handdator

Visa fullständig version : "Brist på brudar"

Lissi
2008-07-17, 12:34
Jag ser att i kväll visar TV1 kl 22-23 ett program i repris som heter just Brist på brudar: "I en liten byhåla i Grekland bor det nästan bara män. Kvinnorna har flyttat och ungkarlarna börjar bli riktigt desperata"

Kanske kan det vara nåt?

Lissi

Masouraki
2008-07-17, 12:53
Efter ikväll lär det inte va brist på kvinnor i den byn ;):Dflabb_flab

Pnyx
2008-07-17, 13:06
Det är en favorit i repris! Helt underbar dokumentär!! Missa inte!!!

Lissi
2008-07-17, 13:49
Jag har spelat in den då vi sitter i bilen ikväll, jag såg den inte förra gången. Så bra att den är sevärd!

Lissi

Abi
2008-07-17, 14:36
Kanske kan det vara nåt?

Lissi

klapp_klapTusen tack för tipset :D!
Skämt åsido, men lika många tack för härligt resebrev :cool:, i alla fall.

bye_byeAbi

Annki
2008-07-17, 14:42
Tack för tipset Lissi! Jag missade den förra gången den gick.

Ann-Kristin bye_bye

greklandsgalen
2008-07-17, 14:51
Hihi, måste bara se det. Kanske man ska dit o ragga liteflabb_flabflabb_flab

theresa
2008-07-17, 15:01
flabb_flabflabb_flabDen måste jag se på...tack för tipset!! verkar roligklapp_klapbye_bye

anoula
2008-07-17, 16:03
I en liten byhåla i Grekland bor det nästan bara män.
Män och deras mammor antar jag. Vem lagar annars mat åt dem? Huvva, det här låter som en riktig rysare. Jag kommer att sitta bänkad!!

UlfWiman
2008-07-17, 16:22
Vet nån om man kan spela in på Svt.se. Min digitalbox har sagt upp sig och jag får ingen ny förrän tidigast måndag. Typiskt när jag för en gångs skull vill se på Tv.

Uffe

Pnyx
2008-07-17, 16:57
Vid förra sommarens bränder på Peloponnesos tänkte jag på killarna, efterom just omgivningarna kring deras lilla stad, Zuchero, var hårt drabbad. Borde det inte vara läge för en uppföljare ? SvT, hallå !?

Tindra
2008-07-17, 17:59
Jag missar tyvärr ikväll att se och jag som så gärna ville.
Men såg nu på Svt.se att den visas även i SVT1 20/7 och SVT24 23/7.
Får försöka pricka in någon av de dagarna.

kari
2008-07-17, 21:25
Takk for tipset, Lissi :) - gleder meg til å se programmet! bye_byeKari

Lissi
2008-07-17, 23:09
Det var ett BRA, lite sorgligt program. Jag menar; Hur tänker man när kvinnorna bara pratar ryska och männen bara grekiska?? De kvinnor som man såg i programmet såg man ju direkt att de inte skulle passa ihop med dessa blyga stackars killar. Jag förstod att programmet spelades in före OS (eller fattade jag borgmästaren fel?)så det skulle vara kul med en uppföljning.

Lissi

anoula
2008-07-18, 00:52
Det var ett BRA, lite sorgligt program.

Tyckte också att dokumentären var bra. Det är tydligen en gammal polare till Herr Grek som gjort den fick jag veta när vi talades vid ikväll.

De kvinnor som man såg i programmet såg man ju direkt att de inte skulle passa ihop med dessa blyga stackars killar.

Eller hur!! Borgmästaren kunde väl åtminstone ha letat i Grekland? Tyckte att de flesta av de där tjejerna hade lite golddigger över sig - vad besvikna de såg ut efter bara några dagar!

greklandsgalen
2008-07-18, 08:15
Typiskt mig.
Tror ni inte att jag missade dokumentären iallafall:(snyft_drop
Ska försöka komma ihåg den nu på söndag i TV1. Annars är det kört....

