handdator

Visa fullständig version : Hjälp med resrutt - Peloponnesos


Linda78
2008-07-09, 15:22
Hej allesammans!

Kan någon hjälpa mig lägga en resrutt, med trevliga stopp, tips på bra övernattningar, saker som inte bör missas på Peloponnesos :confused: ?

Familjen (två vuxna + två barn 2 och 4år) åker till Poros i höst och med utgångspunkt därifrån tänkte vi hyra bil och se oss omkring på fastlandet.
Har aldrig varit i dessa delar av Grekland så jag behöver verkligen era erfarenheter ;). Läste på Kalimera om en 2-dagars rutt Kalamata-Sparta-Githio-Diros-Kalamata. Kan det vara nåt? Fastnade mest för grottorna i Diros...men vad mer finns det? Utbudet måste ju vara enormt!!! Hjälp mig sålla ut det bästa.

Vi stannar ett tag så tid har vi gott om, däremot vill jag "hitta upplevelser" som även gillas av den yngre delen av familjen...bye_bye

Tacksam för tips! / Linda

Lissi
2008-07-09, 16:28
Hur ni vill lägga upp er rutt kan jag nog inte råda för Peloponessos är SÅ underbart hela alltet, men missa INTE Nafplio, Monemvasia, Githio och Kardamili!!!!;) Boende på Les Sirenes i Kardamili med egen badstege från en liten pir är SÅ mysigt! Fast dessa platser kräver ju att rundturen tar några dagar förstås.
Korintkanalen och Epidavros är ju också fint men byarna är det vackraste!

Lissi

Linda78
2008-07-09, 17:14
Tack!Tack!Tack! För tipsklapp_klap!

Hur låter Poros-Nafplio-Monemvasia-Githio-Kalamata....?
Vart ligger Kardamili? Går det att få in? där har jag ju tips på boende;) . Något tips på vart jag beger mig efter Kalamata om tanken är att då återvända mot Poros igen? Vi har sex veckor i Grekland varav 1 vecka är tänkt att ägnas åt Peleponnesos - 1 v för ovanstående rutt verkar det rimligt?

Ytterligare några frågor :o : Vi börjar turen med att besöka citronlundarna i Galatas, vilken tid på året är citronlundar aktuella föresten? Vi vill också besöka grottorna med barnen, tror att det skulle vara uppskattat... själv vill jag besöka Kalamata, jag antar att man i a f odlat oliver där en gång i tiden... gör man det fortfarande? Vart befinner vi oss i olivcyklen i september-oktober? Värt ett besök? Och viktigast av allt: BADSTOPP längs vägen (östkusten) !?! Och så ska det ju sovas också på intressanta, mysiga ställen till vettiga priser - ERFARENHETER NÅGON?

Har tusen frågor!!!! Planeringen är sannerligen halva nöjet _B-anana_B-anana!
/ Linda

Lissi
2008-07-09, 17:21
Kardamili ligger på den mellersta "tungan" på Peleponnessos så det är inte långt från Kalamata. Vi var i Kalamata på dagsutflykt från Kardamili...

Tom och Admirala här på Kalimera kan säkert ge mer tips liksom Agda som ju bor inte så långt från Kardamili om jag minns rätt.
Även om avstånden är ser korta ut på kartan så tar bilresorna MYCKET längre tid då vägarna går som serpentiner i bergen, men det är SÅ vackert!!:D
Ni får garanterat en underbar resa!

Lissi

Monica P
2008-07-09, 19:00
Oliver skördas i november-december. Det finns mängder av olivodlingar på Peleponnesos. Somliga oliver går till oljepressarna, andra till inläggning.
Citrusträd har för det mesta vinterfrukt, men man kan se både blommor, kart och mogen frukt samtidigt på somliga träd. Lukten av blommande apelsinträd är otroligt god.

JohnS
2008-07-09, 20:22
Hvis Poros er utgangspunktet, kan dere ikke unngå å ta med Epidavros, nesten med det samme dere kommer på land, med det fantastiske amfiteatret. Videre til Nafplio med Palamidi-borgen. Evt Mykene hvis dere liker historiske steder, og jeg ville tatt med en tur innom Kefalari med kirken i fjellet, et utrolig vakkert sted. Videre til Mystras (Sparta er en lite sjarmerende by). Bruk god tid på den vakre bilturen over fjellet fra Mystras til Kalamata, og ta så turen via Kardamili og Stoupa ut til Diros-grotten, og så videre Gythos-Monemvassia-Poros. Epidavros, Mykene, Mystras, Diros og Monemvassia er alle steder jeg har sett på topp10- lister over severdigheter i Hellas. (Riktignok kanskje ikke alle på en og samme listeflabb_flab.)

