handdator

Visa fullständig version : Mamma Mia – hur bra är filmen?


Kalimera
2008-07-11, 08:54
Idag har Mamma Mia äntligen premiär. Jag längtar verkligen efter att få se filmen, den har fått bra recensioner och mina förväntningar är höga. Vad kan gå fel? Inget. Kombinationen Abba och Grekland kan inte misslyckas. Själv ska jag försöka hinna med att se filmen i helgen.

När du har sett filmen vore det kul om du ville betygsätta filmen här ovan. Känner du igen några inspelningsplatser? Skriv i så fall det här.

Getty
2008-07-11, 09:03
Håller med dig fullständigt Janne, vad kan bli fel. Ser också fram emot att se filmen, men åker till Lefkas snart så jag får vänta tills jag är hemma igen. Om det inte är så att man kan se filmen i Nidri, har hört att det finns en del utebiografer därflabb_flab. Men så snart jag sett filmen kommer jag lägga en röst på den.

//Ingela

Göran
2008-07-11, 18:22
Om man gillar ABBA:s musik, komiska effekter och situationer varvat med en smula romantik och action... och dessutom den grekiska ö-världen... Då blir det en femma!
Jag hade förmånen att se en smygpremiär förra fredagen, och blev helt tagen! För första gången i mitt liv tänker jag se om en film många gånger :)
Jag rekommenderar varmt filmen till alla som vill drömma sig bort en stund och få lite "må bra"-känsla!
/Göran

Inga och Anders
2008-07-11, 22:59
[quote=Göran;137858]Om man gillar ABBA:s musik, komiska effekter och situationer varvat med en smula romantik och action... och dessutom den grekiska ö-världen... Då blir det en femma!

Vi instämmer verkligen. En riktigt må-bra-film som hela familjen tycker om. Vi har just kommit hem från öarna och kan med filmens hjälp lätt drömma oss tillbaka.
/ Inga och Anders Ang_elx

Toto
2008-07-12, 11:53
Jag tillhör dem som när ABBA var som populärast tog avstånd från den sortens kommersiella skval. TROTS detta så satte sig de flesta låtarna. Och med ett mer "sansat" ställningstagande till musik och politik så är ju låtarna otroligt bra musikaliskt.
Filmen var underbar att se. En romantisk bagatell som var helt oemotståndlig.
Jag kommer definitivt att se den många gånger. Man blir också nyfiken på Skopelos och Skiathos.

/Thomas

finlandssvenska
2008-07-12, 12:23
Såg filmen här på rhodos i går kväll och tyckte mycket om filmen! :)

Carina
2008-07-12, 12:37
Jag tillhör dem som när ABBA var som populärast tog avstånd från den sortens kommersiella skval.
/Thomas

Samma med mig, har aldrig förstått mig på ABBAs musik, men ska likväl se filmen, mest för vyerna från Skopelos. Men vem vet kanske jag tycker om musiken också.

Carina

Antouan
2008-07-13, 18:47
Jag gav filmen en 5:a.
Eftesom jag är uppväxt i ABBA eran, tolkig i Grekland, så självklart gillar jag filmen jättemycket, och att det finns sån glimt i ögat hos skådespelarna gör det inte sämre! klapp_klap

Masouraki
2008-07-13, 18:51
Såg filmen idag.Hur bra som helst.En riktig må-bra-film.Satt och nynnade på låtarna.Måste skaffa mig filmen på dvd när den kommer ut och ha under vintern.

Hans995
2008-07-14, 08:34
Såg filmen igår, håller med om att det är en måbrafilm. Besviken på sånginsatserna är jag väl ändå. (Meryl Streep och Pierce Brosnan sjunger väl sådär). Detta då jämfört med musikalen vilken jag tyckte var mycket bättre.

Masouraki
2008-07-14, 11:24
Besviken på sånginsatserna är jag väl ändå. (Meryl Streep och Pierce Brosnan sjunger väl sådär). Detta då jämfört med musikalen vilken jag tyckte var mycket bättre.

Tyckte inte heller att Brosnan sjöng så jättebra men inte alla kan ha bra sångröst heller.Han har ju utseendet och kan spela,det får duga;)
Tyckte faktiskt att Meryl Streep sjöng bra men vi tycker ju alla olika så:D

Kalimera
2008-07-14, 14:14
Jag såg filmen igår och gillade den väldigt mycket. Som andra har skrivit är det en film man mår bra av. En fyra gav jag i betyg. Det var inte mycket som jag kände igen, en snabb sekvens av Skiathos stad och Agios Ioannos (Skopelos) där bröllopet är. Mest glad blev jag när jag såg att bruden red på en utsmyckad åsna till kyrkan, det gjorde jag och Camilla också när vi gifte oss i Grekland. Vi var först. flabb_flab

Kalypso
2008-07-14, 17:54
Såg också filmen igår. Jag tycker den var alldeles underbar, en riktig feel good film.
Som sagt kombinationen ABBA och Grekland kan ju knappast bli fel. Med tanke på hur lycklig jag var när jag lämnade salongen får det bli en femma från mig.
Och gissa om jag är glad att jag ska åka till Grekland på lördag, hade inte planerat någon resa i år men det blir en vecka på Kefalonia. Hurra!

Janne, lite utanför ämnet, men måste också hylla din förklaring till varför man gillar Grekland som jag ramlade på häromdagen när jag lusläste Forumet efter resetips (minns inte nu vilken tråd det var, du får gärna påminna mig var de finns, dessa underbara rader tål att läsas fler gånger). Ibland förstår man ju knappt själv varför man får sån abstinens och bara längtar dit hela tiden. Dina ord var helt fantastiska, tack!

Kefalonia blir också första tillfället för mig att testa min grekiska som jag harvat med under senaste året, spännande.
Kalypso

Kalimera
2008-07-14, 20:57
Dina ord var helt fantastiska, tack!Tack själv. :) Kan det vara denna (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=130478#poststop)text?

Eva L
2008-07-14, 21:05
Såg den i lördags och gav den en fyra men det var nog bara för att den är inspelad i Grekland och med en av mina favoritskådespelerskor. En film man blir glad av men jag har sett många bättre filmer.

Eva

Moster
2008-07-14, 21:42
Janne, lite utanför ämnet, men måste också hylla din förklaring till varför man gillar Grekland som jag ramlade på häromdagen när jag lusläste Forumet efter resetips. Ibland förstår man ju knappt själv varför man får sån abstinens och bara längtar dit hela tiden. Dina ord var helt fantastiska, tack! Kalypso

Janne, jag håller fullständigt med Kalypso; vilken underbar text klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Moster :)

Kalypso
2008-07-14, 22:25
Yepp, precis den texten var det. Som den vackraste poesi. Tack för länken.
Kalypso

Lissi
2008-07-14, 23:32
Vi har just sett Mamma Mia och jag ger den en femma av flera skäl. Ett är att jag, som var SÅ tveksam efter trailern jag såg , blev så himla positivt överraskad av glädjen, humorn och miljön..för att inte tala om alla låtar! Nu kom ju texternas innehåll fram i ett "nytt" ljus. Kul att se alla dessa storstjärnor i dessa roller och det syntes verkligen hur himla kul de hade! Biopubliken sjöng med i vissa låtar och efter det sista dansnumret efter själva filmen så applåderade alla, man glömde att det inte var musikal;)
Vi har inte sett musikalen så det är kanske därför vi gillade den så, vi har ju inget att jämföra med...Precis som man inte ska se en film om man läst boken så ska man kanske inte se denna om man älskat musikalen...

