tackar för det.
/Thomas
Se bara till att du håller ihop dina ben........;)
Se bara till att du håller ihop dina ben........;)
Oups! Vad menas med shorts? När jag skrev shorts så menade jag KLÄDESPLAGGET shorts, inte motionskläder/badshorts o.dyl.
Är det så att någon går ut på kvällen i motionsshorts, ja då är ju problemet stort tycker jag.
Att behöva titta på håriga ben på tavernan undvikes lättast genom att inte hamna under bordet flabb_flab
Hm. ärmlösa klänningarAng_elx, är det ok?
// Helén
Jeg har også hatt god underholdning i å lese innleggene i denne tråden, takk alle :D
- jeg vil ikke blande meg i diskusjonen, når det gjelder nyanser kan norsk lett misforståes her føler j e g.
men likevel et lite bidrag:
Jeg er en enkel sjel og d e r f o r og tiltaler de små/enkleste øyene og stedene meg, der bor jeg g j e r n e på et enkelt, men koselig og rent rom, jeg liker å spise på små/enkle tavernaer
- o g, jeg er v e l d i g lite opptatt av klær utover at jeg skal trives i dem, de skal være hele og rene og etter m i n mening passe til anledningen.
I det siste legger jeg at jeg tar på meg det "peneste" jeg har med om kveldene, og jeg t r o r aldri jeg har støtt noen hverken i kirker eller på tavernaer.
Men, faktisk tror j e g det er viktigst hvordan man oppfører seg, respekt er så mye, men d e t er en annen diskusjon.
Ikke visste j e g, den gangen i 1990, at den var den overlesset pyntede svenske damen som var korrekt antrukket, og ikke vi, i lille Makrigialos på Kreta Ang_elxflabb_flab
I en annen tråd her på Kalimera diskuteres det hvordan man kjenner igjen en svensk :) - en diskusjon som denne, s å engasjert og ned til minste detalj, føler j e g er typisk svensk ;) :)
bye_byeKari
Charleston
2008-08-29, 09:39
Jag tror att Peter i sitt inlägg i går kväll 23:54 har en viktig poäng i sin första punkt där. Han känner sej bekväm och trivs i slips och kostym och "vill göra ett gott intryck" (vad nu det egentligen innebär?). Andra känner sej bekväma och trivs i helt andra plagg. Dvs vi har olika klädsmak, och olika personliga åsikter om hur man "ska" vara klädd var.
Och jag trodde i min enfald, utgående från flera inlägg igår, att det bland grekerna själva ÄR ok med den klädsel (=rena shorts, alltså INTE bar överkropp, skitiga t-shirts, badbyxor, etc) på de matställen (alltså INTE lyxrestauranger) vi diskuterar. Sen kan jag mycket väl förstå att en del kan uppskatta om man gör sej till och tar på sej festsviden (obs, viss ironi här!). Det kan jag köpa. Men frågan är ju om man uppfattas som respektlös och förolämpande om man inte gör det. Vilket jag trodde jag fick veta igår att man inte gör, men nu är jag nästan lika frågande igen.
/Thomas
Har försökt hålla mig ifrån att skriva ett inlägg, men nu går det inte längre att låta bli.
Ifjol runt midsommar var det uppemot 40 grader på Naxos. Det fanns verkligen INGEN i vårt stora sällskap som då skulle komma på tanken att sätta på sig långbyxor när vi skulle bege oss till den enkla tavernan vid havet. Däremot var linneshorts ett utmärkt plagg.
Det har inte föresvävat mig att detta skulle vara ett tecken på bristande respekt och jag har svårt att tro att majoriteten av de greker som arbetar på tavernor på turistorter skulle uppfatta det så.
Ämnar göra en fältstudie i ämnet inom kort...
Charleston
2008-08-29, 10:56
Ämnar göra en fältstudie i ämnet inom kort...
I too!
/Thomas
I en annen tråd her på Kalimera diskuteres det hvordan man kjenner igjen en svensk :) - en diskusjon som denne, s å engasjert og ned til minste detalj, føler j e g er typisk svensk ;) :)
bye_byeKari
Ha-ha! flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Huvudet på spiken!
Ha-ha! flabb_flabflabb_flabflabb_flab
Huvudet på spiken!
:D - Kari
I en annan tråd har nyligen diskuterats hur man känner igen en svensk. Något som inte nämndes, men som osökt;):Dkom för mig just nu, är vår eviga strävan att alltid uppnå konsensus. I alla sammanhang och alltid, så enas vi om att vara "skapligt överens", även om vi står i varsin ringhörna och morrar:rolleyes:. Där tror jag vi skiljer oss väsentligt från grekerna, eller hur ?:D
Jisses, en sådan ICKE-fråga... Min semester skulle bli helt förstörd om jag gick omkring och retade mig på vad andra människor har för kläder på sig.
/kimmen
Jag tycker att grekinnorna ofta klär sig lite smaklöst men visst alla stilar finns där också. Italienskor och fransyskor är enligt min mening och om man får generalisera betydligt elegantare så deras stil tilltalar mig mer. Annars tycker jag att svenskor oftast är väldigt fräscha och har betydligt snyggare smycken och acessoarer än grekinnorna.
Eva
IngegerdN
2008-08-31, 19:21
Jag tycker att grekinnorna ofta klär sig lite smaklöst men visst alla stilar finns där också.
Eva
Det beror på vilken ålder vi talar om - jag kan hålla med om att de yngre grekinnorna ofta är lite smaklöst klädda (snudd på "fnaskigt"), medan mappiesarna för det mesta är välklädda och har (i mitt tycke) eleganta smycken. Men visst smaken är ju olika...
/Ingegerd
Att skylla på att skulle vara 30 grader och mera därtill kvällstid och därför inte orka klä sig propert, är bara nys. Hur ofta är det 30-40 grader varmt vid 21-tiden även om det är i augusti? Nej, det handlar om att visa hänsyn både till personal och andra matgäster. /Ingegerd
När vi senast var på Naxos var det onekligen över 30 grader kvällstid. Och - vem har hävdat att shorts som bärs kvällstid på taverna förutsätts vara svettiga och kombineras med dito linne?
Du godkänner ju "knälånga, snyggare shorts och snyggare t-shirt" etc, men det är väl ingen i denna tråd som förespråkat svettiga, badbyxliknande shorts som lämplig aftonklädsel?
Det är ju det - att det hela tiden blir svettigt och fullt med hål och slafsigt när ordet shorts kommer upp. Det är det som retar mig. Varför då? Inte vet jag... När ingen i vår familj går klädd i svettigt och smutsigt och slafsigt, utan alla är nyduchade och finklädda - men dock inte med långbyxor... så jag borde inte bry mig.
Antagligen retar det mig att någon skall ha åsikter om ens utseende, när man nu själv tycker att man har gjort sig fin. Man har ansträngt sig. Man har semester, har duschat, tagit på sig rena, fina kläder och man känner sig glad och förväntansfull. Och så passar man inte in... man är inte fin nog.
Jag har onekligen fått mig en tankeställare, att det tydligen pratas och tycks. Men orkar man bry sig? Nä, livet är större än så, det finns större problem och viktigare saker att bry sig om.
Så nu går jag vidare...
Jag tycker fortfarande att man ska få klä sig som man själv vill och inte som andra tycker._B-anana
/kimmen, som anser att andra ska ge blanka f-n i vad jag har på mig...:D
Antagligen retar det mig att någon skall ha åsikter om ens utseende, när man nu själv tycker att man har gjort sig fin. Man har ansträngt sig. Man har semester, har duschat, tagit på sig rena, fina kläder och man känner sig glad och förväntansfull. Och så passar man inte in... man är inte fin nog.
Jag har onekligen fått mig en tankeställare, att det tydligen pratas och tycks. Men orkar man bry sig? Nä, livet är större än så, det finns större problem och viktigare saker att bry sig om.
Så nu går jag vidare...
Er helt enig, når man har dusjet og kledd seg om, og selv synes man er ganske fin, så er det vel det samme hva andre mener. Smaken er som baken.......................
Ofta när vi går ut på kvällarna på semestern så klär vi upp oss någorlunda iaf. Jag kan störa mig på "grottmänniskor" som ser för jävliga ut...(strandlook) och beter sig som idioter, sitter och studerar menun och ojar högt över priserna som ofta är hälften än vad dom är i Sverige.
Jag tycker fortfarande att man ska få klä sig som man själv vill och inte som andra tycker._B-anana
/kimmen, som anser att andra ska ge blanka f-n i vad jag har på mig...:D
Och du kan klä dig som du vill hemma i Sverige utan att ta hänsyn till omgivningens förväntningar m m? Tror inte det.....
Och du kan klä dig som du vill hemma i Sverige utan att ta hänsyn till omgivningens förväntningar m m? Tror inte det.....
Självklart kan jag det! När jag går ut här hemma i Göteborg klär jag mig i sådant JAG trivs i utan att bry mig ett spår om vad andra tycker om det! flabb_flab De fisförnäma och fiiiina ställen som inte accepterar min klädsel undviker jag naturligtvis, dom är inte värda att spendera några pengar på.
Det finns många utstyrslar även jag tycker är "fula", men det skulle aldrig någonsin falla mig in att gå omkring och reta upp mig på andra människors klädsel. Vem har rätt att utse sig själv till nån slags "smakpolis"?
Vad tråkigt det vore om alla klädde sig mer eller mindre likadant!:( Jag föredrar mångfald framför enfald!_B-anana
Och som jag har skrivit redan tidigare; precis som i Sverige är det också i Grekland upp till etablissemangets ägare/innehavare - inte du eller jag - att avvisa de gäster han/hon inte vill ha.
/kimmen
Jag lägger ned vapnen, ty mot enfalden kämpar Olympens gudar förgäves.
Charleston
2008-09-02, 11:17
Men vi kan väl inte bara låta den här tråden dö ut?
Här kommer ytterligare bränsle på brasan:
Från början var ju frågan i den här tråden vad grekerna själva (eller egentligen: kyparna/servitörerna) tycker om vår klädsel när vi går ut och äter. Sen har det blivit diverse utvikningar (ja, jag har själv bidragit), t ex om mer specifika klädesplagg (speciellt shorts) och huruvida vi till och med förolämpar lokalbefolkningen/restaurangpersonalen genom att klä oss på ett visst sätt. Sen har det ju även kommit en del inlägg från medlemmar som talat om hur just dom tycker att andra ska klä sej. Det senare håller jag med om, att det kan man i stort sett skita fullständigt i, precis som även jag gör här hemma. Vi trivs inte alla i samma slags klädsel. Finns som sagt viktigare saker att irritera sej på än hur folk väljer att klä sej (och även än att irritera sej på att folk irriterar sej). Däremot är det ju intressant att veta om man, utan att ha vetat om eller märkt av det tidigare, upplevts som hänsynslös av restaurangpersonalen på grund av de kläder man råkar trivas i.
