handdator

Visa fullständig version : Prisnivå

primina
2008-07-13, 17:17
Hej
Vi är nyss hemkomna efter drygt 2 veckor på Paros, vi bodde i Parikia, är det bara vi som tycker att prisnivån är hög i Grekland eller är det ovanligt dyrt på Paros? Vi upplevde att det ibland var dyrare att äta där än på en likvärdig restaurang i Stockholm.
Hälsningar Päivi

Chras
2008-07-13, 18:26
Har upptäck de senaste två åren att priserna är de samma i Sverige som i Europa. Möjligtvis är drickat litet billigare. Gjorde samma upptäckt på Mallorca förra månaden. Priserna i butikerna var som i Sverige och givetvis var det samma på matställena. Den tiden då den svenska kronan var hårdvaluta är numera förbi. Den börjar likna den gamla pesetan.
Chras

Eva L
2008-07-13, 19:27
Prisnivån beror inte på en svag krona utan på bättre levandsförhållanden hos befolkningen i Grekland.

Eva

Chras
2008-07-13, 19:43
Prisnivån beror inte på en svag krona utan på bättre levandsförhållanden hos befolkningen i Grekland.

Eva

Tyvärr är nog så inte fallet hos de flesta greker. Vid vårt besök i höstas talades det allmänt om prisstegringar utöver det vanliga. Dessa gick inte i takt med löneökningarna.
Vidare har jag inte märkt att EUR har blivit billigare för oss svenskar att köpa. Kan bara jämföra med danskar och norrmän som får fler EUR för sin valuta.
Tyvärr har Sverige halkat efter nu under många år.
Chras

Lissi
2008-07-13, 20:44
Jag upplevde på Tinos och Evia att det var mycket billigare där än på Naxos förra året. Vi åt verkligt gott, rikligt och väldigt prisvärt i år. En Mythos kostade i regel 2.50, 1/2 kg vin 3-4 euro, 1kg 6-7 euro. Grekisk sallad 5-5,50 euro, men de var alla stora! De typiskt grekiska varmrätterna oftast 7-8 euro, ibland 10....om det var bläckfisk i:D

I Karystos åt vi t ex var sin stor förrätt med underbara ugnsstekta auberginer och underbar stifado till varmrätt samt stor vatten och 1 kg vin för 20 euro för oss två.. Det är INTE dyrt! Så fick vi massor av melon när vi betalat;)
Nä vi var faktiskt överraskade positivt i år där vi var.

Lissi

Riitta
2008-07-13, 20:54
Jag märkte att det var skillnad på priser på Kalymnos och Rhodos.
Om man jämförde samma mat så var det 1-2 euro dyrare på Rhodos.

Köpte en badväska på Kalymnos för 6 euro och samma väska kostade 10 euro på Rhodos:rolleyes:

Riittabye_bye

rhodosfanast
2008-07-13, 21:14
Handlar man i butikerna som ligger nära stränderna på Rhodos är saken dyrare än om man handlar längre in i staden eller i Gamla Stan.

Det är väl som hemma går du ut på ett ställe kostar det så o åker man till Sthlm är det jätte dyrt o gå ut o äta..

spiro
2008-07-13, 22:59
Håller med Chras i frågan, -priserna har gått upp samtidigt som lönenivån för de flesta inte har hängt med. Många greker har fått det tufft, särskilt pensionärer (min gamle svärfar har ett sinne för att överdriva, men nu vet jag att han talar sanning). Bara en sak som att en gyro kostar 17-20kr nu, för 10 år sedan kostade det under 5kr (utan patates som utfyllnad). Lissi skriver om ex öl på flaska för 20-25 kr eller sallad för ca 50kr..vilket jag inte tycker är särskilt billigt. Gå ut och äta är fortfarande generellt sett billigare än i sverige. Dels beroende på alkoholskatten, men även pga deras matvanor. Skulle vi i sverige gå ut och äta i samma utsträckning som grekerna, så skulle vi kunna äta till "lunchpriser" även på eftermiddagen/kvällen.

Millie
2008-07-13, 23:52
Nyss hemkommen ifrån Kos, och kan bara säga det att tar man sig lite upp ifrån strandgatan (d.v.s.där det inte är så mycket turister)
så kan man äta både gott och billigt! vuxna +1 tonåring åt oss mätta för ca. 30 euro och då fick vi även en ibland två ouzo gratis till notan. Då kan man inte klaga!:)
Så är det väl på de flesta öar att man ska nog udvika de stora turiststråken så blir prisnivån lite bättre. Sen beror det väl på vad man äter, file, pepparbiff och dyl. är ju mycket dyrare än deras egna supergoda mat.
/Kerstin

magdalena
2008-07-14, 06:16
Jämför man Rhodos mot Italien och då Rom så är det billigare på Rhodos. En kollega var i Rom i maj och när dom beställde in maten fick dom betala 20 Eur för kött/fiskbit, sallad 5 Eur, Potatis 5 Eur, sås 5 Eur sen tillkommer drycken och detta är för bara 1 person. Så åt dom utan förrät så låg det för 400kr/person och på Rhodos kan du äta för 250kr för 2 personer som billigast på restaurang Yamas. Men sen kan det vara olika prisnivåer beroende på hur populära dom olika remålen är i Grekland.

Bara i Alcudia på Mallorca kunde du få betala dyrt på ena stället och restaurangen vägg i vägg kunde du betala under hälften av priset. Så det finns alltid vissa ställen där man får betala mer än på andra ställen..

Riitta
2008-07-14, 08:01
Jag har ju inte så stor erfarenhet av Rhodos:rolleyes: Vi var där 2 dagar och bara i gamla stan:)

Riittabye_bye

Eva L
2008-07-14, 08:24
Det är väl också så att världens ökade matpriser märks även i Grekland. Något som förvånade oss i vintras var att det i Puerto de Mogan på Gran Canaria generellt sett var lägre priser på uteställena än det är i Grekland.

Något som retar mig är att frukten blivit så dyr i Grekland på många ställen.

Eva

Rob Roc
2008-07-14, 09:31
Hej
Vi upplevde att det ibland var dyrare att äta där än på en likvärdig restaurang i Stockholm.
Hälsningar Päivi

Du får gärna tipsa om dom billiga restaurangerna i Stockholm.

Riitta
2008-07-14, 09:31
Man förstår att priserna måste upp i Grekland också. Allt blir ju dyrare även för dom.
Tycker fortfarande att man får mycket för pengarna.:)Tänk vad allt som man blir bjuden på kostar:rolleyes:

Riittabye_bye

Lissi
2008-07-14, 09:50
Lissi skriver om ex öl på flaska för 20-25 kr eller sallad för ca 50kr..vilket jag inte tycker är särskilt billigt. .

..men på restaurang TYCKER jag det är billigt!;) Jag som är svensk alltså och brukar betala det dubbla för öl MINST hemma. Jag vidhåller att för mig som TURIST upplevde vi maten som billig på Tinos. Hur det är för bofasta greker svarade jag inte alls på.

Lissi

Kalimera
2008-07-14, 13:44
Det är svårt att ge en generell bild av prisnivån i Grekland tycker jag. På vissa platser är det dyrt, andra billigt. Precis som hemma. Vi har precis kommit hem från Chios och Lesbos, båda öarna upplevde vi som "billiga" när det gällde maten, och mindre billiga när det gällde boendet. Maten är ju en av de största kostnaderna så att den är billig är ju ganska trevligt. Lägsta priserna hittade på Chios. Där åt vi extremt gott till låga priser. I Kardamylia åt vi på samma taverna tre kvällar i rad, notan slutade på 34 € första kvällen, 34 € andra kvällen och 35 € sista kvällen. Vi var då fyra personer som åt middag med flera olika rätter och drack massa vin och vatten. 35 € för fyra pers är billigt.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/chios.jpg

Hamnpromenaden i Kardamyli på norra Chios.

För övrigt brukar jag inte se saker som dyrt eller billigt, utan prisvärt eller inte prisvärt. En sallad som kostar 3 € kan jag vara mindre prisvärd än en som kostar 6 €.

Arne
2008-07-14, 14:23
Här kommer en liten resumé över snittpriser vi noterade under vårens resa 20 Maj och en månad framåt.

Naxos: Egentligen samma bra priser som förra året med det undantaget
att halvliterskruset vitt vin på Fotis Taverna vid Ag Prokopios höjts från 2 till tre Euro. Lite anmärkningsvärt, men vi kunde samtidigt konstatera att kvalitén på vinet avsevärt förbättrats. Middag för två på Gorgona vid Ag Anna landade på 15-18€ inkl vin.

Dyr liten Amstel erhöllo vi dock på Naxos strandpromenad och caféet man ser på naxosislands webbkamera (port view). 4 Euro stycket, men det visste vi ju. Vi skulle sitta där att flaxa till god kalimeravän hemmavid. Dålig investering dock enär vännen var i tidsbrist och missade flaxandet....

Syros. Ingen märkbar skillnad sedan förra året. På Kinitavernorna stannade middagen på runt 15€ inkl vin. Hörncaféet vid busshållplatsen ståtade fortfarande med , mera troligt övärldens billigaste vinkrus a 1,5€. Samma pris de senaste tre åren. Inne i Ermaupoli hamnade vi på strax över 20€ vid en taverna i gränden nedanför senatstorget. Service och mat dock i yppersta klass.

