handdator

Visa fullständig version : Flera Parga-frågor


Olsson
2005-08-01, 13:22
Hej - detta är första gången, så vi får se hur det går ...

Flera frågor om Parga, vi åker dit 25 augusti:

- Vi ska bo på hotell Angela, någon som har något ris eller ros att komma med om det?

- Läste Epiros resebrev om utflykten till Gliki. Sedan "drog vi vidare till vandringslederna ovanför ravinen". Jaha, vart åker man då? Är det skyltat? Det såg jättehärligt ut, vi vill gärna också dit! Förstår inte heller det här med vadningen över floden. Varför måste man över? Vad är det som lockar på andra sidan?

- Och sist detta med branden - hur går det? Brinner det fortfarande? Läskigt.

Det var allt för nu ... :)

epiros
2005-08-01, 13:47
Hej - detta är första gången, så vi får se hur det går ...

Flera frågor om Parga, vi åker dit 25 augusti:

- Vi ska bo på hotell Angela, någon som har något ris eller ros att komma med om det?

- Läste Epiros resebrev om utflykten till Gliki. Sedan "drog vi vidare till vandringslederna ovanför ravinen". Jaha, vart åker man då? Är det skyltat? Det såg jättehärligt ut, vi vill gärna också dit! Förstår inte heller det här med vadningen över floden. Varför måste man över? Vad är det som lockar på andra sidan?

- Och sist detta med branden - hur går det? Brinner det fortfarande? Läskigt.

Det var allt för nu ... :)


Tjena Olsson

Välkommen till kalimera

Blir lite avundssjuk på att ni ska åka till Parga, hade hoppats på att kunna ta en vecka där nu i augusti, men därav blir intet för min del.

Frågorna om Acheron.
Måste man över floden ?
Neej, det måste man inte. Det går att parkera på båda sidor om floden.
Vi ställde oss på den sida som vätter mot söder för att sedan kunna enklast kunna fortsätta mot Tzavellinas och för att där ligger en taverna med bord och stolar vid flodbrinken där vi trodde vi kunde få äta vår medhavda pic-nic.
För att nå det ställe där det är vackrast i flodravinen behöver man vada från den sidan. Det är inte så farligt som det låter, de flesta gör det, och det är en härlig upplevelse, svalkande:)

Mot Tzavellinas är det sedan skyltat, och inte långt att köra från tavernan, ta av till vänster direkt när ni kommer upp från flodbrinken där vägen delar sig.

Branden är säkert släckt nu.

Ha det så bra i Parga
bye_bye Tommy

epiros
2005-08-01, 18:21
Hej igen

Glömde lägga till att på hotel Angela har ni ju ett kanonläge vid lilla krioneri-stranden. Har för mig att de kör live-musik där på kvällarna åtminstonde i augusti. Nära till "stan" är det ju också.

Går ni åt andra hållet ( istället för in mot "stan" alltså) så har ni olivlundarna med promenadvägen till Lichnos-stranden alldeles inpå knuten också.

Har aldrig bott där, men boendet är säkert bra det också.

Än en gång ha det gott I Parga

bye_bye Tommy

Olsson
2005-08-02, 08:12
Wow - det här var ett fantastiskt forum, där man får alla svar så fort och lätt. Jättetack!


Och självklart kommer vi att ha det toppenskönt i Parga. Senast vi var i Grekland var vi på Lefkas, det var helt fantastiskt. Men man kan ju inte åka tillbaka till samma ställe förrän man varit överallt (eller hur?), så därför blir det Parga i år. Tänkte att det skulle vara ungefär lika vackert och dessutom västkust, vilket innebär kvällssol, som var en av de få saker vi saknade i Nidri.

/Olsson

Hasse
2005-08-02, 08:49
Wow - det här var ett fantastiskt forum, där man får alla svar så fort och lätt. Jättetack!


Och självklart kommer vi att ha det toppenskönt i Parga. Senast vi var i Grekland var vi på Lefkas, det var helt fantastiskt. Men man kan ju inte åka tillbaka till samma ställe förrän man varit överallt (eller hur?), så därför blir det Parga i år. Tänkte att det skulle vara ungefär lika vackert och dessutom västkust, vilket innebär kvällssol, som var en av de få saker vi saknade i Nidri.

/Olsson



Hej hej !

1999 började min sambo och jag våra resor till Grekland. Både hon (mest hon) och jag hade erfarenhet från resor på 80-talet men -99 satte vi igång på allvar. Sedan dess har vi gjort 8 resor ytterligare, varit på c:a 15-16 platser, öar och lite på fastlandet och kom nu hem från Kreta i torsdags natt.

Och vår filosofi har alltid varit "Ny plats, nya upptäckter för nu kan vi den förra". Det har resulterat i att vi för tillfället, redan efter endast 5 dagar hemma har fått andra funderingar än Grekland och kanske gör ett uppehåll 2006.

Högst personliga idéer om hur man lär känna ett land men oj vad vi sett skillnader ! Parga var en perfekt start, vilken by, vilken grönska, vilka känslor vi fått därifrån. Men skulle vi t.ex återvända, om vi hade gjort det i år istället för Kreta eller kanske trots allt 2006......så hade vi nog sett lite olika Parga men det vet vi ju ej. Byn har nog utvecklats och blivit väldigt mycket mer attraktiv än då.

Nidri som ni nämner, var väl trevligt men en vecka räckte gott och väl. Vi bodde på Scorpios i Perigiali och den utsikten över 8 andra öar var oslagbar. Minns dock ej om vi hade kvällssol men boendet var perfekt förutom det långa avståndet in till Nidri centrum.

