handdator

Visa fullständig version : Är Nidri så hemskt?


Getty
2008-07-10, 11:53
Hallå alla!

Nu börjar min resa till Lefkas och Nidri närma sig med stormsteg (åker på måndag) och jag ser verkligen fram emot denflabb_flab. Men när jag läser om Nidri här på forumet så får jag känslan av att det inte är så bra, "turistgetto" har många kallat Nidri och jag undrar om det verkligen är så hemskt:confused:

Nu är jag en typisk charterresenär så Nidri kanske kommer att passa mig som handen i handsken:D. Det kanske är "turistgetton" som jag trivs bäst i. Berätta lite för mig om Nidri, vad ni tycker är bra eller mindre bra.

//Ingela

JohnS
2008-07-10, 15:05
Jeg var i Nidri for 5 - 6 år siden, og hadde en flott uke der. Byen er riktignok svært turistpreget, men den hadde fortsatt på en eller annen måte greid å beholde en sjarme som er vanskelig å forklare.

Mange eldre kvinner var fortsatt kledt i tradisjonelle drakter, og jeg tror Nidri er det eneste stedet i Hellas jeg har sett kvinner bære store kleskurver på hodet, en gammel tradisjon der ble det sagt. Så byen var en merkelig blanding av gammelt og nytt.

Vi møtte mange utrolig vennlige mennesker der, og hadde mange opplevelser i forbindelse med det. Det hyggeligste var kanskje da eieren av en taverna hvor vi hadde spist to eller tre ganger, kom løpende med en flaske vin til oss da vi stod og ventet på bussen til flyplassen. Og dette var en mann som virket reservert og korrekt, nesten avvisende, i utgangspunktet, men som viste seg å være meget hyggelig.

Hvis ikke byen har forandret seg totalt, har dere ikke noe å være redd for, jeg er sikker på at dere får en vidunderlig ferie.

JohnS

Bennyboy
2008-07-10, 17:46
Vi hadde 2 uker der for 5-8 år siden og må si meg veldig enig med "JohnS" over her.
Jeg syntes det var det beste utgangspunktet for videre utforsking av øya, både på land og vann.
Den ligger slik at det er nærmest like langt til alle steder du kan ha interesse av å kjøre å titte på.
Det går mange fine båtturer derfra og det er også noen som leier ut småbåter dere kan kjøre selv.
Skjærgården utenfor Nidri er helt klart mest interesante for småbåter.
Så man kan ha masse å finne på der uten å leie scooter eller bil også.
Og vi traff også veldig mange helt utrolig hyggelige Grekere i selve Nidri.
Selve byen er helt grei å bo i, klart det ikke er en 1000 år gammel by men helt grei.
Bystranden er også helt grei.
Masse fine spisesteder osv langs havnepromenaden med veldig mye god mat og veldig bra service.
Mye folk og action å sitte å se på der utover kvelden.
Jeg er rimelig sikker på at dere kommer til å trives og få en fin ferie der.
Helt klart det stedet jeg kommer til å bo på hvis jeg skal tilbake til Lefkas, og det er det stor mulighet for at jeg gjør.
Grunnen til det er fordi hovedstaden blir for stor og masete for meg, og de andre stedene blir for små.
Jeg må ha minibank, litt utvalg i forskjellige spisesteder, barer osv men heller ikke for mange slik at det blir masete, vanskelig å velge osv.

Getty
2008-07-10, 18:27
Tack för svar JohnS och Bennyboy!

Det låter inte alls hemskt när ni skriver om Nidri utan precis tvärt om, jättemysigt. Jag tror säkert att både jag och min man kommer att trivas där i de två veckor vi ska vara bortaklapp_klap.

Det finns säkert många fler på forumet som varit i Nidri, snälla ni skriv något ni också, det är alltid kul att få höra olika omdömen om staden.

//Ingela

pulta
2008-07-11, 11:44
Neeeeeej,Nidri är inte så hemskt tycker jag.
Jag var där själv förra året,bodde några km från Nidri och varje dag promenerade jag in och badade vid stan.
Stranden var väl inte den finaste,MEN den var helt ok.Om man jämför med stränderna på andra sidan som jag var på en gång(ni MÅSTE dit och se) så är det helt klart stor skillnad,men stranden var inte alls så skitig som jag läst om.
Jag fick oxå för mej att det var ett vidrigt ställe innan jag åkte och fick lite panik och nästan ångrade mej,men det var jättefint,lite billigare oxå .
Nidri stad var liten och mysig,fina restauranger vid båthamnen.
Tyvärr hade jag inte möjlighet att ta mej runt ön,tog bara en båttur till andra sidan men om jag haft möjlighet hade jag åkt runt på ön för den verkar jättefin och som sagt,missa INTE badvikarna på andra sidan.
Ha det gott
Mvh Carina

Kalimera
2008-07-11, 13:28
Det finns säkert många fler på forumet som varit i Nidri, snälla ni skriv något ni också, det är alltid kul att få höra olika omdömen om staden.Jag gillar Nidri, visst är det turistiskt, men var är det inte det. Hamnpromenaden är trevlig och omgivningarna är grymt vackra. Har inget ont att säga om Nidri. :)

Getty
2008-07-11, 17:13
Här får jag bara possitiva svar_B-ananajag tror säkert att vi kommer gilla Nidri, jag skriver och berättar om mina upplevelser när jag kommer hem igen.

Tack alla ni som berättat vad ni tycker, det uppskattas mycket från mig.klapp_klap

//Ingela

Micchelin
2008-07-11, 21:35
Var i Nidri för en vecka sedan, för att fara på en båtutflykt. Alla andra som tagit samma flyg slussades med bussen till Nidri, medan vi stickte ut och steg av i Lefkas stad för att sedan ta lokalbussen till Agios Nikitas. Pinsamt att inte göra som alla andra, men jag tyckte att Agios Nikitas var mycket trevligare och ångrade inte mitt val.
Nidri påminde lite om en bakgård. Men då var busshållplatsen och strandpromenaden det enda jag såg.

Getty
2008-08-01, 14:26
Jag har nu kommit hem från Nidri, och det var inte alls hemskt utan tvärt om mycket trevligt och fint. Speciellt omgivningarna och hamnen. Maten var toppen och det enda vi hade att klaga på var stranden. Den var bedrövlig, liten, trång med trasiga solstolar. Nu gjorde det inte mig så mycket eftersom jag är poolmänniska, och vi bodde på ett toppenhotell med stora frächa rum och ett jättefint poolområde.

//Ingelabye_bye