Logga in

Visa fullständig version : vilka stränder rekommenderas?

aligina
2005-07-31, 12:21
Hur ser stranden ut som ligger utanför Zephyros village, är det någon som vet?
Är det sten eller sand där?
Vilka stränder anser ni är "bäst" på Karpathos?
Ja man är allt bra nyfiken!:rolleyes:

Undrar också lite över supermarket i närheten av zephyros och om det är någon som vet hur länge denna är öppen på kvällarna?

Tack på förhand
en nyfiken en....bye_bye

Mikke
2005-07-31, 15:54
Hej!
Går man från Zephyros ner till stranden så är det sten prexxist nedanför.Sen kan man antingen gå till vänster och då blir det sand av lite olika storlek.Går man till höger förbi taverna Limanaki finns det fin sand och lite skugga, för där mynnar en liten bäck.Sen är det lite omväxlande fram mot stan, där stranden avslutas av sand.Så man kan nog finna "sitt" ställe, om man tar en promenix längs hela stranden.......

Supermarketen Hatzantonis mellan Hotel Parasol och Pelagos är öppen rätt länge.Vardagar 09-22 och söndagar 09-14, enligt Andreas Diakidis på Zephyros......:)
Personligen så duger stadsstranden bra för mej, men jag får väl ta en sväng nån gång och kolla in dom andra stränderna...En del är väldigt förtjusta i Amopi, en del vill till Lefkos, andra gillar stranden nedanför Taverna under the Trees, som visst har spolats bort, vare nån som skrev.....å det är synd, för den var trevlig.Det finns en del stränder att välja på, om man säger....:)
Mvh,
Mikke
(KfK)

Nicke
2005-07-31, 17:41
Hej

Mikke du skrev att Supermarketen Hatzantonis mellan Hotel Parasol och Pelagos är öppen rätt länge.Vardagar 09-22 och söndagar 09-14:eek: .Min fråga är nu,,
vi kommer fram till hotellet(pantheon) ca 22:00 på söndagen och undrar om det finns en supermarket öppen då och chans till att släcka törsten med en Mythos eller två ?:confused:

Nicke._B-anana

karinafp
2005-07-31, 17:55
[QUOTE=Nicke.Min fråga är nu,,
vi kommer fram till hotellet(pantheon) ca 22:00 på söndagen och undrar om det finns en supermarket öppen då och chans till att släcka törsten med en Mythos eller två ?:confused: [/QUOTE]

På söndagkvällar är det inte mycket i supermarketväg som är öppet, är jag rädd. Men en Mythos går det ju alltid att få tag på, på närmsta bar eller taverna. ;) Och DE har öppet!

Karin

Mikke
2005-07-31, 19:38
Yea.....lissen to Kyria Karin,vår kakbaksambassatrice, she knows the ways and means .....:-)
De blir te å drulla ner te förslagsvis Pelagos och smaka Mythos mens det sjungs och spelas......Kan bli en fin start på semestern..
Mikke
(KfK)

Nicke
2005-07-31, 20:34
Hej
Tack för er input:p .Det låter som en bra början på semestern med Ang_elx och_B-anana på Pelagos.Nu när jag ändå är på tråden ett besök till Olymbos ska det vara med båt eller bil,har förstått att det är rätt så dåliga vägar.( om i så fall är det något annat man inte ska ge sig ut på med bil ).

Tack och hej bye_bye

Nicke

karinafp
2005-07-31, 21:01
Nu när jag ändå är på tråden ett besök till Olymbos ska det vara med båt eller bil

Båt!!! Bilvägen - eller det som ska föreställa sådan - är avstängd för arbete. Gå ner till hamnpromenaden en kväll och gå längst bort, så hittar du båten. Det går inte att ta fel; den har upplysta skyltar som talar om vart den åker och när. Du kan boka kvällen innan, om du är rädd att inte få plats en speciell dag. Det är MYCKET billigare än att boka resan genom resebyrån, och du får detsamma för dina pengar.