Jag tyckte faktiskt att det var goda sånginsatser och det var en himla tur att det inte var dubbade röster i sånginslagen...
klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap är alltså betyget

Lissi

Kakri
2008-07-15, 00:23
Så filmen på Skiathos 5.juli. En opplevelse i seg selv å være på kino der nede. Syns filmen (og musikken) var superduper. Skal se den om igjen når den kommer på DVD - HELT SIKKERT!!!!

theresa
2008-07-15, 10:27
bye_byeVi var hela familjen och såg Mamma Mia filmen i går...jag ger den en stark femma _B-anana_B-anana_B-anana_B-anana_B-anana en sån undebart härlig film,så mycket humor och värme och strålande sånginsatser från alla...det var länge sen jag skrattade så på en bio och inte att förglömma alla vackra vyerflabb_flab Jag kännde mej jätte glad och uppspellt när vi lämnade biosalongen....det kanske hjälper till att det snart bär av till Skiathosklapp_klapklapp_klap bara 12 dagar kvar nu...jippieeeeebye_bye

Mona Stenberg
2008-07-15, 12:44
:)

Vi såg filmen Mamma Mia igår kväll.
Den är helt underbar:) gick ut från bion med ett stort leende på läpparna.

Alla skådespelarna är underbara.

Kommer att se filmen igen:)

Trevlig sommarbye_bye

Katitzi
2008-07-15, 23:57
Såg filmen igår, dagen efter vi kom hem från Thassos. Hade fortfarande greklandsstämmningen i kroppen, så det kändes helt rätt! En stark 4:a ger jag den, främst för de vackra bilderna och bra skådisar. Musikalen ger dock en häftigare musikupplevelse med orkester och sång alive. Har sett den både i London och Stockholm, och London var klart bäst. Vilken publik som stod upp och sjöng med i alla sånger! klapp_klap

anneli56
2008-07-16, 08:35
Vi såg också filmen igår.Vilken härlig varm och glädjande film med underbara skådespelare,filmad i en underbar miljöklapp_klap
Första gången jag varit med om att folk applåderar på bio.:)

Riitta
2008-07-16, 20:50
Nu har vi också sett filmenklapp_klapDen kommer jag se många gånger till, känner jag på mig:) Den var verkligen härlig på många settklapp_klapklapp_klap En femma blir det:)

Riittabye_bye

Håkan Frid
2008-07-16, 21:42
Hela Mamma Mia konceptet är genialt! Jag hade förmånen att se musikalen i London, på engelska. Jag har inte sett den svenska men dom som var med och hade sett båda sa att den engelska var bäst, musiken blir mer "på riktigt" med engelsk text.
Filmen då. Jo den var kanon! Charmig till tusen. Det är helt rätt skådespelare till rollerna. Man får inte tänka att dom skall sjunga perfekt. Det får inte jämföras med musikalen! Det är ändå två helt olika saker.
Att få se filmen "på plats" i grekisk miljö, det blev ju helt rätt!
Ja, SE FILMEN!

Hälsar Håkan i Värnamoklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap

ramses
2008-07-16, 21:42
Har sett filmen nu ikväll. En fyra får det bli. Det är girl power i den. Meryl Streeps verision av The winner takes it all var en upplevelse. Grekland känns väl lite som en bakrundsfond, men som sådan kan man ju inte få något bättre. Ska se musicalen i Göteborg 9/8, blir kul.

eldo
2008-07-16, 23:34
Såg filmen premiärdagens andra föreställning på Skiathos den 3 juli _B-anana. Första gången jag varit på bio i Grekland och det i sig blev en upplevelse. Trots den sena timmen höll filmen oss vakna med mycket skratt och tårar, vi gick från bion med ett stort leende på läpparna _B-anana.

Jag ger den klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap i betyg

Eva-Lena som nyss kommit hem från Skiathos o Skopelos och längtar redan tillbaka....

Ingegerd_Lasse
2008-07-18, 00:45
Ur-bra, även om vissa delar var på gränsen till "för mycket", men helt klart en humörhöjande, supervacker film. Kan se framför mig när vi går hela tjejgänget och ser den tillsammans, och vågar sjunga med och leva ut, första besöket var med egna vuxna, barnen, då måste man ju uppföra sig!!
Och nästa år så ska soundtracket med på resan. Det enda orosmolnet är att alla kommer att vilja åka till Grekland efter att ha sett filmen! Då blir det fullt!
Ingegerd

NaxosNille
2008-07-18, 08:17
Det er en flott film - gå og se den - det skal absolutt nytes i storformat på bio. Stort pluss for flere, for meg, ukjente sanger. Trodde ellers jeg hadde hørt alt av ABBA, men her kom det noen bonussanger - herlig. Filmen hadde bare to feil - for lite Skopelos og for lite Pierce Brosnanflabb_flab Skulle ønske det var filmet litt mer av de fantastiske omgivelsene. Et lite tips til slutt; Ikke gå når du tror filmen er slutt - vent litt - de har gjemt det besteklapp_klap

Lissi
2008-07-18, 10:04
...och jag glömde i min "rescension" av filmen att tillägga att de grekiska statisterna var helt underbara, om de nu var statisterAng_elx..samt den absoluta höjdpunkten, dansen på stranden med Does your mother know". Gissa om det blev muntra miner på spinningen senare i veckan när alla som sett filmen där började le och sjunga med..Då tänkte vi alla på det numret!

Lissi

Arne
2008-07-18, 14:43
Hittade filmen på nätet idag och drog hem densamma. Vist, vackra bilder, men jag dristar mig ändå påstå att storyn var tunnare än flor. Förslagsvis sorgflor då.

Utskälld strax??

Arne

Lissi
2008-07-18, 18:49
Hittade filmen på nätet idag och drog hem densamma. Vist, vackra bilder, men jag dristar mig ändå påstå att storyn var tunnare än flor. Förslagsvis sorgflor då.

Utskälld strax??

Arne

Här skäller vi inte på varandra, livet skulle vara trist om alla tyckte lika, men man ska se filmen på storduk, med surroundljud och med storpublik bredvid sig i salongen som sjunger med och njuter!:D Du missade hela grejen Arne;)

Lissi

Håkan Frid
2008-07-18, 21:11
Haha, Arne, hur kunde det bli så fel?!
All denna charm som hela storyn har, kände du inte den?
Jag är så full av beundran för tjejen som kommit på att väva ihop en saga och få in ABBA:s sånger mitt i prick. Det är unikt, mycket unikt!
Jag var själv en anti-ABBA i början. En av polarna kom helt plötsligt en dag o sa, "skall ni med på ABBA i Scandinavium i kväll?" Hmm, ABBA?! Blah!
Vi hade inet att göra, slöa tonåringar. Så ok, vi åker! The girl with the golden hair hette storyn. KANON, och jag var ABBA-född.
Mycket nostalgi blev det, till saken.
Gå och se filmen på riktigt Arne, OCH musicalen.

Ha det!
Håkanklapp_klap

yeasou
2008-07-18, 22:39
Jag har ej sett filmen, ej heller musikalen och är ganska "Fed up with" ABBAmusiken. Nu för tiden är det bara "The winner takes it all" som gäller! Det är ju härliga låtar som de en gång gjorde och jag känner att det räcker för mig att ha upplevt och känt hur det en gång var!
Röstade för att jag ej kommer att se filmen och detta står nog fast!!
Okej att så många tycker annorlunda än jag!
Jag som älskar de gamla grekiska klassikerna:p där de stora pengarna inte har spelat så stor roll!
MVH
ClassicYEASOU_B-anana

Frappe
2008-07-19, 11:52
Jag instämmer med de flesta tycker filmen är helt underbar flabb_flab Men bästa var ändå att se filmen på plats på en utomhusbio och höra Grekernas stoltet om att filmen är inspelad här:)

Camilla

rhodosfanast
2008-07-19, 13:09
Jag var o såg Mamma Mia igår kväll på Filmstaden i Malmö o dom körde den i tre salonger o alla tre var fyllde till sista plats. Jag säger filmen är kanon o musiken är oxå kanon. Jag har idag lagt in bevakning när den kommer på dvd för då skall jag bara ha filmen. Dessutom rörde den mig på en speciellpunkt för det hon upplevde med sin dotter detsamma har jag upplevt med min dotter... Gud vad jag längtar ner till Grekland o min favorit ö Rhodos..Ang_elx

nilam
2008-07-19, 14:18
Man blev glad av filmen :) Av mig får den en femma.

Malin - som var ett riktigt ABBA-fan på sjuttiotaletAng_elx

rhodosfanast
2008-07-19, 16:20
Jag ger filmen 5 jätte starta poäng för den var helt underbar var o såg den igår kväll o skulle kunna gå o se den igen.

Man bara längtar ner till Rhodos o Grekland när man ser filmen o man blev så badsjuk när man såg det underbara turkosblå havet. Har skivan med musiken så den ligger på stereon o så ser man filmen framför sig...Ang_elx

Bengt o Marie
2008-07-20, 22:16
Folk applåderade när filmen var slut, har jag alldrig varit med om. Men vi är kanske lite konstiga i Varberg. Jag ger den en femma.

Hälsningar Bengt :)

rhodosfanast
2008-07-20, 22:21
Det gjorde dom i Malmö i fredags oxå när filmen var slut. Jag har varit inne på cdom.com o kollat en liten snut på filmen så jag är sjuk o gå o se den igen...

Lissi
2008-07-21, 09:14
Folk applåderade när filmen var slut, har jag alldrig varit med om. Hälsningar Bengt :)

Det gjordes i Lund oxå!klapp_klap

Det har jag f ö varit med om vid ett annat tillfälle med!

Lissi

NaxosNille
2008-07-21, 22:15
Jeg har heller aldri vært med på at folk reiste seg og klappet og spontant sang med på sangene på bio. Folk reiste seg til og med og danset - det var så utrolig bra. Var og kjøpte CDen i dag. Min man ble like betatt som meg. Vi kommer nok til å se filmen flere ganger ja... Vil oppfordre alle som har det minste forhold til Grekland eller ABBA som å se filmen. Du blir så glad._B-anana

guer1002
2008-07-21, 23:01
Helt underbar film klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap vi såg den i Helsingborg ,vilken stämning tänk att se o höra "James Bond " sjunga med sån inlevelse

LN
2008-07-27, 12:43
så har jag oxå sett filmen, gick ut därifrån sjungandes "thank you for the music" och med ett stort flin på läpparna. var aldrigt stort fan av ABBA har endast en platta (arrival), men musiken håller. kul story och mycket humor i filmen, fick en 5a av mejklapp_klap

magdalena
2008-07-27, 13:57
Mamma Mia filmen är TOPPEN!!! Alla aploderade och det kändes som hela gänget stod i biografen och sjöng för oss. Se dom öppna kall Mythos och det kristallblåa havet. Det gör att man bara längtar ännu mer ner till Rhodos 17 augusti.

Köpte skivan och den spelas om och om och om igen...
Även lagt in den i mobilen, jag gillade inte Abba så innan men efter
ha sett filmen, vill bara se den igen..
klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap

Härlig sommar!!!

LN
2008-07-27, 14:35
Den kommer att visas i Mörrums Folkets Park utomhusbio på måndag kl 22. Då ligger det oxå paus i filmen.flabb_flab

Chras
2008-07-29, 16:58
Var och såg filmen i söndagskväll i lilla Tomelilla med vår fina biograf. Måste faktiskt göra litet reklam för den. Här är det det senaste som gäller.
Gav filmen en fyra. Eftersom man är litet fotoskadad blev det inte mer beroende på vissa kvalitetsbrister rent tekniskt i filmen. I övrigt var den värd en femma. Man får beundra Benny och Björn. Först LP-skivor. Sedan CD. Därefter musikalen och nu filmen. Finns det något annat media att fortsätta med. Har genomlevt samtliga och är fortfarande lika positivt till samtliga format.
Chras

Malina
2008-07-30, 13:31
Jag blev lite förvånad över de långa träbryggorna i filmen.
Vet någon om de verkligen finns,eller är de specialbyggda för filmen.
Jag har nog aldrig sett träpirar eller bryggor i Grekland.

Kalimera
2008-07-30, 13:55
JJag har nog aldrig sett träpirar eller bryggor i Grekland.Det finns gott om träbryggor i Grekland, dock är det sällan man ser sådana i Kykladerna. Men på till exempel Poros är de vanliga:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/poros.jpg

Alla bryggor här är av trä.

Piren i filmen är uppbyggd, scenerna spelades in i Pilion.

Riitta
2008-07-30, 13:57
Den där bryggan skulle inte hållitlänge om dom skulle ha dansat därflabb_flab

Riittabye_bye

Malina
2008-07-30, 14:14
OK, då vet jag! Tack!

Lissi
2008-07-30, 23:33
Piren i filmen är uppbyggd, scenerna spelades in i Pilion.

Jag kände inte heller igen bryggorna , men det var inte för att jag trodde att allt skulle stämma som jag såg filmen;)..det var för musiken och den är så BRA!! Hela hotellet och närmiljön var ju inte heler från Grekland utan studio....brevlådan i inledningen satt ju inte heller där på en terass.... men det var en jättegullig film!
Lissi

stenake
2008-08-01, 14:35
Såg filmen för ett par veckor sedan. Även om den började illa med mycket av det där irriterande typiskt amerikanska flamsandet och illtjutandet vid åsynen av en nyanländ person så måste totalbetyget ändå bli en fyra. En extra poäng för att den utspelar sig i Grekland. Men inte hann man känna igen mycket av Scopelos. Iden att göra en musikal av en räcka bra och kända låtar istället för att skriva en musikal och sen tonsätta den med en massa dåliga låtar är ganska genial.
En typisk feel-good film som bara vill ge en stunds underhållning, och gör det bra.
Sten-Åke

karinafp
2008-08-05, 16:03
Äntligen har filmen nått även den Kanadensiska obygden! flabb_flab Tog make (som inte hade hört TALAS om den...Ang_elx) och styvdotter med mig och såg den igår kväll, och alla bara ÄLSKADE den! klapp_klap Blev imponerad av Meryl Streep som sångerska, hon kan verkligen förmedla texterna med inlevelse! (Fick tårar i ögonen under The Winner Takes it All... :o) Och när herrarna kom in på slutet, fullkomligen JUBLADE hela publiken! :D Den här filmen ska vi skaffa så snart den kommer på DVD, för detta ska avnjutas ofta, ofta...