Trevlig Parga-resa, "Olssons"



Hasse

epiros
2005-08-02, 15:11
Wow - det här var ett fantastiskt forum, där man får alla svar så fort och lätt. Jättetack!


Och självklart kommer vi att ha det toppenskönt i Parga. Senast vi var i Grekland var vi på Lefkas, det var helt fantastiskt. Men man kan ju inte åka tillbaka till samma ställe förrän man varit överallt (eller hur?), så därför blir det Parga i år. Tänkte att det skulle vara ungefär lika vackert och dessutom västkust, vilket innebär kvällssol, som var en av de få saker vi saknade i Nidri.

/Olsson

Jag har återvänt till Parga de senaste 3 åren. 1 gång räcker inte för att i lugn och ro upptäcka alla pärlorna, då menar jag inte bara Parga i sig, utan dels det som finns i Pargas omedelbara närhet, många stränder och vackra omgivningar, sevärdheter etc. och dels allt annat som finns att upptäcka och uppleva på fastlandet. Vill man se och uppleva öar finns ju hela den joniska ö-världen inom räckhåll. Man kan man ju t.ex utgå från Parga och ta sig vidare via de joniska öarna och ner till Peloponnessos........

Det tycker jag är fördelen med Parga och fastlandet. Valmöjligheterna är fler än på en utpräglad Ö-semester.

Jag upptäckte Parga efter att ha varit några gånger på Lefkas ( som jag tycker är en härlig ö).

Skulle vara roligt och höra hur ni har uppfattat Parga efter er semester där.

bye_bye Tommy

fiffi
2005-08-06, 15:33
Hej Olssons, hotel Angela ser jättefint ut när ja g gått förbi o har bra läge. nära stadsstränderna o centrum. vill man till Valtosstranden är det bara att hoppa på en badbåt från piren.Jag åker också till Parga den 25 aug. Var i Nidri,Lefkas-93 men Parga smäller högre tycker jag. mycket bättre stränder o vackrare! Åker till Parga för 5:e gången nu. Längtar!! Trevlig semester, hälsn. Fiffi

pysen
2005-09-02, 16:00
Apropå Pargafrågor.

Ser på väderleksrapporterna, de visar många regndagar närmaste tiden. Är det vanligt i Parga den här tiden på året, ska åka dit i i början av september (8:e).
Är det också risk för att långärmat måste packas ner?

Eva L
2005-09-02, 16:16
Apropå Pargafrågor.

Ser på väderleksrapporterna, de visar många regndagar närmaste tiden. Är det vanligt i Parga den här tiden på året, ska åka dit i i början av september (8:e).
Är det också risk för att långärmat måste packas ner?

Vädret kan vara variationsrikt i september och så här långt norrut i Grekland bör ni defintivt se till att packa ner en tröja. Parga har jag bara besökt i aug för länge sen samt i juni det här året. Frös rejält några kvällar och det behövdes både jeans och långärmat runt den 10:e juni.

Eva

Agapi
2005-09-04, 18:42
Idag har vi regn och det är ca 22 grader nu.Känns som höst.

Men i går var det sol och 30. Härligt badväder.
Men på kvällarna kan det bli lite kyligare så det kan vara bra att ta med en kofta.

Ha en trevlig resa!:)

Katerina


Apropå Pargafrågor.

Ser på väderleksrapporterna, de visar många regndagar närmaste tiden. Är det vanligt i Parga den här tiden på året, ska åka dit i i början av september (8:e).
Är det också risk för att långärmat måste packas ner?

bon
2005-10-25, 11:28
Hej, hoppas du gillade Parga och hotell Angela, blev du förvånad över att de talade svenska? Hur var stranden utanför hotellet, sommaren 2004 var stranden avstängd för de grävde ner avloppsrör för toaletter. Jag var aldrig i Parga detta år så jag är så nyfiken på hur min favoritstrand ser ut nu. Vattnet måste vara bra nu, både vid stadsbadet och vid Angela. Förut åkte bajskorvarna, alldeles hela, ut vid badbåtspiren men det ska de ha slutat med nu då de har börjat med toalettrening.

Blev det någon promenad i floden Styx iskalla vatten?

bon

Olsson
2005-10-25, 15:50
Hej, hoppas du gillade Parga och hotell Angela, blev du förvånad över att de talade svenska? Hur var stranden utanför hotellet, sommaren 2004 var stranden avstängd för de grävde ner avloppsrör för toaletter. Jag var aldrig i Parga detta år så jag är så nyfiken på hur min favoritstrand ser ut nu. Vattnet måste vara bra nu, både vid stadsbadet och vid Angela. Förut åkte bajskorvarna, alldeles hela, ut vid badbåtspiren men det ska de ha slutat med nu då de har börjat med toalettrening.

Blev det någon promenad i floden Styx iskalla vatten?

bon



Hej själv! Jadå, både Parga och hotell Angela var toppen! Vi var förberedda på att de skulle tala svenska, det stod i Apollokatalogen.

Stranden vid hotellet var jättefin, inga bajskorvar så långt ögat kunde nå. Däremot kände vi tydlig avloppslukt på flera ställen på bystranden, dels vid båtbryggan, dels längre söderut (ungefär halvvägs bort till oss), så vi lät bli att bada där ...

Jag har skrivit ett resebrev, dvs. det finns i datorn, men det ska ju skickas in och man ska välja ut bilder och så vidare, så det tar nog ett tag till innan det kommer att dyka upp här ...

Regntunga skyar över Stockholm
/Olsson