Karin

aligina
2005-08-01, 08:27
Tack allihopa för alla svar!klapp_klap
Precis som Nicke, så anländer vi inte heller förrän sent på kvällen så man får väl ta en sväng till Pelagos för mat och dryck _B-anana

Eva L
2005-08-01, 11:13
Tack allihopa för alla svar!klapp_klap
Precis som Nicke, så anländer vi inte heller förrän sent på kvällen så man får väl ta en sväng till Pelagos för mat och dryck _B-anana

Det finns gått om öppna tavernor även sent så ni har mycket att välja på.

Eva

Kalimera
2005-08-05, 11:19
Vilka stränder anser ni är "bäst" på Karpathos? 1. Apela beach
2. Apela beach
3. Apela beach

:D

Elisabet
2005-08-05, 11:26
1. Apela beach
2. Apela beach
3. Apela beach

:DDet var ju en fråga om att promenera till Ammopi i en annan tråd. Till Apela kan den som gillar det fortskaffningsmedlet få en härlig tur efter vägen som går till stranden. Vi gjorde den inte, men pratade med en kvinna som vandrade den fram och tillbaka - och hon tyckte det var en alldelles lagom promenad! Jag vet inte hur långt det är, men nån mil över berget enkel väg måste det i alla fall vara.
Annars är nog det vanligaste att man åker båt dit. Sista biten av vägen lär inte vara den bästa att köra, även om det går.

Nora
2005-08-05, 12:10
Jeg syns også Apella er den beste stranda på Karpathos, den er noe helt for seg selv. Men å GÅ dit?! Det beste er å leie bil, veien ned dit er helt okay, det er ikke noe problem å kjøre helt ned. Vi har kjørt båt dit en gang også, men om man leier bil, er man jo ikke avhengig av noen andre.

Elisabet
2005-08-05, 14:36
Jeg syns også Apella er den beste stranda på Karpathos, den er noe helt for seg selv. Men å GÅ dit?! Det beror väl på var man startar... ;)
Nej det verkar lite långt, och vid närmare eftertanke, dvs en titt på kartan, så ser jag att det var till Achata hon gick och inte till Apela. Det är också den vägen som inte lär vara särskilt bra sista biten. Man viker ner mot havet en bit före Aperi.

Kalimera
2005-08-05, 14:41
så ser jag att det var till Achata hon gick och inte till Apela. Det är också den vägen som inte lär vara särskilt bra sista biten. Man viker ner mot havet en bit före Aperi. Stämmer, vägen till Apela är lätt att köra, till Achata är det något knöligare, men det går.

Carina
2005-08-05, 14:43
Vilka stränder anser ni är "bäst" på Karpathos?

Lefkos är svaret, en klar favorit hos oss, kan välja vilken bukt som passar en bäst.

aligina
2005-08-05, 15:53
Oj Oj Oj , jag är överväldigad av alla svar, jag vet inte hur jag ska hinna med alla stränder på en vecka, men det får ju gå!! så kanske jag också kan bli brun...är för tillfället vit som en albyl....

tack allihopa! bye_bye

karinafp
2005-08-05, 16:03
Oj Oj Oj , jag är överväldigad av alla svar, jag vet inte hur jag ska hinna med alla stränder på en vecka, men det får ju gå!!

Nja... Mikke brukar säga att det finns dryga trettio stränder på Karpathos, så om du ska hinna besöka alla på en ynka vecka, hinner du tyvärr inte sola! ;)

Karin

ciakoohler
2005-08-05, 16:03
Mysigast var väl ändå den som vi åkte badbåt till.Vad hette den Elisabet??!!