Sen har ju andra här också läst in sina egna tolkningar av detta, t ex att man skulle vara egoistisk och totalt befriad från all känsla av hänsyn för andra människor bara för att man inte tycker att klädseln spelar så stor roll, och det är klart att uttrycker man sej så så rör man upp känslor. Jag själv t.ex., som håller solidaritet för något av det finaste som finns, vill självklart inte bli anklagad för att inte bry mej om mina medmänniskor.
F.ö. upplevde jag förra året något verkligt respektlöst, hänsynslöst och oaptitligt vid en av kvällsittningarna på taverna. Det kom ett gäng stora pojkar från stora segelbåten, det var Gant och kräldjur på tröjorna/skjortona och hela köret. Dvs rätt långt ifrån min enkla rena t-shirt och mina rena jeans av lågprismärke (inte shortstemperatur den kvällen!). Men till skillnad från dessa belevade (?) herrar, så var jag nyduschad. Dom stank nämligen ordentligt av gammal svett och tog dessutom direkt över hela stället genom att gapa efter menyer två sekunder efter dom hade satt sej, flyttade runt stolar och knödde in där det egentligen inte fanns plats, och på det hela taget betedde sej, vad jag tyckte, svinaktigt. DET beteendet tycker jag tyder på total respektlöshet för sina medmänniskor och på inställningen ”här kommer jag med alla mina pengar och kan bete mej hursomhelst utan att bry mej om andra”. Vad jag vill ha sagt är alltså, att det som betyder nåt är just hur man beter sej, inte vad man har för kläder på sej.
Och, för att bli ännu lite mer off-topic, om man nu ändå vill diskutera klädsel, eller rättare sagt frånvaro av detsamma, vad anses egentligen om nakenbadande turister (jag tänker då alltså inte på de speciella naturist/nudiststränderna)? Inte för att jag själv bryr mej speciellt, men jag vet att många gör det och jag antar även (speciellt?) grekerna själva, eller? Åtminstone på Amorgos förra året i september var detta fenomen snarare regel än undantag på alla de stränder vi besökte. Observera alltså, att även om jag själv inte brukar bada naken bland främmande männsikor, så kan jag själv mycket väl tolerera att andra gör det, och jag har fullständig förståelse för att man föredrar att bada utan kläder. Men, alltså, bör man även här visa hänsyn mot dom som tycker det är oförskämt, respektlöst, pinsamt, etc.? Vad tycker loklabefolkningen på det grekiska öarna?
/Thomas (som brukar frekventera etablissement typ Gyllene Prag här i Göteborg, där toleransen är hög vad gäller val av klädsel)
Charleston
2008-09-02, 14:03
Där ser man...
/Tomassos
UlfWiman
2008-09-02, 14:14
Hmm Undrar vad rekordlängden på en tråd är?
Uffe
Bara för att spinna vidare lite OT på tråden:
Kan det vara så att de som till vardags= i jobbet, inte behöver/har möjlighet/får/vill klä sig "uppklätt" känner att det är roligare att göra det på semestern.
Jag kan själv känna när jag haft arbete där man varit "stylad" i jobbet, så är det så jätteskönt att inte behöva göra det på semestern, en av fördelarna med att åka bort- att bara få vara helt enkelt. Naturligtvis slutar jag inte att sköta hygienen bara för att klädseln är "ledigare"
// Helén
Elisabet
2008-09-02, 14:53
Kan det vara så att de som till vardags= i jobbet, inte behöver/har möjlighet/får/vill klä sig "uppklätt" känner att det är roligare att göra det på semestern. Det förekommer säkert, men så förenklade förklaringar brukar inte gälla alla, inte ens de flesta, så NEJ det tror jag inte. Det handlar om personlighet och i någon mån om värderingar. Precis som synen på klädernas betydelse gör... vilket ju också den här tråden tydligt har visat.
Intressant med en sådan här tråd är att det alltid finns de som tror att de ger andra en tankeställare, medan det i verkligheten knappast är någon som har tänkt om.
Men i närheten av längdrekordet är den inte.
Vad jag vill ha sagt är alltså, att det som betyder nåt är just hur man beter sej, inte vad man har för kläder på sej.
!!!! klapp_klapklapp_klapklapp_klap
/kimmen
Det som är riktigt intressant i den här tråden är att det framkommer att vissa tydligen totalt saknar förmåga att ta hänsyn och visa respekt för andra människor och seder när man besöker ett annat land som gäst.
Andra har inte vetat eller förstått att man kanske varit något respektlös. Och det är inte så lätt om ingen informerar om vilka förväntningar som finns. Dessa kommer kanske i framtiden att agera annorlunda vid nästa besök?
Jag tror ingen blir förolämpad om en man kommer till en Taverna i ett par snygga shorts och skjorta och äter. Däremot tror jag att man uppfattas just som något respektlös. Att försöka gå in i ett Kloster iförd badbyxor eller bikini tex skulle nog däremot uppfattas som förolämpande.
Men man kan dra rätt långtgående slutledningar utifrån vad som skrivits i vissa inlägg. Inte bara om vad som händer i Grekland utan även om hur dessa är som personer och vilka värderingar som ligger bakom.
Jag tycker det är beklämmande när man så tydligt visar att man inte har förmåga att ta hänsyn och visa respekt för andra människor och vanor. Men det kanske inte är modernt idag? Och då får man också inse och vara beredd på att man blir kommenterad i negativa tongångar.
Vi ska inte glömma att vi är i ett annat land som gäster och oavsett vilka värderingar vi har här hemma så är de med största sannolikhet annorlunda i det land vi besöker. Och där måste var och en göra ett val. Är det mina egna vanor, värderingar och bekvämlighet som ska gälla eller ska jag anpassa mig? Det valet kan till viss del påverka det bemötande vi får och i förlängningen upplevelsen av hela semestern!
Sedan är det ju naturligtvis helt riktigt att uppträdandet i stort har stor betydelse. En trevlig man iförd short får säkert bättre bemötande än en välklädd skitstövel... Men nu var det klädseln och inte uppträdandet tråden gäller.
Då uppstår frågan vem det är som avgör vad som är "snyggt"? Vem bestämmer det? Är det samma personer som anser sig vara lite förmer än andra och därmed anser sig ha rätt att diktera vad dessa stackars "enkla" människor ska ha för kläder på sig?
Och vad jag har sett i Grekland, så är det minst lika vanligt att det är greker som går omkring i byn/sta'n i badbyxor/bikini.
/kimmen, som inte går in i ett kloster eller en kyrka utan långbyxor
Då uppstår frågan vem det är som avgör vad som är "snyggt"? Vem bestämmer det?
Nej, den uppstår inte! Den frågan är nämligen redan besvarad i ett flertal inlägg ovan. Det är Grekernas värdering av vårt uppträdande och vad de anser är vårdad klädsel som gäller. Börja om från början och läs... :(
Vad sedan jag, eller du, anser om andra besökares klädsel är i sammanhanget helt oväsentligt, även om både du och jag kan ha åsikter om den. Våra åsikter är dock helt ointressanta för Grekerna.
Är det samma personer som anser sig vara lite förmer än andra och därmed anser sig ha rätt att diktera vad dessa stackars "enkla" människor ska ha för kläder på sig?
Om du tycker att någon här anser sig vara "förmer" så får den tolkningen stå för dig. Det jag, och flera andra här, har försökt förklara är vilka förväntningar som finns på oss som gäster i ett annat land och vilka konsekvenser det kan medföra om man väljer att totalt ignorera dessa.
Men det är helt och hållet upp till var och en. Jag kan inte tvinga någon besökare i Grekland att ändra sitt beteende eller klädsel. Men jag kan i alla fall ge lite upplysningar om vad som förväntas av oss.
Jag anser inte att jag som gäst kan begära att grekerna ska ändra på sina vanor, förväntningar och värderingar. Då är det mycket lättare för mig att anpassa mig efter deras önskemål. Speciellt om jag vill respekterad och förhoppningsvis även uppskattad gäst och kanske därmed också träffa ytterligare trevliga människor som kanske blir vänner.
Tycker du att det är fel så ber jag så mycket om ursäkt för min förmätenhet att försöka bidra med lite information för att alla, både Greker och besökare, ev ska kunna ha ytterligare en lite trevligare samvaro.
Ibland kanske det räcker med sunt förnuft?Ang_elx//June
UlfWiman
2008-09-02, 19:57
Rätt P
Sakfrågan är hur grekerna uppfattar oss i vår klädsel och jag har uttryckt Mr A och några till's åsikter och förväntningar av och på gäster i deras land.
Led och honnörsord är ändå RESPEKT.
Uffe
Det är Grekernas värdering av vårt uppträdande och vad de anser är vårdad klädsel som gäller.
Just det! Har alla greker samma åsikt om vad som är vårdad klädsel? Naturligtvis inte. Har alla svenskar samma åsikt om vad som är vårdad klädsel? Naturligtvis inte. Jag har tillbringat så pass mycket tid i Grekland att jag vet att alla greker inte tycker likadant. Grekerna är ingen homogen grå massa där alla har samma åsikter. Tror man det tycker jag man har en nedvärderande syn på grekerna.
Men jag kan i alla fall ge lite upplysningar om vad som förväntas av oss.
Jasså, det kan du...Ang_elx:) Som sagt, grekerna är ingen homogen grå massa där alla har samma åsikter.
/kimmen
...som tycker det är fruktansvärt fult med bl.a. slips, manchettknappar, basebollkeps, shorts med sidofickor, sockor i sandaler, flip-flop, storblommiga kläder, gula kläder, spetsblus...flabb_flabflabb_flab
Nu börjar jag också tröttna och känner mig böjd att hålla med Pnyx...
Ibland kanske det räcker med sunt förnuft?Ang_elx//June
Absolut. Och som väl är har de flesta en nypa sådant... Man behöver inte vara Guru på etikett för att ta på sig ett par långbyxor och en skjorta. Inte för att visa respekt och hyfs heller...
Har alla greker samma åsikt om vad som är vårdad klädsel? Naturligtvis inte.
