handdator

Visa fullständig version : Ikaria calling!


Celbe
2008-07-14, 22:19
En harlig resa borjar narma sig sitt slut... Imorgon blir det var sista dag har i Armenistis, pa onsdag bar det ater hemat, forst med Olympic till Aten och sedan via Zurich. Har haft en underbar sista vecka har pa on efter att dessforinnan ha varit pa Naxos, Milos, Sifnos och Serifos. Vi har varit otroligt lata hela tiden men igar hade vi tydligen samlat ihop en hel del overskottsenergi for vi var ute och vandrade i fyra timmar, till Agios Dimitros, Christos Raches och Agios Polykarpos. Far val erkanna att det kants lite i benen idag!

Har kunnat utlasa i lite andra tradar att vissa haft det valdigt varmt. Med forra arets temperaturer fortfarande i farskt minne far jag saga att det varit precis lagom varmt hela tiden. Visst har det blast lite emellanat men enda on vi rakat ut for sandblastring var pa Sifnos. Har har det varit ganska rejala vagor i ett par dagar men pa Messakti beach ar det anda lugnt och mycket behagligt.

Ha det gott, alla!

Celbe x 2

Netwolf
2008-07-15, 08:58
Vad härligt ni verkar ha det. Det är nu en månad sen vi kom hem från vilda vackra Ikaria. Ön som för mig har seglat upp bland topp-tre.

Vi bodde även vi i Armenistis och hade stundtals rätt blåsigt, men vi hade lyckligtvis hotell med pool. Detta till vår dotters stora förtjusning.

Se bara till att ni har laddat med vatten och något ätbart iinnan ni flyger hem från Ikaria. Flygplatsen på ön, verkar vara hämtad direkt från öststaterna. Den lilla serveringen sålde slut på allt, inkl vatten, nästan omgående. Det var heller inte tu tal om att de skulle fylla på, trots att det bara var 5 minuters bilväg till närmsta minimarket.

Planet från Olympic ankom över två timmar sent till Ikaria och då var vi rätt törstiga.

/Netwolf

Kalimera
2008-07-15, 14:26
En harlig resa borjar narma sig sitt slut... Redan. :eek: Hur som, välkomna hem! bye_bye

Celbe
2008-07-18, 14:43
Redan. :eek:

Ja, tyvärr... Det är märkligt det här med tiden. Här hemma går iofs tiden ganska snabbt ändå när man jobbar hela tiden men i Grekland säger det bara SWISCH! 3½ vecka känns som högst 1½ vecka...

Ön som för mig har seglat upp bland topp-tre

Se bara till att ni har laddat med vatten och något ätbart iinnan ni flyger hem från Ikaria. Flygplatsen på ön, verkar vara hämtad direkt från öststaterna. Den lilla serveringen sålde slut på allt, inkl vatten, nästan omgående. Det var heller inte tu tal om att de skulle fylla på, trots att det bara var 5 minuters bilväg till närmsta minimarket.

Vi har haft Ikaria som nr ett alltsedan vårt första besök 2002 :).

Inga problem med förtäringen på flygplatsen. De var välförsedda med både mat och dryck. Vi köpte 2 stora frappé och 1 skink- och ostpaj för 6,40 och det får väl sägas vara ett bra "flygplatspris". Dessutom blev vi impade av bagagebandet i ankomsthallen - definitivt längre än i Ängelholm (och Karpathos!).

Så långt allt väl men för att citera en välkänd hotellägare "Now comes the tricky part".

Väl framme på flygplatsen traskar vi in för att hämta ut våra biljetter hos de två damerna på Olympics kontor. Jag hade bokat dem före Olympic införde e-ticket så jag hade bokningsbekräftelsen och referensnumret. Ena damen kollar på mitt underlag och säger "åh, detta är gamla tidtabellen - nu har vi en ny tidtabell. Flyget går 16.30, inte 14.20."

