Visa fullständig version : Partiell solförmörkelse 1 augusti 2008
Partiell solförmörkelse kommer att synas i stora delar av Europa den 1 augusti. Så här skriver Wikipedia,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Solf%C3%B6rm%C3%B6rkelsen_1_augusti_2008
Moster :)
Det får vi kolla. Hoppas det är klart väder den dan. Som är en Fredag.
För en gångs skulle är man glad att man är hemma då, eftersom den precis verkar missa Grekland ;)
Läste lite och där står "Det kommer att vara en så kallad midnattsolsförmörkelse eftersom den kommer att vara synlig i områden där det är midnattssol."
Alltså bara i Norrbotten, då? :confused:
/Netwolf
Detta händer på min födelsedag :D
jag blir 40 nere på Skiathos...visste väl att den 1aug var en speciell dag;)
//bye_bye
Läste lite och där står "Det kommer att vara en så kallad midnattsolsförmörkelse eftersom den kommer att vara synlig i områden där det är midnattssol."
Alltså bara i Norrbotten, då? :confused:
/Netwolf
Det är bara dom som får "total solförmörkelse" men det kommer nog att märkas rätt bra även i resten av Sverige, kolla på länken, det är dom längs den lilla svarta pricke som får helmörkt.
// C
I morgon är det alltså dags :eek:
Moster :)
Jodå, i morgon klockan 10.30 startar spektaklet. Förmörkelsen ökar ju längre norrut i landet man vistas. För en gångs skull en fördel med att bo här uppe i obygdens Västerbotten.
Jag mig till minnes drager den totala solförmörkelse som ägde rum 1954.
Förmörkelsen var verkligen total. Vi hade sotat glas att titta igenom. Det blev faktiskt nästintill kolsvart i finalen. Fåglarna slutade kvittra och bilarna tände halvljuset.
Arne
Och jag kommer ihåg att det blev så obehagligt tyst och kallt.
Och jag kommer ihåg att det blev så obehagligt tyst och kallt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.