Visa fullständig version : Hur tar du vara på semestern?
Elisabet
2008-06-28, 10:41
En del solar hela dagen, andra sitter på taverna och läser hela dagen.
Några tittar på fåglar, några festar.
Det finns de som tränar en stor del av dagen, och de som går på museer varje dag.
Någon, jag tror det var Hasse, skrev en gång i forumet att "vandring är inte något vi förknippar med semester". För mig är vandring ett av de första jag tänker på när jag hör ordet semester!
Det är så fantastiskt att vi människor är så olika när det gäller sådant här! Ingen har rätt och ingen har fel, alla bara njuter på sitt sätt.
HUR TAR DU VARA PÅ DIN SEMESTER I GREKLAND?
Semester i Grekland för mig är,
- att utforska ön på mopppe
- bada och snorkla (flera stränder per dag)
- ligga under ett parasoll med musik eller en bok
- siesta
- en Mythos till maten som intas på en mysig taverna
- somna efter att ha läst ytterligare något kapitel
Kanske är man tråkig som alltid gör på samma sätt, men det här är verkligen en avkopplande semster :)
Hej!
Det här är semester för oss:
Äta en god frukost på balkongen
Bada och sola
Hyra bil och utforska ön/öarna
Strosa runt i olika byar
Segla
Läsa/spela spel
Äta en god middag
Sitta på något trevligt ställe och titta på solnedgången
nickabye_bye
Ja, vandring har jag nämnt förut någon gång. Vandring förknippar jag med att vara iförd vandringskängor, bära ryggsäck och bege sig upp i natur, på berg och gärna med natur som största intresse. Kängor äger jag inga och tänker inte heller köpa några. Jag tycker inte den grekiska naturen är särskilt inbjudande, karg i många stycken och dessutom kan jag ingenting om vad man ska titta på. Jag menar, träd, stenar, kryp och annat finns det ju hemma i våg egen natur, den är dessutom i mina ögon väldigt mycket vackrare och mer innehållsrik.
Nej, jag är mer en stadsmänniska som trivs så oerhört mycket bättre i andra miljöer när jag semestrar. Jag vandrar gärna i staden, ser hur livet verkar vara, undersöker vilken slags stad vi hamnat i. Vi är ju två som semestrar men vi har olika intressen. Jag ligger inte på stranden för att bli brun, jag ligger där för att koppla av och finns det ett parasoll så har jag gärna skugga.
Jag fotograferar mycket, försöker se motiven på ett annat sätt än med endast ögonen. Jag vill gärna få med detaljer, ta med platsen som minnen hem.
Badar gör jag gärna numera, gjorde det helst inte förut eftersom jag är tämligen frusen av mig. Konstigt egentligen eftersom jag nästan var en säl när jag var liten.
Annars är vi väldigt "chartriga" av oss. Självklart går det en hel del tid till det gastronomiska, utforskning av de specialiteter köken åstadkommer. Vi borde nog ägna mer tid åt att sitta och beskåda omgivning när vi äter, eller efteråt, kanske på baren ? Utflykter inhandlas gärna om det finns en möjlighet att se en annan stad, en fin strand. Det kan ibland bli så att man kommer i samspråk med andra nationaliteter, diskussioner om livet med andra är rätt givande.
Men meningen med semestern är dock att glömma Sverige så gott det går ett tag. Bara vara lat, känna att stegen fram är minst 50 % långsammare och inte tunga. Några måsten bör det helst inte heller finnas, allt vi gör ska vara av glädje, upptäckarlust. Semestern ska helt enkelt vara de veckor som ska slå de övriga 50-51 på alla sätt !!
Jag kommer nog att komma på mer eter att jag skickat detta.
Hasse :cool:
Jag öppnar porerna och sen börjar jag uppleva! Grekland pågår hela tiden, det är bara att ta in det.
Vad jag ägnar dagarna åt beror på var jag är. Är jag på Amorgos eller Karpathos så har jag moppe eller bil ca 10 dagar av 14. Är jag på Lipsi som senast så går jag i stället för kör och ägnar mycket tid i byn, jag älskar byliv.
Går ingenstans utan kamera, den hänger alltid över axeln. Och i dagryggan ligger alltid en bok för man vet aldrig var det dyker upp ett bra lästillfälle;)
Två höjdpunkter på dagen oavsett var jag är är morgonpromenaden till bageriet och stunden precis innan jag somnar (det senare under förutsättning att jag både hör och ser havet från sängen, det är ljuvligt och i högsta grad att ta vara på semestern för mig)
Vi är nog väldigt tråkiga turister, för vi gör inte mycket. Säger som Hasse, vi är nog väldigt "chartriga". För oss är boendet väldigt viktigt och vi tillbringar mycket tid på hotellområdet. Vi är poolmänniskor både min man och jag så stranden besöker vi endast några få gånger under vår semester.
Det händer ibland att vi följer med på någon utflykt som charterbolagen anordnar, annars trivs vi mycket bra med en öl på balkongen efter en god bit mat på någon mysig taverna.
