handdator

Visa fullständig version : Från Chania till Heraklion...


Tanja
2005-07-30, 11:34
Jag flyger till Chania flygplats nästa vecka men ska egentligen till Heraklion... Tyvärr fanns det knappt några resor kvar direkt till Heraklion så jag får ta denna "lilla" omväg på ca 15 mil! Jag har aldrig varit i Chania förut men har besökt Kreta flera gånger tidigare.
Är det någon som vet ungefär hur lång totaltid denna resa tar, d.v.s med väntetider osv? Jag tänkte ta en taxi från flygplatsen till Chania buss-station och sedan ta landsvägsbussen som går till Heraklion via Rethymnon. Eller går det någon lokalbuss mellan flygplatsen och Chania? Funkar det smidigt?
Jag har kollat på nätet så jag vet att bussarna till Heraklion går ofta (enligt tidtabellen iallafall).
Det positiva är ju dock att jag får lite sight-seeing på köpet efersom jag aldrig åkt till västra Kreta!:)
Tack på förhand för svar!

Calle
2005-07-31, 02:33
Jag flyger till Chania flygplats nästa vecka men ska egentligen till Heraklion... Tyvärr fanns det knappt några resor kvar direkt till Heraklion så jag får ta denna "lilla" omväg på ca 15 mil! Jag har aldrig varit i Chania förut men har besökt Kreta flera gånger tidigare.
Är det någon som vet ungefär hur lång totaltid denna resa tar, d.v.s med väntetider osv? Jag tänkte ta en taxi från flygplatsen till Chania buss-station och sedan ta landsvägsbussen som går till Heraklion via Rethymnon. Eller går det någon lokalbuss mellan flygplatsen och Chania? Funkar det smidigt?
Jag har kollat på nätet så jag vet att bussarna till Heraklion går ofta (enligt tidtabellen iallafall).
Det positiva är ju dock att jag får lite sight-seeing på köpet efersom jag aldrig åkt till västra Kreta!:)
Tack på förhand för svar!

Hej!
Det finns flygbuss från Chanias flygplats ner till busstorget, men den går bara några gånger om dagen. Taxi från flygplatsen till busstorget kostar cirka 13-15 Euro. Landsvägsbussen från Chania som avgår minst varje timme (under rusningstrafik varje halvtimme) tar ungefär 60 minuter till Rethymno, där stannar den i 5-10 minuter och fortsätter sedan till Iraklio. Resan Rethymno-Iraklio tar ungefär 90 minuter beroende på trafiken. Så räkna med knappt 3 timmars färdtid!

Calle (luttrad bussresenär!)

Tanja
2005-07-31, 10:29
Hej igen!

Tack, Calle, för ditt svar!
Nu vet jag oxå att jag inte behöver byta buss, utan kan sitta kvar i lugn och ro. Tja, då är det bara att vänta tills avresa, 4 dagar kvar! Sedan kan jag ha det skönt och slappa på Kreta i tre veckor...:cool: