handdator

Visa fullständig version : Inspelade i Grekland


LN
2008-07-09, 13:02
Läser om filmer som är inspelade någonstans i Grekland. Missat Kanonerna på Navarone, den är inspelad på Rhodos.bye_bye

inkfish
2008-07-09, 13:09
Det finns faktiskt en till, den här:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51MY71P5TTL._SL500_AA280_.jpg

Från 1982, inspelad på Santorini. Sändes på tv för några år sen och var nog den sämsta kalkonrulle jag sett i hela mitt liv. Som Greklandsfantast får man stå ut med mycketflabb_flab

litentuva
2008-07-09, 13:13
Det finns faktiskt en till, den här:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51MY71P5TTL._SL500_AA280_.jpg

Från 1982, inspelad på Santorini. Sändes på tv för några år sen och var nog den sämsta kalkonrulle jag sett i hela mitt liv. Som Greklandsfantast får man stå ut med mycketflabb_flab

Det är väl den som går under svenska namnet "kärlek på Santorini"?! En anekdot är att flera av strandscenerna är inspelade i Matala på Kreta:). Håller med om att det är en riktig kalkonrulle...

Eva L
2008-07-09, 13:18
Det finns faktiskt en till, den här:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51MY71P5TTL._SL500_AA280_.jpg

Från 1982, inspelad på Santorini. Sändes på tv för några år sen och var nog den sämsta kalkonrulle jag sett i hela mitt liv. Som Greklandsfantast får man stå ut med mycketflabb_flab

Ja tänk vad konstiga saker man kan se bara för att det handlar om Grekland.flabb_flab
Jag har sett hela en gång och visste vad som väntade ändå försökte jag se om den när den visades på TV. Klarade dock inte hela filmen.

Eva

inkfish
2008-07-09, 13:26
Aha, är det Kreta. Ja, svart lavasand dög väl inte för "a very sexy movie" (amazon.com kallar den detflabb_flab)

Jag tror faktiskt inte att jag heller såg hela, den var ju så fenomenalt usel.:D

theresa
2008-07-09, 14:29
Jag bara älskar den filmen:o:DInte för att det är en bra film...:eek: men för alla dom vackra vyerna...jag brukar titta på den ibland när längtan till grekland blir för svår;) skönt att drömma sej bort lite...
som sagt vi grekland fantaster får stå ut med mycket iblandflabb_flabflabb_flabbye_bye

Netwolf
2008-07-11, 10:25
Såg av en händelse att Janne rekommenderar ett antal filmer som är inspelade i Grekland (http://www.kalimera.se/grekland/mammamia.html).

Jag vill då även nämna dessa:

"Stormen" med John Cassavetes från 1982. Oklart var den är inspelad, kanske läsekretsen vet. I alla fall en riktigt riktigt bra film!

Luc Bessons klassiker "Det stora blå" från 1988. Presentation överflödig!

Även svenska filmer finnes, som t ex Tzatziki-filmerna som är inspelade på Kreta.
"En vandring i solen" (1978) med Gösta Ekman. Inspelad i Loutraki utanför Aten.

/Netwolf

Kalimera
2008-07-11, 10:40
Jag vill då även nämna dessa:Här kommer tre till:

Aldrig på en söndag (Aten).

En kos orgasm ("landsbygden".)

En smak av livet (Aten).

Eva L
2008-07-11, 11:55
O orgasmos tis ageladas titeln låter på något vis bättre på grekiska flabb_flab var en härlig film som handlade om några grekiska tonårstjejer. Jag såg den på Umeå filmfestival för några år sedan och jag tror att jag även sett en annan film av den regissören,som jag ska försöka komma ihåg mamnet på, den filmen var med engelsk text som det ibland är på filmfestivaler.

Eva

Olga Malea tror jag att regissören heter

Margaretha
2008-07-14, 23:54
FLYKTEN TILL ATHENA med många bra skådespelare Roger Moore, Telly Savalas, David Niven, Claudia Cardinale m fl är inspelad på Rhodos. En gammal film som hade biopremiär 1979 men som är klart sevärd och som jag fortfarande tror går att hyra på Love Film.

Margaretha

Helena S
2008-07-15, 00:19
Hallå!!!

Glöm inte Kapten Corellis Mandolin! En utomordentligt superbra bok :), men filmen.. nja.. eller nä (tummen ner!)... Men boken fick mig att längta till Kefalonia... (Dit åker jag när jag har körkort, och kan kolla in alla ställen!)

Filmen är alltså inspelad på Kefalonina. :o

När jag var på Lefkas för några år sen efter att jag hade läst boken, så var vi på två båtutflykter och båda gångerna studerade jag ön, det lilla jag kunde se, och vi såg delfiner vid båda tillfällena!

Jag ska läsa absolut läsa boken igen!

Helena S :)

inkfish
2008-07-15, 13:00
Hallå!!!

Glöm inte Kapten Corellis Mandolin!

Den är inte glömd, den finns med i Jannes uppräkning:)

Här är texten som gett upphov till den här tråden: Länk (http://www.kalimera.se/grekland/mammamia.html)

Helena S
2008-07-16, 00:26
Vad bra att den inte är glömd!!! :) Blev nästan orolig! Ber om ursäkt för att jag inte var inne och kollade Jannes länk... Hade jag inte gjort det nu så hade jag troligen glömt en annan favvis... Shirley Valentine! Vad cool den filmen är! :D

förresten, tack Inkfish!

Helena

inkfish
2008-07-16, 10:49
Ja, Shirley V är tveklöst min favorit av de Greklandsinspelade filmerna. Vet inte hur många gånger jag sett den:o

JoLo
2008-07-16, 12:03
Det finns faktiskt en till, den här:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51MY71P5TTL._SL500_AA280_.jpg

Från 1982, inspelad på Santorini. Sändes på tv för några år sen och var nog den sämsta kalkonrulle jag sett i hela mitt liv. Som Greklandsfantast får man stå ut med mycketflabb_flab
Undrar om den filmen finns att köpa.Handlingen usel, men en del fina vyer. Om jag inte missminner mig så fanns även en svensk rollfigur vid namn Sven, med på ett beachparty.

/JoLo

JoLo
2008-07-16, 12:05
Ja, Shirley V är tveklöst min favorit av de Greklandsinspelade filmerna. Vet inte hur många gånger jag sett den:o

Hej,igen.Glömde ju att kommentera Shirley V. En härlig film med fina vyer från Mykonos på den tiden.

/ JoLo

kize
2008-07-16, 12:07
Det finns en film till som är inspelad på Santorini och den är rätt ny. Den heter Systrar i jeans och har fina bilder från hamnen i Amoudia.
Det är en ungdomsfilm men ändå klart sevärd.
Kicki

Helena S
2008-07-16, 23:53
Det verkar som om jag har en hel del filmer kvar att se om Grekland...

Det känns bra att veta inför kommande kalla vintrar, då har man nåt att längta till/se fram emot.

Helena S - snart tillbaka till Grekland.. :)