Masouraki
2008-07-18, 08:32
Var ute med hunden under programmet så jag missade lite av det.Nån som förstod varför de inte kunde träffa kvinnor i andra delar av Grekland?Varför resa till ett annat land när de kan åka till andra byar?

UlfWiman
2008-07-18, 09:20
Rivalitet?
Kom inte här och knyck våra brudar!
Lite Pajala över det hela. De har också testat ryskor.

Uffe

Monica P
2008-07-18, 10:10
Träffa tjejer är inte helt lätt när tjejerna vill bo i storstäderna och jobba på kontor med chans att hålla naglarna snygga, att plocka tomater och tvätta leriga overaller är liksom inte vad som lockar mest. Sanningen är att "utkanterna" får färre och färre unga kvinnor. Många av dem har numera högre studier och en yrkesutbildning,och därmed ambitioner, dels är tendensen till senarelagd familjebildning helt klar här. Kan nån klandra dem? Vad gjorde vi i Norrland på 60-70-talet?

inkfish
2008-07-18, 13:19
Kan nån klandra dem?

Håller helt med dig. Männens förväntningar på postoderhustrur verkade både förlegade och orealistiska.

Nicke
2008-07-18, 14:06
Citat:
greklandsgalen
Typiskt mig.
Ska försöka komma ihåg den nu på söndag i TV1. Annars är det kört

Ni kan se programet på Svt hemsida flabb_flab

Ha de
//Nicke

greklandsgalen
2008-07-18, 14:19
Citat:
greklandsgalen
Typiskt mig.
Ska försöka komma ihåg den nu på söndag i TV1. Annars är det kört

Ni kan se programet på Svt hemsida flabb_flab

Ha de
//Nicke
Jippi!!_B-anana
Tack, nu ska jag kolla!!
Puss på dig!klapp_klap

anoula
2008-07-18, 14:59
Männens förväntningar på postoderhustrur verkade både förlegade och orealistiska.
Hon ska vara blond, ung, 1,80 m lång och väga max 60 kilo. Vad är det för orealistiskt med det? :rolleyes::confused::eek:

inkfish
2008-07-18, 20:20
... och vara bra på tvätt och städ och laga mat exakt som mamma;)

Ja, det är jätterealistisktAng_elx

theresa
2008-07-18, 23:55
Jag reagerade (jag tror han hette Kostas:confused: kan ha fel namn) när han sa att det spelade ingen roll vem som stannade:eek: bara någon stannade...dom vill ha familj och barn någon att dela livet med...men tydligen ingen kärlekAng_elx vill dom bara att byn ska leva vidare till vilket pris som helst..eller? är det bara jag som uppfattade det så:confused::rolleyes:
Theresabye_bye

Rinaki
2008-07-19, 19:37
Har nu oxå sett programmet - på webben - och känner igen "problemet" från byn som min sambo kommer ifrån...inte SÅ ovanligt på landsbygden skulle jag tro.
Kvinnorna vill ha "utveckling" som ryskorna sa och flyttar till städerna..mer öppna för förändring och nya saker..och männen blir kvar i byarna med gamlingarna.
Vet inte hur många likasinnade ungkarlar vi har i "vår by"....men jag känner INGEN som skulle vilja ha dom heller...flabb_flab...är exakt som karlarna i programmet...så det beror nog på dom själva väldigt mycket oxå varför dom inte har nån kvinna kvar hos sig i byarna...eller?:confused:

UlfWiman
2008-07-19, 21:07
Hej Rinaki
Är det Pajalasyndromet du pratar om?
Jag drar likheter hela tiden.
Som någon sa "postorderbrudar", kan jag få beställa en!
Av Pajala blev resultatet 1, som flyttade till Minsk!!
Livet går vidare.
Frågan jag skrev till Janne blir allt klarare.
Starta en kontaktförmedling på Kalimera!!