Nej. Det tror jag inte och det har vare sig jag eller någon annan här påstått. Men det förefaller råda en väldigt stor samstämmighet bland Tavernapersonal och Grekiska gäster i just denna fråga att när man besöker en Taverna kvällstid har man inte shorts. Jag kan inte påminna mig att jag sett någon Grekisk kille/man över 13 - 14 år som inte haft långbyxor av någon sort. Jag har säkert missat några... Och det finns säkert undantag. Det kanske finns Tavernor, eller t o m hela öar det det är kutym att besöka Tavernan i shorts! Fast jag betvivlar det starkt...
Grekerna är ingen homogen grå massa där alla har samma åsikter. Tror man det tycker jag man har en nedvärderande syn på grekerna.
Jag tycker det förefaller som att den absoluta majoriteten i Grekland anser att man bör, enligt deras normer, bära välvårdad klädsel när man besöker en Taverna på kvällen. Annars hade man nog sett ett antal Greker iförda shorts där. Något jag tolkar som att man inte anser shorts passande vid sådana tillfällen. Den uppfattningen står jag för.
Och jag kan inte se att det skulle vara något nedvärderande i det? Tvärtom så högaktar jag Grekerna för att de, som jag uppfattar det, vill att gäster på en Taverna kvällstid ska vara hyfsat propra. Sedan tycker jag själv att det är trevligt att se välvårdade människor omkring mig. Men det är en helt annan sak.
Det jag tycker är beklagligt, t o m beklämmande, är att vissa bara fullkomligt skiter i Grekernas vanor och önskemål. Det tycker jag är att visa ringaktning och brist på vett och hyfs. Och att vara nedvärderande.
Sedan kan man ju uppträda eller göra fel på många sätt pga okunskap. Det har jag gjort. Jag har också då blivit tillrättavisad och fått förklaring till vad som var fel. Och det är jag tacksam för. Då har jag lärt mig något nytt.
Jasså, det kan du...Ang_elx:)
Tja. Efter ca 40 resor dit och närmare totalt 2 års vistelse där, tror och hoppas jag att jag kan, som jag skrev, "ge lite upplysningar". Annars vore ju alla dessa resor totalt bortkastade. Alla är det inte, men jag är intresserad av det Grekiska "vardagslivet".
Jag sitter snart på Tavernan på Tinos, på hotellet där jag har tillbringat närmare ett år totalt. Och då ska jag ta upp det här med min gode vän som äger stället. Om jag kommer ihåg det. Så ska jag rapportera vad han säger.
"Det ska till alla sorter för att göra en värld". Och det är väl tur det. Annars hade vi ju inget att diskutera...
Man behöver inte vara Guru på etikett för att ta på sig ett par långbyxor och en skjorta.
Är man per automatik välvårdad för att byxorna har långa ben och det man har på överkroppen har en krage? O nej, jag har sett många bevis på motsatsen!
Jag kan inte påminna mig att jag sett någon Grekisk kille/man över 13 - 14 år som inte haft långbyxor av någon sort.
Senast i somras på Kythnos blev vi serverade fantastisk god mat och dryck av en mycket trevlig kypare klädd i shorts och t-shirt. (Hellre det än en kypare i långbyxor och skjorta som dryper av svett.)
Och jag har mer än en gång blivit serverad av en grekisk servitris så lättklädd så man... Puh!:)
Tja. Efter ca 40 resor dit och närmare totalt 2 års vistelse där, tror och hoppas jag att jag kan, som jag skrev, "ge lite upplysningar".
Tja... sommaren -92 tillbringade jag 5 månader i Grekland och jobbade/hjälpte till emellanåt lite här och där i både kök och bar. Jag hörde ingen grek gnälla på gästernas klädsel. Totalt har det genom åren blivit 750-800 övernattningar, men utspridda på lite fler öar.
Ibland kanske det räcker med sunt förnuft?
Precis. Man märker ganska omgående om den klädsel man har på sig just den kvällen inte passar sig på ett ställe. Skulle jag ändå missa det så accepterar jag att bli avvisad och går helt enkelt någon annanstans.
/kimmen
Nu tycker jag det är dags att lägga ner denna tråd.
Det har övergått till skryt mellan en del om hur många dagar man har tillbringat i Grekland.
Vi har väl alla förstått att man klär sig propert och rent.
Innan denna tråd avslutas skulle jag vilja ha svar på en fråga som jag inte tycker blivit riktigt klarlagd trots 198 inlägg. ;)
Ni som förespråkar långbyxor på män, vad anser ni om
3-kvartsbyxor på tavernan på kvällen ??
Jag är medveten om att en del karlar klär om till ljusa gabardinbyxor/chinos + "finskor" på kvällen. Men för att vara lite provokativ så vore den klädstilen för mig att passera en "gubbighetsgräns" trots mina 47 år. Jag talar då om besök på vanlig enkel grekisk taverna.
Tunna 3/4-byxor + snygg tenniströja tycker alltså jag är en helt passande och bekväm klädsel i 25-30 graders värme. Eller ???
Lars
Grekerna sitter ju och äter väldigt länge, det är klart att de inte kan ha shorts på sig, det gör jätteont att sitta barbent på de klassiska stolarna. ;):D
// Helén
Senast i somras på Kythnos blev vi serverade fantastisk god mat och dryck av en mycket trevlig kypare klädd i shorts och t-shirt.
...som inte haft långbyxor av någon sort. Jag har säkert missat några... Och det finns säkert undantag....
Det är tydligen roligare att märka ord och dissekera mina formuleringar än att diskutera sakfrågan. Jag tycker jag varit nästan övertydlig och jag tror de flesta andra har förstått.
Nu följer jag Pnyx goda exempel så får du provocera någon annan...
Charleston
2008-09-03, 16:00
Jag tycker också vi avslutar den här diskussionen och konstaterar att jag har rätt och alla som inte tycker som jag har fel (för tydlighetens skull: ;))
/Thomas
PS. Jag har fel på datumfunktionen på min dator. Den visar år 2008, men brode väl snarare vara 1800-talet nånting... DS.
Helena S
2008-09-03, 16:47
Jag är medveten om att en del karlar klär om till ljusa gabardinbyxor/chinos + "finskor" på kvällen.
Lars
Försöker se detta framför mig.... :o
Var är finskorna på dagen? De ligger kanske på stranden och solar sig? Ang_elx
Helena S - som försöker vara rolig, men lyckas troligtvis inte
ps mitt sista inlägg i denna tråd
:D Ja, klädpoliser hörde väl hemma på 1800-talet.
Jisses, klarar man inte avvikande åsikter utan att bli provocerad? Det roliga är också att ingen här har en aaaning om hur jag egentligen klär mig...:D Min ståndpunkt är bara att ska någon ha synpunkter på min klädsel är det tavernans ägare/personal - inget här självutnämnt språkrör för hela grekiska folket.
Det som är skrämmande och beklämmande är att de som menar att man måste klä sig som grekerna när man är i Grekland, i konsekvensens namn också måste mena att utländska turister i Sverige måste klä sig som "svenskar", hur dom nu klär sig... Och då blir jag mörkrädd...:eek:
Äh, jag lägger också ned den här löjliga tråden. Det är som att diskutera med en betongvägg.
/kimmen
Helena S - som försöker vara rolig, men lyckas troligtvis inte
Jodå, du lyckades ganska skapligt. Jag ser nu att jag lade upp till en straffspark där, och kanske borde skrivit fin-skor :)
Vill också passa på att gratulera trådskaparen Hasse till detta 11-sidiga mastodont-dokument kring seder och bruk. Det trodde du inte när du skrev ditt första inlägg ? ;)
Äh, jag lägger också ned den här löjliga tråden. Det är som att diskutera med en betongvägg.
/kimmen
Tycker du den var lika löjlig när jag startade den mot hur du tycker nu ?
Vill också passa på att gratulera trådskaparen Hasse till detta 11-sidiga mastodont-dokument kring seder och bruk. Det trodde du inte när du skrev ditt första inlägg ? ;)
Tackar tackar bye_bye
Nej, jag hade en enda tanke och det var att jag tyckte jag ville uppnå lite mer under tavernasittning. Jag hade inbillat mig att det t.ex skulle kunna gå att få mer kontakt med servitörer/personal eftersom jag allvarligt trodde att vi hade varit "slafsigt" klädda under tidigare resor. Åtminstone jag har alltid burit "snygga" shorts men kanske valt enkel vit t-shirt alltför många gånger. Sambon har mestadels valt enkel klänning, inget spektakulärt så nog har vi sett prydliga ut men trott att det skulle kunna gå och höja stilen liiiite.
Nu ska jag inte säga att det fungerade, jag har inga svårigheter att få kontakt med personal. Jag valde chinos VARJE kväll, mycket för att jag tyckte det var bekvämt och kändes som en egen höjning av mitt eget klädval. Inte sjutton förväntade jag mig att någon skulle lägga märke till just mig eller oss, så DET var inte syftet.
Så jag vet inte, hädanefter tror jag inte att jag ska välja antingen eller, shorts eller långt så det får bli spontant. För övrigt har jag inte heller haft ett syfte att debattera utan valt att läsa era inlägg. Tror jag gått in en gång och sagt något, eller var det två ? Utav de dryga 200 inläggen har jag heller inte läst mer än en bråkdel, knasigt va ?
Utav de dryga 200 inläggen har jag heller inte läst mer än en bråkdel, knasigt va ?
Inte ett dugg knasigt. Ganska sunt faktiskt ;)
:) Sven
Fransisca
2008-10-15, 14:37
Hej Hasse!
Jag tror inte att de bryr sig så värst mycket om jag ska vara ärlig. Tänk på att de försörjer sig på oss turister....
Mannen kan klä sig i ett par snyggare shorts och en snygg t-shirt medans kvinnan kan klä sig i en enkel stilig klänning...
MVH Anna
Många gånger har vi haft våra små "rutiner" när vi ska ut och äta middag på taverna ("sitta taverna").
Ibland har vi haft förmånen att beskåda ortens turister samt lokala invånare passera vår balkong när vi idkar vila och söker hunger inför vår egen promenad. Kul att skåda folk rent allmänt från vår "upphöjda position" på balkongen.
Men vi har aldrig gjort oss någon brådska att nå vad vi söker, planerad taverna eller improviserad när vi nått byn (har oftast bott strax utanför byn). Vad vi dock lärt oss, och som är viktigt i sammanhanget - det är att vi aldrig, ALDRIG börjar äta före 21.00 numera.
Men det finns ett "aber".....ibland lär man sig saker och ting och även sedvänjor efter många resor. Vi vet att vi sagt till varandra - "men vad folk är uppklädda, det är ju bara tisdag....typ" - det där med att se dem från balkongen.....