Riitta
2005-08-05, 16:11
Nja... Mikke brukar säga att det finns dryga trettio stränder på Karpathos, så om du ska hinna besöka alla på en ynka vecka, hinner du tyvärr inte sola! ;)

Karin

Undrar hur många av dom han har besökt:rolleyes: Skulle gissa på 3;)

Riitta

Elisabet
2005-08-05, 16:11
Mysigast var väl ändå den som vi åkte badbåt till. Vad hette den Elisabet??!!Den heter Agios Minas och jag håller helt med dig! Den slår Apela med en hårsmån eller två. Inte minst på grund av omgivningarna! Dessutom var båten Zacharias så fin och besättningen himla trevlig!

karinafp
2005-08-05, 16:12
Undrar hur många av dom han har besökt:rolleyes: Skulle gissa på 3 ;)

Mmmm... max, så strandintresserad som han är... ;)

Karin

Elisabet
2005-08-05, 16:14
Nja... Mikke brukar säga att det finns dryga trettio stränder på KarpathosJo jag har också hört honom säga det, men när jag räknade de stränder som är utritade på kartan (dvs de som är minst 60 meter långa) så blev det 86 stycken vill jag minnas. Så att besöka alla tar nog "några dagar" :)

Elisabet
2005-08-05, 16:21
Undrar hur många av dom han har besökt:rolleyes: Skulle gissa på 3;)Mmmm... max, så strandintresserad som han är... ;)Frågan är väl hur många gånger han har SOMNAT på nån av dom :rolleyes:

Mikke
2005-08-05, 17:56
Mmmm... max, så strandintresserad som han är... ;)

Karin

.......hm.....ja,när det gäller stränder så tvår jag mina händer...:)
....har jag varit på tre..?? Pigadia,Amopi,Lefkos.....ok, det är uschlitt...mea culpa, mea maxima culpa.....

Bara dom e nära så man inte behöver släpa alla bukkerna så långt.....
Däremot kan jag undantagsvis&stundtals beskåda företeelser PÅ stranden....

.....Men jag ska minsann(kanske) ta Minas Suzuki(omja fårigången)och kolla upp nåra strender minsann...
Ja e impad av era karpatiska strandkunskaper, vi kanske ska ta fram nåra strand-kriterier och listarom framledes?? Det kan nog ge upphov till några inlägg.......Approved by Kalimera`s BeachTesters..??
Mikke

Riitta
2005-08-05, 18:36
JAA,det var tre:D

Riitta

ciakoohler
2005-08-05, 18:46
[QUOTE=Mikke].......hm.....ja,när det gäller stränder så tvår jag mina händer...:)
....har jag varit på tre..?? Pigadia,Amopi,Lefkos.....ok, det är uschlitt...mea culpa, mea maxima culpa.....

Jamen vi badade ju på stranden "under the trees" i höstas har du glömt det ?

Mikke
2005-08-05, 19:31
.....Cia!
Du e en koohl engel...! Visst ere soeau!! Med vittnen, dessutom.....
Alla har koll, uttomja.....:)
Mikke

karinafp
2005-08-05, 20:04
Hmmm.... så dina felstavningar ska vara avsiktliga, annars redigerar du bort dem? :confused: :confused: :confused: ;)

Karin
förbryllad svensklärare

Stefan Assermark
2005-08-05, 23:09
Hej!

Aligina frågade visst efter vilken strand på Karpathos som rekommenderas!!

En av de mest natursköna ständerna på Karpathos måste utan tvekan vara Appela beach. Men är det bada som är det primära så håller jag Diakoftis som den bästa. Grabbarna på Acropolis i Pigadia tycker den är bäst och jag säger inte emot dem.

Vattnet i den lilla lagunen är vackert turkosblått. Det är lagom långgrunt och det finns möjlighet att snorkla vid klippsidorna. Perfekt sandbotten. Stranden är bara ca 50 meter lång men eftersom inte så många hittar hit så finns det ändå gott om plats. På "andra sidan" finns en tvillingstrand som inte är lika bra som sin syster men ändå helt OK.

Det negativa är att den är ganska bökigt att ta sig dit samt att det blåser hårt alltför ofta. Den ligger precis söder om flygplatsen och vägen dit är stenig. På tal om stenig, vägen till Appela är i år riktigt usel. Regn och vind har eroderat fram fula stenar som försvårar nerfarten. Förra året var den bättre.

Om inte stränderna på Karpathos passar kan man ju alltid ligga vid hotellpoolen, men det tycker jag är slöseri med dyrbar semester.

