handdator

Visa fullständig version : Snart i Paleochora


Hasse
2008-07-13, 20:30
Jag träffade en bekant i en affär i eftermiddags. "Visst längtar man mer efter semestern ju äldre man blir" var vi helt överens om, han och jag.

Nåja, vi hamnar i Paleochora om c:a 12 dagar, en stad vi hört så mycket gott om och läst en hel del om samt sett bilder. Vi har även nära bekanta som varit där och förälskat sig i staden och trakten så inside information har vi lite utav.

Men det finns några frågor som är mer intressanta än andra.

Varje kväll från 18.00 stängs all trafik av i centrum och alla tavernor flyttar ut sina bord och stolar mitt ute i gatorna. Men finns någon taverna som sticker ut mer än de andra och bara är ett måste att besöka ? Och har staden/trakten någon maträtt som är särskild och speciell ?

Båtutflykt österut måste vi göra, det finns flera orter som kan vara värda ett besök. Skrev härom dagen ut en färsk båttidtabell som jag hoppas gäller någorlunda fast jämföra med handskrivna där nere tänker vi göra också. I så fall, vilka platser är värda en dagsutflykt tycker ni ? Och hur är en tur ner till Europas absolut sydligaste punkt, Gavdos ?

Kan vara på sin plats att även undra hur vattnen och vindarna är i månadsskiftet juli-augusti där ner i sydväst ? Konstant kuling-styv kuling ?
Vi vill inte gärna råka ut för någon sjögång.

Strax norr om Paleochora finns en hel hoper byar, bl.a har jag läst lite om Azogires. Är denna en by värd att titta till, kanske ta en taxi om det funkar ? Eller hur är den lokala busstillgängligheten i trakten ?

Alla andra små finurliga tips är förstås lika välkomna än frågorna ovan. En Paleochora-vecka har vi stora förväntningar på, fullt förståeligt flabb_flab



Hasse :cool:

Marianne
2008-07-14, 11:07
Jag är säker på att ni får en härlig vecka i Paleochora, Hasse!
Plus likaså uppe på nordvästra kusten.

I Paleochora vill jag speciellt framhäva tre matställen:
1. Odysseus Pizzeria (förutom övärldens bästa pizza har man massor av andra jättegoda rätter) i början av promenaden på stenstrandssidan (när man kommer från centrum så att säga - man har restaurangerna på vänster sida). Alltid fullspikat.
2. Akropolis Ouzeria som ligger på det jag kallar "torget" (det är inget "torg", men det är där de fyra gatorna möts i centrum och trafiken stängs av kl. 18), här har man GODA smårätter till bra pris. Alltid fullspikat.
3. Och så ett ställe på sandstrandssidan, ja det är faktiskt två ställen med samma namn (samme ägare), ett nyare och rätt stort ställe och ett äldre, jag kommer inte på namnet nu, men de lagar himla god mat där. Kommer nog på namnet snart...

Och för vegetarianer och andra älskare av goda grönsaksrätter, så bör man väl prova The Third Eye också... Jättegod mat.

Åker ni österut så skulle ni ta med er tandborsten och lite smått och stanna en natt i Loutro kanske. Eller Chora Sfakion. Färjan längs kusten tar flera timmar och uppehället på dessa platser, tycker i alla fall jag, blir allt för kort om inte man stannar över natten. Ni kan kanske få en timmes uppehåll i Loutro om färjan lägger till både på ut- och hemturen, vilket jag menar den gör (men går ni av i Loutro missar ni ju Chora Sfakion - stannar ni över natten kan ni kort se platsen från färjan nästa dag om ni väljer att ta båten på dens uttur). Sedan gör färjan uppehåll i Agia Roumeli på väg hem, men båtresan är dryg i förhållande till de uppehåll man får.

Vi har tagit turen till Gavdos ett par gånger (som dagsutflykt). Här får man då betydligt fler timmars uppehåll, men nästa gång vi åker på denna tur, så ska vi absolut bo där några nätter. Det är lugnt och öde, men det finns både flera övernattningsmöjligheter och tavernor. Resan ut är oftare lugnare än hem, beroende på vinden så klart, men vi hade en väldigt blåsig hemresa en gång och en väldigt fin ut- och hemtur den första gången. Köp en liten bok om Gavdos i bokhandeln på huvudgatan som går mellan sten- och sandstranden.

Jag vet inte om du har läst mitt resebrev från sept./okt. 2003, men där står en del om både tavernor i Paleochora och vår första tur till Gavdos.

När vi åkte taxi upp till Azogires en kväll tror jag vi betalade 10 euro för varje sträcka, men det var då för en ca fem år sedan. Buss fanns inte så vitt jag vet.

Nu vet jag inte hur glada ni är för att bada, men OM ni åker västerut, till Elafonissi, så kom ihåg att gå över den korta sträckan genom vattnet och helt ut till själva ön. Där är fint att gå och väldigt fint att bada - och inga solstolar där ute! Oavsett om man är glad för att bada eller ej, så tycker jag att ett besök i Elafonissi är ett måste, där är fint och vackert även om jag föredrar lågsäsongen. Och det finns några tavernor uppe i backen med fin utsikt över stranden och ön.

Ha en härlig semester!

ramses
2008-07-14, 12:28
Vad kul att du ska till Pal. I år kommer inte vi ner förrän i september, men den som väntar på något gott...
det är svårt med råd och tips i detta forum tycker jag. gör aldrig det numera. Men som svar på dina frågor. förra året, första gången vi såg i alla fall en spansk Tapas restaurang på strandpromenaden- stenstranden. Jättegott!!
På Freedom street kvällen -ett stopp på Yannis kanfenion ett måste, nåt att dricka eller varför inte en smarrig glass att avrunda kvällen med.
Eftersom det är en dagsutflykt med båt du frågar efter så svarar jag på det, då är det lämpligt med tur till Sougia, österut. En tråkig, tycker jag, ort med en otroligt het strand. Men, kan vara kul att se en annan ort. Fin båttripp.
Sen kan man ta en ravinpromenad från Anidri och ner i ravinen till havet och stranden, underbert vatten. Tar ca. 1 timme och en kvart. Ta en taxi upp till Anidri, kom ihåg att beställa den i förväg!
För en dag är det inte så dumt att hyra en bil. Du kommer till många platser under en dag, avstånden runt byarna är inte så stora, men det tar ju sin tid med tanke på alla kringelikroker som vägen tar. *Under tiden- hälsa Paleochora. Yvonnebye_bye

Kalimera
2008-07-14, 15:10
Men finns någon taverna som sticker ut mer än de andra och bara är ett måste att besöka ? Taverna Dionissos har ruggigt god mat. Missa inte!

http://www.kalimera.se/bilder/forum/kreta_04.jpg

ramses
2008-07-22, 19:13
Hur går det Hasse? Har du fått någon bild av vilken slags ort Paleochora är? Att skjortan åker på kvällstid vet vi ju nu..flabb_flab

Hasse
2008-07-22, 20:17
Jo då, bilden av Paleochora är klar. Brukade inför resor förr om åren ta reda på alltför mycket om vårt/våra resmål (har blivit riktiga snitsare på kombinationsresor numera) men nu har jag stannat upp. Ja.....nu får det verkliga mötet på fredag kväll :p bli nästa gång vi tar reda på vad som finns. Det spontana upptäckandet är trots allt det som ger upplevelserna.

Men själva orten Paleochora känns som en av de mest spännande och oförutsägbara vi snart ska komma till, på många år. Och hur vi får det, kan vi ju bara avgöra själva. En ort ger ju ingenting om man inte har förmåga att suga ut det gottaste av den.

Och vecka två i Kastelli/Kissamos blir också mycket intressant eftersom det verkar vara en ort som skiljer sig nämnvärt från Paleochora. Fast kanske inte ? Eller.....?.....det får vi ju också se.

Lägenheten just nu i lite lätt kaos, packning nästan lite här och var, ska snart öppna väskan och placera tingen......flabb_flab Se upp, badrumsvågen !!


Hasse :cool:

Sören
2008-07-22, 22:28
Hejsan! Ha en riktigt trevlig semester på Kreta. Hoppas det blir en liten reseberättelse här om den. Tack än en gång för korten från Plomari.Tittar och längtar varje dag. Ha det bra. Hälsningar Helena.

Hasse
2008-07-22, 23:07
Hejsan! Ha en riktigt trevlig semester på Kreta. Hoppas det blir en liten reseberättelse här om den. Tack än en gång för korten från Plomari.Tittar och längtar varje dag. Ha det bra. Hälsningar Helena.


Plomari och övriga Lesbos vi upplevde i fjol finns alltid med i minnet. Tack för din hälsning, Helena bye_bye


Hasse :cool: (redan skrivsugen......) :D

Athanasia
2008-07-23, 05:24
Trevlig resa Hasse och B!!bye_bye

Wardakis
2008-07-23, 08:04
Trevlig resa!
Gunilla

Argyris
2008-07-23, 09:56
Hej,

kan någon rekommendera ett bra (helst bra standard) hotell i Paleochora, funderar på att åka ner och stanna 1 natt under vår vistelse i Maleme 4-14 Aug.

/Nico

Ziggy
2008-07-24, 09:12
Haris Studios anbefales av mange.

Sig