Vi tycker klimatet i Grekland manar till lätt klädsel, inte så lätt som den blekfete mannen som går in i badbyxor i supermarketen och handlar, eller till och med de båda blekfeta, mannen och kvinnan som till och med går och intar sin lunch i badbyxor respektive bikini på tavernan :eek: !!
Vi sitter och tycker till om hur förbipasserande människor (både turister och lokal befolkning) är klädda, själva går vi utan en tanke till tavernorna i shorts, enkla tröjor (t-shirts eller blus för damen, andra kväller har hon sommarklänning :)). Om vi istället båda två har långa byxor, byter t-shirts mot skjorta eller pikéskjorta (eller om damen behåller stilen med sommarklänning varje gång) så lyfter vi lite standard från den man går i under dagen. Ibland vet vi att vi har reagerat på att kontakten med servitören/kyparen inte riktigt "har nått ända fram" även om maten har varit superb, stämningen och exteriören på tavernan har varit på topp.
ÄR VI FÖREMÅL FÖR BYTE AV KLÄDSEL - är hela grejen med taverna-sittande något som är viktigare än förut angående den klädsel man väljer ??? Taverna-sittande är ju en totalupplevelse, vi lär oss att sitta längre och längre. Men "ratar" han/hon (servitören/kyparen) oss då vi väljer att inte "klä upp oss" ?
Har jag fel har jag nog lärt mig ett och annat men är det som jag "befarar" så ska jag (och det är mig det är fel på) banne mig ändra mig snabbt i klädval. Det är ju faktum att greker (ofta servitörer/kypare) har ett oerhört bra minne och om jag passerar en taverna iklädd mina shorts och min enkla t-shirt under tidig dagtid och med kamera......så kommer "han" att minnas mig nästa kväll när jag har ungefär samma klädsel (utan kamera)........
Bör jag höja min standard i klädval vid besök för "sitta taverna" ? :p
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden igen, min fråga riktar sig till de som skrev att de skulle kontrollera på plats, hur såg det ut?
Själv får jag vänta till nästa sommar med kontroll på plats:D
// Helén
Vojne, vojne, skall vi på den här nu igen... :D ;)
/S
Vojne, vojne, skall vi på den här nu igen... :D ;)
Som tur är är deltagandet frivilligt;):D
Känner att jag behöver "få ett svar på" om vår familj klätt oss fel i 10 år utan att märka det:eek::D
// Helén
Som tur är är deltagandet frivilligt;):D
Känner att jag behöver "få ett svar på" om vår familj klätt oss fel i 10 år utan att märka det:eek::D
// Helén
Absolut!
Så jag gör väl ett huvudlöst försök jag med... :o
Jag tror att ett "enkelt" svar kan vara att de som funderar på denna fråga aldrig klär sig fel.
Vad jag menar är att om man funderar på hur man klär i andra länder/vid "andra tillfällen" än man är "van" vid (bröllop, begravningar, nobelfester etc), så betyder ju det i sig att man faktiskt respekterar de andra kulturerna och försöker. Det tycker jag är viktigast!
De enda som eventuellt klär sig fel (om det nu ens finns något sådant) är de som inte bryr sig om hur de klär sig, eller de som inte ens har tänkt tanken på att det kan vara annorlunda i olika länder/vid speciella tillfällen.
Sen tycker jag personligen att man inte går i strandkläder på matetablissemang. Men det har inget med Grekland att göra. Det gäller oavsett om det är Grekland, Sverige eller Kirgizistan!
bye_bye Sven
Vojne, vojne, skall vi på den här nu igen...
JA, för h.... På dem igen! De rör på sig, alltså lever dom... :D
...min fråga riktar sig till de som skrev att de skulle kontrollera på plats, hur såg det ut?
Jag var ju en av dem som tänkte göra det. Jag hade tänkt fråga min gamle vän Stelios på Tinos om detta, men när jag kom dit visade det sig att vi hade så mycket andra allvarliga saker att prata om så denna fråga fick stå tillbaka.
På den utmärkta Tavernan/Pizzerian Erato i Katapola på Amorgos så hade Andreas shorts både dag som kväll. Och inte stördes jag av det! Fast jag smålog lite innombords. Inte åt honom utan när jag tänkte på den här tråden. Nu är han ju lite speciell och tämligen "headstrong" men jag tror att han var den ende jag såg i shorts så. Annars var det mörka långbyxor och vit skjorta...
Jag tror att ett "enkelt" svar kan vara att de som funderar på denna fråga aldrig klär sig fel.
Vad jag menar är att om man funderar på hur man klär i andra länder/vid "andra tillfällen" än man är "van" vid (bröllop, begravningar, nobelfester etc), så betyder ju det i sig att man faktiskt respekterar de andra kulturerna och försöker. Det tycker jag är viktigast!
De enda som eventuellt klär sig fel (om det nu ens finns något sådant) är de som inte bryr sig om hur de klär sig, eller de som inte ens har tänkt tanken på att det kan vara annorlunda i olika länder/vid speciella tillfällen.
Tack Zven. ;) Det där tycker jag är väldigt bra skrivet. Speciellt det att man kanske bör fundera på hur det är i andra länder och kulturer man besöker. Och att man respekterar seder och bruk...
Charleston
2008-10-27, 10:29
Helén, jag känner mej träffad.flabb_flab
Våra två veckors vistelse på Fourni/Ikaria bjöd på lite blandat väder. Första 5 dagarna var vi på Fourni. Då var det väldigt varmt (enligt vår moppeuthyrare varmaste septemberdagarna där på 14 år, men det sanningshalten i det konstaterandet får man kanske ta med en nypa salt, väldigt varrmt var det hursomhelst), så det kändes näst intill orimligt att ha nåt annat än shorts på sej, även på kvällarna. Och eftersom både restaurangpersonalen (åtminstone på de ställen vi besökte) och en överväldigande majoritet av matgästerna också hade detsamma, så kändes det vara väldigt fånigt att börja diskutera vad dom tyckte om att man var klädd som man var.
Till de sista 9 dagarna, på Ikaria, blev det något av ett omslag väderleksmässigt. Rätt svalt på kvällarna (runt 20 grader, ibland under), så det kändes naturligt med långbyxor. I mitt fall jeans. Och även här kände man sej inte direkt speciell med sin enkla men funktionella klädsel. Observera att jag alltså inte ställde några direkta frågor till tavernapersonalen. Det kändes helt enkelt rätt dumt att göra det, när de flesta själva var klädda ungefär som jag. Och inte märkte jag av några konstiga blickar, sämre service, etc, heller. Jag drar slutsatsen att enkla rena shorts och ren t-shirts funkar bra när det är varmt och att enkla rena jeans och t-shirt och jeansskjorta funkar bra när det är lite svalare. Andra drar säkert andra slutsatser...;)
/Thomas
Det drar sig mot högsäsong i Grekland, bumpar denna lite bara Ang_elx:D
Ja, snart bär det iväg igen till (...från ?) värmen! Ska speciellt notera hur klädseln är på tavernorna!
Ja herre jävlar, det är väl dags att bilda ett "klädpolisgarde" - liknande revolutionsgardet i Iran - som går omkring och läxar upp folk som inte klär sig enligt anvisningarna i formulär 1A!! :D:D:D:D:D
/kimmen
Jag bodde ju senast på ett hotell som krävde långbyxor på män till middagen. Faktiskt väldigt trevligt kan tyckas men jag såg att även 3/4 dels byxor godkändes. MEN vad som inte är snyggt då är alla dessa bara fötter i sandaler till snyggbyxor:DJag anser att "långbyxor" till middag även kräver sin sko :confused: Eller håller ni inte med...? Kan påpeka att det inte bara var svenskar som inte förstod detta...
Malin
Jobbigt varmt att stoppa in fötterna i ett par loafers när det är 25-30gr kan ju jag tycka. Jag är ju kvinna så det gäller ju endast min man och son,men jag undrar vad grabben 15 år skulle säga:rolleyes:!? Tycker nog att sandaler går alldeles utmärkt.
/Kerstin
Jobbigt varmt att stoppa in fötterna i ett par loafers när det är 25-30gr kan ju jag tycka. Jag är ju kvinna så det gäller ju endast min man och son,men jag undrar vad grabben 15 år skulle säga:rolleyes:!? Tycker nog att sandaler går alldeles utmärkt.
/Kerstin
Nu tycker jag det är lite skillnad på "barn" som är 15...men om man är man och har ett par snyggbyxor på sig så måste man väl kunna ha ett par stängda skor i nån timme:confused: Jag tvingade min man att ha snygga skor varje kväll iaf för ett par spretande tår i sandaler tycker jag inte passar till "finbyxor":eek: Men det är min åsikt...:cool:
Malin
Nu tycker jag det är lite skillnad på "barn" som är 15...men om man är man och har ett par snyggbyxor på sig så måste man väl kunna ha ett par stängda skor i nån timme:confused: Jag tvingade min man att ha snygga skor varje kväll iaf för ett par spretande tår i sandaler tycker jag inte passar till "finbyxor":eek: Men det är min åsikt...:cool:
Malin
Herre jösses!
Menar ni på fullaste allvar att det finns folk som tar med sig andra skodon än sandaler på en sommarsemester i Grekland? Jag gör det då INTE.
För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras och denna tråd låtas självdö. Och ja... jag vet att det är kontraproduktivt att svara i den då ;).
Herre jösses!
Menar ni på fullaste allvar att det finns folk som tar med sig andra skodon än sandaler på en sommarsemester i Grekland? Jag gör det då INTE.
För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras och denna tråd låtas självdö. Och ja... jag vet att det är kontraproduktivt att svara i den då ;).
Herrre jösses själv...det beror väl på vad man är på för semester ...herregud! Alla låker ju inte med ryggsäck och sarong utan man kan faktiskt bo på "flottare" ställe även i Grekland...tro`t om du vill! Om jag är på en "vanlig" taverna så skiter jag fullständigt i vad folk har på fötterna men om det nu krävs att män ska ha långbyxor så borde det väl ändå inkludera snyggare skor:confused: Det kanske bara är jag i hela världen som tycker det är otroooligt fult med karlar i sandaler och snyggbyxor:confused: Fast det tror jag faktiskt inte...
Ok Smaken är som baken! Men jag kräver då inte att män ska behöva stänga in sina fötter även om det bara är för några timmar.
Jag tycker huvudsaken är att man ser allmänt fräsch ut räcker, tittar faktiskt inte så mycket på vad folk har på fötterna.
