handdator

Visa fullständig version : Halsning fran Tinos!


Lissi
2008-06-27, 22:21
Hej alla!
Efter snart en vecka har sa kan vi bara saga att trots hard blast sa ar detta var o helt klart! Jag vill redan boka tre veckor hos Nikoleta nasta ar.... En helt fantastisk o som vi utforskat 6 dagar med scooter i hard blast, en dag kvar innan vi lamnar den ater....Da har vi nog sett alla fantastiska byar....da har vi akt pa alla asfalterade vagar pa on! Vi bor har 12 dagar, alltsa t om 2 juli....sen drar vi till Evia!
Vi kan VARMT rekommendera Nikoletas charmiga boende....Ikvall kor hon tvatt at oss i sin tvattmaskin....

Jens o Marianne at vi middag med i mandags och de gillade ocksa on,,,,

Helt klart en o vi kommer att atervanda till MANGA ganger!

Lissi o Cbriss

Riitta
2008-06-27, 22:25
Ha de så gott i fortsättningen också och skicka lite värme hit:)
Riittabye_bye

inkfish
2008-06-27, 22:26
JAA vad kul att höraklapp_klap
Fler Tinosambassadörer till Kalimera!

Ha det så härligt resten av tiden, Tinos är alldeles, alldeles underbartbye_bye

nilam
2008-06-27, 23:45
Ha en fortsatt trevlig resa :)

Malin

Eva L
2008-06-28, 10:19
Har aldrig hört någon som inte gillar Tinos så det är roligt att ni också föll för ön. Det många däremot nämnt är att det blåser på ön vilket har fått mig att inte ha med den i mina resrutter eftersom jag inte reser i högsäsong då vinden kanske bara upplevs som svalkande. Är det verkligen så att det blåser mer på Tinos än på andra öar i cykladerna? Har det i så fall med havets strömmar att göra eller naturen på själva ön.

Eva

inkfish
2008-06-28, 10:31
Både Tinos och grannön Andros är kända som blåshål. Jag har alltid, utan att fundera ordentligt på det, trott att det beror på läget.

Jag har varit på Tinos tre gånger, i juni och september. Vissa dagar har varit väldigt blåsiga men jag har aldrig känt att nån resa blivit förstörd av det. Ungefär som det kan vara på Amorgos och Karpathos.

Peter
2008-06-28, 15:47
Helt klart en o vi kommer att atervanda till MANGA ganger!

Lissi o Cbriss

Vad var det jag sa... :D Allvarligt så tycker jag att det är väldigt roligt att ni uppskattar Tinos. Det är en speciell Pärla...

När det blåser i Cycladerna så blåser det egentligen ungefär lika mycket på alla öar. Men Tinos, och speciellt Andros, har av någon anledning fått stämpel som blåshål!

Marianne
2008-06-28, 16:27
Hej Lisa och Claes – och tack för den fina kvällen vi fick tillsammans i måndags! Ha det nu fortsatt fint på resten av semestern!:)

Då blev det äntligen Tinos tur, efter att vi har varit på så många öar.
Tack till Peter för att du inspirerade oss att åka till Tinos!bye_bye En översedd ö som förtjänar återbesök – troligen redan senare på året!

Vi kom till Tinos tisdag i förra veckan – vindstilla, varmt och skönt!
Så vänligt och grekiskt det var – och så otroligt få utländska turister vi såg. Jag tror knappt det går att hitta en T-shirt tröja i någon affär om man nu ville det.

Våra första tre dagar var HELT VINDSTILLA! Att det alltid skulle blåsa på Tinos, det stämmer alltså inte.
(Vi har varit på Amorgos också för några år sedan, inte heller där blåste det alls under hela veckan.)
Efter tre dagar på Tinos med värme både i luften och i havet började det blåsa, men eftersom vi hade 37 grader i luften och 28 grader i havet så tyckte vi det var riktigt skönt att få lite cirkulation – inte minst på rummet.

Bor man på Tinos, bor man som regel mot söder – och kommer vindarna från norr så kan man bada i havet i lugnt och fint vatten (i alla fall på Agios Fokas stranden). Dessutom var vindarna ljumma, så det var OK med lite luft.

Det blåser ofta på öarna, och ofta känns det bra med lite luft i värmen. Vi har upplevt mycket mer generande blåst på t.ex. Serifos, Santorini, Folegandros, Kreta och Ikaria – med KYLIGA vindar på de tre sistnämnda. Men inte så att det har förstört vår semester – och absolut inte heller nu på Tinos. Man anpassar sig, och jag måste säga att om inte det hade blåst, så hade vi nog tyckt att det hade varit ansträngande att köra runt och besöka alla de små HELT SAGOLIKT UNDERBARA småbyarna! Där behövdes lite luft! VILKA BYAR! Ladda kameran med ett extra minneskort!

Något annat som ”man säger” om Tinos, det är att stränderna kanske inte skulle vara så bra. Ha! Vi hittade stränder som hade Naxos-kvalité. Nästan i alla fall – och det duger bra till oss. På morgonen gick vi ner och tog ett dopp innan frukosten och vi hade "rena Naxos-stranden" för oss själva – det är semester!

Och till Tinos: På återseende! Snart! (Men berätta det inte för någon, för det är just det genuint grekiska som är så extra värdefullt på Tinos.)

Vi bodde faktiskt på flera olika ställen på ön, så vi har hittat vår favorit. Ska försöka få ihop ett fotoresebrev med bilder och namn på platserna så småningom.

kari
2008-06-28, 19:07
Ha en fortsatt deilig ferie, Lissi og Claes!
bye_byeKari

-nå m å vi bare tilbake til Tinos snart :) - planen har vært der l e n g e, faktisk etter et 10 timersbesøk i 2002! - en dagstur fra Syros,som g a mersmak, men.....

