handdator

Visa fullständig version : Amorgos vs Skopelos?


Despina 08
2008-07-10, 22:03
Nu när filmen Mamma mia snart har premiär har jag ju givetvis kollat in en mängd bilder från Skopelos... och herregud min skapare vad vackert det ser ut!! :eek:

Ska till Amorgos denna sommar, har aldrig besökt denna Ö, inte Skopelos heller för den delen heller..

Ni som har besökt båda öarna vad säger ni? Vilken Ö är vackrast? Med tanke på att det spelats in en film på båda av dessa öar.

15 days to go!

Kalimera
2008-07-11, 14:47
Ni som har besökt båda öarna vad säger ni? Vilken Ö är vackrast? Med tanke på att det spelats in en film på båda av dessa öar.Både Amorgos och Skopelos är på min topp-fem-lista, det är två helt olika öar, ändå är de precis lika vackra, men på olika sätt. Det som främst skilljer öarna åt är att Skopelos är en grön och och Amorgos en karg ö. Åk till Skopelos nästa år. Eller blir du så förtjust i Amorgos att du återvänder dit varje år, som så många andra.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/skopelos.jpg

Skopelos - grönt och vackert.


http://www.kalimera.se/bilder/forum/amorgos.jpg


Amorgos - kargt och vackert.

dromprinsen
2008-07-11, 15:42
Hej, att jämföra Amorgos och Skopelos är som att jämföra äpple med päron.
För egen del är jag väldigt förtjust i Skopelos. Amorgos omfamnade inte mig och frugan när vi var där 2007. Tycker ön är överskattad (min personliga mening) och kommer inte att åka dit igen.
Däremot Skopelos hade det mesta. Fin natur, en levande Chora och fantastiska stränder. Hittade en restaurang här som inte har sin like på de 17 andra öar vi besökt genom åren. Det var som att äta på en gourmetrestaurang i gamla Svedala.
Satsa på Skopleos så blir du mer än nöjd!

Janne

Kalimera
2008-07-11, 16:29
Tycker ön är överskattad (min personliga mening) och kommer inte att åka dit igen.
Äntligen någon som inte gillar Amorgos och jag är övertygad om att du inte är ensam. Jag har under åren träffat ytterst få som inte gillat Amorgos, det kan inte stämma har jag tänkt, det måste finnas dem som inte gillar ön, men som kanske inte vågar berätta om det.

Jag gillar precis som du Skopelos jättemycket, men Amorgos är - tycker jag - strået vassare. Därför vore det varit väldigt intressant att höra vad som gör att du inte tycker om Amorgos. :)

inkfish
2008-07-11, 22:21
Jag är också nyfiken!

För tre år sedan (!) startade jag denna (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=1076) tråd med samma frågeställning och titta hur svaren rasade inflabb_flab

Despina 08
2008-07-12, 22:05
Alla har ju olika smak och tur är väl det! Jag ser verkligen fram emot att besöka Amorgos då jag och min sambo verkligen behöver koppla av, promenera och njuta av vacker natur. Så därför blev det Amorgos.

Nästa gång jag åker till Grekland kommer jag besöka Skopelos, det har jag redan bestämt :D Det verkar vara min typ av Ö då det mesta jag suktar över är turkost havsvatten och vacker miljö.

Vi kommer att ta oss till Lefkas och fastlandet efter vistelsen på Amorgos och på Lefkas är det mycket grönska. Jag är oerhört exhalterad över att få besöka klostret i amorgos och att jag snart kommer ligga på Mouros stranden! Kan inte fatta att jag snart är där, känns lite overkligt..längtar ända in i själen... Hoppas på att ta fina bilder där med min nya kamera. _B-anana

dromprinsen
2008-07-14, 13:55
Hej Janne,

anledningen till att vi inte tände till på Amorgos var att där saknades det
vi sökte. Grönska, stränder och byatmosfär. Amorgos var bara kargt och högt. Dessutom upplevde vi Katapola som en rätt tråkig by utan mysfaktor.
Boendet hos Eleni var heller inget att hänga i julgranen. Vi har bott och bor
betydligt bättre och nära vattnet på andra ställen.
Det är kanske tur att vi upplever saker lite olika, annars hade vi väl alla suttit på t ex Naxos och beställt från en svensk matsedel!
Vi uppskattar och läser med största intresse din blogg och denna sidan. Du borde bli hedersmedborgare i Grekland. Ja, i alla fall i den grekiska övärlden! Keep up the good spririt and work!bye_bye

Kalimera
2008-07-14, 15:16
Tack, då vet jag lite mer. ;)

inkfish
2008-07-14, 15:30
Dessutom upplevde vi Katapola som en rätt tråkig by utan mysfaktor.


Det där är jätteintressant för det är en av mitt livs stora gåtor varför jag älskar Katapola.

Första gången jag klev av båten kände jag lite som du. Jaha, var det bara det här?

Men sen har den krupit sig på. Och fortfarande kan jag tycka att andra byar slår Katapola i enskildheter: skönhet, pittoreskfaktor, mat, öppenhet osv - men ÄNDÅ slår Katapola allt, sammantaget. Där finns en särskild cool stillhet som jag inte hittat någon annanstans...

dromprinsen
2008-07-14, 15:44
Det där är jätteintressant för det är en av mitt livs stora gåtor varför jag älskar Katapola.

Första gången jag klev av båten kände jag lite som du. Jaha, var det bara det här?

Men sen har den krupit sig på. Och fortfarande kan jag tycka att andra byar slår Katapola i enskildheter: skönhet, pittoreskfaktor, mat, öppenhet osv - men ÄNDÅ slår Katapola allt, sammantaget. Där finns en särskild cool stillhet som jag inte hittat någon annanstans...
_B-anana
Ja, där ser man. Smaken är som baken. Håller dock med dig att när den känslan infinner sig då mår man som bäst!

inkfish
2008-07-14, 15:50
Smaken är som baken.

Ja, och som du själv var inne på: det är en förbaskad tur!

En annan sak i sammanhanget har alltid förundrat mig: det verkar som om de flesta av oss letar efter ungefär samma saker i Grekland: vacker by, god mat, trevliga människor, bra bad osv. Och sen hittar vi precis sakerna på helt olika ställen. Vi beskriver vår drömö som "den är SÅ vacker, människorna är SÅ trevliga, kvällarna är UNDERBARA, vattnet KRISTALLKLART - det är som att KOMMA HEM!" - och med de menar vissa av oss Amorgos, andra Naxos, Rhodos, Patmos, Kreta, Santorini, Schinoussa osvflabb_flab...