/Kerstin
Det kanske bara är jag i hela världen som tycker det är otroooligt fult med karlar i sandaler och snyggbyxor:confused: Fast det tror jag faktiskt inte...Du är absolut inte ensam. Jag tycker det ser förfärligt ut! Jag tror det handlar lite om inställningen till sig själv. En del bryr sig, andra inte, och en del verkar inte förstå att det faktiskt finns andra som tittar:Dflabb_flab
Det kanske bara är jag i hela världen som tycker det är otroooligt fult med karlar i sandaler och snyggbyxor:confused: Fast det tror jag faktiskt inte...
Det är ingen vacker syn och går emot allt vad etikettregler i detta ämne säger, men som sagts så många gånger tidigare andras hemska smak är svårt att göra något åt Ang_elx:D
// Helén
Elisabet
2009-06-27, 17:16
"De gustibus non est disputandum"
"Om smaksaker ska man inte diskutera"
Och vad gäller etikett så finns det inget större etikettsbrott än att kommentera andras kläder eller beteende.
Och vad gäller etikett så finns det inget större etikettsbrott än att kommentera andras kläder eller beteende.
Jepp!!
Absolut bästa inlägget i den här tråden!!! klapp_klapklapp_klapklapp_klap
/kimmen
Heja Elisabet:D:D:D:D!F.ö. lägger jag ner nu!
/Kerstin
Edit: jag läste fel och svarade därefter, ändrar till:
Då är vi många som bryter mot etiketten i denna tråden
// Helén
Elisabet
2009-06-27, 18:24
Absolut, klädetikett finns - men att bryta mot den är ett mycket mindre brott mot etikettsreglerna än vad det är att kommentera andra kläder. Detta är för övrigt en av de frågor jag är helt överens med Magdalena Ribbing om.
Det var det jag såg att du inte skrivit, jag läste det som att det inte finns klädetikett, därav min ändring i mitt svar.
Nu blev det här jätterörigt.
// Helén
Elisabet
2009-06-27, 18:30
Nu blev det lite rörigt, ja, men jag låter mitt svar på det du tagit bort stå kvar, eftersom det var precis det jag menade :D
Då är vi många som bryter mot etiketten i denna tråden
Just det!:cool:
/kimmen
sven.kriti
2009-06-28, 08:53
Jeg kan bare legge frem observasjoner fra denne byen, Agios Nikolaos, ikke helt typisk turistby, minner muligens på Nafplio i slikt henseende, det er en provinshovedstad. Imidlertid kan ingen forhindre at turistene setter sitt preg på byen fra påske til slutten av oktober. De fleste av dem kommer fra kalde land og søker solen.
Derfor kan vi i all anstendighets navn ikke sammenlikne oss med Paris eller Stockholm!
6 av byens beste tavernaer – restauranter ligger i området rundt en av bystrendene, Kitroplatia.
Mange Grekere kommer også hit for å spise, særlig på søndag. Det er ingen som reagerer over at turistene kommer opp fra standen og setter seg på restaurantene ”som de er”, bar overkropp ser du imidlertid sjelden. For øvrig forekommer alle varianter av mer eller mindre elegante ”påkledninger” eller mangel på sådanne. Det er ikke uvanlig at damer sitter i bikini, også grekerne! Familien til den lokale dyrlegen går på denne stranden ofte. Dyrlegefruen er alltid minimalt påkledd, dvs. shorts og bh. Det gjelder flere grekere. Kanskje vi er mindre formelle her i Agios Nikolaos?
Kommer du inn i sentrum av byen finner du muligens noe mer påkledning men det er INGEN her i byen som noensinne har reagert over turistenes antrekk! Jeg skal i løpet av dagen spørre ut 6 eller flere greske eiere av taverner kafeer og barer!
Grekerne er ikke så "prippene" som noen tror! De er GLADE i turistene sine!
De som "kler seg opp" til tavernabesøket er mest skandinavere!
Jeg skrev for et år siden i denne tråden:
Bare se på et gresk bryllup! Her finner du ALT, fra tyll og brokade til denim, "olabukser" !
Kom som du er og som du vill! Grekerne er IKKE problemet!
Admirala
2009-06-28, 11:08
[U]
Få grekere "kler seg opp" om sommeren, det hender at de gjør det om vinteren!
Det kan være det er sånn på Kreta, men i Nafplio og Athen, som jeg kjenner best, er det uhyre sjelden å se en gresk mann i shorts, for eksempel, og greske kvinner er generelt velkledde, enten de spiser på taverna eller henter barn i barnehagen. (Hva som menes med å kle seg opp er jo individuelt, jeg snakker ikke om gallaantrekk.) Nå er jo verken Nafplio eller Athen badebyer, det kan ha noe med saken å gjøre. Men dermed blir bare overkropper/bikinioverdeler på tavernaer også veldig mye mer oppsiktsvekkende, enten vi snakker om lunsj eller middag.
"Accepterat beteende" i Goa är att bära bikini.
Att "ta seden dit man kommer" i Goa är att göra som indiska kvinnor, dvs. att bada med kläderna på.
/kimmen
Det er ikke uvanlig at damer sitter i bikini, også grekerne! Familien til den lokale dyrlegen går på denne stranden ofte. Dyrlegefruen er alltid minimalt påkledd, dvs. shorts og bh. Det gjelder flere grekere.
På 80/90-talet var det oftast nordeuropeiska tjejer/kvinnor som satt "lättklädda" på tavernorna. Då var också medelåldern bland båtluffarna mycket lägre än idag.
Om man idag ser "lättklädda" tjejer/kvinnor vid middagsbordet, är mina observationer att det oftast är grekiskor eller italienskor.
/kimmen
Ja ja, där ser man. Har man inte samma åsikt som vissa personer här, anses man alltså inte ha "sunt förnuft".
Jag försöker avhålla mig från personangrepp, men jag tycker man ska vara försiktig med att använda uttryck som "ta seden dit man kommer" om man inte är beredd att vara helt konsekvent med det.
/kimmen
sven.kriti
2009-06-28, 14:16
Ja ja, där ser man. Har man inte samma åsikt som vissa personer här, anses man alltså inte ha "sunt förnuft".
Jag försöker avhålla mig från personangrepp, men jag tycker man ska vara försiktig med att använda uttryck som "ta seden dit man kommer" om man inte är beredd att vara helt konsekvent med det.
/kimmen
Bravo!
Kunne ikke sagt det bedre selv!
Denne tråden er interessant, men temaet trenger å defineres en gang til, det går ikke endast på bar overkropp på Rhodos!
Det å besvare et innlegg bare med en link, er det egentlig tillatt i Kalimera?
Admirala
2009-06-28, 15:50
Av og til lurer jeg på om vi faktsik snakker om det samme, eller om vi lever på forskjellige kloder. Derfor et bilde og to spørsmål.
1) Er det ok å være kledd slik på en finere taverna/restaurant? (Snakker ikke om strandtavernaer her, men i en by)
2) Er det vanlig at grekere kler seg slik når de skal gå ut?
http://i146.photobucket.com/albums/r242/Admirala/IMG_5965.jpg
rhodosfanast
2009-06-28, 16:54
Jag tycker man skall ta senden dit man kommer för det hör till.
Jag ser folk som tar på sig en t-shirt eller skjorta eller blus även när dom går till strandtavererna på stranden nere på Rhodos för att äta lunch o inte går med bar överkropp. På kvällarna är folk mer klädda när dom går o äter visa män har långa byxor eller snygga shorts som mannen på bilden i inlägget innan. Kvinnorna är oxå klädda när dom går ut o äter.
Ser inte snyggt ut om en kvinna skulle sitta i bikini o äta eller mannen i bar överkropp.
Av og til lurer jeg på om vi faktsik snakker om det samme, eller om vi lever på forskjellige kloder. Derfor et bilde og to spørsmål.
1) Er det ok å være kledd slik på en finere taverna/restaurant? (Snakker ikke om strandtavernaer her, men i en by)
2) Er det vanlig at grekere kler seg slik når de skal gå ut?
... och tänk att denna tråden hade dött ut. Varför fick den inte fortsätta vara död? Vi kommer aldrig komma överrens.
Men som svar på frågorna:
1. Ja absolut. Ett par ordentliga shorts, inga badbyxor. Kunde väl möjligen tagit på sig en t-shirt istället för linne.
2. Vad har det med saken att göra? Vi är väl inte greker? Och grekerna är väl inte svenskar?
Personligen fullständigt HAAAAAAAAAATAR jag att jag tvingas se kvinnor ute. Det stör min världsbild. Jag tycker det är så fuuuuuuuuuuuuuuuuult.
*viftar hysteriskt med ironiflaggan så jag inte ska missförstås!*
... och tänk att denna tråden hade dött ut. Varför fick den inte fortsätta vara död?
Tyckte det var lite dött i forumet Ang_elx:D
// Helén
Admirala
2009-06-28, 18:02
2. Vad har det med saken att göra? Vi är väl inte greker? Och grekerna är väl inte svenskar?
Hadde du lest tidligere innlegg ville du funnet denne påstanden:
Få grekere "kler seg opp" om sommeren, det hender at de gjør det om vinteren!
Derfor mitt spørsmål nr 2.
Tyckte det var lite dött i forumet Ang_elx:D
// Helén
Troll ;)
Ja herre jävlar, det är väl dags att bilda ett "klädpolisgarde" - liknande revolutionsgardet i Iran - som går omkring och läxar upp folk som inte klär sig enligt anvisningarna i formulär 1A!! :D:D:D:D:D
/kimmen
Haha men jämför Frankrike, dom vill ju också vara poliser som vill förbjuda burka! Ska det överhuvudtaget finnas regler för detta?
Elisabet
2009-06-28, 20:53
Eller så är det ohyfsade skitstövelfasoner att vara klädpolis över andra och samtidigt göra sig till taleskvinna för greklands samtliga restaurantägare. Här passar det verkligen med Amen.
Admirala
2009-06-28, 21:33
Just nu diskuterar vi shorts och linnen och huruvida någon har rätt att säga åt någon annan vad den ska ha på sig.
Jeg vet ikke hvor mange ganger dette må repeteres, men tydeligvis en gang til: Det er ingen her som prøver å bestemme hva folk skal ha på seg. Vi uttrykker bare vår mening (enten den er for eller mot shorts etc.), samt at noen av oss prøver å formidle hva vi hører grekerne selv mene om dette.
Hvorfor blir noen så utrolig provosert av det?
Härskartekniker är härskartekniker oavsett om det är en kvinna eller man som använder sig av dem.
Sorry, skjønner ikke hva du mener. Hvilke hersketeknikker snakker du om?
Min tanke med att "väcka" tråden var att fler skulle få information om hur vi ev. kan uppfattas, utan att vi menat att förolämpa någon.
Även om huvudfrågan var något annat, så är det bra att diskussionen om bar överkropp vid matbordet (oavsett tid på dagen) ventilerats.
