handdator

Visa fullständig version : Samos och Kokkari före resebrevet


Aina
2008-07-09, 15:15
Eftersom det kommer att dröja innan mitt resebrev blir klart, gör jag lite anteckningar dessförinnan. Hoppas någon kan ha nytta av det!

KOKKARI
Mysig men turistifierad by på norra sidan. Vi fick anledning att förklara ordet pittoresk för barnen! Fin standpromenad med många barer och restauranger.
Många stränder i själva Kokkari, klappersten. Blåsigt (men det är skönt), men inte värre än att det går att bada och simma (åtm åt ena hållet, jag köpte fula strandskor så jag kunde gå tillbaka längs klapperstenen).

Stranden Lemonakia inom gångavstånd, lite mer skyddad för vind, trottoar hela vägen. Det går också bra att fortsätta till Tsamadou som ligger alldeles intill, men då går man längs vägkanten och trafiken kan vara livlig.

Bra joggingsträckor runt byn eller uppför backen mot Lemonakia, om man är morgonpigg (innan det blir för varmt).

Vacker vandring till byn Vourlites. Följ skyltning och sunt förnuft. Strunta i Sunflowerguiden som åtm jag inte kommer överens med.

Man kan också gå en kort promenad (4,5 km) kring Kokkari. Börja vid "Vourlites footpath" skyltat åt vänster vid en hög mur vid änden av Kokkari. Sväng vänster när det skyltas Mythilini och Louloudes castle och följ "huvudvägen". Underbar utsikt längs vägen, man går förbi olivlundar, hör bara cikador, möter förmodligen ingen och njuter av skugga under vägen. Medtag vatten!

Aina

Aina
2008-07-09, 17:37
UTFLYKTSTIPS (med bil)
Vi hyrde bil och kom till vattenfallen i POTAMI, strax efter Karlovassi, tidigt på förmiddagen. Vi var ensamma i fallen! Bara vi fyra, två stora paddor, en krabba och några illturkosa trollsländor. Det var härligt och svalkande. Min man, som är längst av oss, bar ryggsäcken där vi hade mobiltelefoner och plånböcker kraftigt inplastade. Till kameran hade jag köpt en vattentät kameraväska, bra ifall man hade plurrat och praktiskt när man snabbt ville ha fram kameran och ta bilder.

Vattenfallen som vattenfall betraktade är inte så spektakulära, men det är en fin vandring, både stigen fram till vattnet och genom vattnet. Vi var där förra sommaren också, och jag hade glömt hur långt man gick. När vi kom tillbaka till startpunkten hade folk börjat samlas. En grekisk dam bjöd alla på söta kakor! Trevligt.

Vi fortsatte över bergen, drack kaffe i LEKA och tog en promenad i KASTANIA. Strax före Marathakambos slingrade sig en stor ORM på vägen. Högt upp i en jeep kunde man känna sig lagom kaxig, men jag hade inte velat möta den i skogen! Ingen aning om vad det var för orm, men den var större och tjockare än en stor svensk huggorm. Jag tyckte den var grönskimrande, min man hävdar att den var grå.

Återbesök och bad i Votsolakia (där vi bodde förra sommaren). Det såg ganska dött ut, tyckte vi nu, och vägen genom byn kändes lång i BIL. Förra sommaren gick vi den nästan varje kväll...

Vi åt lunch i LIMNIONAS. Förra året fastnade jag för den lilla byn BALOS, i år Limnionas! Fin liten vik, såg nästan ut som sandstrand, med några restauranger och rumsuthyrning. Vi såg skylten till Kohilli tavern at the end of the world, men gav oss inte på att köra dit, eftersom målet var DRAKEI och vi inte ville åka rally dit!

Jag höll i mig medan vi fortsatte mot Drakei och min man som körde höll ögonen på vägen och inte utsikten! Drakei en jättefin liten by utan en enda turistshop i sikte. Vi tog en vätskepaus på Kostas bar. Värdinnan, jättetrevlig, berättade om utsikten som man har därifrån klara dagar. Nu var det soldis, så vi kunde bara ana öar i horisonten.

(Min dröm nu är att vandra från Karlovassi till Drakei och övernatta. Någon gång kanske?)

Efter ouzo på Kostas bar slappnade jag av under tillbakafärden trots att jag satt ytterst. Det blev en pizza på restaurant NOSTOS i Votsolakia, sonens favoritrestaurang från förra sommaren, före hemfärd, Jag tog en grekisk sallad fast i pizzaform, pizza med feta, tomat och oliver. Inte alls dumt.

Aina
2008-07-09, 19:00
MAT
Tips på några bra restauranger i Kokkari: MELTEMI, fiskerestaurang vid vattnet längs gatan (ej strandpromenaden). Både fisk och kött var gott.
BASILICO strax före kajen hade underbar risotto med skaldjur. Italiensk restaurang, om man vill prova på något annat än grekiskt.

LUNCH åt vi oftast på balkongen. Grekisk sallad och melon. Går utmärkt att göra egen tzatziki. Skär gurkan först korsvis på längden och hacka sedan på tvären. Låt rinna av i kaffefilter.
Kaffe och termos tog jag faktiskt med hemifrån för att få gott kaffe och skönt att kunna ta en slurk efter maten.

Matpriserna var höga, kanske högre i Kokkari som är en semesterort? En stor bytta matlagningsyoghurt kostade 3,70 euro! Jämförde med härhemma, 19,50 kr!

I centrum hittade vi en supermarket med fruktaffär mittemot. Där var det lite billigare, kunde skilja några kronor på varor mot de andra minimarketarna.

FAntastiskt god melon, goda tomater och apelsiner!! Har aldrig sett så stora persikor förut, jättesaftiga!

tvillinganna
2008-07-13, 15:27
Ett annat restaurangtips i Kokkari: den lilla tavernan Bira som ligger mittemot stora kyrkan, vid busshållplatsen. På dagarna samlas Kokkaris "gubbgäng" här och dricker ouzo, diskuterar eller glor på folk som går förbi. På kvällen fylls restaurangen av turister som vill prova något aningens mer genuint än strandpromenaden och hamnen. Jättegod mat till rimliga priser och en förtjusande vänlig service bjuds man på här - under högsäsong är det nog vettigt att boka bord i förväg.

maggione
2008-07-30, 18:09
Apropå "Bira" i Kokkari så är det en restaurang som är öppen året om, alltså skall man gynna dom, liksom vi här på Gotland gynnar våra åretruntöppna restauranger! Jag anser att det är viktigt att man utnyttjar det "egna folket", inte lycksökare som öppnar bara för en säsong!