handdator

Visa fullständig version : Planera för vandring


greklandsgalen
2008-07-17, 11:21
Jag är sugen på det här med vandring. Hur brukar ni som är vana vandrare göra?
Boka bara flygresan o ta in på vandrarhem på vinst o förlust eller är det bäst att boka hela rutten hemifrån?
Beror väl kanske på om det är hög- eller lågsäsong förstås
Man är väl lite "trygghetsskadad" när man är svensk, kanske, men gillar oxå att vara spontan o se lite vad som händer efter vägen. Det är lite roligare så...
Någon/några speciellt mysiga vandringsöar som nån kan rekommendera, eller nån specifik rutt?
Gillar natur med pinjeträd o cypresser (men de kanske förekommer på varenda ö, nu blev det kanske dumt:()
Ska nog börja spara o planera för nästa år redan nu, det ska bli kul!!!klapp_klap

ChrBra
2008-07-18, 10:50
Tjena!

Dom flesta inläggen här handlar nog mest om "dagsvandringar" som utgår och slutar på samma ställe så att säga.

Men att vandra runt på tex Lesbos / Naxos eller Amorgos med lätt packning och stanna några dar när man hittar en trevlig liten by skulle ju vara helt underbart :cool:.

Men att lägga upp någon "rutt" och boka en massa i förväg skulle ju förta det mesta av äventyret. Jag skulle köpa flygbiljett ner och hitta boende längs vägen.

Några vandrahem tror jag dock inte att du stöter på men väl enklare pensionat.

bye_bye / C

greklandsgalen
2008-07-18, 14:14
Tjena!

Dom flesta inläggen här handlar nog mest om "dagsvandringar" som utgår och slutar på samma ställe så att säga.

Men att vandra runt på tex Lesbos / Naxos eller Amorgos med lätt packning och stanna några dar när man hittar en trevlig liten by skulle ju vara helt underbart :cool:.

Men att lägga upp någon "rutt" och boka en massa i förväg skulle ju förta det mesta av äventyret. Jag skulle köpa flygbiljett ner och hitta boende längs vägen.

Några vandrahem tror jag dock inte att du stöter på men väl enklare pensionat.

bye_bye / C
Hej.
Tack för ditt svar.
Ja, jag tycker också det skulle vara mysigt att göra en vandring där man tar dan som den kommer. Stanna länge (om man vill det) på nån fin plats, o så fortsätta när man tröttnar. Ta in på nåt trevligt ställe när det börjar bli dags för vila:)
Så långt från dagens stress, som det är möjligt.
Är det "tätt" mellan pensionaten, eller är det ganska tunnsått mellan dem o är det vanligt med rumsuthyrning i de små byarna? Eller måste man ta sig till lite större orter?
Vad jag tänker på, är om "vanligt" fok hyr ut rum, eller om sånt bara förekommer i närheten av hamnarna (tänker på båtluffandet)

ozogott
2008-07-19, 11:47
Hej.

Om vi begränsar oss till ö-luffning/vandring i grekland gäller för vår del att vi inte bokar annat än själva flygresan i förväg. Har aldrig haft problem med rum men å andra sidan har vi alltid rest sent maj till mitten juli eller september. Att spika rutten och boka boende i förväg skulle för oss ta bort för mycket av spontaniteten. Tänker man sig dessutom att vandra med packning från by till by eller var man nu hamnar vid dagens slut kan det vara nog så svårt att förutse allt som kan komma att inträffa och omöjliggöra att helt hålla sig till planen. Kan vara väder, svårigheter att hitta, mer krävande sträckor än väntat osv.

Sen beror det ju lite på vad för typ av vandring du tänker dig. Dagsturer med en fast bas har ju fördelen att man slipper bära på packning. Det går tex alldeles utmärkt att bo i Naxos stad och medelst första morgonbuss ta sig till olika platser som utgångspunkt och sedan återvända med buss, taxi eller till fots beroende på rutt. Eget fordon funkar också men då måste man alltid tillbaka till startplatsen. Denna typ av vandring har vi med glädje gjort bla på Naxos, Amorgos, Ikaria, Samos, Folegandros och många andra öar. Kan vara väl så trevligt, avkopplande och strapatsrikt.

Vandra med packning har vi också gjort men enbart i bergen på fastlandet. Naturligtvis skulle det gå lika bra i övärlden fast kanske inte under samma period på året med tanke på värmen.
Vi har själva varit inne på iden att vandra med packning på någon eller några öar men inte gjort det ännu. Det jag skulle kolla upp i så fall är, som du också funderar över, möjlighet till övernattning som man kanske lätt tar som självklar. Alternativt ta med utrustning för nöd-övernattning nå'n enstaka gång.
I övärlden, som till stora delar lever på turism, vet jag att det finns rum på flera ställen än de byar som är representerade av rumsraggare men har också kommit till fina, lite mer avlägsna, byar där man har funderat, finns det verkligen rum att hyra här? I och för sig tror jag oftast det gör det men om inte kan det, till fots, vara tungt att ta sig till nästa by.

Beror ju också på hur långt från "de stora stråken" man beger sig. I mer avlägsna områden på fastlandet finns tex inte allltid rum att hyra (inte skyltat i alla fall) och kanske också på vissa öar som har delar mindre påverkade av turism. Skulle (utan att veta) kunna tänka mig Kreta tex.

De öar vi har haft på lut för vandring med packning mellan byar är Naxos, Ikaria, Samos, Kreta och även Amorgos även om den kanske är i minsta laget för by till by vandring. Andra får ge dig fler förslag efter egna erfarenheter för det finns säkert mycket mer att välja på. Skulle kunna lägga till Sifnos också när jag tänker efter lite.

På fastlandet finns hur mycket som helst att välja på. Försök att få tag på Cicerone guiden "The Mountains of Greece" (ISBN 1-85284-440-x) och du har att läsa ett tag. Kanske finns den på Kartbutiken eller Kartcentrum i Stockholm.
Vi har bara erfarenhet från Zagoria regionen och berget Olympos vilka båda rekomenderas varmt.
Zagoria är vackra byar, stillhet, vänlighet, dramatiska berg, vackra ängar, blommor. Olympos, gudarnas boning, högalpint, greklands högsta berg, känslan att vara på toppen, utsikt, närheten till havet (jo det är sant).

/Ozogott

Elisabet
2008-07-19, 13:42
HÄR (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=3755) är en gammal intressant tråd där Ninette och Odd Gunnar berättar om sina vandringar på Kreta.