handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om bla marknad, avstånd, sjukhus mm


Tindra
2008-07-08, 11:20
Min sambo och jag har bokat en 2 veckors resa till Kefalonia, Skala i Augusti. Första gången för oss båda i Grekland så det ska bli så spännande.
Vi ska göra massa utflykter och utforska så mycket att Kefalonia som möjligt. En massa bad blir det oxå naturligtvis och förhoppningsvis någon båtutflykt. Äta gott, njuta av varandras sällskap och den underbara omgivningen. Längtar så!!!!

Här kommer lite frågor jag skulle behöva ha hjälp med:

*Undrar om dom har sk marknader/bazarer i Skala eller i någon annan by. Typ en sån som bönderna står och säljer frukt grönskaker mat mm och annat. Har endast varit i Turkiet och där har de marknad tex på söndagar.

*Sen undrar jag hur shoppingen på kläder ser ut i Skala och även på andra ställen.

*Lite avstånd jag undrar över är Från Skala till Sami,Fiskardo,Lassi, Myros

*Sen såg jag att sjukhuset finns inte i Skala utan bara läkare där. Brukar ofta ha otur och blir sjuk under mina resor och undrar om någon kan berätta hur man tar sig till sjukhuset lättast eller uppsöker läkare i Skala. Berätta gärna om era erfarenheter om sjukvården.



Har lusläst detta forum om Kefalonia och är så glad att jag hittade hit. Vart ska man annars ställa alla sina crazy frågor som säkert massa har frågat tidigare men som inte jag hittat.


35 dagar kvar :cool:

Spectre
2008-07-08, 12:22
Skala är trevligt. Bra utbud av restauranger och bra bad. Mycket klart vatten och grus-sten-sandstrand (varierar mellan olika delar av stranden).

Vi hyrde bil och avstånden är inte så jättelånga men det tar lite tid att köra på dessa vägar. Förslagsvis hyr inte bil med minsta motorn. Vi hyrde 1200 cc och den var ok men jag avråder från att hyra de med 800 cc eller 1000 cc, då det kan vara väldigt branta vägar ibland (t ex vid vissa stränder som Myrtos, Lourdas, Kaminia etc)

Till Sami (samt grottan och underjordssjön) tar det ca 1 timme. Ag Efimia 10-15 min extra.
Till Myrtos ca 1 timme och 45 min skulle jag tro. Assos kanske en 15-20 min extra kanske.

Lassi/Agrostoli tar ca 1 timme.

Om du är ofta sjuk kan det vara bra att veta att apoteket kanske inte är öppet i Skala. När vi var där i juni var det stängt på obestämd tid och närmaste apotek är då Poros som ligger 20 minuters bilväg norrut.

Om det är första gången till Grekland kan det vara bra att veta att man inte spolar ner toapapper i avloppet (pga för små rör) utan lägger detta i en soptunna som står vid sidan om...

Marknad i Skala vet jag inget om. Däremot har de nog fruktmarknad i hamnen i Argostoli varje dag.

Panakakis
2008-07-08, 12:42
Hej! Vist finns det i mindre skala marknader även i de mindre orterna. I Argostoli kommer bönder in nästan varje dag och säljer sina varor och främst då gränsaker. De var placerade på gatan vid hamnen tidigare men nu flyttat närmare busstationen. Det är inget större utbud på klädesaffärer i de mindre orterna. Så för shopping av kläder så är det säkrast i Argostoli. Avstånd från Skala är till Sami 42 km, till Fiskardo 90 km, till Lassi 40 km, till Myrtos 65 km. Desutom är vägarna bitvis krokiga så körtiden blir offta längre än beräknat. Läkre finns säkert i Skala men skall ni till sjukhuset så finns det i Argostoli och från Skala till Sjukhuset är det ca. 45 km och är beläget efter Sverigegatan. Sjukvården har bra sdandard i Grekland och jag tycker den är bättre än vår egen i Sverige. För att ta sig till Sjukhuset så går det några turer med buss om dagen eller ta en taxi.
Hälsningar PANAKAKIS

Tindra
2008-07-09, 15:17
Tack så mycket!!!