Dere får i alle fall en fantastisk tur, og jeg kan bare gi det gamle gode rådet: Gi dere god tid. og hopp heller over et sted eller to, enn å bruke for lite tid på alle stedene!

JohnS

Admirala
2008-07-10, 09:25
Det er mange severdigheter i nærheten når dere kommer i land. Epidavros er nevnt, men også Mykene og Tiryns er flotte steder. Nafplio er Hellas' vakreste by (ikke (bare) mine ord :D), og strendene mellom Nafplio og utover mot Asini, Tolo, Vivari er kjempeflotte.
Du kan lese mer her (http://www.kalimera.nu/oar/fastland/nafplio_utflykt.html).

Ivi
2008-07-10, 12:14
Härligt med denna tråd! Nästa år vid påsk har vi tänkt återse Aten för ett par dagar och kombinera detta med ca en vecka på Peloponnesos. Vi vill se Peloponnesos i blom och april kan nog inte vara fel :)

Tack för alla tips redan! Det är så skönt att börja drömma om en ny resa när sommaren verkar ha tagit semester i alla fall här i Luleå :(

Ivi

Agda
2008-07-10, 17:59
Vinter och vår är bästa tiden för citrusträden med frukter och blom.
Just i Kalamatas närhet är det mest citrusodlingar men tar man sig en bit ut ifrån Kalamata så finner ni otroliga olivodlingar som ni kan vandra omkring i. Speciellt i området Messinias-Pylos-Koroni (skördas nov-feb).

Agda

Linda78
2008-07-10, 21:29
Vilket fantastiskt forum detta är!!!
Jag har fått massvis med inspiration och en resrutt börjar ta form. Tack för att ni delar med er av era guldkorn! Nu gäller det att lyssna på JohnS och välja :) Tänkte välja ut 3-4 ställen att övernatta så att man kan stanna ett par nätter och göra dagsutflykter i området. Alla tips på prisvärt boende tas tacksamt emot :) Tänker mig övernattningar i Nafplio, Monemvasia, Kalamata men jag har ingen karta där jag kan utläsa avstånd så jag är jätteosäker på sträckorna - det kanske blir alldeles för långt att köra emellan (med tanke på barnen)? Kan någon ge mig en uppfattning?

Åh som jag längtar!!!!
/ Linda

Lissi
2008-07-10, 21:42
Monemvasia - Kalamata tycker jag verkar långt som en dagsetapp ... Vi bodde först i Nafplio och sen åkte vi till Monemvasia och efter det så stannade vi i Githio, väldigt mysigt och lugnt i slutet av mars....Sen tog allt sin tid över bergen mot Kardamili via Aeropolis. Vägen var då så underbart vacker med alla vägrenar i vitt,gult,rött (som mina bilder i resebrevet visade) och det blev många fotostopp på vägen...Vi tyckte det var PRECIS lagom att stanna i Kardamili och hade inte velat åka ända till Kalamata. Vi var tre vuxna som åkte....Men vi är ju så olika, det är ju inte så långt kvar till Kalmata när man kommer till Kardamili, men det vore synd att inte stanna en natt eller två i Kardamili. Vi gillade inte alls Kalamata lika mycket av det vi såg, men vi var bara där en dag i o f s...
Lycka till i planerandet!

Lissi

anneli56
2008-07-10, 22:18
Härligt att flera börjar hitta till Peloponnesos.Här finns så oändligt mycket att se.
Johns resrutt förslag är bra.
Avståndet från Nafplion till Monemvasia är ca 20 mil,och därifrån till Kalamata ca 15 mil.Men räkna som sagt att det tar tid,då vägarna är slingriga.Själva Kalamata är en storstad med mycket biltrafik o liv dygnet runt.Personligen föredrar jag lugnare ställen.Vårt smultronställe här är Koroni med omnejd,(4 mil från Kalamata)här tillbringar vi flera månader om året.:):)

Linda78
2008-07-10, 22:22
Du har nog rätt Lissi! Att stanna i Githio när vi ändå vill besöka grottorna där nere är nog smart....och sen kanske vi ska vända lite på det och övernatta i Kardamili och göra ett besök i Kalamata - barnen älskar dig redan för att du fått mig till det ;) - men de vill gärna ha ett tips på stopp på vägen tillbaka till Poros som de tycker verkar väldigt lång....
Jag och sambon njuter ju av att bara vandra omkring i vackra grekiska miljöer, och det är jag fullständigt övertygad om att vi kommer att få göra men barnen har ytterligare önskemål... besök i citron- apelsin- och olivlundar uppskattas förmodligen av hela familjen, likaså grottorna, har också fått tips om att stränderna kring Nafplio är bra (någon i synnerhet?) och att det även finns bra stränder ner mot Koroni. Å andra sidan har barnen förmodligen badat en hel del vid det här laget ... och uppskattar annat att se och göra - men jag vill fortfarande ha möjlighet att svalka mig!

