handdator

Visa fullständig version : Ormar?


Helena S
2008-06-30, 22:44
Hejsan!

Jag har en fråga angående djurlivet på Lesvos. Så här står det på Kalimeras information om ön: "Det vilda djurlivet på Lesbos består annars som på många andra öar mest av reptiler. Givetvis ödlor i varierande storlekar, men vi har aldrig sett så mycket orm, mer än möjligen på Ikaria."

Saken är den att jag är fruktansvärt rädd för ormar, och jag vet inte om jag vågar boka en resa dit av just den anledningen.

Har ni sett mer ormar än vanligt där? :eek:

Tacksam för alla svar....

Helena

Elisabet
2008-07-01, 07:24
Ormar är mycket skygga och skyndar sig undan när de hör att det kommer någon. Om man får se ovanligt mycket orm på en ö, så handlar det kanske om max 4-5 stycken på två veckor, skulle jag gissa. Det förutsätter troligen också att man är där på våren och att man vandrar tyst i områden där ormarna trivs.

I forumet Djur & Natur finns det några trådar som handlar om ormar. Läs dem.

Trafiken på Lesbos är en mycket större fara för ditt liv och din hälsa än ormarna är. Glöm aldrig det.

Eva L
2008-07-01, 07:46
Kognitiv beteendeterapi har visat sig vara ganska effektiv på ormfobi. Om det är en riktig fobi tycker du ska kolla om det finns någon bra terapeut där du bor. Kan vara stärkande att komma över sina rädslor. Jag var själv väldigt höjdrädd som ung på gränsen till hämmande fobi men på olika sätt har jag själv jobbat med det och nu är jag mindre höjdrädd än de flesta jag känner. Kan känna stråk av det ibland men det har inte kommit igen.

Eva

Charleston
2008-07-01, 10:17
Jag har varit tre gånger på Lesbos (alla gångerna i september). Två veckor varje gång. Rört mej åtminstone en del ute i skog och mark. Noll ormar har jag sett där.
/Thomas

Carina
2008-07-01, 15:01
Jag är också ormrädd. Vi har också varit på Lesvos (Molyvos) två gånger och har vänner som varit dit sex gånger, vi har inte sett någon orm. Inte så många ödlor heller, däremot många fåglar t o m en örn. Det kanske är de som har tagit ormarna.

Du vågar säkert åka dit, det gör vi som åker igen den 24 augusti.

Carina

Pnyx
2008-07-01, 15:04
Kan nog lugnt:rolleyes: säga att jag är mycket uppmärksam på allt smått som rör sig såväl utomhus som inomhus. På Lesvos har jag bara vid ett minnesvärt badtillfälle mött en snok i vattnet (eller vad mitt undermedvetna av ren självbevarelsedrift omedelbart intalade mig var en snok). Det är enda gången, hittills. Ödlor och små landsköldpaddor finns det dock ganska gott om. Men, dom är ju bara trevliga krabater.
Det är väl med Lesvos som med ,t ex, Andros; en del påstår ön är en veritabel ormgrop, andra att ön är helt ormbefriad. Kan tillägga att där jag är bosatt i Stockholmsområdet, möter jag på ett år fler huggormar än jag någonsin gjort, eller kommer att göra, utomlands.

Helena S
2008-07-01, 23:16
Hej och tack för alla svar!

(Ett speciellt tack till Elisabet) Jag var inne och läste det mesta om ormar i Djur och natur. Det gjorde mig mycket lugnare, trots bilderna som jag var tvungen att kolla in.. Jag är aldrig orolig när jag går i skogen i Sverige, men jag kollar alltid var jag sätter ner fötterna... :)

Vi har ännu inte bestämt oss vart resan går, men nu vet jag lite mer om Lesvos/Mytilini, och det är inte ormarna som avgör vår resa :D

Helena

ChrBra
2008-07-03, 08:35
Hej och tack för alla svar!

(Ett speciellt tack till Elisabet) Jag var inne och läste det mesta om ormar i Djur och natur. Det gjorde mig mycket lugnare, trots bilderna som jag var tvungen att kolla in.. Jag är aldrig orolig när jag går i skogen i Sverige, men jag kollar alltid var jag sätter ner fötterna... :)

Vi har ännu inte bestämt oss vart resan går, men nu vet jag lite mer om Lesvos/Mytilini, och det är inte ormarna som avgör vår resa :D

Helena

Har just kommit hem från fem dagar i Plomari med nästan dagliga vandringar på grusvägar och i natur och höll ju extra utkik efter som även jag läst det du citerar i första inlägget. Inte en orm och mycket mindre ödlor än på tex Fourni. Plomari kan jag verkligen rekomendera för den som vill ha lite trevliga utflykter till fots på egen hand.

Återkommer med Skopelos -> Plomari (ca 15 km) samt Plomari -> Melinda (ca 7 km) under forument "Vandringar" när jag fått ordning på mina bilder mm.

// Christer

Helena S
2008-07-05, 00:56
ChrBra:

Det låter bra att det inte verkar vara överdrivet med ormar där, det var det jag var lite orolig över. Ödlor är jag inte alls rädd för, de har ju ben :) . Det är väl klart att man (=jag) reagerar om det prasslar till eller att det händer nåt i närheten där man går. Ser jag en orm på avstånd så är det ok.

Ser fram emot ditt resebrev!

Helena _B-anana

Kalimera
2008-07-08, 13:39
Det låter bra att det inte verkar vara överdrivet med ormar där, det var det jag var lite orolig över.Har precis kommit hem efter nio dagars flängade på Lesbos, såg inte en enda orm, inte ens en död orm. Däremot fanns det gott om sköldpaddor. :)

Marianne
2008-07-08, 13:56
Vi har också varit på Lesvos i tre veckor för några år sedan. Inte heller vi såg en enda orm, men jag minns att man sa till oss "Watch out for snakes!" när vi skulle gå från vårt boende i Sigri ut till en stor och fin strand en bit utanför byn. Vi såg dock inte en enda orm som tur var.

På Tinos i år däremot såg vi inom loppet av ett par dagar hela TVÅ rätt långa ormar som slingrade sig över vägarna när vi kom körande. Vi bedömde dem till att vara minst 1½ meter långa bägge två!__D

Helena S
2008-07-14, 23:42
Ok... tack, nu har jag fått tillräckligt med svar, vilket jag verkligen är glad för. Min slutsats är att det inte är mer ormar där än någon annanstans.

En fråga är då om det inte är möjligt att ändra i faktatexten om Lesbos/Mytilini? Dvs att ta bort texten om att det är (ovanligt) mycket ormar på ön? Kan det inte ha varit så att det var ett "ormår" när texten skrevs? :confused:

Helena S - Heja Bajen - flabb_flab