Jag fick många frågor om Grekland efteråt, typ: ÄR havet verkligen sådär blått? Så nästa sommar ska jag visa dem att det är det visst! ;)

Karin
som alltid längtar ner

Inger
2008-08-05, 20:58
:)Såg filmen med min dotter i kväll och vi vart helt lyriska.:)Inger

Klick
2008-08-05, 22:39
Absolut en stark femma... Vacker natur, bra musik som man kan sjunga med i och en rätt så där bra handling... Jag var i extas när jag såg den på bio... Skulle gladeligen betala 100 kr till bara för att se den på bio igen...

theresa
2008-08-06, 00:08
Kom hem från skiathos i går....jag kan intyga havet är sådär blått ;) såg på MAMMA MIA för andra gången (såg den hemma i sverige på premiären där) på utomhusbion i skiathos.....vilken känsla....filmen var ännu bättre denna andra gång....under mörk stjärnklar himmel i grekland kl.24 på natten,filmen slutade 02.00 och jag var inte ett dugg trött...köpte cd´n direkt och väntar nu invrigt på dvd´n....skivan har gått varm i hyrbilen under hela veckan....den här filmen kommer alltid få mej att minnas min första tripp tilll skiathos...bara älskar den.

theresa
2008-08-06, 00:10
Absolut en stark femma... Vacker natur, bra musik som man kan sjunga med i och en rätt så där bra handling... Jag var i extas när jag såg den på bio... Skulle gladeligen betala 100 kr till bara för att se den på bio igen...

den kostade bara 70 kr i skiathos;):D det betalade jag gladeligen fast jag precis sett den i sverige innan jag åktebye_bye

Klick
2008-08-06, 09:14
den kostade bara 70 kr i skiathos;):D det betalade jag gladeligen fast jag precis sett den i sverige innan jag åktebye_bye


Guuuud va avundsjuk jag blir... Men var på ön ligger denna utomhusbio eftersom jag åker ner till Skiathos om 4 dagar... _B-anana(så fick jag sagt detta också) ;)
bye_bye

Getty
2008-08-06, 10:17
Oj vad possitivt överaskad jag blev av filmenklapp_klap Trodde verkligen inte den kunde mäta sig med musicalen, men det kunde den. Hade mina döttrar med mig som aldrig tyckt om ABBA:s musik, men de älskade filmen båda två, sa att de aldrig skrattat så mycket på bio förut. Precis som på många andra platser så ställde sig folk upp och applåderade när filmen var slut, helt fantastiskt. Jag gillar inte filmer, men detta är det bästa jag någonsin sett i filmväg. En solklar femma.

//Ingela

theresa
2008-08-07, 17:25
Guuuud va avundsjuk jag blir... Men var på ön ligger denna utomhusbio eftersom jag åker ner till Skiathos om 4 dagar... _B-anana(så fick jag sagt detta också) ;)
bye_bye
Utomhusbion ligger på den stora gågatan Papadiamantos,om du kommer från hamnen så går du in en liten bit på gatan och sen finns den på höger sida,på själva gågatan...du kan inte missa den dom har en stor skylt som visar var bion är där dom skyltar vilken film som går just då...Mamma Mia skulle gå fram till 6 aug...efter den visar dom Sex and the city..

Ha en jätte trevlig resabye_bye

piam
2008-08-07, 19:55
Theresa,du hittade bion kan jag läsa mig till.Jag har varit en gång till och sett den här hemma.Tog med mig grannen och hon njöt verkligen.Den var lika bra andra gången om inte bättre.Länge leve ABBA!!

theresa
2008-08-07, 20:24
Theresa,du hittade bion kan jag läsa mig till.Jag har varit en gång till och sett den här hemma.Tog med mig grannen och hon njöt verkligen.Den var lika bra andra gången om inte bättre.Länge leve ABBA!!
Ja jag hittade den tack så jätte mycket för vägbeskrivningenklapp_klapklapp_klap vi satt bredvid ett par engelskor som ställde sej upp och dansade och sjöng med i låtarna....häftig upplevelse,sånt händer inte hemma...flabb_flabbye_bye

Vendela
2008-08-09, 09:46
Har givetvis som alla andra här ovan sett filmen. Gav den en stark 4:a. Som biofilm kan jag inte ge den en 5:a om man nu ska vara lite objektiv, men känslomässigt var den fantastisk. Vi kände igen från hamnen i Skiathos stad dit vi kom på vår första båtluff. Satte oss på en grekisk taverna och åt greksallad, tzatziki och hade två underbara veckor framför oss som låg helt oplanerade, det var en härlig känsla.

Ypsilon
2008-08-11, 08:26
Gav också filmen en stark 4. Det bästa med filmen var det grekiska LJUSET och Meryl S som alltid tycks lyckas! Abbas musik är bästa med Abba och storyn var ju ingen höjdare, men som sagt, en stark 4.
Ypsilon

BOKA
2008-08-13, 21:51
Hustrun och jag var och såg filmen igår kväll i Varberg, en biograf med 200 platser som också gav en extra dimension åt filmen. Tycker att en stark fyra är lagom poäng. Men håller med många andra om att kopplingen till Grekland är suverän.
När nu hustrun och jag straxt åker till Skiathos/Skopelos för första gången så ska det bli extra kul att se om man känner igen någon del av filmen.
klapp_klap

Lisbeth K
2008-08-16, 13:32
Efter en ganska tuff arbetsvecka gick min kollega o jag på bio inne på Söder i Stockholm fredag kväll, sommarvärmen hade återvänt och med filmen, musiken och Grekland vyerna kändes allt helt plötsligt såååååååååååå BRA_B-ananaUnderbar må bra film!! Kommer att se den igen, "guben" blev nyfiken och vill också uppleva den flabb_flab Tonårsdotter "vaknade" helt plötsligt, frågade en massa om ABBA och sa...Hm, jag vill nog följa med!
Lisbeth K

pinulk
2008-08-19, 19:29
Vilket djävla dravel med den motbjudande Meryl Streep som skall låtsas vara ca 40 då hon är 60

eldo
2008-08-19, 21:38
Nu har även jag sett filmen 2 ggr _B-anana först på premiären på Skiathos och nu här hemma och jag ser den gärna en gång till klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Eva-Lena

Siri A
2008-08-22, 14:59
Jag såg filmen igår kväll. Högsta betyg! Jösses vad bra den var. Ska köpa den när den kommer ut på Dvd. :)

CarinaN
2008-08-22, 22:20
Även vi såg filmen igår kväll. Wow! säger jag bara! Så otroligt medryckande och underhållande! En riktig feel-good film som man kommer att må bra av länge!
Carina

Tina M
2008-08-22, 23:22
Definitivt en stark femma - filmen är helt underbar - måste bara se den igen!!! Livsglädje och Grekland som bäst... DVDn kommer att bli tröst under vintermörkret!

Tina M

yeasou
2008-08-22, 23:44
PINULK.. Jag håller med dig. Fy fan va jag är trött på detta adda dravel....
Yeasou_B-anana

inkfish
2008-08-26, 00:10
Pinulk - vilken låg kritik.

Meryl Streep är en ytterst skicklig skådespelerska som tagit hem två Oscars och nominerats tolv gånger utöver det.

Eftersom du redan bestämt dig för att hon är motbjudande verkar det ju rätt plågsamt att du gick och såg filmen.

Hasse
2008-08-27, 09:35
Det är antagligen en väldigt bra film men nu har två personer tyckt tvärtom. Meryl Streep må vara en duktig skådespelerska och har tagit hem en del "awards" men 100 % av befolkningen kan ju inte tycka samma sak, eller ?

Bedriver du åsiktscensur, inkfish ? Filmen består inte av bara en persons agerande, pinulk fann kanske någon annan som var duktig ?

Som sagt, ett par personer tyckte inte om filmen och det blir protester, i vilket syfte ? Är inte åsikter fria längre ?

Jag har inte sett Mamma Mia så jag kan inte uttala mig.



Hasse :cool:

inkfish
2008-08-27, 12:51
Åsiktsfriheten gäller även mig, Hasse. Även jag har rätt att ha uttrycka mina åsikter. Och i det här fallet gällde min åsikt ett osakligt personangrepp där man i stället hade kunnat kritisera t ex en skådespelarprestation.