Kanske har just den personen som ev kan hamna i mitt synfält på tavernan läst och drar på sig ett linne under lunchen:D
Och nej- jag blir inte förolämpad av att någon äter i bar överkropp, tycker bara inte att det passar sig *hukar* flabb_flab
// Helén
Om vi klär på oss rena ganska "fina" kläder(i mitt fall, typ en skjorta och ett par ljusa tunna långbyxor)
...Och sedan går ut på en trevlig restaurang, då tycker jag det förtar stämningen när det sitter några bondtölpar från Flen i amfibiekläder sidan om.
...Och sedan går ut på en trevlig restaurang, då tycker jag det förtar stämningen när det sitter några bondtölpar från Flen i amfibiekläder sidan om.
Glömde du smilyn?
// Helén - som utgår från att: var i från man kommer har ingen betydelse vad det gäller klädstil
Athanasia
2009-06-29, 07:50
För mig får folk klä sig hur de vill,,,bara de har kläder på sig.Män med bar överkropp,eller bikini på damer tycker jag INTE passar på taverna.
Nu kan jag inte hålla mig längre:p
Jag som svensk, boende i en turistmetropol, får ofta frågan "varför klär sig skandinaver så illa?". Jag kan inte svara för alla greker, men Chanioter generellt lever efter mottot kom som du är - trots det höjs ögonbrynen och näsor rynkas när du/vi sticker ut.
Få är de restaurangägare som stoppar en turist pga opassande klädsel, men bordet du/ni önskade kanske råkar vara "reserverat" eller så blir servicen eftersatt. Om du/ni valt en taverna som är välbesökt av lokalbefolknigen kan jag lova att kommentarerna haglar, på grekiska.
Vad som passar sig dagtid på en strandtaverna ändras efter klockan 20.00.
På bättre och mer välbesökta etablisemang gäller samma regler här i Grekland som i de flesta länder.
Till och med min annars så liberala grek byter om till långbyxor kvällstid - Tunna jeans och en snygg T-shirt eller tunn skjorta - oavsett om vi ska äta inne i Chania stad, ute i Platanias eller i Stavros.
På en direkt fråga igår svarade min 1:e servitör: Nej, vi släpper inte in någon med korta shorts, bar överkropp eller bikini kvällstid.
Han förstod inte ens varför jag behövde fråga något så dumtAng_elx
Vår favoritrestaurang ligger på stranden här inne i stan och även där gäller "vårdad klädsel" kvällstid. Till och med personalen byter stil efter att mörkret fallit- från T-shirts med företagslogga till snygga skjortor.
Så på Hasses fråga blir mitt svar: De snackar skit bakom våra ryggar!
Kanske är det vår gemensamma kärlek till Grekland och dess befolkning som gör att vi bryr oss om vad de tycker, men tro mig - det uppskattas om du/ni anstränger er lite för att smälta in.
bye_bye Från ett dallrande hett Chania//Kikh
Det är nog bara på massturismställen folk försöker gå in på en taverna med bar överkropp. Ställen där grekerna öppnat många barer och gärna säljer sprit i mängder till de som gillar att dricka mycket och kanske är för unga och oförståndiga eller har alkholproblem.
På mindre platser som inte exploaterats lika hårt är det annorlunda. Inte ser man några nakna överkroppar på tavernorna i Chora på Folegandros men där finns ju inga skräniga barer utan bara trevliga ställe och enkla fina tavernor.
Eva
Apropå män som har sandaler till långbyxor,finns det något som är värre tycker jag.
Nämligen män med shorts och till det mörka strumpor och SKOR!!!
I övrigt tycker jag att detta är en mycket intressant tråd och förstår inte att vissa tycks vilja stänga densamma.Det är väl bara kul med olika åsikter och om man upprörs en smula,är det bara nyttigt.Vi Svenskar ska ju helst avsluta en intressant diskussion med orden "ja,ja,som tur är är vi alla olika - smaken är som baken" osv. Och därmed har man helskinnad klarat sig ur ännu en besvärlig konflikt.
Annars tycker jag att man ska klä sig fräscht och lite finare än på dagen.
Att äta med bar överkropp är vedervärdigt och borde inte få förekomma NÅGONSTANS!
Glömde du smilyn?
// Helén - som utgår från att: var i från man kommer har ingen betydelse vad det gäller klädstil
Både rätt och fel!?
Nu var iofs uttrycket fångat ur luften och flenborna behöver inte känna sig kränkta. Om någon är sårad och ledsen och känner att sommaren är förstörd så kan jag skicka en personlig ursäkt med telegram.
Men nog fasen tycker jag att de överlag klär sig betydligt bättre i Milano än i Sjöbo;):D:rolleyes:Ang_elxklapp_klapklapp_klap_B-anana_B-ananabye_byeflabb_flab
Men nog fasen tycker jag att de överlag klär sig betydligt bättre i Milano än i Sjöbo;):D:rolleyes:Ang_elxklapp_klapklapp_klap_B-anana_B-ananabye_byeflabb_flab
klapp_klap
litentuva
2009-06-29, 12:37
Snacka om upphettad diskussion, uppfriskande:)
Har följt den länge nu och kanske kommer jag ångra att jag hoppar in på den;). Vill poängtera att mitt inlägg enbart handlar om hur gekerna kan tänkas uppfatta oss, vilket ju var trådens urspungliga ämne. Vem som är fult eller fint, passande/opassande klädd är ju eg helt subjektivt och ligger i betraktarens ögon. Ibland höjer jag ett ögonbryn men anser att det finns störe problem i världen att uppröras över än en annan medmänniskas klädsmak.
Under de år jag arbetade med att servera på Kreta kan jag konstatera att en del skratt uppkom bland de grekiska servitörerna gällande turisters klädsmak och jag fick stå till svars (mest på skämt) för mina landsmän och kvinnor. Mest handlade det om kombinationer av färgval, rutigt randigt, strumpor i sandaler osv. Jag brukade kontra med att fråga, vem tror ni har det bekvämast under middagen, svensken i shorts och sandaler eller greken i svarta långbyxor och skjorta. Dock var det aldrig tal om att behandla gästerna annorlunda pga klädval eller neka folk inträde på restaurangen. ...
Skall också tilläggas att det tidigt på kvällen eller sen eftermiddag var det inte helt ovanligt att vi serverade grekiska ungdomar med bar överkropp / bikini vilka kom direkt från stranden. Däremot tror jag att det dröjer innan vi får sen medelålders grekisk man,barfota i sandaler på en restaurang kvällstid.
Minns att jag och min väninna fick argumentera länge och väl innan vi tilläts servera i fotriktiga sandaler men den diskussionen gick vi segrande ut! Vad är viktigast för bossen, en snabb servitris med glada fötter som orkar jobba 8-10 timmar i sträck eller en haltande servitris med snygga skor;)
PS fördomar om folks ursprung kopplat till smak och stil etc tycker inte jag hör hemma i detta forum, vi respekterar väl varandra oavsett vart vi kommer ifrån eller? Att dra alla över en kam och generalisera är både trångsynt och fördomsfullt!
sven.kriti
2009-06-29, 14:29
Dette er mulignes utenom tråden
http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6667669
men det går på det samme grunnleggende.
Oppførsel på feriesteder!
Etter dette kan JEG bsare si:
Nårrbaggarne er bottnen!
En av grundene til at jeg har forlatt dette "ruttne" landet for ALDRI mer å vende tilbake.
Jeg har jobbet og bodd mange år i Sverige, det er en annen verden!
Hadde aldri problem!
Dette er mulignes utenom tråden
http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6667669
men det går på det samme grunnleggende.
Oppførsel på feriesteder!
Etter dette kan JEG bsare si:
Nårrbaggarne er bottnen!
En av grundene til at jeg har forlatt dette "ruttne" landet for ALDRI mer å vende tilbake.
Jeg har jobbet og bodd mange år i Sverige, det er en annen verden!
Hadde aldri problem!
Rätt så mycket OT tycker jag, är det inte bättre att starta en ny tråd om hur vi beter oss när vi är på semester....
I Svenska tidningar kan man ibland läsa detsamma fast om svenska ungdomar.
// Helén
Admirala
2009-06-29, 16:06
Vill dom leva på turism därnere får dom lov att anpassa sig till viss del till turisterna. Kunden har alltid rätt!
Kunden har absolutt ikke alltid rett, det vet alle som har jobbet i et yrke hvor man skal betjene kunder.
Forøvrig: "därnere"????!!!!
De aller fleste av oss som er helt eller halvt fastboende i Hellas har samme budskap: Grekerne setter ikke pris på shorts osv på tavernaer. Slike klær vitner om respektløshet.
De som er indignerte med hensyn til dette er praktisk talt utelukkende de som drar til Hellas som turister.
Altså kan man trekke som konklusjon at vi som har spesielt god kjennskap til Hellas' skikker og vil videreformidle denne kunnskapen til våre landsmenn, like gjerne kunne holdt kjeft. Eller tåle å bli sammenlignet med burkapoliti.
Interessant!
Efter ett besök i Malmö för några några veckor sedan, då tanken på denna tråden dök upp så måste jag bara meddela att på Scandics restaurang kom det ett gäng grekiska ungdomar med tränare, samtliga klädda i träningskläder (overaller)
Det är inga vita dukar på borden, men personalen bär uniform, man tar beställning vid bordet osv.Kan inte låta bli att fundera över vart det grekiska sätt att klä sig tog vägen, lämnde de det hemma?
// Helén
Värderingar förändras över tiden, ingenting varar för evigt! Jämför denna debatt http://www.aftonbladet.se/wendela/jobbet/article5446439.ab som handlar om man ska få ha shorts på jobbet eller inte! Den frågan är lika infekterad som den här eviga tavernadiskussionen!
Aftonbladets läsare tycker det är OK med shorts på jobbet men hur många arbetsgivare accepterar det:confused:Inte många kan jag tro, om arbetet handlar om att ha kundkontakter...
Malin
De aller fleste av oss som er helt eller halvt fastboende i Hellas har samme budskap: Grekerne setter ikke pris på shorts osv på tavernaer. Slike klær vitner om respektløshet.
De som er indignerte med hensyn til dette er praktisk talt utelukkende de som drar til Hellas som turister.
Altså kan man trekke som konklusjon at vi som har spesielt god kjennskap til Hellas' skikker og vil videreformidle denne kunnskapen til våre landsmenn, like gjerne kunne holdt kjeft. Eller tåle å bli sammenlignet med burkapoliti.
Interessant!