Først fristet selve ambassadøren for øya, Peter, oss til å besøke Tinos :)
- deretter Inkfish, og n å Lissi og , ikke minst, Marianne, det k a n bli en endring av vår plan for sept/okt :D
- men hva med Folegandros og Milos da...:eek:....flabb_flab

Admirala
2008-06-28, 21:48
Så kjekt å høre at dere har det så bra!
Ha en fortsatt vidunderlig ferie bye_bye

Klem fra Merete

Peter
2008-06-29, 14:46
Tack till Peter för att du inspirerade oss att åka till Tinos!bye_bye En översedd ö som förtjänar återbesök – troligen redan senare på året!

Och till Tinos: På återseende! Snart! (Men berätta det inte för någon, för det är just det genuint grekiska som är så extra värdefullt på Tinos.)


Det gläder mig verkligen att jag lyckats inspirera er, och flera andra, att åka dit och att ni tyckte om Tinos. T o m så mycket att ni vill åka tillbaka snart! :D

Jag ska dit en sväng i höst. Kanske vi träffas?! Ang_elx ;) Jag ser fram mot ett resebrev. Det är alltid roligt att se andras bilder av Tinos.

Monica P
2008-06-29, 16:29
Det finns ett väderobservationssystem som heter Poseidon och som under ett antal år nu mätt vind och vågor på många platser i grekiska hav. Och mycket riktigt: Området mellan Tinos-Andros, vid Ikaria och vid Karpathos ÄR verkligen blåshål. Man hoppas nu kunns ge mer detaljerade rapporter för sjöfarten, så att man inte ska behöva utfärda båtförbud för att det är 8 Beaufort på Ikariska havet med vi längre söderut har vindstilla, det kan bli så tokigt med gamla rapporter. Pröva med Poseidon.hcmr.gr och följ bildspel för 3 dagar framåt.

inkfish
2008-06-29, 20:30
Länk till Poseidon finns på Kalimera, tillsammans med övriga väderprognoser:)

Lissi
2008-07-06, 20:52
Hemma igen och LÄNGTAR REDAN TILLBAKS!

Tinos blev bara bättre och bättre för var dag som gick TROTS blåsten, som jag aldrig upplevt dess lika av någonsisn under alla Greklandsresor faktiskt....I måndags var nog den värsta blåsdagen om jag minns rätt....Vår helt underbara värdinna Nikoletta (som var svensktalande efter att ha bott 16 år i Sverige) sa att det var OVANLIGT blåsigt för att att vara juni och dessutom att det var ovanligt att den mycket starka blåsten höll i sig flera veckor! Andra gäster som kom för en vecka sen sa att det var mycket mindre blåst på Naxos och Paros där de just varit...
Men som sagt...Tinos får besök redan nästa år igen på sommaren och jag har t o m planer på att hysa in mig i Nikoletas lilla hus på gården v 8 i februari för att uppleva ön denna tid också och samtidigt passa på att plugga grekiska lite extra... Där ska vara fantastiskt även i februari och det är inte alls så stängt och tillbommat som på andra öar..Får se om jag hittar billiga flygbiljetter...
Mer genuint grekiskt blir det inte! Vackrare byar har jag sällan sett. Befriande med det vardagliga livet utan turismens baksidor. MÅNGA fina stränder dessutom, där är nog Tinos lite "baktalad" i vårt tycke... Med bil eller vespa kan man nå så många stränder man vill. Vi fick dock tips först sista kvällen om den som ska vara läigast vid blåst...den missade vi tyvärr. Santa Margarita heter den. Men det blir som sagt fler besök...
Men passa på ni som inte varit där att åka snart för enligt flera restaurangägare vi pratade med så ska man storsatsa på ryska turister.. Vår "favoritavernaägare" skulle med flera andra på ön till Ryssland efter säsongen för att "tala" för ön...Rent religiost ligger ju det nära till hans för Tinos. Ryssarna är köpstarka nu och pigga på att resa till Grekland enligt dem.

Eftersom både Claes och jag kände att vi inte kunde eller orkade ta till oss en ny ö så hoppade vi över Syros och återvände till en annan favorit de sista 4 dagarna, nämligen Evia och staden Karystos. Vi bodde hos Bill igen på hans charmiga ställe och vi hade sköna stekheta vindstilla dagar där. (..och då saknade vi lite blåst;)) En dag hyrde vi bil och åkte runt på de förvånansvärt dåliga stupbranta vägarna och landskapet är mäktigt med bergstoppar på mellan 800-1000 m och det var inte utan att jag var lite rädd på de små grusvägarna. Men fina bad finns det i massor efter kusten!! Vägen mellan Karystos, förbi Marmari och bort till Porto Lafia och sen vidare till Nea Stira är makalöst vacker! Även den delen av resan blev så genuin....nästan uteslutande greker där... Även dit kommer vi att återkomma regelbundet...

Jag tror faktiskt att vi de kommande åren kommer att hålla oss i den delen av Grekland så vi får återse våra favoritställen varje år!

Så småningom kommer en liten bildreseberättelse även från mig...

Lissi

Abi
2008-07-06, 22:16
Vad det låter härligt! Och välkomna hem!

Håller med om att stränderna är underskattade. Till och med närmast staden dög det utmärkt att ta ett dopp.
Nu blir man ju lite sugen på att återvända till Tinos, inte minst för att det blev ett kort besök första gången ;).

bye_byeAbi