handdator

Visa fullständig version : färjeförbindelse


lilltofflan
2008-07-10, 18:50
Hej!

Är det någon som vet om det går att ta sig från karpathos till kalymnos med någon båtförbindelse - är det i såfall möjligt att göra det som en
dagsutflykt.
Hälsningar
Lilltofflan

Monica P
2008-07-10, 19:14
Vi på Kalymnos tycker att Karpathos ligger strax hitom världens ände...Men det finns en båt som heter Kornaros och en som heter Ierapetra som går via Dodekanesa till Alexandroupolis och Thessaloniki och tillbaka samma väg, sen till Kreta och vem vet om nån av dem inte går till Santorini också, eller rent av Pireus. Kolla dagarna, min lista är nog inte aktuell.
I alla händelser räcker det inte med en dag.
Från Rodos tar man sig hit på fyra timmar med katamaranen eller flygande delfinen.

inkfish
2008-07-10, 20:02
Nej, det finns ingen direktförbindelse. Båtarna som Monica P nämner tillhör Lane Line och Rhodos, Chalki, Kassos och Karpathos är de enda öarna i Dodekaneserna som de trafikerar.

Monica P
2008-07-11, 07:25
Nu när jag ska ner på stan ska jag kolla hur det är med Kornaros och Ierapetra. Återkommer.

Monica P
2008-07-11, 09:20
Jag fick inget bra svar nere hos bljettkontoret i stan, men på Lane lines hemsida finns en lång tabell med tiderna . Där finner man , på slutet, tiderna från Rodos till Thessaloniki resp Alexandroupolis .

inkfish
2008-07-11, 11:35
Men det är ju lättast att kolla på gtp, länk dit finns som båttidtabell på Kalimeras förstasida. Söker man t ex en förbindelse Karpathos-Kreta får man upp Lanes rutt.

Rutten den gör är den här: Rodos, Chalki, Diafani, Karpathos, Kassos, Sitia (Kreta), Agios Nikolaos (Kreta), Santorini, Milos, Piraeus.

Söker man en förbindelse Karpathos-Kalymnos får man ingen träff.

inkfish
2008-07-11, 12:03
Monica,
Lane verkar ha två sajter liggande ute. På den gamla finns Kalymnos och Karpathos på samma rutt. På den nya, med tidtabeller daterade 2008, ligger de på olika rutter. Den färja som passerar Kalymnos på väg till Thessaloniki och Alexandropoli passerar inte Karpathos.

Här finns tidtabellen för 2008: http://www.ferries.gr/lane/

Där är rutterna desamma som på gtp.

lilltofflan
2008-07-11, 18:26
tack så mycket för alla bra tips - det finns verkligen experter på Kalimera.
Hälsningar
Lilltofflan

Monica P
2008-07-24, 13:59
Och jag som vill åka till Karpathos...
Det finns ett reseföretag här som heter Magos, dom är störst, men SÅ "o-serviceminded", sura miner och motsträviga svar. Jag fattar inte hur dom kan ha kapat åt sig en massa ensamrätter på biljetter till de olika bolag som finns. Synd att behöva konstatera detta.

inkfish
2008-07-24, 15:18
Kolla om du får ihop en rutt via Rhodos, därifrån går Lane till Karpathos åtminstone två gånger i veckan. Och mellan Kalymnos och Rhodos bör det väl vara rätt täta turer.