Hälsningar från
Stefan Assermark som kom hem från Karpathos klockan 16.30 den 5 augusti 2005.bye_bye

inkfish
2005-08-06, 00:47
Tack för info! Just Diakoftis har jag spanat in på bilder, den är jag väldigt nyfiken på.

ciakoohler
2005-08-06, 03:21
Välkommen hem Stefan med familj !!!!.

Nora
2005-08-06, 09:25
Velkommen hjem,Stefan, det var vel en skikkelig opptur tenker jeg? Blir alltid litt deprimert av å komme hjem etter et opphold på Karpathos..

aligina
2005-08-06, 15:07
Hej!

Aligina frågade visst efter vilken strand på Karpathos som rekommenderas!!

En av de mest natursköna ständerna på Karpathos måste utan tvekan vara Appela beach. Men är det bada som är det primära så håller jag Diakoftis som den bästa. Grabbarna på Acropolis i Pigadia tycker den är bäst och jag säger inte emot dem.

Vattnet i den lilla lagunen är vackert turkosblått. Det är lagom långgrunt och det finns möjlighet att snorkla vid klippsidorna. Perfekt sandbotten. Stranden är bara ca 50 meter lång men eftersom inte så många hittar hit så finns det ändå gott om plats. På "andra sidan" finns en tvillingstrand som inte är lika bra som sin syster men ändå helt OK.

Det negativa är att den är ganska bökigt att ta sig dit samt att det blåser hårt alltför ofta. Den ligger precis söder om flygplatsen och vägen dit är stenig. På tal om stenig, vägen till Appela är i år riktigt usel. Regn och vind har eroderat fram fula stenar som försvårar nerfarten. Förra året var den bättre.

Om inte stränderna på Karpathos passar kan man ju alltid ligga vid hotellpoolen, men det tycker jag är slöseri med dyrbar semester.

Hälsningar från
Stefan Assermark som kom hem från Karpathos klockan 16.30 den 5 augusti 2005.bye_bye

Tack för tipsen, ska besöka dessa stränder!
Välkomna hem!bye_bye

Ingrid
2005-08-06, 22:54
Noen flotte strender er det på sydsiden av flyplassen, Diakofti er min favoritt her. :) En flott strand med nesten rosa sand ( "Mini-Elafonissi"), ingen taverna, og derfor nesten heller ingen andre folk.... Vi var her i oktober, bare et par nederlendere da vi kom...

Ellers er det kjempefint ved Taverna under the Trees på vestkysten. :)

Mikke
2005-08-06, 23:41
Hej!
Jag har bara sett dissa badsträndera söder om flygplatsen från planet och färjan......Att ta sig dit måste innebära antingen bil eller scooter och så rundar man landningsbanan från väster,va???
Apropå Taverna Under the Trees, så vare nån som skrev och berättade att stranden hade spolats bort.....Äre så så äre trist...
Mikke
(KfK)

Ingrid
2005-08-07, 00:29
Ja vi leide bil da vi skulle til Diakofti. Kom fra Pigadia,kjørte til høyre rett før terminalbygget og videre vestfra og på sydsiden av flystripa på en veeeldig humpete og støvete grusvei, flere fine små strender utover her, hvor man kan være for seg selv hvis man ønsker det. Ulempen her nede er nok vinden som får godt tak...

Synd hvis det er riktig det du har har hørt om stranden ved Taverna under the trees, Mikke. Det var jo du som tipset om om dette lille hyggelige stedet da vi var på Pelagos. :)

Mikke
2005-08-07, 00:35
......ja, det vore synd om det nu stämmer.....Stranden ligger ju tämligen utsatt där på västsidan......Men sanden ligger väl( i så fall..) utanför under vattnet,undrar om man kan få upp den tillbaka med pumpar..?..
Ska fråga Andreas om hur man gör, för sand har nog flyttat sig på flera ställen och säkert har man funderat och säkert flyttat tillbaka den också på sina ställen......
Mikke
(KfK)