Med tanke på hur jag började mitt inlägg så föll det mig inte in att någon kunde missförstå budskapet: Pinulk - vilken låg kritik.

Bluesea
2008-08-27, 13:40
Jag är lite splittrad. Jag hängde med min fru för jag älskar Grekland, men jag har väldigt lite till övers för ABBA. Men jag blev positivt överraskad av flera scener, speciellt "Dancing Queen". Och jag blev definitivt splittrad när det gäller Meryl Streep. Hon må ha vunnit hur många Oscars som helst, men jag har alltid upplevt henne som en teatralisk person som a-l-l-t-i-d gråter i sina filmer, vilket gör att jag har svårt för henne. Och det skvalade naturligtvis i "Mamma Mia" också, men jösses vilken röst och karisma människan har. Så, jag är glad att jag sett den (fick pluspoäng av min fru för att jag följde med) men jag kommer inte att se om den, och jag kommer inte att köpa en DVD/CD. Däremot kommer jag att åka tillbaka till Grekland.

Elisabet
2008-08-27, 16:30
Med tanke på hur jag började mitt inlägg så föll det mig inte in att någon kunde missförstå budskapetJag uppfattade också ditt inlägg på samma sätt som Hasse gjorde. Nu förstår jag att du tolkade pinulk helt annorlunda än jag gjorde. Jag ser ingen personkritik i det han skriver, utan jag förstår hans inlägg som att han upplever hennes skådespelarprestation som motbjudande när hon spelar en person i 40-årsåldern. En åsikt som inte borde bemötas med att den är "låg kritik".

Ingegerd_Lasse
2008-08-27, 18:39
Är det någon som vet var kyrkan i filmen är belägen?
:) Ingegerd

Riitta
2008-08-27, 19:54
På Skopelos och heter Agios Ioannis. Har jag fått reda på av Skopeloskännare:)Själv har jag inte varit på denna vackra ö:rolleyes:

Riittabye_bye

eldo
2008-08-27, 20:02
Är det någon som vet var kyrkan i filmen är belägen?
:) Ingegerd

Öster om Glossa på Skopelos, underbart vackert ställe klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Länk till Karta

http://www.skopelosweb.gr/skymap/skopelosislandmap.jpg

Eva-Lena

eldo
2008-08-27, 20:05
Hittade en bättre karta..._B-anana

http://www.skopelosweb.gr/skopelosmap/bigmapprintik.html

Eva-Lena

piam
2008-08-27, 20:21
Vi var ute på en av våra vingelturer och hamnade vid berget och kyrkan.Att den var med i filmen hade vi missat totalt trots att det satt reklamskyltar lite varstans inne i stan med bild på berg och kyrka.Häftigt var det iallafall och en jädra väg upp och ändå värre var det att gå ner.Är nog märken efter naglarna i berget fortfarande.

Pia

Hasse
2008-08-27, 22:14
Som sagt......om nu två personer KLART i minoritet har annorlunda åsikter om filmen än de övriga i denna tråd så är det väl bara sunt att inte 100% som skriver i tråden tycker "betyg 4, stark 4, 5, stark femma" osv.

Och pinulk tycker att Meryl Streep uppenbarligen framträder med "åldersproblem" som han uttrycker det. So what, den åsikten är ju som sagt lika fri att ha och uttrycka som ALLAS ev. genmäle.

Sedan var det tydligen något angående Streep´s 2 Oscars-priser och 12 nomineringar ? Om nu någon händelsevis har mer exakta uppgifter än jag så ska jag gladeligen lyssna till dem, angående följande:

Oscarsutdelningen.......det är väl i alla fall inte amerikanska allmänheten, någon annan nations allmänhet som röstar, nominerar och till slut får fram alla pristagare ??? Framför allt är väl Oscars-utdelningen en företeelse för filmbranschen, definitvt ingenting som vi i Sverige deltar i mer än någon eller några nominerade och ibland även pristagare.

En skådespelare må därför ha fått hur många Oscars som helst och även nomineringar men att nämna hur många är i mina ögon definitvt inget argument mot att en Kalimera-skribent har en annan åsikt än en majoritet andra skribenter ?

Om det är intressant i diskussionen så är jag en person som ser oerhört få filmer, jag har faktiskt inte heller mycket till övers för Meryl Streep i de få filmer jag sett henne delta i. Jag har dessutom röstat i omröstningen om filmen att jag inte tänker gå och se den. Den lär gå att hyra/köpa/se på TV så småningom ändå.


Hasse :cool:

Eva L
2008-08-28, 07:24
Vilket djävla dravel med den motbjudande Meryl Streep som skall låtsas vara ca 40 då hon är 60

Fast hon ser mer ut som 40 än 60 och det är det minsann inte alla som gör.:)

Eva

Moster
2008-08-28, 20:29
Hasse; du kan plussa på antalet personer som har annorlunda åsikter om att se filmen eller ej, med en styck! Jag är ingen fantast av ABBA och jag gillar inte heller att se på filmer. Fastän jag gillar Grekland, tänker jag ändå inte se just denna filmen.

Moster :)

inkfish
2008-08-28, 21:04
Hm, jag måste nog än en gång påpeka att det var ett osakligt personangrepp jag reagerade på.

Det innebär inte att negativa Mamma mia-åsikter inte skulle vara lika okej som positiva. Själv har jag för övrigt ingen åsikt alls om filmen eftersom jag inte sett den.

Den som påstår att jag har något emot negativa "recensioner" har alltså förvanskat mina åsikter, så tro hellre på mig när det gäller vad jag tycker.

theresa
2008-08-30, 10:31
Hm, jag måste nog än en gång påpeka att det var ett osakligt personangrepp jag reagerade på.

Det innebär inte att negativa Mamma mia-åsikter inte skulle vara lika okej som positiva. Själv har jag för övrigt ingen åsikt alls om filmen eftersom jag inte sett den.

Den som påstår att jag har något emot negativa "recensioner" har alltså förvanskat mina åsikter, så tro hellre på mig när det gäller vad jag tycker.
Jag förstår precis vad du menar...och jag håller med dej helt och fullt:)

/theresabye_bye

Andriotissa
2008-09-06, 18:37
Meryl Streep var fantastik i filmen. Scenen när hon gör iordning sin dotter inför bröllopet samt scenen på klippan med Pierce Brosnan var helt underbara jag satt och grät.

rhodosfanast
2008-09-06, 23:29
Har varit i sett filmen Mamma Mia för andra gången idag o precis lika bra som första gången..

JohnS
2008-09-07, 00:11
Etter alle de positive kommentarene må jeg visst gå og se filmen likevel. Jeg så Mamma Mia som musikal i London for noen år siden, og da syntes jeg det var en forferdelig enkel story de hadde laget for å spille gamle låter.

Jeg husker det største irritasjonsmomentet da var det høye lydnivået. Hadde det vært lavere, hadde det vært lettere å få sove...... ;)

Elisabet
2008-09-07, 09:20
det var en forferdelig enkel story de hadde laget for å spille gamle låter. Fast en sådan film eller musikal ser man väl inte för storyns skull?! Antingen gillar man musiken eller så gillar man inte filmen/musikalen.

Själv tror jag att jag ska ta mig ledigt några eftermiddagstimmar och se filmen när den går på dagbio (pensionärsbio ;) ) här om några veckor. Har inga förväntningar att jag kommer att tycka den är bra, men det kan vara roligt att se den ändå, förhoppningsvis känner jag igen några av inspelningsplatserna. Och vad gäller musiken så har ju några av Abba-låtarna för alltid etsat sig fast i ryggmärgen.

