handdator

Visa fullständig version : För kallt slutet av sep??


Geminine
2005-07-31, 22:44
Är det för kallt att åka till Grekland v.38 (ca 17-24 sep)?? Vi hade siktat in oss på Lefkas men tjejen på resebyrån sa att det var en chansning.. Kreta var ok men helst Cypern eller Kanarieöarna.... Vad tycker ni som vet? ;)

Och med "för kallt" menas att vi inte vill ha regn och gärna iaf 23-24 grader dagtid. Och självklart vill vi kunna bada. (Jag vet att det finns klimat-tabeller men de litar jag inte på för ett öre..)

Mikke
2005-07-31, 22:51
.......jag åker sen några år tebax till Karpathos mellan mitten av september till slutet av oktober.Det brukar vara fint väder, ungefär svensk sommar som bäst, med variationer förstås.......;)
Mvh,
Mikke
(KfK)

kari
2005-07-31, 22:58
Är det för kallt att åka till Grekland v.38 (ca 17-24 sep)?? Vi hade siktat in oss på Lefkas men tjejen på resebyrån sa att det var en chansning.. Kreta var ok men helst Cypern eller Kanarieöarna.... Vad tycker ni som vet? ;)

Och med "för kallt" menas att vi inte vill ha regn och gärna iaf 23-24 grader dagtid. Och självklart vill vi kunna bada. (Jag vet att det finns klimat-tabeller men de litar jag inte på för ett öre..)


De Joniske øyene har nok ikke så stabilt vær på den tiden, mens det er kjempefint, etter min mening den beste tiden :D for ferier, både i Kykladene , Dodekaneserene, og de Nord Egeiske øyer - selvsagt også så langt syd som Kreta :D

:) Kari

PrickenII
2005-08-01, 06:03
Jag var i Parga -02 i slutet av september och början av oktober. Det var varmt och badbart, men det regnade varje dag, och åskade nåt kopiöst mycket. :mad:

Just västkusten har tydligen ett osäkrare klimat på hösten enligt reseledarna.

Inger // 18 dagar kvar_B-anana _B-anana _B-anana

inkfish
2005-08-01, 11:01
Vid den tiden hade jag valt Kreta eller Dodekaneserna - alltså Rodos med omnejd.

Jag har varit i norra kykladerna vid den tidpunkten och senare ändå. Det har varit soligt och fint men kallt, inga balkongsitt på kvällensnyft_drop

kassiopeja
2005-08-01, 12:27
Jag var på Lefkas slutet av september -03 (sista veckan Apollo hade charter dit det året) och hade toppenväder en hel vecka. Och med det menar jag full sol hela dagarna och uppskattningsvis 25 grader, härligt ljummet i vattnet men förstås svalare på kvällarna - dock inte kallare än att det räckte med något långärmat att ta med över axeln när man gick ut.

Minns inte exakt vilket datum vi åkte hem, men det var någon av de absolut sista dagarna i september. Hur som helst så kom åskovädret med blixt, dunder och hällregn när vi satt på transferbussen till flygplatsen på väg hem... Vi hade alltså tur med vädret men det verkar ju som att det är en chansning.

rhodosfanast
2005-08-01, 13:04
Jag hade nog satsat på Cypern så sent för då brukar där vara varmt o skönt.

Jag vet för par år sedan började det regna i mitten av september på Rhodos o där man man ju förstås köpa massor med paraplyer för dom har många sådana fabriker på ön...

Men man vill ju sola o bada när man åker iväg.._B-anana

inkfish
2005-08-01, 13:14
Då var jag där! Hade varit på Tilos och tillbringade de sista två dagarna på Rodos och för första gången var jag med om ihållande regn en hel dag i Grekland. Tidigare hade jag bara upplevt häftiga, snabbt övergående skurar.

Fast jag tror bara att det var just den dagen det regnade. Folk som tillbringade hela semestern på Rodos just då hade i stort sett bra väder.

PO
2005-08-01, 13:54
Lefkas sista veckan i september -02 , riktiga busväder drog förbi men oftast som
på bilden, ute till havs. Ett rejält åskväder nattetid, annars var det bara några
korta skurar och >90% sol.

//PO

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Lefkas%202002/originalen/normal_ovader3.jpg

Geminine
2005-08-01, 14:47
Åh, häftig bild!!


O tack för svaren ni andra!

Luffaren
2005-08-01, 17:01
Hej, var på Kos 17-25 September förra året och vi hade fint väder hela veckan, vattnet var också varmt.

Vill minnas att jag inte hade långärmat en enda kväll.

Mvh / Luffaren...

Elena
2005-09-01, 13:09
Lefkas sista veckan i september -02 , riktiga busväder drog förbi men oftast som
på bilden, ute till havs. Ett rejält åskväder nattetid, annars var det bara några
korta skurar och >90% sol.

//PO

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Lefkas%202002/originalen/normal_ovader3.jpg

Vilken bild !!!!!:eek:
/ Elena

Mixelite
2005-09-01, 13:43
Jeg reiser til Chios 24. september. Det blir min 3. tur dit i september og vi har alltid hatt fint vær! Første gangen hadde vi et par dager med litt duskregn en times tid eller så, men ellers som en skikkelig god, varm skandinavisk sommer. Jeg satser på at det blir slik i år også! :-D

xristina
2005-09-01, 13:57
Jag vet för par år sedan började det regna i mitten av september på Rhodos o där man man ju förstås köpa massor med paraplyer för dom har många sådana fabriker på ön...
Det var ikke i september 2002 da? Da var jeg tre uker på Kos - hvorav 11 dager med overskyet vær, masse vind og regn... Ikke så morsomt. Men jeg har reist til Kos stort sett hvert år i september og hatt det godt og varmt! Og om en uke er det dags igjen! :D
http://d1515027.u42.surftown.dk/images/sept2002store/P9290135.JPG

Ikke akkurat vakkert på stranda når alt sjøgresset blåser opp...

Soleil
2005-09-01, 14:22
Är det för kallt att åka till Grekland v.38 (ca 17-24 sep)?? Vi hade siktat in oss på Lefkas men tjejen på resebyrån sa att det var en chansning.. Kreta var ok men helst Cypern eller Kanarieöarna.... Vad tycker ni som vet? ;)

Och med "för kallt" menas att vi inte vill ha regn och gärna iaf 23-24 grader dagtid. Och självklart vill vi kunna bada. (Jag vet att det finns klimat-tabeller men de litar jag inte på för ett öre..)


Åker ofta till Rodos på hösten, söldra delen, på hösten. Förra året var det riktigt varmt i andra veckan (eller var det den första...) i october. Funderar mellan Pefkos och Karpathos i år och samma tid...
Det finns risker med Lefkas i september. Vädret är omväxlande. I Parga har det varit kallt på nätterna förra veckan sa min bekant som kom därirfån i måndags, regn också.

lilldaphne
2005-10-05, 16:15
Vår familj semestrade i Parga slutet av sep-04. Semestern började med ett REJÄLT åskväder när vi landade natten mot Söndag. Regnet och åskan höll i sig hela Söndagen oxå. Måndag och Tisdag hade vi hyfsat väder, resten av veckan var solig och varm.
Kom i går hem från Mallorca där vi haft liknande väder som i Parga förra året, så för oss som älskar att sola och bada känns det som att när vi ska resa nästa gång blir det tidigare på säsongen