handdator

Visa fullständig version : Jag vill flytta till Kreta eller Cypern..hjälp?!?


Fransisca
2008-07-07, 14:26
Jag tycker att Grekland är ett fantastiskt land och har seriösa planer på att flytta dit framöver.
Finns det någon med erfarenhet av att ge sig iväg söder ut som vet hur det fungerar att bosätta sig i Grekland. Hur hittar man bostad och ett fungerande jobb som kan försörja en under hela året? Är det möjligt att få jobb med goda engelskakunskaper, trots att man inte kan grekiska..?
Tacksam för svar!!!!!!!!
// Anna:)

Linda78
2008-07-12, 22:06
Hej Anna!

Hyser samma känslor för Grekland som Du!!! Funderar mycket på vad det skulle innebära att leva och bo där. Jag har dessutom man och barn som skall med...maken är inne på samma linje men barnen!?! Ska man förverkliga drömmen nu medan barnen är små eller ska man vänta till högre skolåldern? Är det överhuvudtaget möjligt att flytta och precis som du säger hitta ett jobb som försörjer en året runt (engelskspråkig)? Eller måste man lära sig grekiska? Är det en dröm som får vänta tills pensionsåldern infinner sig? Ska man sats på fastlandet och storstad för att hitta jobb eller ska man bege sig ut i ö-världen och försörja sig som egen företagare?

Det är ju bevisligen möjligt, vi har ju ett antal medlemmar här på forumet som fattat beslutet och gjort resan!!!klapp_klap Men gur går man tillväga?!?

/Linda

UlfWiman
2008-07-12, 22:46
Hej på er båda

Jag svarar gärna på frågor privat. Skicka meddelande privat eller mail.
Jag håller på att skriva en bok om att flytta. Det finns för närvarande ca 550 A4 färdiga.

Uffe

Linda78
2008-07-13, 19:19
Tack Ulf!

Det ska jag lägga på minnet! Återkommer när jag har kommit underfund med i vilken ände jag ska börja fråga:)!

Tillsvidare önskar jag Dig lycka till med boken - 1 ex är redan sålt....

/Linda

litentuva
2008-07-13, 20:06
Man klarar sig bra med engelska på de flesta ställen men ska man bo året runt eller längre perioder bör man lära sig i alla fall hjälplig grekiska tycker jag. Både av respekt för lokalbefolkningen men även för sin egen skull. Ska man bo även de månader som turisterna (de flesta ) håller sig borta , känner man sig emellanåt utanför i det vardagliga livet om man inte komunicerar hjälpligt på grekiska. När jag bodde på Kreta och i början inte pratade språket kunde jag ibland känna mig utanför när det pratdes runt omkring mig. Ska ngn tolka det som sägs blir det till slut en rätt hackig dialog. Visst, de pratar engelska med dig men sinsemellan går de ju över till sitt eget språk...
Jag menar inte att man på en gång måste lära sig flytande men att visa att man i alla fall försöker uppskattas mkt och sakta men säkert lär man sig mer och mer! Det blir ett helt annat liv och en helt annan upplevelse när språket kommer, jag lovarflabb_flab!

Monikaki
2008-07-21, 12:39
bye_byeHej!
När jag flytta till Grekland, Rhodos.. så började jag med att va där en sommar och jobba, sommaren efter så va det ju lättare med att hitta lägenhet, det är klart mycket lättare om man har någon som kan hjälpa en med att läsa i tidningar och så,, Om man har ett jobb, så är allt lättare... sen löser sig allt när man är på plats...
Lycka till....


Jag tycker att Grekland är ett fantastiskt land och har seriösa planer på att flytta dit framöver.
Finns det någon med erfarenhet av att ge sig iväg söder ut som vet hur det fungerar att bosätta sig i Grekland. Hur hittar man bostad och ett fungerande jobb som kan försörja en under hela året? Är det möjligt att få jobb med goda engelskakunskaper, trots att man inte kan grekiska..?
Tacksam för svar!!!!!!!!
// Anna:)

Ioannina
2008-07-21, 14:21
Hej Ann
Jag kommer från Grekland och det ända jag kan tipsa dig om är att Grekerna hjälper gärna sinna turister att flytta dit, men då måste du ha ett medborgarskap i landet som gör det möjligt att få bostad. Utan ngt grekiskt medborgarskap så får man varken arbete eller ngn bostad. Jag tror att du måste bott i Grekland i minst ett år innan du kan söka en bostad. Min pappa kommer från en stad som heter Ioannina och där e det skit fint på sommaren att bo. Han har bott i Sverige men flyttade tillbaka till Grekland 2001. Jag tor att du goda chanser att skaffa dig ett fantastiskt liv i Grekland.
Har du fler frågor så adda min msn som e man_blade@msn.com eller så går det bra att mejla mig på samma adress.
Hoppas vi höres fler ggr.
Stora Kramar
Timmy

Ioannina
2008-07-21, 14:25
Hej Linda.
Jag hörde att du var sugen på att flytta till Grekland flabb_flab
Jag kan säga som så här att om du nu ska flytta till grekland så får du nog skaffa dig ett Grekiskt medborgarskap som gör att du får söka hus i landet. Utan ngn sånt så får man nt ngn bostadHr gärna av dig om du har fler frågor.
Kram
Timmy

NaxosLotta
2008-07-21, 18:16
Hej
Man behöver inte något grekiskt medborgarskap för att hyra en bostad i grekland. Om man flyttar hit bör man registrera sej hos polisen och få ett slags "uppehålls tillstånd" som varar i 10 år. Detta är lätt fixat för EU medborgare, men det är inte ett medborgarskap som är ett mycket större jobb att fixa. Nu när vi ju alla är EU medlemmar har man som svensk samma rättigheter som grekerna och ett medborgarskap är därför inte nödvändigt. (Om man inte vill rösta i riksdagsvalen) För att köpa bostad behöver man ett skattenummer som tar 10 minuter att fixa på det lokala skattekontoret i det område man beslutar sej att bo i.

Ska man flytta hit så bör man lära sej grekiska, det gör livet lättare, många ställen med mycket utlänningar/turister har kurser i grekiska. Här på Naxos anordande kommunen gratis kurser under förra vintern.

Vad det gäller jobb så är det lättare att hitta på sommaren i turistorter, där finns det allltid mycket arbetstilfällen. Om man är händig så behövs det alltid bra snickare, rörmokare etc.

Det krävs lite tålamod och tid att finna sej till rätta i ett nytt land, men som sagts tidigare så är grekerna välkommnande.

Lycka till
Lotta

lindows
2008-07-25, 16:55
Jag bor på Kreta i Chania sedan 3 år tillbaka och jag vill faktiskt inte bo någon annanstans som det känns nu. Byråkratin är som vanligt i Grekland - allt tar lite mera tid än "hemma" men vardagskvaliten gör alla småtråkiga saker värda den lilla extra anstängningen. Chania på Kreta är ett bra val - vi har både skola och förening, det finns ett fint socialt nätverk att få stöd och svar ifrån i början!