Katitzi
2008-09-07, 09:53
Etter alle de positive kommentarene må jeg visst gå og se filmen likevel. Jeg så Mamma Mia som musikal i London for noen år siden, og da syntes jeg det var en forferdelig enkel story de hadde laget for å spille gamle låter.

Jeg husker det største irritasjonsmomentet da var det høye lydnivået. Hadde det vært lavere, hadde det vært lettere å få sove...... ;)


Men herrgud!! Inte går man väl på musikal för storyns skull?:rolleyes: Vilken musikal har en så seriös story, det är väl musiken man vill framföra i första hand? Gillar man inte det finns det ju allvarliga teaterföreställningar att gå på.
Har sett musikalen både i London och Stockholm. London var klart bäst med rappa repliker och en enorm stämning i lokalen! :D

karinafp
2008-09-08, 17:01
Men herrgud!! Inte går man väl på musikal för storyns skull?:rolleyes:

Haha, jag håller med! Man kan ju jämföra med en komisk opera, till exempel, eller de lättare styckena av Shakespeare, inget större djup i historieberättandet där heller. Jag var och såg Falstaff på operan i våras... DÄR kan man tala om svag historia, men det räknas som FINkultur... :cool: På musikaler går man för att njuta av musiken och artisterna, ju! flabb_flab

Karin
som alltid längtar ner

greklandsgalen
2008-09-12, 14:00
Tvekada först om jag verkligen skulle se filmen, eftersom det är en musical, avskyr musicaler. Men blev sugen att se den ändå, när jag fick veta att den spelats in bland annat i Grekland.
Och jag måste säga att mysigare film är längesen jag såg. Så härliga scener från Grekland att jag fick direkta abstinensbesvär, o hade lust att sticka ner dit på en gång.flabb_flab
O att det var ABBA:s musik gör det ju inte sämre. Var i tonåren när dom var på topp o älskade dem. Hade nästan glömt hur bra dom faktiskt var, o hade mer eller mindre lust att ställa mig upp i biosalongen o börja dansa o sjunga till låtarna. Det hade väl sett ut det förstås...flabb_flab
En film som man bara blir så glad av, o överraskande att höra både Meryl Streep o Pierce Brosnan sjunga...Tyckte att dom hade helt OK sångröster.
Måste nog förresten besöka Skopelos o den där kyrkan nån gång....bye_bye

Millie
2008-09-17, 08:00
Åh vilken helt uuuunderbar film. Har inte varit på bio på många år men nu tyckte jag att det var dags. Och inte blev man besviken däremot är jag helt salig. Det blir ju inte sämre av att man ska åka ner till Grekland i morgon!klapp_klapklapp_klapklapp_klap

/Kerstin_B-anana_B-anana_B-anana

Yanna
2008-09-25, 20:45
Nu har jag sett filmen 2 gånger och kommer att köpa den på DVD när den kommer ut den 11 november. Ang_elxTycker jag att den bra eller skitbra? :D

Yanna

Janérik
2008-10-10, 23:03
Jag minns inte när jag senast tittade en film och var väldigt tveksam till denna då den var en musikal, jag har aldrig riktigt lärt mej att uppskatta den genren. Nu har jag i alla fall tittat på filmen och är faktiskt ganska imponerad, det var ju en fantastisk film. Då pratar jag inte alls om de grekiska vyerna för de missade jag helt då jag var så inne i resten av filmen. Jag får nog försöka se den en gång till och välja bort textningen så jag har mera tid att se på naturen men det får bli en annan dag.

Mvh Janérik

Birgitta63
2008-10-11, 10:37
Nu har jag sett filmen 2 gånger och kommer att köpa den på DVD när den kommer ut den 11 november. Ang_elxTycker jag att den bra eller skitbra? :D

Yanna
Hej ! Tack för att du sa att filmen kommer ut 11 november.Har ej haft tid att se filmen men jag ska se den på bio. Har nu skickat efter den.
Birgitta 63Ang_elx

CarinaN
2008-10-11, 14:43
Jag har sett filmen två gånger nu. Den var precis lika bra andra gångenflabb_flab.
Min dotter som bor i Stockholm berättade att filmen snart kommer att gå på så kallad sing-along bio (tror jag det heter). Det innebär tydligen att publiken både dansar och sjunger med i låtarna. Hon frågade om vi ska gå när jag hälsar på henne i november. Varför inte? För visst satt man och längtade efter att sjunga med när man såg filmen? För mig, som var liten flicka när ABBA slog igenom och bara älskade att mima till Waterloo och alla andra låtar, är filmen verkligen en nostalgitrip.

Förresten...Musikalen Sound of music har tydligen varit populär som sing-along i många år. Någon som har varit på sådan bio?

Carina

Lissi
2008-10-11, 15:18
I Lund går "vanliga " filmen och "Sing along"-versionen parallellt på Filmstaden..Maken har laddat ner filmen på DVD så jag kan se hemma och sjunga så mycket jag vill om jag vill...;)..fast jag har inte sett om den än...

Lissi

CarinaN
2008-10-11, 20:34
Dvd:n vill jag också ha. Den kommer att förgylla tillvaron när vintermörkret snart infinner sig.

Carina - som just avnjutit en delikat grekisk måltid:p

rebase
2008-10-13, 15:02
Jag såg filmen för första gången igår. Jag måste säga att jag blev helt upprymd.....sådan musik,sådan dans,sådana skådespelare, sådan glädje och inte minst vilken härlig miljö, speciellt när vi själva var på Skopelos för första gången förra året och tidigare även besökt Skiathos. Det var ju några platser man kände igen. Jag har även sett den Svenska versionen av Musikalen och det är ju två olika upplevelser även om storyn är densamma. Hur som helst jag ger filmen klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap

Inga-Karin
2008-10-15, 21:29
Så har då filmen äntligen_ kommit till "Lilla Kolbäck"

Den hör till de trevligaste filmer vi sett under senare tid. Tom. lättsammare än musikalen på Konserthuset i Västerås ;-)) men var är den inspelad? Därom tvistade vi som var där. Jag kände då inte igen mig! Ett tag misstänkte jag Sardinien, eller Malta. Skopelos och Skiathos läser jag här på forumet. Endast där eller på fler ställen??? Hur som, naturen var skön och handlingen och skådespeleriet lättsam och allmänt avkopplande underhållning om än lite väl "amerikansk" emellanåt. Har någon sett en sån blå jeep i Grekland? Inte jag.

Birgitta63
2008-10-17, 13:03
Blå jeep i Grekland ?Nä inte jag heller men va gör de om den var blå i filmen.Färgen passade bra in såklart.
Har nu sett Mamma Mio på bio.
Nöjda gick vi hem, även vår son som är 16 år.Han tyckte filmen var bra och över hans förväntningar. När filmen går mot sitt slut och hon frågar i filmen publiken om vi vill se mer. Då ville vi båda skrika yes men ingen sa något.Vi var bara 13 biobesökare men det gjorde inget.