Patmos. Såväl Jimmys Balcony uppe i Chora som Loukas nere i staden
hade samma pris som förra året. 15-20€ nånstans för två inkl vin.

Fourni. Uppe vid Square hade glass med metaxasås stigit med 0,5€, men det är ju så vansinnigt gott att man tar kostnaden på 5€ för två med jämnmod.
På Corner intill Eleni fick vi samma lokala pris för sängfösaren, dvs tvenne grekkaffe med dito metaxa. Fem Euro för två pers.

Maten nu. Middag för två inkl vin på övre tavernan, den ovanför Square, kostade egentligen 16€ , men vi fick summan nedprutad
till 10€ av ägaren. Orsaken?? Tja, mera troligt beroende på att matportionerna voro jättelika och att vi endast mäktade med hälften av det som serverades. Ägaren trodde heltsäkert att vi icke fann maten aptitlig. Ett extrakrus vitt fick vi även i samband med notan.

Nikos i hamnen höll också priset på middag o vin för två strax runt 15-18€. Samma som förra året.

Samos. Vi stannade ju tre dygn på Samos/Phytagorion. Efter tips åt vi alla middagarna inne i smeten vid strandpromenaden på tavernan med göteborgskocken, ja en grek som jobbat i Göteborg i många år. Denna taverna låg lite högt, 18€ cirka för middag och vin avseende två, men maten
var minst sagt prisvärd. Tror tavernan hette Elia.

Ute på Varka, vid hamnpiren, hade ett krus vitt lyft med 0,5€ till 3,50 men lunchen satt i samma pris som året innan.

En liten brasklapp avslutningsvis. De allra flesta matställen vi beökte var och är ju sådana vi bevistat vid flera tillfällen genom åren, och där vi är bekanta med
ägare och personal. Det är nog mera troligt att vi på en del ställen får
det vi kallar för "lokalt pris" dvs samma som ortsbefolkningen. Men vi vet inte.

Arne

rhodosfanast
2008-07-14, 18:05
Om man tycker det har blivit så dyrt nere i Grekland hur mycket har inte priserna stigit här hemma i vårt eget land o hur mkt skall det stiga till.

Åker man på semester en gång om året utomlands så får man ta seden dit man kommer annars så får man vara utan semester.

Elisabet
2008-07-14, 20:49
"Vanliga" tavernor i Grekland har ju inredningsmässigt sett inte högre standard än enkla pizzerior och liknande i Sverige och jämför man så tycker jag att priserna är ganska lika. Service och kvalitet på maten kan variera väldigt mycket i Grekland, så att ur den synpunkten säga att det är generellt billigt eller dyrt är ganska omöjligt. Däremot fann jag de kykladiska öar jag besökte förra året (framför allt Paros och Folegandros) som dyrare än de öar i andra ögrupper jag åkt till de senaste åren innan.

Är det inte så att Kykladerna generellt är något dyrare att turista i, än andra ögrupper?

Kalimera
2008-07-14, 20:52
Är det inte så att Kykladerna generellt är något dyrare att turista i, än andra ögrupper?Det är min uppfattning att det generellt är dyrare i Kykladerna.

Eva L
2008-07-15, 08:56
Jag var i cykladerna förra året och på Smaos-Patmos-Fourni året innan samma tidsperiod. Kom hem till Sverige i mitten av juni och den senare resan var tre veckor och den första två. Upplevde inga som helst prisskillnader mellan dessa två resor. Exempelvis var boendet på Samos mycket prisvärt men maten där var genomgående inte lika prisvärd som den jag åt på Folegandros.

På Samos betalade jag 20 euro, Patmos 30(hög standard pool), Fourni 25 (havsutsikt)Santorini 20, Ios 20, Sikinos 20 (havsutsikt), Folegandros 25. Samtliga boenden var bra eller mycket bra och jag skulle kunna tänka mig att gärna bo där igen. Jag prutade inte på priset på något av ställena frånsett Sikinos där jag påpekade att jag som ensamresande brukade få bo lite billigare och då sänktes priset direkt med 5 euro.

Eva

spiro
2008-07-16, 00:25
Om man tycker det har blivit så dyrt nere i Grekland hur mycket har inte priserna stigit här hemma i vårt eget land o hur mkt skall det stiga till.

Åker man på semester en gång om året utomlands så får man ta seden dit man kommer annars så får man vara utan semester.

Ta seden dit man kommer, är något av det värsta uttryck jag vet!(låter lite ny demokrati el nått annat korkat om det.-och jag menar inte att DU har den åsikten!) Du måste mena att; åker man utomlands så får man ta valutan dit man kommer, annars får man vara utan semester.-Det hålller jag med om!

Trist bara att grekerna inte kan fly sin egen ekonomi. De har det ganska besvärligt nu, helt säkert!