handdator

Visa fullständig version : Bussar å sånt


Helena S
2008-07-01, 23:23
Hej!

Jag kommer nog att ställa massor av frågor här nu framöver, eftersom det inte går att beställa nån e-guide just nu... :rolleyes:

Nån Janne som sköter det där har visst semester :D

Mina första frågor blir.. hur är busstrafiken på ön? Finns det bra förbindelser? Är det dyrt med taxi att ta sig hit och dit? (Ingen av oss har tyvärr körkort)

Mycket tacksam för svar.

Helena

Riitta
2008-07-02, 06:46
Det går lätt och ta sig runt ön med buss.
Taxi mellan Pothea och Myrties kostade ca 10 euro.
Var skall ni bo?

Riittabye_bye

Helena S
2008-07-05, 00:42
Hej Riitta!

Tack för ditt svar. Vi kommer att bo i Pothea (?).

Jag har läst en del på tråden om det här med stränderna, och har googlat lite. Går det nån buss från Pothea till nån bra strand t ex Vlyhadia? Eller, ännu hellre, vet du om det åker båtar antingen till fina stränder på ön eller andra öar? Annars har jag absolut inget emot små och smala stränder, som de verkar vara i Pothea, eller har jag fel om dom? Det jag har läst och googlat har inte gett mig mer än så... Det är ju ändå Medelhavet i Grekland flabb_flab

Helena

Riitta
2008-07-05, 07:41
När åker ni då?
Det går bra och ta bussen till många ställen. Vlyhadia är en trevlig liten by men en bra strand. Kantouni, Melitsaha,Emborios är dom stränderna jag har tyckt bäst om. Myrties går också bra,men dom andra är bättre:)
Hoppas du tar en tur till Telendos också. Där finns också några bra stränder.
Några badbåtar vet jag inget om,men det kanske finns från Pothea:rolleyes:

Riittabye_bye

Monica P
2008-07-05, 09:56
Från Vathy kan man åka taxibåt till stränder lite längre bort.
Det finns en turistinformationskiosk i hamnen i Pothia som kan ge dig tips.

Helena S
2008-07-14, 01:26
Jag litar på er angående stränderna, jag bryr mig inte så mycket om hur de ser ut, bara man kan ta sig ett dopp iallafall! Det jag mer oroar mig för isåfall är hur vi tar oss dit.. Och runt på ön. Men det ordnar sig nog... :confused: Jag längtar!!! Och visst ska vi till Telendos, det verkar ju höra till! flabb_flab

Helena S :)

Riitta
2008-07-14, 10:39
Ingen konst och ta sig till olika ställen från Pothea:)

http://i80.photobucket.com/albums/j173/nossleumas/KalymnosochRhodosjuni08145.jpg

Buss sationen hittar du här: Du ser det stora gula fina huset och lite bakom där ett nästan likadant och därifrån går bussarna till olika ställen på ön. Det finns en biljettkontor där och om den är stängt så köper man biljett i affären intill:)

Här får du lite tider också:

Till Vlyhadia kan du ta bussen kl. 8.00 10.00 12.10 eller 14.00

Till Emborios 9.00 12.00

Till Myrties, Massouri Varje hel timme i stort sätt.

En möjlighet är ju också att göra upp med en taxichaufför om en tur. Fråga vad det kostar och ha en taxi några timmar:rolleyes:

Riittabye_bye

Helena S
2008-07-14, 23:29
Tack Riitta!!!

Underbart att du även fick med busstidtabeller! Det uppskattar jag väldigt mycket, eftersom jag ibland har ett (onödigt? :o ) stort kontrollbehov. Men jag tror mer att det beror på nyfikenhet än på kontrollbehov! flabb_flab

Men vilka bilder! flabb_flab Wow!

Tack än en gång!

Kommer du på nåt mer, så är jag tacksam för ALLA tips! Sånt som är bra + sånt man ska/bör undvika. (Om det ev finns nåt såt?)

Förresten, vi har en tonåring (15) med oss... Vet du om det finns nåt speciellt för såna som han? Han är bra (jag är partisk :D), han gillar att sola, bada och åka på utflykter. Men om det finns t ex vattenscootrar att hyra nånstans så vet jag att han blir superglad! Eller nåt annat... Han gillar både vatten och båtar, och jag vet att det finns museum å annat att kolla in.
Glada hälsningar från Helena S - (jamen Hammarby vann ju ikväll klapp_klap )

Riitta
2008-07-15, 17:06
Jag kan inte komma på något man skall unvika:rolleyes:Vill man ha lite aktiviteter vid stranden så passar nog Massouri stranden bäst. Tror att det finns lite sådant där. Kanske någon annan vet mer om det:)
Tycker du om grekiska kryddor, plockade på plats, så finns det en tant vid stadshuset som säljer väldigt goda och billiga kryddor. Jag brukar köpa oregano och timjan från henne:p

Riittabye_bye

Monica P
2008-07-16, 00:25
Genom borgmästerligt beslut går under sommaren en extra buss till Emborio och tillbaka kl 21.00
Tror den tar 45 min på sig så man kan åka tillbaka till stan med den om man dröjt sig kvar i Emborio.
(Lifta annars, det brukar gå bra att få åka på flaket av nån lite lastbil...)

Helena S
2008-07-16, 00:35
Å hej Monica!

Tack för ditt inlägg! Så det skulle funka med att lifta? Jag har aldrig liftat utomlands... Har alltid förlitat mig på buss eller taxi.

Men jag gillar alla alternativ + att har en tanke om att allting ordnar sig till slut... :)

Hälsningar Helena S

Monica P
2008-07-16, 11:39
Min lite världsfrånvarande svärmor gillar att åka till stan, men vi har inte lust att skjutsa henne. Då drar hon ner till vägen och stoppar första bästa bil...sen blir det taxi tillbaka om inte nån snäll granne hittar henne. Detta är en ö med service...

Helena S
2008-07-23, 21:13
"Världsfrånvarande..." :) Hi hi... ursäkta att jag fnittrar lite, men det är så min familj kallar mig ibland. Så det här kanske är en perfekt ö för mig :rolleyes: . Jag är sååå nyfiken på vad ön har att erbjuda! Har inte varit så mycket i denna del av Grekland.

Helena S - som ser fram emot sol, bad och service :) (vid eventuella behov)