Birgittta 63_B-anana

NaxosNille
2008-10-20, 12:40
Her i Norge hvor jeg kommer fra (Bergen), har vi sunget med i filmen lenge. Nå er dette noe man vil gjøre over resten av Norge også, og det blir satt opp "karaoke"-versjoner på mange av landets bioer - til tross for at det er tett innpå en million som har sett filmen hittil i Norge. Det virker som om publikum ikke kan få nok. Leste i avisen i går at man i Hollywood planlegger å spille inn en oppfølger til filmen med de samme skuespillerne. Det kan jo bli spennende - ABBA har jo så mange flotte sanger å velge mellom.
Gleder meg!!!klapp_klap

Lissi
2008-10-20, 15:12
Leste i avisen i går at man i Hollywood planlegger å spille inn en oppfølger til filmen med de samme skuespillerne. Det kan jo bli spennende - ABBA har jo så mange flotte sanger å velge mellom.
Gleder meg!!!klapp_klap

ÅH nej! Så typiskt amerikanskt att göra uppföljare och "suga ut" allt som går:mad:.....Då blir det nog inte lika bra... Hittills har väl väldigt FÅ uppföljare varit bra...LAGOM ÄR BÄST!
..tycker Lissi

Tobbe S
2008-10-20, 15:54
Hittills har väl väldigt FÅ uppföljare varit bra...LAGOM ÄR BÄST!
..tycker Lissi

En av de få filmer som lyckats med att uppföljaren är bättre än den första, är Gudfadern, där både 2:an och 3:an är väl så bra som 1:an.
I dessa filmer var det en naturlig fortsättningen med en maffia familjs uppgång och fall.

Hur skulle fortsättningen bli på Mama Mia 2?

Tobbe

UlfWiman
2008-10-20, 20:17
I den rena sakfrågan om filmen, flera bää än bra. har levt med filmen i en lång tid då jag svensktextat *.avi filmen. Har den även på DvD med svensk text och med Spanskt tal och sång, "en rysare". Filmen i sig själv är tunn och allt verkar förutsägbart. Meryl som sångerska är bra, men Pierce en katastrof. Efter så här nära kontakt blir man lite avig. Jag har DvD'n med svensk text om någon vill ha för att se och bedöma själv. Att texta en film är ett projekt och original textaren och jag har olika tolkningar, det är helt klart. Filmen som en kul upplevelse av gamla ABBA-låtar är bra men storyboarden är tunn. Naturfilmninget är mycket bra. Jag säger inte Buu då det är många som tycker om ABBA, även jag och de har sina poänger. Detta kan ses som en kritikers summering av filmen. På en skala 1-5 ger jag 2,0 i poäng.

Uffe

Birgitta63
2008-11-26, 20:43
Äntligen fick jag filmen!
Gissa om jag blev glad när jag öppnade min brevlåda när jag kom hem från jobbet.
En sån grå trist dag efter all snö som töat bort gjorde Mamma Mia till en glad dag.
Fast vi såg filmen på bio så var det så jätte roligt att sitta hemma och se den en gång till.
Tycker den är fin och bli på gott humör när man får se den vackra naturen av Grekland.
Hoppas man kommer dit där en dag.
Birgitta 63

monica
2008-11-26, 20:57
Igår kväll saåg jag filmen för 2 gången.
Jag såg den i somras när jag var i Sverige, och nu har vår dvdaffär fått in den för uthyrning.
Fick tom karln att titta på den som inte brukar vilja titta på filmer.
Han tyckte den var jättebra och att man blir glad av den.

Tyckte nästan den var bättre andra gången, för alltid är det något man missar första gången.

Monica

Mette
2008-12-07, 19:57
Tja... Jeg så filmen i går. Havde forventet mig at få lidt mere at se af Skopelos, men det meste var optaget i et studie.

God harmløs underholdning. Jeg ville ikke indstille den til en Oscar.

Mette

MonkanS
2008-12-07, 21:07
Nu har även jag sett filmen. .. på dvd. Var väl sådär.. småtrevlig underhållningsfilm som man blir glad av. Ger den en trea.

LN
2009-01-01, 21:48
Nu har jag sett den på 50"aren hemma oxå, tyckte den var bra på bio men jag blev lika glad av att se den hemma. Längtar man till Grekland eller....?:D

ofelia
2009-01-05, 17:04
Tyvärr blev jag besviken. Tycker att det var en tunn story och önskade att den skulle ta slut. Jag hade velat se mer av Skiathos och Skopelos.
/Ofelia

Admirala
2009-01-05, 23:42
Synes det var en skikkelig feel-goodfilm, jeg.
Har ikke lest alle innleggene her, og håper jeg ikke gjentar tidligere forummedlemmer når jeg siterer Morgenbladet - som hadde følgende innlegg (utdrag) på trykk etter å ha gitt filmen knusende kritikk:

Mamma Mia! er endelig en hyllest til den kåte og knisete jenteleken, til ekstatisk skrål og fjoll! Men det er ikke bare fordi Olsson (anmelderen) er en ensom kjøtteter blant kåte grønnsaker at han hater Mamma Mia! Jeg trer gjerne støttende til med en begrunnelse han ikke oppgir: Når kvinner tar over leken, seksualiteten og nyter (seg) selv i all offentlighet, da blir noen menn fulle av hat. Ikke særlig rart, for hvem gir frivillig opp sitt privilegium som seksuell premissleverandør og hovedperson i andres liv? Da blir Abba teit. Olsson hater Mamma Mia! fordi han ikke er mann nok.
(Kilde: http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080725/ODEBATT/950336135)

tramp
2009-01-07, 20:47
Såg filmen på DVD nu i helgerna och den var ju jättebra! Glatt överraskad och alla sjöng faktiskt godkänt tycker jag. Man hade lyckats fläta in musiktexterna i handlingen på ett bra sätt. Väldigt vackra bilder!!!!!!

Netwolf
2009-01-11, 00:20
Ikväll har vi sett filmen och jag som är uppväxt med ABBA ger filmen en femma i betyg!!! En typiskt feelgood-film, som man mådde bra av.
Så mycket Grekland såg man inte, men det räckte att man visste var man var, för att man skulle må bra!

/Netwolf

anoula
2009-01-11, 01:01
Nu har jag också äntligen sett filmen. Meryl Streep rollprestationer är alltid njutbara och att hon är en duktig sångerska visste jag sedan tidigare (hon var ju också aktuell för filmatiseringen av Evita, även om Madonna knep rollen).

Jag har sett filmen tre gånger nu och jag fnissar alltid lika hejdlöst när Brosnan "rockar loss!" Fruktansvärt dåligt och kul på samma gång!

litentuva
2009-01-11, 08:52
Min femåring tittar på filme ca 2 ggr om dagen trots att hon inte förstår engelska. Det säger väl nåt om musiken och hur bra den är!_B-anana

TheBees
2009-01-13, 16:04
Har sett filmen och njutit, både av de skådisar som fick börja sjunga nu till sagda film och till proffsen - gillade helheten och njöt av det storslagna sceneriet, kunde nästan känna dofterna av "mitt" Grekland, känna saltvattnet på min kropp, i mina näsborrar ...!! Såg sedan också dokumentären med Björn o Benny på TV, kändes som om man fick en härlig helhet då! Njöt för övrigt av musiken också, mycket för att hela filmen var som en "bara-vara-film", man behövde inte analysera varje scen precis!!

Stockholm
2009-01-13, 17:05
Visst filmen är bra, men får ändå bara en trea av mig.

Mvh

Agda
2009-02-23, 09:47
Jag tyckte filmen var jätte kul och kan se den om och om igen!
Utan musiken hade den ju inte varit något men nu är den oslagbar!