Det här är samma argument som många andra kör med i andra sammanhang. "Du ska inte prata arbetsmarknadspolitik för du är student och har aldrig jobbat". "Du ska inte prata kvinnors rättigheter för du är man och därmed vet du inget om hur det är att vara kvinna". "Jag vet bättre än du för att jag bor i Grekland".
Vad är den kvalitativa skillnaden mellan att kräva att män bär långbyxor och att kräva att kvinnor bär burka?
Efter ett besök i Malmö för några några veckor sedan, då tanken på denna tråden dök upp så måste jag bara meddela att på Scandics restaurang kom det ett gäng grekiska ungdomar med tränare, samtliga klädda i träningskläder (overaller)
Det är inga vita dukar på borden, men personalen bär uniform, man tar beställning vid bordet osv.Kan inte låta bli att fundera över vart det grekiska sätt att klä sig tog vägen, lämnde de det hemma?
// Helén
:) Eller så var de på semester och hade som de flesta andra packat ner ledigare klädsel :).
Admirala
2009-06-29, 22:46
Vad är den kvalitativa skillnaden mellan att kräva att män bär långbyxor och att kräva att kvinnor bär burka?
Jeg beklager at jeg roper, men jeg er så j*vla lei av å si det igjen og igjen og igjen: JEG KREVER IKKE AT MENN BRUKER LANGBUKSE!!!
Jeg/vi kommer bare med opplysninger om hva grekere flest føler og tenker omkring endel nordboers bekledning. For meg er det en selvfølge at jeg som gjest i et land respekterer vertene ved å kle meg fint, men du står selvsagt fritt til å ikke respektere dem.
Jeg fatter ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå?
Jag har nu återkommit från årets Greklandresa och ska redogöra för mina noteringar angående Taverna-klädsel!
Vad jag kunnat se beror klädsel delvis på hurvida det är lunch eller middag som intages. Vid lunhc på stranden är främst turister lättklädda, ofta med bar överkropp och det verkar accepteras. Det kan kanske bero på att det sällan var fullsatt på tavernorna vid lunchtid i år?
Vid middagen hade ingen, inte ens turister, bar överkropp. Personalen har alltid långbyxor (herrar) men däremot hade de flesta gästerna kortbyxor. De som hade långbyxor var främst något äldre personer. Vid mer lyxiga ställen som på calderan i Thira såg man (utifrån utan att ha råd att gå in) folk med kostym i hettan men det verkade mest vara bröllopsgäster. Inte ens amerikanska lyxturisterna kunde påstås vara speciellt uppklädda, däremot syntes flera äta Gyro tämligen enkelt klädda på caldera-kanten utan att gå in på någon krog. Jag upplevde att snabbmatsställen har fått ett uppsving och där är klädseln helt ointressant verkar det som. På småöar blev det väldigt jobbigt med kortbyxor pga mygg, på stora öar verkar det vara färre mygg (??) och där är kortbyxor vanligare.
Slutligen kan man säga (men det har inget med klädseln att göra) att priserna har gått upp radikalt i år. Det är inte billigt att äta på taverna, en gyro kändes mer överkomlig!
i år, efter att vistats i Skiathos stad har jag "nedgraderat mig"
Nu intog jag flera kvällsmåltider i lite elegantare shorts och sandaler (utan hossor) och en trevlig tröja eller skjorta istället för långbyxor som tidigare.
Funkade alldeles utmärktflabb_flab
Dock har det dryftats om hur stiligt, smakfullt och dyrt det var på Windmill. Då klädde jag mig i en fin byxa och en vit skjorta. Jag kände mig överklädd!
En minut efter vi kommit så kom det upp ett engelskt omaka par. Hon i närapå aftonklänning, han i helt uppknäppt skjorta, hawaishorts och badsandaler. Ingen förutom vi och engelskan var uppklädd överhuvudtaget.
Visst försökte dom snitsa till det och maten var helt ok.Men det var inte dyrt. 95€ för två pers med fördrink, förätt, huvudrätt, ett finare rosévin samt kaffe och Pannacotta.
En över 1 år gammal tråd LEVER tydligen (startad av mig) :eek::D
Två resor senare (förra årets och årets) så konstaterar jag att det inte spelar ett skvatt vilken klädsel vi väljer för tavernabesök. Vi sitter fortfarande inte ned på stolarna förrän efter 21.00 och ursprungsfrågan har så att säga inte fått svar. Vi märker inte att vi har fått vare sig bättre service eller några extravaganza efterrätter (eller bjuddricka, typ ouzo, raki el. dyl:)) eller kommentarer från servitörerna då vi ansträngt oss med klädseln.
Men jag själv har varje kväll numera, alltid långbyxor, vit bomull, lediga och lätta för min komfort.
Hasse :cool::p
Jag fick lära mig att när grekerna går ut och voltar på kvällarna så ska man klä upp sig och göra sig fin för man vill visa sig från sin bästa sida.
Jag fick lära mig att när grekerna går ut och voltar på kvällarna så ska man klä upp sig och göra sig fin för man vill visa sig från sin bästa sida.
Som på de flesta andra ställen i världen där folk har något att välja bland.
eva
Bra sagt Vilma! Nog är det så att ung, vacker, smal och finklädd är bättre? Man får bättre service, folk väjer undan, håller upp dörren. Ler och bjuder en på en drink?
Men ack om du inte är i de lyckligas skara... om du är lite "kantstött" pga ålder, övervikt, någon kroppslig skavank.
Har uppmärksammat detta under många år, särskilt när jag har varit ute i trafiken med min bror som har Downs Syndrom och dessutom vill klä sig "enligt sitt eget huvud" ibland. Blommig skjorta och randiga shorts. Men hans pengar är lika mycket värda när det kommer till att betala notan...
Jag "fostrar" mig själv genom att försöka uppmärksamma den som ingen vill se och prata med på jobbet tex. Den som inte tar plats med sin charm. Den som inte har det nyaste på sig och som inte är trådsmal och vacker. Men de kan ha ett hjärta av guld och väldigt kloka åsikter...
Nu kom jag visst från ämnet, men lite har det med det att göra - hur vi dömer ut varandra pga utseende :(.
Admirala
2009-09-01, 00:37
Vi kan gjerne (og sikkert med god grunn) hate at førsteinntrykket betyr noe, men det det betyr mye. Søk på "førsteinntrykk" på Google og se hva som skjer/skrives. For eksempel dette:
Det tar bare sekunder før den du hilser på har gjort seg opp en mening om deg.Vi mennesker er biologisk programmert til å ta lynraske beslutninger.
Hjernen vår vil ikke bruke unødvendig lang tid på å tenke gjennom hva vi skal gjøre i kritiske situasjoner, og det er dette vi ser i praksis når vi møter nye mennesker. http://www.klikk.no/samliv/forhold/article409494.ece
Vi kan mislike det, protestere mot det, hate det, så mye vi vil. Men slik er det. And guess what: Vi gjør det alle sammen.
Elisabet
2009-09-01, 15:55
I vår värld, säkerligen i alla länder, finns många många människor som inte dömer andra efter deras kläder eller utseende och som inte behandlar människor olika beroende på det första intryck de fått av dem.
Även i restaurangbranchen finns dom.
Ni som bekänner er till att göra tvärtom och försvarar att andra gör det, borde kanske fundera över vilka värderingar ni står för och sprider.
Elisabet, som för första gången i Kalimeras historia önskar att en tråd ska raderas...
Ja, Elisabet om du syftar till vad jag skrev så såg jag att det blev lite tokigt där i min formulering och att jag uttryckte mig otydligt.Ber i så fall om ursäkt om det uppfattade så.:o
Jag försvarar inte på något sätt att man blir olika behandlad efter "ytan" såväl i klädsel som utséende. Jag har däremot själv varit med om att felaktigt uppfattas som någon som nog inte har råd pga att jag kommit klädd i jeans (och det bryr jag mig inte om).
Det jag tänkte på när jag skrev förstå, var att de som driver restaurang eller säljer, så jag kan förstå om de vill tjäna pengar, annars blir det ju svårt;) att få det att gå runt. Jag hoppas att det framgick att jag anser att man inte kan se det utanpå.
Jag vill ändå både för min egen och de runt omkring klä mig lite fin(utan några som helst överdrifter) när man går ut på kvällen. Hur andra gör bekymrar mig inte.
PHU! Snärjde jag i mig ännu mer nu?:confused:.Här borde jag inte gett mig in:rolleyes:bye_bye
Elisabet
2009-09-01, 16:36
Jag hoppas att det framgick att jag anser att man inte kan se det utanpå.
PHU! Snärjde jag i mig ännu mer nu?:confused:.Här borde jag inte gett mig in:rolleyes:bye_byeDet framgick alldeles tydligt att du anser att man inte kan se det utanpå och att du inte försvarar att människor blir olika behandlade och du snärjde inte in dig mer :)
Det framgick alldeles tydligt att du anser att man inte kan se det utanpå och att du inte försvarar att människor blir olika behandlade och du snärjde inte in dig mer :)
Tack, det var skönt att höra!:)
Vi kan gjerne (og sikkert med god grunn) hate at førsteinntrykket betyr noe, men det det betyr mye. Søk på "førsteinntrykk" på Google og se hva som skjer/skrives. For eksempel dette:
Det tar bare sekunder før den du hilser på har gjort seg opp en mening om deg.Vi mennesker er biologisk programmert til å ta lynraske beslutninger.
Hjernen vår vil ikke bruke unødvendig lang tid på å tenke gjennom hva vi skal gjøre i kritiske situasjoner, og det er dette vi ser i praksis når vi møter nye mennesker. http://www.klikk.no/samliv/forhold/article409494.ece
Vi kan mislike det, protestere mot det, hate det, så mye vi vil. Men slik er det. And guess what: Vi gjør det alle sammen.
Admirala har så oerhört rätt i detta. Jag har gått ett antal kurser i detta med kroppsspråk och Första intryck. Det är rätt lärorikt...
Per telefon, första samtalet, har man ca 10 till 15 sekunder på sig att fånga uppmärksamheten, ge första intrycket, hos den man pratar med. Då har man bara två parametrar, rösten och ärendet.
När man träffar någon personligen tar det ca 20 till 30 sekunder eftersom hjärnan skall bearbeta fler intryck, klädsel, språk, uppträdande, utseende osv. Men efter ca 30 sek har vi båda bildat oss en uppfattning om den andre. Och det sker helt automatisk och är inget vi kan påverka i det ögonblicket. Vi är helt enkelt skapta så! Det ingår precis som Admirala säger i hur vi omedvetet bedömer en fara. Vi gör precis samma sak när vi träffar ett djur, en hund tex. Verkar den vänligt inställd eller kan den utgöra ett hot...
