handdator

Visa fullständig version : Osynliga bifogade filer???


Elisabet
2008-06-28, 21:08
En person har bifogat bilder och en musikfil i mejl till mig vid tre tillfällen. Varje gång har jag fått ett mejl som är så stort att det till synes innehåller en bifogad fil - men det finns inget bifogat!

Jag tror inte att det är antivirusprogrammet som stoppar, i alla fall så kommer det ingen meddelanderuta om det, och det brukar det ju göra då.

Avsändaren har en comhem-adress och jag en telia-adress, så problemet borde väl inte sitta där heller.

Jag tar emot filer i andra mejl från olika adresser nästan dagligen.

Någon som har en aning om vad förklaringen kan vara till detta (mystiska?) fenomen?

Arne
2008-06-29, 15:37
Har du testat med att öppna filen och därefter klicka på
vidaresänd. Ibland syns då den bifogade filen och kan dras ner till hårddisken.

Arne

Elisabet
2008-06-29, 19:12
Nu har jag testat det, men den syntes inte ändå.

För en stund sedan skickade personen en bild i två olika mejl, ett som Oformaterad text och ett i RTF-format. Filen syntes som vanligt i det första mejlet men inte i det andra.

Så nu undrar jag: Vad är RTF och varför syns inte en bifogad vanlig jpg-bild i det formatet?

Eva L
2008-06-29, 21:03
Det är ett dokumentfilformat som ex används för vissa blanketter. Kanske du har ett program som inte kan läsa i RTF. Bättre kan jag inte förklara det här. En del blanketter hos vissa myndigheter är i RTF format det går ex att skriva direkt i dokumentet. Tror att det är ett gammalt program. Finns bland annat på mitt jobb.

Eva

Netwolf
2008-06-30, 09:04
RTF = RichTextFormat. Du kan läsa filen med ett ordbehandlingsprogram, t ex MS Word.

Bilder i RTF-dokument kan enkelt konventeras. Sök på nätet. Det finns säkert gratisprogram att ladda hem.

/Netwolf

Elisabet
2008-06-30, 09:16
Mejlen har varit helt läsbara. En gång provade avsändaren att lägga in bilden i själva mejlet och då kunde jag se den och kunde även spara den. Den blev då i jpg-format.

Det som inte fungerar är att bifogade filer inte alls syns. Alltså: Det syns inte ens att det är en bifogad fil med i mejlet, dvs inget gem med mejlet och inget annat tecken på att det finns en bifogad fil. Det enda jag har kunnat se är att mejlen har varit så stora så det BORDE finnas en bifogad fil.

Eva L
2008-06-30, 09:48
Ibland när jag skickat RTF i jobbet till externa mailadresser har mottagaren sagt att de inte kan öppna dokumentet men varför vet jag inte.

Eva

Arne
2008-06-30, 12:46
http://eforum.idg.se/bilder/px.gifVilket format har du ställt in på dina skickade/besvara mail?

Titta under Verktyg-->Alternativ-->E-postformat-->Meddelande-
format.

Det är vägen i Outlook 2000. Borde vara något liknande i Outlook Express.

Om du inte har några formatalternativ förbockade då är det bara att
bocka i rubbet så ska det nog funka.

Arne

Elisabet
2008-06-30, 17:06
Verktyg/Alternativ finns men sedan kan man inte välja E-postformat, men 9 andra flikar. En av dem är "Läsa". I den fliken finns ett val "Läs alla meddelanden i formatet oformaterad text". Vad händer om jag bockar i den?

Arne
2008-06-30, 17:36
Troligen positivt resultat. Testa!!!

Arne