För oss är DET semester, att bara få lata sig och vara sig själva i några veckor. Ibland kan jag sakna att jag inte har den äventyrslust som så många andra på forumet har, men det är så här vi trivs bäst.
//Ingela
Masouraki
2008-06-28, 14:31
Solar och badar,festar nätterna igenom och bara umgås med vännerna där nere och äter och dricker gott.
Kommer jag till en ny ö ensam som nu på Kefalonia så går jag ut på kvällarna och skaffar mig nya vänner.När jag är i Grekland vill jag bara lata mig;)
Hjalta99
2008-06-28, 20:23
Jag skrotar... alltså gör ingenting... Jag bara njuter av stunden som är NU. Maten, miljön, människorna, mina goda vänner, att bara få vara... inte tänka längre än "Var ska vi äta..." Det finns inga måsten, inget tvång, jag gör det jag vill. Sen att det sammanfaller med mina vänners "vill göra" titt som tätt är inte helt fel... då får jag ju sällskap också...
Eva - som älskar att skrota omkring var som helst i livet
Min semester i Grekland tillbringar jag alltid tillsammans med mina vänner sedan många år.
Vaknar på morgonen och äter frukost. Är det läge för sol går jag nog upp på takterrassen och solar lite. Det är visserligen inte bästa platsen men alternativet att resa 1,5 tim med buss till en strand känns inte mer lockande. Själva badandet är inte så noga varför jag aldrig hyr ett hotellrum vid en strand utan bor hos mina vänner i stan. Går ut på stan eller tar bussen, det beror på. Vill se hur det ser ut just idag. Går och går. Tar en annan buss på måfå för att komma ut från stan och se andra vyer. Hälsar på hos någon jag känner. Det betyder alltid att den dagens middag är räddad.
Kanske tar jag bilen tillsammans med familjen till deras land. Blir bjuden på bröllop eller en begravning. Båda delarna förekommer alltid eller varför inte ett barndop. Fikar på något mysigt café, måste besöka bazarerna och höra på stämningen. Upprörs över en del saker men kommer på att jag inte kan förändra det grekiska sättet att tänka och lyfter så att säga på hatten och går vidare.
Fotograferar, fotograferar, fotograferar.
Tar med mig mina vänner och åker till ett mysigt matställe. Vill bjuda tillbaka för all deras gästfrihet men det är nästan omöjligt. Är jag i Grekland är jag deras gäst. Punkt, slut. Det är den jobbigaste biten att hela tiden känna att jag har en skuld som inte blir betalad.
Jag försätter mig i situationer där jag måste prata grekiska, allt för att om möjligt lära mig mer av språket.
Det är det vanliga, vardagliga livet och det passar mig perfekt. Jag får ta del av deras bekymmer och glädjeämnen. Det mesta kan jag inte göra något åt. Ibland måste de prata ur sig och lyssna kan jag ju alltid göra. Svårigheten är att inte bli upprörd när jag tänker svenskt.
/il
För det första så kopplar jag bort alla "måsten" som man tycker att man har hemma.
Tar in den Grekiska atmosfären, värmen, dofterna, rösterna osv.
Jag är inte någon direkt strandmänniska. Inget tal om någon solstol och ligga i utan det blir oftast 2 badbesök om dagen. Om man åker på en båtutflykt så blir det ju mer strandliv förstås:rolleyes: Kameran är ju alltid med. Vågar inte gå ut utan,för då kan man ju missa resans bästa motiv;)
Umgås med människor är viktigt. Både turister "ofta kalimeravänner" och inhemska vänner och andra man träffar. Speciellt äldre greker,för då måste man testa sin grekiska lite i allafall:)
Musik är viktigt. Måste ingå i någon form, annars känns det lite tomt:rolleyes:
Tycker om och titta på folklivet. Trivs inte om det är för lugnt, men det skall inte vara massor med folk heller.
Vill gärna gå mycket och undersöka omgivningarna. Hyra bil är också bra för att komma ut på lite längre utflykter. Moppar har vi aldrig vågat oss på:o Maten är ju också viktig och oftast blir det ju lite för mycket av det goda:p
Detta kom jag på för stunden:)
Riittabye_bye
Athanasia
2008-06-28, 21:47
Semestern börjar när vi stängt resväskorna här hemma.Väl nere i Grekland så ,,,,,,,jaa va gör vi ingenting,,,,,,,vi lever,,,ser,,,smakar,,och njuterAng_elx
Semster i Grekland innebär för oss:
- att bara vara.
- ha tid att sitta och prata, vila, busa, leka, bada, sola, promenera...
- god mat. DET är viktigt. God mat och god dryck på en mysig taverna!
- läsa böcker. Många...
- och så VÄRMEN förståss.. det ska vara varmt.
En typisk Greklandsdag för oss ser ut ungefär såhär:
Vaknar vid niotiden... jag och bus går och köper bröd medan maken fixar resten av frukosten. Sen lång frukost på balkongen.
Efter många om och men är vi så slutligen färdiga för en promenad. Ibland en lång, ibland en kortare (i år är första gången bus är utan vagn så det blir nog inte några maraton, men han är duktig på gå trots att han inte fyllt fem, så lite längd blir det nog...)