Gilla & Bert
2009-03-30, 17:52
Vi skaffade filmen på DVD, men tittade inte på den på rätt länge. MEN, sen var vi helt sålda. Den är helt enkelt underbar. flabb_flabklapp_klap

Men, man vågar väl inte resa till Skiatos eller Skopelos i sommar, för det är väl fullbokat överallt. Inte bara från Sverige. :confused:

Kalimera
2009-03-30, 20:12
Vi skaffade filmen på DVD, men tittade inte på den på rätt länge. MEN, sen var vi helt sålda.Den som väntar på något gott... :)

Birgitta63
2009-03-31, 07:38
Vi skaffade filmen på DVD, men tittade inte på den på rätt länge. MEN, sen var vi helt sålda. Den är helt enkelt underbar. flabb_flabklapp_klap

Men, man vågar väl inte resa till Skiatos eller Skopelos i sommar, för det är väl fullbokat överallt. Inte bara från Sverige. :confused:
Hej !
Vi vågade boka till Skopelos fast det gjorde vi redan i Januari. Men ge ej upp. Våga på bara :) !
Lycka till Gilla & Bert !
Birgitta 63

Klick
2009-05-07, 20:34
Filmen fungerar som en utmärkt medicin när man är sjuk. Förra veckan låg jag hemma i förkylning och febertoppar.... Tröstade mig med pistageglass och Mamma Mia... :)
Sedan så tycker jag att man skall inte vara rädd för att boka resa till Skiathos eller Skopelos... Det finns väl gränser för hur länge denna Mamma Mia-hysterin kan fortsätta...

Goliat
2009-06-03, 08:56
Det värsta jag kunde göra var att se Mamma Mia........

Missförstå mig rätt nu.... :D

Jag älskade filmen och tyckte den var mycket underhållande.... _B-anana

Men jag grät floder av längtan till Grekland snyft_dropsnyft_dropsnyft_dropsnyft_dropsnyft_drop

Jag har sett den fyra gånger så här långt, men det lär nog bli några gånger till. Min längtan till Grekland blir dock bara värre för varje år, och snart måste jag åka dit för att behålla det lilla vett jag har kvar...


Göran

karinafp
2009-06-03, 09:22
Men jag grät floder av längtan till Grekland snyft_dropsnyft_dropsnyft_dropsnyft_dropsnyft_drop


Oj, vad jag håller med dig, Göran! Det här blir andra året i rad som jag inte kommer ner och jag LIDER verkligen! Erika, däremot, får en månad på Kos, den lyckliga människan...

Karin
som alltid längtar ner

Goliat
2009-06-03, 10:01
Oj, vad jag håller med dig, Göran! Det här blir andra året i rad som jag inte kommer ner och jag LIDER verkligen! Erika, däremot, får en månad på Kos, den lyckliga människan...

Karin
som alltid längtar ner


Jag har inte varit i mitt älskade Makrigialos sedan 2003.... Gissa om min längtan är stor! snyft_drop

Med lite tur så kommer jag dit i höst! _B-anana

För att hålla mig till ämnet Mamma Mia, så måste jag tillägga att den svenska översättningen av sångerna inte var den allra bästa och jag förlåter dem för att de har ändrat sångtexterna för att passa bättre in i handlingen...

Göran

Tindra
2010-01-21, 23:12
Jag såg aldrig filmen på bio men däremot köpte jag filmen då den kom och jag kan säga att jag har nog sett den minst 6 gånger utan att ha blivit ett dugg less. Tyvärr har jag fått sett den ensam..så min sambo har gömt sig i ett annat rum :eek:__D

Älskar den!! Kan se den hur många gånger som helst. *skratt*

Lissi
2010-01-22, 21:02
NJA.....Vi har den nerladdad men har aldrig sett den där...Vi såg filmen på bio och den var bra...men det dröjer nog innan jag ser den igen...Meryl Streep är lite för hysterisk i dansscenerna tycker jag...

Lissi
2010-10-29, 18:15
...och nu blir det så att vi ska se musicalen också.....På Tivoli i Köpenhamn i december. Det ska bli kul! Den nedladdade filmen har jag aldrig tittat på.

Lissi

Nektaria
2010-10-29, 19:27
Jag såg aldrig filmen på bio men däremot köpte jag filmen då den kom och jag kan säga att jag har nog sett den minst 6 gånger utan att ha blivit ett dugg less. Tyvärr har jag fått sett den ensam..så min sambo har gömt sig i ett annat rum :eek:__D

Älskar den!! Kan se den hur många gånger som helst. *skratt*

Jag och min man har sett den många gånger. Vi gråter bägge, och varje gång, när vi hör Meryl Streep sjunga "Slipping through my fingers"...

Lena

larvih
2010-10-29, 20:12
Har blot set kirken...

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=457&pictureid=4638

Klick
2010-10-30, 19:04
...och nu blir det så att vi ska se musicalen också.....På Tivoli i Köpenhamn i december. Det ska bli kul!
Lissi

...jag ska också se musikal-versionen fast det är nu d 2 november på Tivoli i Köpenhamn_B-anana_B-anana SOM JAG LÄNGTAR!

Klick
2010-11-03, 14:07
I går såg jag Mamma Mia musikalen i Köpenhamn och det var bland det bästa jag sett och hört... Vilken show och underhållning!klapp_klap Efter att ha upplevt detta bleknade filmen i jämförelse...

Mats Fredsson
2012-05-30, 11:23
Filmen i sig är väl inte mer än en 3:a. Det är ju Greklandskänslan och Abbas odödliga musik som gör filmen sevärd!

Vi har även sett musikalen när den gick i Stockholm, den var bra.

För er som kanske missat en annan rolig film med Greklandskänsla vill jag tipsa om Shirley Valentine.
http://3.bp.blogspot.com/-ESVA0sLlGd4/T5u4u1flL-I/AAAAAAAACcY/M-PgYXg_nFQ/s400/shirleyvalentine.jpg
En underfundigt rolig brittisk film om en hemmafru som slår sig fri och åker till Grekland, och möter... livet! "Boat is boat.." Ni som sett den vet vad jag menar.
När hon sitter där med sitt vin, och ser solen gå ner... man minns - vilken underbar känsla!
Tror den är inspelad på Mykonos.

Mette
2012-05-30, 12:58
Holder virkelig med Mats. Shirley Valentine er en vidunderlig film, og den kan findes i hele spillefilmslængen på youtube - på engelsk ganskevist.

Mette

myssa
2012-05-30, 13:02
Jag som inte tycker om musicals (endast i hela världen?) håller med om att Shirley Valentine var mysigare :)
Myssa

IngegerdN
2012-05-31, 01:51
För er som kanske missat en annan rolig film med Greklandskänsla vill jag tipsa om Shirley Valentine.
http://3.bp.blogspot.com/-ESVA0sLlGd4/T5u4u1flL-I/AAAAAAAACcY/M-PgYXg_nFQ/s400/shirleyvalentine.jpg
En underfundigt rolig brittisk film om en hemmafru som slår sig fri och åker till Grekland, och möter... livet! "Boat is boat.." Ni som sett den vet vad jag menar.
När hon sitter där med sitt vin, och ser solen gå ner... man minns - vilken underbar känsla!
Tror den är inspelad på Mykonos.

Håller fullständigt med! En av mina favoritfilmer, har den på DVD och tittar på den ofta när Greklandslängtan blir stark... "Boat is boat..." :D
Filmen är helt underbar! klapp_klap

Lissi
2014-09-05, 22:48
fb_gilla

Lissi

Thira
2014-09-06, 00:30
Mina favoriter i Mamma Mia är de två underbara väninnorna från England. Utan dem hade den känts lite slätstruken tror jag.
Appropå Shirley Valentine så läste jag någonstans att den orsakade "masshustruflykt" till Grekland. Mängder med brittiska fruar lämnade sina män och åkte dit för att hitta passionen. Om de lyckades eller inte förtäljde inte historien.
Men man vet aldrig, kanske hittade några av dem en Nikos en Costas eller en Vangelis och bor kvar där än ;)

Eva64
2014-10-01, 20:12
En riktigt feelgood-film tycker jag!! Ett leende på läpparna varje gång jag ser den. Såg den före Skopelos/Skiathosresan och även efter plus någon gång till! :p