Vårt svar är naturligtvis "men varför har vi inte fått någon info om detta, antingen via e-mail eller mobil så vi hade kunnat ändra vår bokning". (Till saken hör också att jag kollat under våren om det fanns platser kvar på den här flighten och då var inte flygtiden ändrad.) Tja, deras svar var väl mest ett litet ryck på axlarna! Därmed sprack hela vårt upplägg med byte i Zürich så det var bara att bita i det sura äpplet, ringa SAS och ta reda om vi kunde ta oss vidare med någon annan flight samma kväll (nej) eller ordinarie plan dagen därpå (ja). Det fick dessutom bli en bokning på Sofitel (det numret var de i alla fall snälla och tog fram åt mig) för vi kände inte riktigt för att först komma till flygplatsen, ta oss in till centrum och leta hotell och sedan åka ut igen nästa förmiddag (några tel nr hade vi naturligtvis inte med och internet på Ikarias flygplats existerar naturligtvis inte). Så den som undrar kostar ett standardrum på Sofitel 225 euro + frukost 18 euro per person om den bokas kvällen före. Frukosten var superb i alla fall!

Jag har idag skickat ett mail till Olympic för att höra varför någon information inte gått fram till oss om ändringen samt att deras ärade kollegor på Aegean Airlines lyfter på telefonluren och ringer på mobilen om det är någon ändring. Vi får väl se vad det kommer för svar och OM det kommer något ;).

Celbe (väldigt nöjd med resan, trots allt)

Edit: Ja, det var ju faktiskt inte slut här. När vi väl hade checkat in kom de och frågade efter vår bokningsbekräftelse en gång till. Då visade det sig att vi, trots att biljetterna var redan var betalda, var tvungna att betala dem en gång till, d v s cash 102 euro på plats och motsvarande belopp återbetalades till kreditkortet som resan var betald med. Vi lyckades faktiskt få en euro i rabatt flabb_flab för vi hade ingen växel och de kunde inte ge tillbaka på en femtio-eurosedel, som var de enda sedlar vi hade. Pengarna finns på kreditkortet idag, det har jag kollat, så något positivt i alla fall!

Kalimera
2008-07-29, 13:32
Så den som undrar kostar ett standardrum på Sofitel 225 euro + frukost 18 euro per person om den bokas kvällen före. Frukosten var superb i alla fall!Fy bubblan! Vilken otur ni hade. Får ni någon kompensation?

Celbe
2008-08-02, 19:19
Får ni någon kompensation?

Ha, ha, det får vi inte. Men det har i alla fall kommit ett brev från Olympic Airways (snail-mail alltså, inte e-mail;)) i vilket de bad om ursäkt för vad vi råkat ut för och att de hoppas att vi kommer att använda oss av deras tjänster i fortsättningen också. Men inte en stavelse om varför de inte kunde meddela ändringen av tidtabellen via e-mail eller sms.

Nåväl, vi är inte avskräckta från att boka med dem igen dels på långa sträckor där det är möjligt att flyga (typ Astypalea - Rhodos) och dels för att undvika Pireus på hemresan. Men nästa gång lär jag allt hålla koll på avgångstider in i det sista;)!

Celbe

första inlägget via mobilt bredband!

Lissi
2008-08-02, 21:31
Åh vilket stök!!! Stackars er..225 euro för en natt...HUR HAR DE MAGE???? Då sov jag hellre på flygplatsen!

Lissi - som sticker tillbaks till Tinos i höst!

Celbe
2008-08-03, 08:58
Då sov jag hellre på flygplatsen!


Det var inte riktigt läge för det. Vi kom dit vid 18-tiden och SAS-kärran till Köpenhamn gick inte förrän 14.30 dagen efter. Men de hade faktiskt rullande utcheckning på Sofitel. Portiern frågade när vi skulle åka och då kunde vi ha rummet till kl 13 "för att slippa vara så länge på flygplatsen". Nu checkade vi in så snabbt som möjligt (och kors i taket, det var ingen kö) för att ha gott om tid för att handla förnödenheter, d v s olivolja, oliver, honung och vin.

Och jo, visst var det dyrt med 225 euro men standarden och servicen motsvarade priset. Men det kändes som att komma till månen när man är van vid små grekiska pensionat!

Celbe

Netwolf
2008-08-03, 23:59
Vi kom dit vid 18-tiden och SAS-kärran till Köpenhamn gick inte förrän 14.30 dagen efter

Då hade jag garanterat bott i Aten, men vi är ju alla olika. Jag vet nu heller inte vilka edra omständigheter var, men 225 €, hallå? :eek:

Gällande avgången från Grekiska flygplatser, så brukar jag kolla av status med jämna mellanrum via nätet. När vi bokade Olympic-flighten, så tog det la ca två veckor innan bekräftelsen kom.
Sen var man inte helt hundra på att planet skullle gå enl tidtabell, så innan avfärd så loggade jag in någon dag i förväg för att kolla av.

/Netwolf