På hemvägen handlar vi grönsaker och sen går vi hem och fixar lunch. Greksallad, bröd, ouzo... mums...Sen kaffe och nån chokladbit innan det är dags för stranden.
Brukar hitta dit vid tretiden på eftermiddagen. Där ligger vi sen och mår gått till femtiden. Då är det dags att promenera hemåt. Duscha, se till att fylla på lite vatten i kroppen och kanske läsa lite på balkongen. Bus kikar på film.
Några timmar senare är det dags att göra sig redo för en middag. Var? Vad?.. och vid åtta/halv nio går vi till en taverna. Där blir vi kvar rätt länge och när vi är hemma är det hög tid för bus att hoppa i säng. Jag och maken kikar lite film innan vi släcker...
SEMESTER. Snart är det dags...
Tar in en massa nya synintryck det är det viktigaste för mig.
I lugn form: Sitta och se ut över havet i timmar. Titta på vackra vyer exempelvis vita hus. Ta mycket kort. Sitta på en taverna och dricka något kallt och titta på folklivet.
I mer aktiv form: Göra utflykter till den största staden på ön, se hus, kyrkor och ta in stadens atmosfär. Göra en ö-rundtur med buss. Besöka någon mindre by.
Som nummer två kommer att sola och bada främst i havet men poolen kan gå bra det med.
Mvh Ann
litentuva
2008-07-04, 19:59
För oss handlar mkt (det mesta) av semstern om barnen, dvs bada bada bada. Att ligga i solstolen och läsa är något jag ser framemot när barnen blir större:D Time out för oss vuxna blir det i bilen, som vi hyr hela perioden. Att bara ta en sväng när dagen är som varmast är guld värt för oss! Hittills har barnen somnat i vagnen på kvällaren vilket gett oss njutningen av att bara sitta med ett glas vin efter maten och prata!
Semester för oss är ett hitta nån liten mysig plats där man kan bada, njuta av god mat i skuggan på en taverna och bara vara! bye_bye
Egentligen är semestern för mej att ta dagen precis som den kommer, det ska alltså inte vara inplanerat nånting för nästa dag då jag går och lägger mej. Jag kan hyra bil utan att egentligen veta vart jag vill åka, det får lösa sej under dagen.
Dock finns det en viktig sak, det ska vara färskt bröd till frukost, någon (vanligen jag) ska ut och handla på morgonen.
Detta med vandring tycker jag låter väldigt svettigt, däremot kan vi gå en hel del promenader längs asfalterade vägar. Numera kombinerar vi ofta detta med att Emma ska sova på eftermiddagen, sedan är vi båda förstörda för att vi aldrig får ha siesta men man kan ju inte få allt.
Mvh Janérik
Ja det är kul och bra och fantastiskt att vi människor är så olika oavsett vad det gäller.
Själv är jag lite "beroende på"-människa vad själv känner för att göra beroende på vilket stadie jag själv är i när semestern börjar knacka på dörren.
Har jag haft en intensiv period under en längre tid så är jag mer för en slappar semester med sol, bad och läsning. Annars är jag nog en som gärna vill göra utflykter, kolla in resmålet, gärna vandringar, alltså göra något spännande. Bästa semestern är att kunna göra allt detta under hela semestern.
Så här ser semesterdagarna ut för oss (oftast):
*Lååång frukost, antingen självfixat på balkongen eller lyxigare serverad variant på något trevligt ställe.
*Därefter gärna utflykt med bil/buss till trevliga små byar, arkeologiska platser eller strosa runt i gränderna i större byar/städer. Mitt på dagen är det lunchdags om vi behöver det, eller frappé-stopp hur som helst.
*På eftermiddagen kan det bli bad i fall vi har hittat en trevlig lugn strand, är inte så förtjust i överbefolkade stränder, men känns det att man bara måste bada, så får det gå det med.
*Upptäckte tjusningen av vandringar för ett par år sedan, så numera blir det ett par sådana också under 10-14 dagars resa, men endast under våren/hösten. Nu i maj vandrade vi bl.a. i närheten av Paleochora på Kreta, och det var så vackert i naturen med all blomsterprakt, och alla dessa dofter sedan...:) Pröva gärna lättare vandringar på några kilometer i fall ni är skeptiska! Man behöver inte börja med Samaria-ravinen;)
*Sent på eftermiddagen blir det oftast lite vila i rummet, bokläsning, kanske en tupplur...
*Innan vi äter middag så mediterar vi lite på balkongen med ouzo och lite tilltugg...ofta är det den bästa stunden på dagen med det fantastiska ljuset vid solnedgång. Och visst, maten är viktig och grekiskt ska det vara, gärna i sällskap med vänner, som vi har skaffat oss på återvändaröarna.
Så lite blandad kompott av aktiviteter och vila blir det :)
Ivi
Kalimera
2008-07-11, 13:03
Det beror på: är det en ny ö blir det mycket flängade, är det en "gammal" ö (typ Amorgos) gör jag ingenting, förutom att vandra. En sak gör jag inte: jag solar aldrig, men badar gärna om vattnet är inbjudande (och varmt).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.