Sedan kan man senare aktivt försöka bortse från det intryck man fått först. Men det är en aktiv process att göra det och det är kanske inte alla som vare sig vill eller kan göra det.
En gammal sanning: Man får ingen andra chans att göra ett första intryck... ;)
En gammal sanning: Man får ingen andra chans att göra ett första intryck... ;)
Men som tur är, för oss människor med lite mer timid framtoning, så får man många chanser att göra andra intryck än det första! :)
Tänk att detta ämne har fortsatt leva så länge. Jag har inte läst alla svar måste jag erkänna.
Första kvällen på Agios Prokopios på Naxos blev jag full i skratt. Vi hade precis anlänt sen lördagkväll, gick ner till stranden och doppade fötterna, anlände till O´Fotis taverna med sandalerna i handen. I övrigt kläder på kroppen. Välkomnades av värden. Inte så mycket folk, men bland gästerna satt vänner till värdfamiljen, mer eller mindre klädda. Två äldre herrar, greker, i badshorts, en barbröstad. Jag önskar att jag hade vågat ta en bild! Det här var en enklare familjär taverna och märk väl på en strandort.
Man får väl ta seden dit man kommer. Inte badkläder på fin restaurang i en stad, ett strandkafé mitt på dagen är väl en annan sak. Sedan är det väl olika vad man betraktar som finklätt. Jag går inte dyra märkeskläder eller högklackat hemma i Sverige och således inte heller i Grekland. Shorts går jag helst inte i alls...känns inte riktigt klätt.
Men jag kan tänka mig situationer där man inte har mycket val. Om man hyr moppe/fyrhjuling och spontant bestämmer sig för att övernatta i någon by man anländer till. Då är man ju klädd som man råkar vara klädd.
"Kläderna gör inte mannen" heter det väl också.
Aina
som missat problemet med klädsel på taverna...! ;)
Admirala
2009-09-02, 22:17
Hvorfor i alle dager er det så viktig for noen å stenge denne tråden? Så vidt jeg kan se holder vi en høylydt, men saklig diskusjon. Tåler vi ikke være uenige?
Men som tur är, för oss människor med lite mer timid framtoning, så får man många chanser att göra andra intryck än det första! :)
Javisst :D
Men en tavernaeier eller -ansatt, som denne tråden handler om, har kanskje 50 eller 100 gjester på en kveld. Han eller hun har neppe tid til å endre førsteinntrykket sitt...
torhildur
2009-09-03, 07:32
Hej!
Jag är en enkel och fattig och tillika överviktig bondjänta uppväxt i Norska Finnskogen.
Jag har aldrig haft råd eller möjligheter att klä mej efter modet,.....
och inte hade det väl sett så snyggt ut på en "Trulta",heller. ( Jag menar om pengarna funnits) Tänk er "stilettos" till mina ardennerhäst-vader-ben! :eek: :eek:
Jag klär mej : Helt & rent & funktionellt,.... alltså inte i "ylleunderbyxor " på resan till Rhodos :D :D
I min 56-års levetid har jag alltid ( för det mesta ).....
blivit ärligt omtyckt,accepterad och välkomnad vart jag än har varit.I mitt yrkesliv,ute "på sta'n",på resor,,...... på tavernor! klapp_klap
Kan det bero på att jag själv "ser" människorna under ytan,.......
eller är detmin otroliga "Finnskogs-Charm " ?? Ang_elxAng_elx
Jag går mycket på känslor och atmosfär,.....och så länge det känns bra där jag befinner mej,..... så skiter jag fullkomligt i vad folk pratar om när jag gått!
( T.ex.om nån "grek" tycker att jag varit "ej-moderiktig" eller så!! :) )
Tant Torhildur ( "Med charmen" flabb_flab )
Nja, jag föredraga dammiga sportsandaler, korta fransiga shorts samt skrikig skjorta som klädsel vid kvällarnas tavernabesök i övärlden....
Arne
A stiletto is a short knife (http://www.kalimera.nu/wiki/Knife) or dagger (http://www.kalimera.nu/wiki/Dagger) with a long slender blade of various designs. This blade is primarily a stabbing (http://www.kalimera.nu/wiki/Stabbing) weapon: its narrow shape, ending in a rigid pointed end, allows it to penetrate deeply. It is not suited for cutting (http://www.kalimera.nu/wiki/Cutting), even with edged examples. A typical early stiletto was a one-piece cast-metal handle and blade, which was then hammer-forged in a V-groove anvil, producing a triangular blade cross section without any sharpened edges. Other examples have round, square, and diamond cross sections. The word stiletto may sometimes be used in American English (http://www.kalimera.nu/wiki/American_English) to refer to a switchblade (http://www.kalimera.nu/wiki/Switchblade). Stiletto may also be used specifically for a knife exhibiting the same triangular cross-section and hollow grind as a small sword (http://www.kalimera.nu/wiki/Small_sword), rapier (http://www.kalimera.nu/wiki/Rapier), or épée (http://www.kalimera.nu/wiki/%C3%89p%C3%A9e).
Eftersom traden lever an maste jag fa saga att pa plats i enkla Molivos finns det ingen storre elegans. Kande mig otroligt uppkladd haromkvallen med vita linnebyxor, snygg blus inhandlad pa rea darhemma for 700 kr. Grekerna dar jag at hade shorts, t.shirts, nagon fula langbyxor och de flesta turisterna hade enklare klader an mina. Ja det var pa kvallstid efter kl 20.00.
Daremot vinglar en del ryskor omkring i hoga klackar ute i Petra.
Eva
Eftersom tråden fortfarande är vid liv så...och jag fann den så intressant...
Detta fenomen kanske är specifikt för en del kvinnor(dock inte alla, jag vill absolut inte dra alla över en kam:))
Jag ser det som en del av min min semester att shoppa och "återuppliva"min rese garderob....tro nu inte att jag har en jätte stor budget...-inte alls!
Men man kan ju alltid göra vissa fynd...
Sedan , när jag väl är på semester målet.(förhoppningsvis i Grekland).så njuter jag verkligen av att "klä upp mig" inför kvällens restaurang besök. Det är del l i "kvälls ritualen" och jag vill känna mig "fin" när jag går ut. Jag bara älskar höga klackar...(så länge nu mina fötter tillåter det...:o) Det handlar helt enkelt en hel del om att jag ska känna mig bekväm i de kläder jag har för det tillfälle jag har dem...och om respekt för de restauranger jag besöker.Det gäller samma sak när jag är i riksgränsen på skidsemester... då är det goretex och fleece m.m. som gäller hela vägen...skulle aldrig drömma om att ta på mig höga klackar där... som sagt...det är att ta "seden dit man kommer"(_uttjatat-jag vet.).:D
Visst är väl ändå kläder, och hur vi klär oss intressant!!!
Peter har nog rätt. "Kläderna gör mannen" heter det. Kom på det precis när jag skickat inlägget. :)
Hel och ren tycker jag är det viktigaste när det gäller kläder. Och fotriktiga skor för min del, eftersom ryggen och fötterna inte längre pallar med högklackat.
Jag har aldrig upplevt de kläder man bär som ett problem, varken i Grekland eller något annat land.
Aina
Hel, ren och snygg är det som gäller. Och snygg är man ju på sommaren. :D Jag skojar inte. På sommaren, särskilt i sol och värme, känner jag mig snygg.
Aina
Admirala
2009-09-03, 22:25
Jag ser det som en del av min min semester att shoppa och "återuppliva"min rese garderob....tro nu inte att jag har en jätte stor budget...-inte alls!
Men man kan ju alltid göra vissa fynd..
Sedan , när jag väl är på semester målet.(förhoppningsvis i Grekland).så njuter jag verkligen av att "klä upp mig" inför kvällens restaurang besök. Det är del l i "kvälls ritualen" och jag vill känna mig "fin" när jag går ut. Jag bara älskar höga klackar........som sagt...det är att ta "seden dit man kommer"(_uttjatat-jag vet.).:D
Visst är väl ändå kläder, och hur vi klär oss intressant!!!
klapp_klapklapp_klapklapp_klap
Kjenner meg selv veldig godt igjen i det du skriver. Visst har jeg med meg fine klær på ferie, men ingenting er som å kle seg opp i nyinnkjøpte klær og gå ut i dem!
:D Haha, har detta ämne återuppväckts!
Häromdagen tänkte jag faktiskt att snart blir det varmt och då blir jag av naturen snygg och välklädd igen. Till skillnad mot mitt rugguggle-jag som varat hela långa vintern. __D
Men i sommar blir det båtluff och jag har lovat mig själv minimalt med packning. Någon galastass kommer definitivt inte att packas ned. Två par skor, en shortskjol (fjällräven - mitt favoritplagg på resa), ett par fjällräven med avtagbara ben (bra i kloster då det ska vara påklätt och de blir shorts med påtagbara ben...), en kjol och en klänning till fint? Några linnen. En sarong. Så mycket mer tänkte jag nog inte ha.
Får väl se när det är dags att packa! :confused:
Aina
Citat "Men i sommar blir det båtluff och jag har lovat mig själv minimalt med packning".
Tillhör kategorin "hel och ren" och reser " minimalt med packning " och brukar inte ha bekymmer med servicen på tavernorna i grekiska ö-världen. :D
Kanske " Som man ropar i skogen får man svar"? :D:D:D
(Tillför egentligen inget nytt i debatten men kunde inte låta bli). :o
// Paittas
Nektaria
2010-09-07, 16:25
Den här tråden har ju blivit en gedigen rulle och här kommer kanske det sista inlägget - vem vet?
Ja, nu har vi precis kommit hem från tre underbara veckor på Kreta och i Georgioupoli. Det har varit varmt, mycket varmt, och jag har en liten ovetenskaplig rapport angående grekers klädsel på tavernor, där det i denna trådens begynnelse påstods att grekerna aldrig bär shorts när de går på taverna.
Detta är kanske ett trendbrott eller bara praktiskt, men det var faktiskt fler greker med shorts än med långbyxor! Det var ungefär 50/50 mellan turister och greker. Det kan jag absolut påstå efter 3 veckors middagar på olika tavernor. Det är intressant, för tidigare upplevde jag att grekerna i Geo klädde upp sig mer för att gå ut och äta. Damerna är lika eleganta som tidigare. Kanske tar herrarna efter turisterna?
Kanske är det värmen? Nästa år får jag kanske gå runt och fråga:rolleyes:.
Aha, nu vet jag! De förut så hårda stolarna har fått mjuka dynor Ang_elx;)
Hälsningar från en pigg och utvilad Lena
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.