Visa fullständig version : Öl
Sitter o surfar runt på Kalimera så här på lördagskvällen,och fastnade på matforumet,läste bland annat en del om grekiskt öl. Nu åker jag till Rhodos om 15 dagar och undrar vilka inhemska sorter som är gångbara där, på tavernor,barer o supermarkets? Vid tidigare resor till Grekland har det mest funnits licensbrygda märken(Heineken,Amstel.Becks o likn.) och Mythos givetvis. Någon som varit på Rhodos kanske kan upplysa mig. Elvaölen vid poolen eller på stranden är ju den bästa(o godaste).
Max W
Glinatsi
2008-07-12, 23:23
Hej!
Jag dricker inte öl själv men jag tror att det enda lokala ölen som finns på Rhodos är Magnus Magister. Min far och sambo tycker inte att det är speciellt gott men det kan ju vara värt att prova... :)
Mythos är det enda Grekiska öl jag känner till och det är gott! Men det finns inget som slår en kall AMSTEL
H/ Kjell
En Alfa kunde man köpa lite här och där! Tex på Faliraki...
rhodosfanast
2008-07-13, 21:16
Mythos är jätte god kall. Mythos kan man köpa här hemma på systembolaget men det är inte alla som har den då får man beställa den.
Men i Kristianstad har dom den alltid hemma så man känner sig som på Rhodos...:)
Varför inte prova en kall Zorbas, ägs dock av Heineken men är ganska ok i värmen.
Jag har bara råkat på Mythos (favoriten;)), Alfa, Zorbas och Fix. Dock inte den röda. Finns det fler???:confused:
Fix var vanligt på Kreta. Den har jag inte lyckats hitta nån annanstans jag varit . Alfa och Mythos är väl vanligast antar jag.
Lissi - som har 6 Mythos i kylen:D
Foretrekker Mythos, men har også drukket Hellas pils på Rhodos.
På en restaurant i Naxos sa eieren at han ikke serverte/solgte Mythos forde ølet ikke blir laget i hellas lenger, men på lisens i Skottland...? Vet ikke om det stemmer da...
Han solgte iallefall bare Alfa (av "greskt" øl) for å støtte opp den greske sysselsettingen av ølproduksjon...
Det smakte nå godt det og ;)
Ia
De få gånger jag dricker öl blir det också Mythos, mest för att jag gillar namnet (känner ingen skillnad i smaken på alla ölsorter...).
En kall Mythos - helst ska glaset också ha legat i frysen - på en skuggig taverna i vattenbrynet och ett bord fyllt av läckra mezes... mmmmm det är Grekland det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.