handdator

Visa fullständig version : Meteora - Skiathos


drifty
2008-07-15, 20:38
Hej !

Är det möjligt att göra en dagsutflykt från Skiathos till Meteora ? Eller är det för långt/tar för lång tid ?? Det verkar vara ett ställe att se annars....nån som tagit sig dit(och tillbaks) från Skiathos ??

6 veckor kvar !! :D

theresa
2008-07-15, 20:47
bye_byeJag har alldrig varit där,men jag ska till skiathos om 12 dagar och vi ska åka till meteora,vi åker med ving och dom har dagsutflykter dit...kostar ca.900. Vi åker tidigt på morgonen först med båt till fastlandet i ca 2h sen buss i ca 2h,väl framme får vi guidad tur och ett besök i kloster...kanske 2 kommer inte ihåg,sen fri lunch i kalambaka. Är tillbaka på skiathos ca.2100 ....verkar verkligen jätte häftigt...flabb_flabbye_bye

du kan läsa om turen på vings hemsida...där står allt.

Lissi
2008-07-15, 20:48
Jag har varit i Meteora men inte från Skiathos, utan från Parga men inte från något av ställena hinner man på en dag. Det kan jag inte tänka migAng_elx

Meteora är fantastiskt och där var vi en hel dag bara där...

...ser nu att det görs utflykter över dagen.Låter VÄLDIGT stressigt men då går det ju tydligen;)

Lissi

Elisabet
2008-07-15, 21:52
Jodå, det går dagsresor till Meteora från Skiathos, men som framgår av theresas inlägg så handlar det om en 12-timmars resa där 2/3 av tiden är transport i båt och buss. Jag har inte varit i Meteora men föreställer mig att det är alldeles för mycket att se och uppleva för att vara där så kort tid, som ju också Lissi säger. Tycker också att restiden inte skulle göra det värt.

Däremot kan man ju åka på egen hand och stanna över natten. Det skulle jag ha gjort om jag velat åka dit från Skiathos.

Hasse
2008-07-15, 22:26
Även om det var så länge sedan som 1999 som vi var i Meteora så är det för mig uteslutet att tänka tanken att Meteora kan upplevas UTAN övernattning. Där behövs TID !

Många trådar i forumet har på olika sätt beskrivit vilka upplevelser man får i Meteora men det går inte att berätta, bara upplevas själv PÅ PLATS.

Oavsett varifrån man startar (vi åkte från Parga) så är bara känslan att befinna sig inne i fastlandet en upplevelse i sig och att få förmånen att besöka orten Kalambata (eller heter den Kalambaka ?) - det är en höjdare lika stor som hela resan i sig. Att sedan få se orten Kalamba*a UPPIFRÅN, ja det var tillsammans med allting annat en av mitt livs stora upplevelser (jag åkte en gång över Golden Gate i San Francisco).


TVÅ DAGAR - JA, en dag, NEJ !


Hasse :cool:

theresa
2008-07-16, 07:22
bye_byeJag har förstått att det behövs längre tid där än bara en dag...men som jag ser det hellre se det en dag än inte få se det alls:oVem vet när man får chansen igen...och skulle jag få chansen igen så gör det ju inget att jag varit där en gång förut heller ;) och man får ju se en hel del vackra vyer även från bussen som man inte skulle fått se om man inte åker. Vi har bara en vecka´s semester och vill se så mycket som möjligt.

Men det blir mycket resande det blir det...men jag tror det är värt det ändå_B-anana_B-anana

//bye_bye

Lissi
2008-07-16, 08:35
Ja visst får Du se vackra vyer! Landskapet i den delen av Grekland är SÅ vackert och Du har så rätt i att även resan är en del av upplevelsen. Ha en fantastisk dag!

Lissi

piam
2008-07-16, 11:02
Ja visst får Du se vackra vyer! Landskapet i den delen av Grekland är SÅ vackert och Du har så rätt i att även resan är en del av upplevelsen. Ha en fantastisk dag!

Lissi
Håller bara med!Det är en upplevelse utöver det vanliga.

Pia

theresa
2008-07-16, 14:39
Ja visst får Du se vackra vyer! Landskapet i den delen av Grekland är SÅ vackert och Du har så rätt i att även resan är en del av upplevelsen. Ha en fantastisk dag!

Lissi
klapp_klap Tack Lissi! det blir nog en fantastisk dagbye_bye

ozogott
2008-07-17, 12:29
Har man begränsat med tid är naturligtvis en dag oändligt mycket mer än ingen dag. Meteora är en spektakulär upplevelse och även vid ett så kort besök som en dagsutflykt medger kommer ni säkert att få fina minnen och bilder med er därifrån.

Resan till och från tar som sagt förhållandevis lång tid och naturen mellan Volos och Meteora är till stora delar, enligt min mening, inte är den mest hänförande. Stannar man totalt en vecka förstår jag att en dagsutflykt passar bra men har man tex två veckor till förfogande skulle jag överväga en övernattning i Kalambaka eller kanske hellre Kastraki som är mindre och ligger lite mer inne i Meteora.

Det är enkelt att ta sig från Volos till Meteora med buss och det finns gott om logi (vi bodde i Kastraki på Zozas Rooms för 30E/natt o rum). Med en övernattning hinner ni gå runt Meteora och besöka de kloster ni önskar och som är öppna. Meteora är inte så stort och om ni går kommer ni att se många fina vyer, jag lovar. Vidare kan ni uppleva de fantastiska bergen i både solnedgång som uppgång.

Men som sagt, ett besök är bättre än inget alls och det går säkert på en dag också även om det blir en stor del resande.

/Ozogott

drifty
2008-07-18, 23:04
Tack för alla svaren !! Vi är ju bara där en vecka så vi får se hur det blir...

theresa
2008-08-06, 18:08
Har precis kommit hem från Skiathos...som jag skrev tidigare så hade ving en dags utflykt till Meteora som vi tänkte ta och längtade väldigt mycket på att få möjligheten att se detta magnifika ställe...tyvärr så visade det sej att ving hade ställt in den turen p.g.a för höga bensinpriser,det var en rejäl besvikelsesnyft_drop....sen hade vi planerat att åka ut till kastro och lalaria...väl ute på havet informerades vi om att båten inte kunde ta sej ut dit p.g.a att det var för blåsigt snyft_drop en besvikelse till...men vinden kan ju ingen rå på...bättre lycka nästa gång flabb_flabVi fick en underbar semester ändå..hyrde bil och tog oss till kastro den vägen istället.

//bye_bye