Uffe

Elisabet
2008-07-19, 21:41
Är det Pajalasyndromet du pratar om
(...)
Av Pajala blev resultatet 1, som flyttade till Minsk!!
Kvinnounderskott är inte specifikt för Pajala. Det finns i all glesbygd, och inte bara där. Vad menar du med "Av Pajala..."? Om det är Römppävikko du tänker på, så är det en festvecka med mycket gamla anor som man återupptog för 21 år sedan när man skulle fira att Pajala fyllde 400 år. I samband med festveckan har man under åren bjudit dit kvinnor från olika länder. Med tanke på ortens storlek har många flyttat dit och bor kvar. Läs mer på http://www.romppa.se/samlade_sidor/historik.htm

Rinaki
2008-07-20, 00:00
Hej Rinaki
Är det Pajalasyndromet du pratar om?
Uffe
Nej..inte alls..jag bara kommenterade programmet som hela den här "tråden" var uppbyggd på...det som programmet handlade om i Grekland...inget annat alls!

spiro
2008-07-20, 01:16
Kvinnounderskott är inte specifikt för Pajala. Det finns i all glesbygd, och inte bara där. Vad menar du med "Av Pajala..."?

En dokumentär på SVT beskrev situationen med underskott av kvinnor i pajala, på ett mkt underhållande sätt faktiskt. Kommunen fixade bussresor för rysska kvinnor till pajala. Jag tror tom SVT fick ett fint pris för dokumentären, som också spreds mkt runt om i världen. -De var nog först med denna typen av resor, sen har andra orter/länder följt efter. Men pajala var trots allt först, så man får nog kalla det för ett slags "pajalasyndrom".

Hasse
2008-07-20, 01:51
En dokumentär på SVT beskrev situationen med underskott av kvinnor i pajala, på ett mkt underhållande sätt faktiskt. Kommunen fixade bussresor för rysska kvinnor till pajala. Jag tror tom SVT fick ett fint pris för dokumentären, som också spreds mkt runt om i världen. -De var nog först med denna typen av resor, sen har andra orter/länder följt efter. Men pajala var trots allt först, så man får nog kalla det för ett slags "pajalasyndrom".

Detta minns jag först nu när du nämnde det. Varför underskatta "värdet" av hela grejen med det s.k. "Pajala-syndromet" så många år efteråt när diskussionen efter programmet med "Zucchero" är mer aktuell på sitt sätt ?

Händelsen med det som tilldrog sig i Pajala för många år sedan är ju enligt vad jag kan se, en tid som är en aning annorlunda än den tid vi lever i idag. Bland mycket annat är detta forum ett sätt att kommunicera som skiljer sig lite mot hur det var att kommunicera på den tiden (internet fanns inte då).

Hasse :cool:

Elisabet
2008-07-20, 08:09
En dokumentär på SVT beskrev situationen med underskott av kvinnor i pajala, på ett mkt underhållande sätt faktiskt. Ja visst, och de fokuserade på en enda mycket liten del av festligheterna under veckan, som har djupa traditioner i Tornedalen. Dessutom beskrev de det på ett helt annat sätt än det i verkligheten var. Värst av allt var att de människor som beskrevs inte alls tyckte det var underhållande utan snarare förnedrande. Pajala kommun och festarrangörerna gjorde i många år mycket för att förändra bilden, vilket bland annat texten i länken i mitt förra inlägg är ett exempel på.

En del som kommer i håg mediauppståndelsen säger idag ofta nedlåtande saker om "resultatet", vilket är helt fel. Ett förhållandevis stort antal kvinnor från olika länder har som en följd av att det blivit inbjudna till Römppävikko, flyttat till Tornedalen. De flesta av dem är egna företagare inom olika brancher.

Eva L
2008-07-20, 08:59
Bra att du påminner oss Elisabet och för in lite fakta i diskussionen. Att referera till Pajala leder ju bara till ytterligare spridning av fördomar och felaktigheter.

Eva