Visa fullständig version : Recept på Kleftiko
Kanske har jag fel namn på rätten?
Admirala
2008-07-04, 08:43
Du finner oppskrift her (http://www.kalimera.nu/grekland/recept/kleftiko.html) på Kalimera.
Tack för det men det är nog inte rätt maträtt. Det var varken potatis eller morötter i den och det var vanlig skivbar ost ovanpå. det såg ut som en liten rund pizza ungefär.
Tack för det men det är nog inte rätt maträtt. Det var varken potatis eller morötter i den och det var vanlig skivbar ost ovanpå. det såg ut som en liten rund pizza ungefär.
Ja då är det defintivt inte kleftiko. Om du talar om vilka ingredieser det var får du säkert svar av någon av oss. Var det inte en variant av pizza då? Jag har recept på de flesta rätter i det grekiska köket. Merparten är från Grekland och en del har jag gjort själv utifrån egna upplevda smakupplevelser från olika måltider.
Eva
I botten var det aubergine, sedan kött, någon sås, ett lager ost och överst skivade tomater. En ganska fet rätt.
Det kan vara papoutosakia.
Eva
Admirala
2008-07-05, 07:35
Og papoutsakia er jo kjempegodt!
Det kan være en slags moussaka også. Hva slags saus var det?
Det verkar inte vara det heller :(Det var köttbitar i den, inte köttfärs.
Jag åt den både på Naxos, Kofonissi och Amorgos (fast på Amorgos var den mer i grytform, inte lika god).
Hejsan ! :)
Du kanske menar " ugnsbakat nötkött med ost och tomat"
Man Kan ha Auberginer underst i en form och den skivade köttet överst.
Sen har man typ Kefalotiri ost ( hård lagrad ost) ovanpå köttet.Och skivade tomater över osten. Häll över olja plus lite vatten,täck formen med folie och baka i ugn. Tyvärr stog det ingen tid och ugns värme med:confused:.
Men den här är beräknad på :
För 5 personer:
1 kg nötkött
1kg aubergine
1 kg tomater
250 gr kefalotiri ost(hård lagrad ost ) som närmast liknar parmesanosten
4 msk smör eller olja
Salt och peppar
Berätta om det var den här du mena eller?
Vad heter den här rätten på grekiska? Har aldrig ätit någon rätt med exakt den här kombinationen under alla år i Grekland. Låter gott. Måste vara vanlig eftersom frågeställaren ätit den på flera öar. Något som jag missat.
Eva
Det är precis den jag menar flabb_flab
Tusen tacK!
Den var sagolikt god! Jag åt den på Naxos och Koufonissi och även på Amorgos men där fick jag det i en hög skål och det var mycket sås, inte alls lika god som dom andra.
Det var hur gott som helst!
Smultron
2008-07-09, 09:36
Det verkar vara ungefär samma rätt som jag åt på Sifnos nyligen, fast då låg tomaterna under osten ihop med auberginen och köttet. Och köttet var i det här fallet kalvkött. Det var nog den godaste rätten jag åt under mina 18 dagar i Grekland i år! Ska definitivt testa att laga den hemma.
Smultron
Samma här! Ja Gyrosen ligger tätt inpå förståss.
klapp_klapVad bra ,då fick vi ordning på maträtten tillslut.
Vet ej vad den heter på Grekiska:confused:Vi får fråga grekerna om Vad den heter :D
Vad sa ni när ni beställde för det gjorde ni väl på engelska eller pekade ni i grytorna?
Det är smått roande. Vi är tre personer i min omgivning utöver jag själv som har besökt Grekland många gånger men ingen av oss har smakat den rätten.
I Pythagorion beställde jag stifado och fick riven smaklös ost över annars har jag aldrig ätit kötträtter med vanlig hårdost i Grekland.
Den finns inte i någon av mina kokböcker heller.
Eva
Både på Naxos och Koufonissi hade de rätterna så man såg dem.
På Amorgos hade de rätten skriven i menyn. Jag frågade vad det ar och det visade sig vara samma, fast det var där det var i en skål med hög kant. Det var lite för mycket sås......inte lika gott.
Man skulle ju kunna maila till Finikas och fråga vad rätten heter för det var där jag åt den på Koufonissi.
Smultron
2008-07-10, 10:55
På Sifnos (Apokofto) fanns rätten med på menyn med en beskrivning på engelska av vad den innehöll, men jag minns inte om det också stod ett grekiskt namn på rätten där.
Smultron
Kanske någon ska på Naxos 'Mamas Steakhouse' eller Finikas på Koufonissi och kan ta reda på det......eller där den finns någon annanstans. flabb_flab
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.