Nu när jag begränsat mig något...finns det fler begivenheter längs den här vägen som bör beskådas? (Poros-(Epidavros)-Nafplio-Monemvasia-Githio-(Diros)-Kardamili-(Kalamata)-XXX-Poros) Historiska monument som även kan gillas av barn?

Tack för alla ideér som hjälper mig drömma mig bort! /Linda
klapp_klapp

anneli56
2008-07-10, 22:39
Apelsinlundar samt olivlundar kommer ni att se överallt här.Särskilt Messinien området.
Underbara stränder runt om Koroni har vi många många............:):)

Linda78
2008-07-10, 23:02
Johns resrutt förslag är bra.
Avståndet från Nafplion till Monemvasia är ca 20 mil,och därifrån till Kalamata ca 15 mil.Men räkna som sagt att det tar tid,då vägarna är slingriga.Själva Kalamata är en storstad med mycket biltrafik o liv dygnet runt.

Tack! Nu blev det lättare att bedöma resans gång...(och att välja bort övernattning i Kalamata) vet ju hur vägarna i Grekland kan te sig, men det är ju också en del av nöjet! Tid har vi ju gott om! Ska verkligen ta fasta på tipsen från JohnS om vägval från grottorna upp mot Kalamata (av någon anledning ser jag att vi "reser baklänges" utifrån Johns tips:)) samt vägen över berget från Kalamata mot Mystras, Sparta.... Kanske är det lämpligt att stanna över natten i Sparta!?! Och sedan ta "stora vägen hem".

bye_bye / Linda
Ps. tänkte även göra en mindre ö-luff...vänta bara tills ni får tipsa om öar som bör besökasflabb_flabflabb_flab (kommer att ha sett allt utom Poros när vi väl kommer hem igen - sambon börjar se aningens stressad ut....)

anneli56
2008-07-11, 21:36
Öar som är lätta att nå från Peloponnesos västra sida är tex Zakynthos,Kefalonia,Ithika,Lesvos.

Kythera är en annan ö långt ut i söder.

anneli56
2008-07-11, 21:43
Och förstås på sydost sidan ,Spetses,Hydra,Egina:)

Admirala
2008-07-14, 10:51
Tilbaketuren fra vestkysten...
Det er noen nydelige landsbyer oppi fjellene i Arkadia, som Karitena, Stemnitsa og Dimitsana, men det er ikke akkurat noen motorvei som går dit, så dere trenger mye tid.

Kjører dere hjem på den nye hovedveien via Tripoli tar det ikke mange timene å komme seg tilbake til Nafplio-området og videre tilbake til Poros. (Men ikke ta avkjørselen til Nafplio ved Tripoli, kjør videre et stykke til etter bomstasjonen, og ta av mot Nafplio/Argos der - det er skiltet.)

Alle avstander, i kilometer og tid, finner du på nettsidene til viamichelin. Supernyttig!

JohnS
2008-07-14, 13:15
Jeg kan bare underskrive det Admirala sier, spesielt ble vi fascinert av Stemnitsa. Men hvis dere først sikter dere inn mot det området, er ikke omveien så veldig stor for å få med en annen av de virkelig store opplevelsene på Peloponnes, antikkens Olympia.

Og fra Stemnitsa kan dere evt ta en sidevei ned i Loussios-dalen som bare egner seg for de som absolutt ikke har høydeskrekk, over 1000 høydemeter ned langs en loddrett fjellvegg, et fantastisk stykke vei. Veien kommer ut igjen ved Karitena.

Som dere ser, mulighetene er nesten uendelige, og jeg regner med at dere kommer til å oppleve det samme som vi har gjort. En tur er ikke nok, Peloponnes har så mye å by på at man trenger flere turer til å utforske denne utrolig spennende delen av Hellas.

Carina
2008-08-07, 15:21
Även om ni nu har gjort upp er resrutt vill jag lämna följande tips:

Läs gärna Morea-En bok om Peloponnesos av Staffan Stolpe, då får ni säkert lust att besöka en del av platserna som beskrivs på ett underbart sätt i boken.
Boken har utgått både hos Adlibris och Bokus men finns kanske i någon bokhandel eller på biblioteket.
Skulle önska att själv få åka runt på Peloponnesos i bokens spår.

Ha en trevlig resa

Carina