handdator

Visa fullständig version : Samos - Pythagorion/Kokari


Johanna.
2008-07-08, 16:27
Jag ska i augusti för första gången åka till Grekland och ska göra det tillsammans med min pojkvän (vi är 20 resp. 22 år). Vi har efter mycket om och men bestämt oss för Samos, då vi fått uppfattningen om att man där kan få uppleva "äkta" grekisk kultur.

Vi vill både kunna gå runt i byn/staden och besöka små affärer och äta på små mysiga grekiska restauranger, ha tillgång till mysig strand samt kunna gå ut någon kväll och dansa. Frågan vi nu ställer oss är om Pythagorion eller Kokari är bäst lämpat för oss? (Kokari finns ej med i beskrivningen av Samos här på sidan)

Skulle vara oerhört tacksam för tips!
Hälsningar
Johanna

Arne
2008-07-08, 16:32
Nja, jag tror att en bra utgågspunkt för er är Pythagorian. Då har ni nära till allt samt en trivsam stad att bo i.
Lägg till detta att ni med P som utgågspunkt har ett stort antal utflykter med lokala fartyg att välja på. Många spännande öar i närheten för dagsutflykter!!

Arne

JohnS
2008-07-08, 17:59
Hvis det er det "ekte" greske dere er mest interessert i, hvorfor ikke heller satse på Samos by enn på turiststedene Pythagorion og Kokkari? Byen har det dere sier dere ønsker, og avstanden er ikke lang til hverken Kokkari eller Pythagorion for dagsturer med buss hvis dere vil ha en avveksling.

Men av de to byene er det ikke tvil om at Kokkari er min favoritt, uten at jeg har noen god begrunnelse, annet enn at Pythagorion for meg er et eksempel på en meget vakker by som har overgitt hele sin sjel til turismen. Kokkari er også utbygget for turisme, men har på en annen måte greid å bevare noe av sin atmosfære. Men dette er min personlige oppfatning, og jeg vet at mange har blitt glad i begge byene.

Riitta
2008-07-08, 19:04
Kokari är min favorit också. Fast det är rätt länge sedan jag var där sist, men vill gärna återvända:)
Riittabye_bye

Athanasia
2008-07-08, 19:08
Pythagorion tycker jag är en trevlig liten stad,,,affärer,restauranger runt hörnet,,,sen kan Ni hyra bil eller ta Er runt ön på annat sätt om Ni vill se mer!

Inas
2008-07-08, 19:19
Känns som att Kokkari kanske är lite för lugnt för er. Tror t ex inte att det finns ngt disco där, bara barer. Och finns inte jättemycket shopping heller. Men åker ni på semester för att koppla av, njuta av härliga bad, god mat, och äkta grekisk atmosfär så rekommenderar jag verkligen Kokkari. Trevlig resa! bye_bye

Kastas
2008-07-09, 07:42
Utan tvekan Pythagorion bye_bye

Kalimera
2008-07-09, 15:16
Pythagorion - utan tvekan.

Jonas E
2008-07-09, 16:19
Utan tvekan Pythagorion bye_bye

Pythagorion - utan tvekan.

Håller med!
Pythagorion är ett av våra favoritställen i grekiska övärlden.

Inga-Karin
2008-07-10, 21:58
Ha, ha.........Jag har glömt att berätta att den gemensamma familjeresan i höst till Makadi i Egypten är uppskjuten på obestämd tid (pga tillökning)så sonens är nu på Amorgos, dotterns reser tillbaka till Makrigialos och maken och jag återvänder till Samos men nu lilla Dami utefter hamnpromenaden i Pythagorion :-) Någon här som har bott där? Kvinnan på Ticket log för där brukar hon visst också bo.

Lyckliga sommarhälsningar från I-K

Riitta
2008-07-10, 22:11
Då är ordningen återställt:DGratulerarklapp_klap Om ni åker till Pythagorion så kan ni ju göra en utflykt till Kokkari och se vad ni missar;)

Riittabye_bye

Inga-Karin
2008-07-11, 13:10
Då är ordningen återställt:DGratulerarklapp_klap Om ni åker till Pythagorion så kan ni ju göra en utflykt till Kokkari och se vad ni missar;)

Riittabye_bye

Tack! Jag här råder det en viss lättnad om jag ska vara ärlig;-)
Ja,Kokkari är mycket_ naturskönt. Tro för all del inte att vi har missat en sådan pärla. Vi tog oss ledigt runt (10 mila rundan på två vespor) när vi var där senast -90!? Varför två? Jo, så himla mkt. kan hända på vägen, som ex. punka, svårstartad och just där i norr la den ena av. Bara att lassa över "rubbet" på den andra, meddela uthyraren planerna och lämna åbäket åt sitt öde.

Nästa SAMOS!